Skravletråd☀️

Hei ☺️
Jeg beklager for ett langt innlegg, håper noen tar seg tid og ønsker kome med litt råd

Jeg er veldig ny her da vi startet å prøve i januar 2023 og allerede i midten av mai klaffet det for oss.
Jeg har foreløpig termin 18/2/2024 og er i dag 6+4 uker på vei. Har hatt kontroll hos fastlegen i uke 5, ny time hos fastlegen først i midten av juli.
Har bestilt jordmor time som er allerede neste uke. Sykehus time grunnet underliggende sykdom for oppfølging og tidlig privat ul denne uken.

Det jeg lurer på.. og som gjør meg fryktelig nervøs og redd er at jeg siden fredag forrige uke har opplevd små blødninger, det er lys rosa og blir etter hvert lyst brunt. Det kommer og går, men er jevnt sammen med lette mens smerter. Tilleggsinformasjon er at vi har hatt samleie i forkant av hver gang det "spotter".. men det er der ett par dager etter hver samleie..

Siden dette er mitt aller første og eneste svangerskap og vi har ikke delt med noen ennå er jeg usikker hvor jeg kan finne informasjon som kan roe nervene mine. Vi ønsker en felles overaskelse på kommende fredag for nermeste familie, men jeg er så redd dette ikke ender bra for oss. Vi har derfor bestilt ul torsdag for å bekrefte hjerteslag før vi eventuelt annonserer denne lille spiren.

Formen har vert moderat, jeg tar kvalmestillende dag 3. Ømme bryst og lette mens smerter, smerter i korsryggen. Jeg sover mye og er sulten konstant. Har ikke kontrollert med ny graviditetstest siden cb digital som viste 2-3 uker rundt 9-13.juni. Urinprøve hos fastlege gav også pos svar 13/6.

Kunne noen ha delt erfaringer om det jeg opplever er normalt?
Jordmor kunne fortelle at hun og ved sine svangerskap opplevde "spotting" og lys rosa utflod par ganger. Hun kunne ikke si noe om det var vanlig å ha dette over par dager.

Om det går bra eller ikke er jeg forberedt. Jeg bet at om det ikke går er det av en grunn, men vi ønsker oss veldig en liten en, og går selvsagt og er spente/usikker på endringer som skjer.
Det er like normalt å spotte som å ikke spotte! Spesielt når det er etter sex :happy:

Masse lykke til med ul på torsdag! :Heartred
 
Dere som har barn og/eller går på jobb daglig.. Hva slags supermennesker er dere egentlig? Hva er dere lagd av??
Takker skaperen for at jeg har sommerferie i 7 uker nå (lærer), for jeg er 100% ubrukelig iallfall!
Haha, måtte le litt :hilarious: Men forsåvidt litt enig ja. Det er litt tungt de dagene man helst bare vil sove, og gjerne er i litt dårlig form i tillegg.
 
Det er like normalt å spotte som å ikke spotte! Spesielt når det er etter sex :happy:

Masse lykke til med ul på torsdag! :Heartred

Sikkert mye informasjon, men vil "spotting" også være brunt over lengre tid? Er ikke kjent med dette og blir engstelig veldig fort. Foreksempel samleie lørdag kveld, søndag og mandag en blanding mellom rosa og brunt. Hele natt brunt. Jeg har mens smerter i tillegg, varierer i styrke, men svakere enn det jeg normalt pleide ha ved mens. Det er i hele livmor område, over lysk og korsryggen. Er fortsatt mye trøtt (sover flere ganger for dag) og kvalm. Har brukt xonvea siste dagene, i dag første dag uten og kvalmen er tilbake på morgenen.
 
Sikkert mye informasjon, men vil "spotting" også være brunt over lengre tid? Er ikke kjent med dette og blir engstelig veldig fort. Foreksempel samleie lørdag kveld, søndag og mandag en blanding mellom rosa og brunt. Hele natt brunt. Jeg har mens smerter i tillegg, varierer i styrke, men svakere enn det jeg normalt pleide ha ved mens. Det er i hele livmor område, over lysk og korsryggen. Er fortsatt mye trøtt (sover flere ganger for dag) og kvalm. Har brukt xonvea siste dagene, i dag første dag uten og kvalmen er tilbake på morgenen.
Mykje av det du beskriver kan være heilt normalt. Murringer er typisk under graviditet fordi livmor jobber sånn :)
At det er brunt betyr at det er en gamel blødning. Mest sannsynlig har du nokre svake punkter eller eit hematom som får kjørt seg litt under samleie og så blør, og dermed er det brunt nokre dager etterpå. Hadde vore meir bekymra var det frisk blødning kvar dag, men det trenger heller ikkje bety at noko er gale.

Skjønner godt du bekymrer deg, det er også heilt normalt ❤️ gynekologen som skal ta ul på deg kan nok sjå om det er noko grunn til bekymring med disse blødningene, så då får du svaret ditt der :)
 
Mykje av det du beskriver kan være heilt normalt. Murringer er typisk under graviditet fordi livmor jobber sånn :)
At det er brunt betyr at det er en gamel blødning. Mest sannsynlig har du nokre svake punkter eller eit hematom som får kjørt seg litt under samleie og så blør, og dermed er det brunt nokre dager etterpå. Hadde vore meir bekymra var det frisk blødning kvar dag, men det trenger heller ikkje bety at noko er gale.

Skjønner godt du bekymrer deg, det er også heilt normalt ❤️ gynekologen som skal ta ul på deg kan nok sjå om det er noko grunn til bekymring med disse blødningene, så då får du svaret ditt der :)
Hei ☺️

Takk for svar. Vi har nedtelling til ul torsdag og er veldig spente. Var på sykehuset idag for en kontroll av stoffskiftet som ikke er helt i topp pga svangerskap, men hen var ikke stort hjelpsom.

Håper vi får se hjerteslag torsdag på ul og at alt ser bra ut med vår lille. Vi har snakket sammen om evt spørsmål vi ønsker få besvart og skal også til vår første jordmor time mandag etter om vi skulle kome på flere ting.

Håper blødningene er normale Det varierer litt med lys rosa tynt utblandet eller lys brunt. Har hatt det jevnt siden lørdag og det var også siste gang vi hadde samleie.

Hadde vert så koslig å fått en liten til neste år Foreløpig termin fra lege er på min fødselsdag
 
Hei ☺️

Takk for svar. Vi har nedtelling til ul torsdag og er veldig spente. Var på sykehuset idag for en kontroll av stoffskiftet som ikke er helt i topp pga svangerskap, men hen var ikke stort hjelpsom.

Håper vi får se hjerteslag torsdag på ul og at alt ser bra ut med vår lille. Vi har snakket sammen om evt spørsmål vi ønsker få besvart og skal også til vår første jordmor time mandag etter om vi skulle kome på flere ting.

Håper blødningene er normale Det varierer litt med lys rosa tynt utblandet eller lys brunt. Har hatt det jevnt siden lørdag og det var også siste gang vi hadde samleie.

Hadde vert så koslig å fått en liten til neste år Foreløpig termin fra lege er på min fødselsdag
Masse lykke til med ul i dag! Husk å oppdatere :Heartred
 
Håper jeg kan få henge litt her med dere også; jeg har termin 6 mars. Så enda veldig tidlig. Men pga tilstand hos meg må det bli keisersnitt i uke 37, så da blir det forhåpentligvis baby i februar :)
Såklart kan du henge med februargjengen :love017
 
bruker dere slikt gravid-bilbelte i bilen? Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt før jeg tilfeldigvis så en annonse nå nettopp :oops: Vil jo helst kjøpe mist mulig greier man ikke trenger, men kanskje slike belter er anbefalt?
 
bruker dere slikt gravid-bilbelte i bilen? Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt før jeg tilfeldigvis så en annonse nå nettopp :oops: Vil jo helst kjøpe mist mulig greier man ikke trenger, men kanskje slike belter er anbefalt?

Nei, det har jeg ikke brukt og kommer nok ikke til å kjøpe det heller :) enig med deg i å kjøpe minst mulig greier, og vil tro å legge belte korrekt er det viktigste uansett ❤️
 
Nei, det har jeg ikke brukt og kommer nok ikke til å kjøpe det heller :) enig med deg i å kjøpe minst mulig greier, og vil tro å legge belte korrekt er det viktigste uansett ❤️
Har nå prøvd å google litt og det virker som at så lenge man er nøye med det vanlige beltet så går det fint. Men synes tekstene under slike produkter prøver å gi meg dårlig samvittighet :dead: Man blir jo veldig usikker når det selges produkter som skal beskytte fosteret "ekstra", på en måte.
Tror jeg gjør som deg og dobbeltsjekker heller at beltet ligger korrekt hver gang! :)
 
Har nå prøvd å google litt og det virker som at så lenge man er nøye med det vanlige beltet så går det fint. Men synes tekstene under slike produkter prøver å gi meg dårlig samvittighet :dead: Man blir jo veldig usikker når det selges produkter som skal beskytte fosteret "ekstra", på en måte.
Tror jeg gjør som deg og dobbeltsjekker heller at beltet ligger korrekt hver gang! :)

Ja, er vel derfor de skriver sånne ting også antar jeg..... men da burde vel jordmor eller lege enbefalt det også kanskje? Tenker jeg da :shy:
Men de gjør vel det de kan for å selge ting, koster jo mer bare fordi det er "mamma/amme/gravid" klær, vet å utnytte:dead:
 
bruker dere slikt gravid-bilbelte i bilen? Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt før jeg tilfeldigvis så en annonse nå nettopp :oops: Vil jo helst kjøpe mist mulig greier man ikke trenger, men kanskje slike belter er anbefalt?
Ja det bruker eg, (fra slutten av 2.trimester). Gravidbeltet sikrer at bilbeltet legges korrekt, samtidig holder det beltet vekke fra blære etc som gjer kjøreturen meir behagelig. Sjølvsagt kan du sikre deg godt med vanlig belte, men eg vil ikkje sei at det er overflødig og unødvendig. Hodet til babyen/babyen ligger jo lavt nede med bilbelte rett på seg, uansett om ein har det over hoftebeina fordi babyen ligger utover, så om ein kræsjer så vil baby få eit trykk på seg som eit slag alt etter kor på beltet babyen ligger der og då. Men den vil jo berre trykke baby inn til beltet stopper på hoftebeina, så baby kan ikkje bli skvist liksom (så lenge beltet ligger rett). Så for meg syns eg virkelig det er ein ekstra beskyttelse slik at dersom ulykka skal være ute blir det null trykk på baby pga sele iallefall. Faktisk er nesten annakvar gravid i bil sikra feil, det er jo verdt å legge på minnet❤️
 
:smiley-ashamed008 da har vi vert på ultralyd og trodde vi var i uke 8 7+0, men på kontroll sier de 6+4. Det er ok, ikke så langt tilbake og nesten som forventet.

Men er det normalt via utvendig ul å se hjerteslag når en er så langt komen?


Foster målt til 6,4 mm derav 6+4.
Foster sekk målt til 20 mm.
Begge fint plassert hvor de bør ligge.

Har hatt og har ennå mens smerter med som nevnt tidligere her inne både brun blødning og noe lysere fersk blødning uten klumper, kvalmen tok seg opp mandag og går på xonvea 2 tablett per dag, mulig må opp til 3 grunnet økt kvalme idag.

Vi ønsker gjerne fortelle min samboer sin familie om svangerskapet nå når de er på sommerferie hos oss. Dette planlegges ved en felles grilling for begge sine familier men kjenner jeg gruer meg til å si noe når jeg ikke kjenner hverken hcg mengde (om det er ok) eller hjerteslag (vi såg bare blodgjennomstrømning og noe blått på tul)


Jeg er for å dele tidlig da det er lettere å få forståelse av andre om det skulle gå gale.
Jeg bare gruer meg til å skulle dele nyheten når jeg selv ikke klarer forstå at jeg er gravid.
 
Var på første kontroll hos JM i går, så kos og være tilbake til min gamle JM :Heartred Men kjenner meg litt bekymret for at jeg ikke får UL før uke 13, etter legens henvisning :-/ JM sendte ny henvisning til TUL så hååper og få komme inn litt tidligere. Kjenner at jeg sliter litt med og glede meg helt over dette svangerskapet før jeg får konstatert at det er liv der inne:Heartred
 
Kan man virkelig ha to helt ulike svangerskap? da jeg var gravid med sønnen min var jeg kvalm fra uke 7, med oppkast og det hele.. nå er jeg ikke kvalm, kanskje jeg kjenner meg litt uggen viss jeg blir skikkelig sulten, men formen er upåklagelig enda :) ifølge UL er jeg uke 8+2, 9+0 ifølge eggløsning :)
 
Kan man virkelig ha to helt ulike svangerskap? da jeg var gravid med sønnen min var jeg kvalm fra uke 7, med oppkast og det hele.. nå er jeg ikke kvalm, kanskje jeg kjenner meg litt uggen viss jeg blir skikkelig sulten, men formen er upåklagelig enda :) ifølge UL er jeg uke 8+2, 9+0 ifølge eggløsning :)
Tjah.. det ER mulig! Mine to var ganske forskjellige selv om de begge var fæle på hver sin måte :laughing021 jeg er IKKE fan av å gå gravid.. men det er såååå koselig med baby:Heartred
 
Tjah.. det ER mulig! Mine to var ganske forskjellige selv om de begge var fæle på hver sin måte :laughing021 jeg er IKKE fan av å gå gravid.. men det er såååå koselig med baby:Heartred
Å gå gravid er ikke det morsomste jeg vet jeg heller :hilarious: heldigvis en fin premie ja! ❤️
Jeg sammenligner vel alt for mye med det forrige svangerskapet, men det er vel vanskelig å la være også :facepalm:
 
bruker dere slikt gravid-bilbelte i bilen? Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt før jeg tilfeldigvis så en annonse nå nettopp :oops: Vil jo helst kjøpe mist mulig greier man ikke trenger, men kanskje slike belter er anbefalt?
Ja, men starter nok ikke før 2.trimester (det gjorde jeg med mine to andre) :Heartred Ei bekjent var i bilulykke som gravid med gravdibelte på. Hele støtet ble da på lårene, som ble helt svarte av blåmerker, og ikke på magen som det ville blitt uten gravidbelte, så jeg tar ingen sjanser der.
 
Back
Topp