Dagen da alt bare ikke går på skinner...
Mensen i dag. Det var høyst forventet, og egentlig veldig greit at den kom.
I bilen på vei til jobb kjente jeg at den kom. Den følelsen jeg har hatt de siste dagene av at "det kjennes ut som om den kommer" bleknet, og jeg innså atter en gang at det KJENNES ikke ut som om den kommer når det er sånn, det er bare noe jeg tror. Når den kommer, da kjenner jeg det. Det er ikke bare vondt i magen. Det er vondt i lårene, helt ned til knærene. Det er den velkjente smerten i underlivet. og bak, følelsen av at snart kommer den meget løse magen som følger med. Det er det som er mensen.
Smertestillende, to naproxen til frokost på jobb, en halvtime senere kjente jeg ikke noe til smertene, og var egentlig greit i drivet, tenkte jeg. Mens pillene begynte å virke hadde jeg lest mail, snakket med kollega, spist frokost og tatt fatt på dagen. Jeg begynte på oppgaven, jeg skulle egentlig bare avstemme en konto, der skulle vel ikke være så mye igjen? sånn at min kollega kunne ta fatt på neste oppgave, som ikke kan utføres før vi vet at alt er ført. Men det er greit det sier jeg, jeg holder på, den er snart klar.
Vel, nei, det mangler noen bilag? Åja, i den bunken der med oktoberbilag, der ligger det september bakerst. Greit, jeg fører den da. Mangler mer? finne i banken. Innbetaling av lønn? Spørre lønnsansvarlig, hva skyldes dette da? Mangler MER? Ok, finne på kontoutskrifta. Hvem har betalt det som er merket "barnehageplass samt"? Joda, litt graving, jeg finner et navn. Han som betaler med henvisning til fornavnet til barnet, den husker jeg fra forrige måned. Den siste, joda, den kommer også på plass. Avstemme. Hmm,, 3 mill ut? Nevner det for min kollega, vi har nemlig allerede kommet til lunsj, og jeg beklager meg litt over "dagen da det å bare avstemme en konto skal ta så lang tid" Jeg har selvsagt hatt et par telefoner og besvart noen mail og noen som fra en kollega jeg driver opplæring på underveis da. Men likevel, skal det ta så lang tid?
Et raskt møte etter lunsj tar en time.
Litt vanskelig tema.
Min kollega kommer fort på at det nok er snakk om betaling av arbeidsgiveravgift. Jeg får repetert det med å finne bilag og føre betaling av arbeidsgiveravgift og skatt. Jeg har et ark med noen notater av dette fra noen mnd siden. Arket og notatene bører preg av at jeg skrev ned det hun gjorde, uten å ane hva vi drev med egentlig. Jeg renskriver notatene mens vi gjør det en gang til. Vips, diff borte.
Ja, finne bilag på renter og gebyr og en overførsel, den er grei. Også noen telefoner. Og en runde å svare på eposter. Klokka er tre, men kontoen er avstemt. Jeg kan ta fatt på det andre jeg skal gjøre. klokka fire skal jeg hjem.
Åhh, jeg føler jeg ikke har fått gjort noe i dag. Men i dag er det en ny mulighet. Og dag 2 av syklusen. Nedtelling til jeg slutter å blø, nedtelling til EL en gang mellom dag 14 og 24 sier FF, og informerer meg om at syklusene mine er for ustabile til å komme med konkrete angivelser, kan jeg fjerne noen utypiske fra listen vil det bli bedre. Jeg kan ikke det, for det er ikke noen som er mer utypiske enn andre, jeg har tatt bort den med SA, og den første etterpå. Jeg bare HAR uregelmessig syklus. Og da så.
Sånn, dagen snart omme. Det skal bli godt med en ny.