**SKRAVLETRÅD**

Status
Stengt for ytterligere svar.
Hei folkens!!
Har lest hele tråden nå og fant ut at jeg fikk gi en lyd fra meg. Er helt ny her!!
Vi fant ut for et par uker siden at nå var det på tide med en liten bebis :D
Slutta på p-piller 23 juli. Så nå venter jeg spent på at noe skal skje..
Har en Lady-Comp jeg bruker, så den er jo litt til hjelp da!
Og har nå skrevet opp handleliste på både folat, solvipect, grapefruktjuice og wildyam!! Skal man gjøre noe, får man gjøre det ordentlig ;)
Hvor kjøper man wildyam forresten??

Jeg blir straks 26 og samboeren er 30. Vi har vært sammen i 3 år.

Litt om meg :)

Jeg har også lest igjennom hele denne tråden, og er keen på å skravle litt fremover :)

Jeg er ikke ny som prøver, hadde en SA i uke 9 i mai... Hadde da prøvd i 9 mnd.. Så nå er det påan igjen med friskt mot.. Humøret går opp og ned, og sorgen over SAen kommer over meg plutselig noen ganger... 

Håper alt går bra med dere, og gratulerer til dere som er gravide :)

Tumle skrev:
Jeg har også lest igjennom hele denne tråden, og er keen på å skravle litt fremover :)

Jeg er ikke ny som prøver, hadde en SA i uke 9 i mai... Hadde da prøvd i 9 mnd.. Så nå er det påan igjen med friskt mot.. Humøret går opp og ned, og sorgen over SAen kommer over meg plutselig noen ganger... 

Håper alt går bra med dere, og gratulerer til dere som er gravide :)

velkommen inn hit:) skjønner godt at sorgen over sa sitter igjen ennå, kjenner mye på det selv, hadde MA i mai ( uke 9). Håpet prøvetiden din denne gang blir kort :)!!

jeg er god på å skravle! :D 
litt for god til tider...... 

mene, si meg, hva står DPO for?
jeg skjønner det har noe med eggløsning å gjøre...... 
er noen år siden jeg vanka her sist gitt ;)

N`tæll skrev:

Hei :)
Nå er jeg ganske ny her, men slik jeg hat skjønt betyr DPO ,dager siden eggeløsning.

Bare tipser om 30% på CB digital på vitus apotek :-) Ser det går en reklame om den over her, så dere har kanskje fått det med dere allerede :)

simsa skrev:

N`tæll skrev:

Nå er jeg ganske ny her, men slik jeg hat skjønt betyr DPO ,dager siden eggeløsning.

Jepp, det står for days past ovary :) Dager etter eggløsning.

Kanskje noen kan svare meg på dette. Jeg har akkurat kjøpt Wild Yam. Det står på boksen at den inneholder folat. Blir dette da for mye hvis man tar folattilskudd i tillegg?

Myshelle skrev:
Bare tipser om 30% på CB digital på vitus apotek :-) Ser det går en reklame om den over her, så dere har kanskje fått det med dere allerede :)

Godt noen tipser ekstra! Jeg hadde ikke fått det med meg. Noen som vet hvor lenge det varer?

Har sånne billigtester, men har så lyst på en sånn ordentlig når det endelig kommer en stripe på de billige!

Hei,

Slenger meg på denne tråden jeg også. 
Kjekt å skrive med andre som er i samme situasjon, da dette kan gi opp og nedturer.. Fikk positiv test på torsdag, men på mandag kom blodet... og smertene.. Så nå er det bare å snu seg rundt og prøve igjen.. 
Satser på EL om et par uker.. Kryss-kryss;)

Også var det påan igjen.... Neglbiting... el tester, leting etter symptomer, hyppig sengekos og tanker som vandrer, ønsker og håper... Dette er spennende!!

Vi er i gang med barn nummer to. 2 runde med prøving denne mnd. Har fra før ei lita Ruske på snart 20 mnd. Ei lita frøken med glimt i øyet, latter som triller og egne meninger. <3emoticon

Tumle skrev:

simsa skrev:

N`tæll skrev:

Jepp, det står for days past ovary :) Dager etter eggløsning.

Hei!

Er også ny her, aner ikke hva noen av forkortningene står for egentlig :-P
Someone please, enlighten me ! ;-)

fant dette til deg :)

AF - Adopsjonsforum (adopsjonsformidler)

AIH/AID - artificial insemination husband/artificial insemination donor, inseminasjon. Sædcellene føres opp i livmor/eggleder ved hjelp av et tynt kateter, gjennom skjeden.

"Bibelen" -  se TCOYF

BO - Blighted Ovum, fostersekk uten fosteranlegg inni, en tom fostersekk

Bufetat - Barne-, ungdoms- og familieetaten

BV - Barnevernet

CB -  ClearBlue, graviditetstest

CBD - ClearBlue digital graviditetstest

CD - Cycle Day (syklusdag), mest brukt av Ovusoft- og FertilityFriend-brukerne

CL - CoverLine, en horisontal strek (skillelinje) som trekkes opp i tempkurver for å lettere kunne skille mellom lave og høye temper

CP -  ClearPlan, eggløsningstest

CSP - Center for Surrogate Parenting (et av mange surrogat-byråer)

Dag 1 -  Første dag med rødt blod i menstruasjonssyklusen (ikke brunlig utflod)

DPO - Days Past Ovulation (antall dager etter EL), mest brukt av Ovusoft- og FertilityFriend-brukerne

DQ - Dong Quai, et helsekostmiddel som kan gi mer regelmessig syklus

EA - embryoadopsjon

ED - eggdonasjon

EL -  eggløsning

FAM -  fertility awareness method, "sjekke-det-som sjekkes-kan" (morgentemperatur, livmorssekreter, livmortapp, etc). Se også TCOYF

FF - FertilityFriend, et online program for de som bruker FAM. Det er en egen tempeklubb for FF- og Ovusoftbrukere på Møteplassen

FSH -  follikkelstimulerende hormon, hormon som stimulerer eggposene

FTD - testeklubbenes forkortelse for Forventet TestDato

GG/ff - Growing Generations (surrogatbyrå)

GS - Gestational Surrogacy

GU -  gynekologisk undersøkelse

hCG -  human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet

HSG -  hysterosalpingografi, røntgenundersøkelse av egglederne

IA - InorAdopt (adopsjonsformidler)

ICSI -  intracytoplasmic sperm injection, mikroinjeksjon av én enkelt sædcelle i et egg

IF - Intended Father

IKM/ikke-mens -  forventet mens-dato, som vi selvsagt ikke håper vil komme

IM - Intended Mother

IP - Intended Parents

IVF -  in vitro fertilisation, prøverørsbefruktning

KIKE - Kvinne Ikke Klar Ennå, den kvinnelige varianten av MIKE

KKK - KiloKrigKlubben, Møteplassens slankeklubb

Lap -  laparoskopi, kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc

LF - lutealfase, dagene mellom EL og mensen (vanligvis mellom 10 og 18 dager). Kalles også gestagen fase

LH -  luteiniserende hormon, hormon som stimulerer EL

MIKE - Mann Ikke Klar Ennå, Møteplassens betegnelse på jenter som er i parforhold der mannen vil avvente babylagingen litt.

MA -  missed abortion, fosteret dør, men blir ikke støtt ut av kroppen.

NM -  NybaktMamma

NTD - testeklubbenes forkortelse for Ny TestDato

Ovusoft - et program basert på TCOYF. Det er en egen tempeklubb for Ovusoft- og FF-brukere på Møteplassen

Pergo -  Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse

PCO -  poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning

PCOS -  poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt

PCT -  post-coital test, undersøkelse av livmorhalsslimet etter samleie

PP - PrøvePeriode, antall sykluser man har prøvd å bli gravid

SA -  spontanabort, fosteret støtes ut av livmoren

SG -  SnartGravid

SM -  SnartMamma

SM - Surrogate Mother

Spotting -  brun/rosa utflod

Tante Rød/TR -  mensen

TCOYF -  Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler. Bok om FAM. Omtales gjerne som "Bibelen"

TS - Traditional Surrogacy

UVI - Urinveisinfeksjon

VB - Verdens barn (adopsjonsformidler)

XU -  ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

WY - Wild Yam, et helsekostmiddel som skal kunne øke progesteronproduksjonen.

Noen som har ikm til uka eller? selv har jeg det på fredag. er så spent at jeg holder på å dævve. har allerede brent av en test da jeg var 5dpo, utrolig dumt egentlig. den var "overraskende nok" negativ 

Ruskemamma skrev:
Også var det påan igjen.... Neglbiting... el tester, leting etter symptomer, hyppig sengekos og tanker som vandrer, ønsker og håper... Dette er spennende!!

Vi er i gang med barn nummer to. 2 runde med prøving denne mnd. Har fra før ei lita Ruske på snart 20 mnd. Ei lita frøken med glimt i øyet, latter som triller og egne meninger. <3emoticon

masse lykke til! spennende 

kariness skrev:

Myshelle skrev:

Godt noen tipser ekstra! Jeg hadde ikke fått det med meg. Noen som vet hvor lenge det varer?

Har sånne billigtester, men har så lyst på en sånn ordentlig når det endelig kommer en stripe på de billige!

eller så kan man kjøpe på ebay. jeg kjøpte en 3 pakk med cb digital for rundt hundrelappen. genialt! 

blææææ!

en helt måned til vi skal i gang med prøving... eller, 3,5 uke... tiden går så sjukt sakte...

vår første satt på første pp, så jeg kjenner jeg er mer stressa nå enn når vi gjorde dette for 4år siden... huttetu!!! 

jaja, jeg får ligge i kulissene å smile over dere som tester positivt... :) 

(((((((((((((((((( Slenger inn litt støv og vibber til de som ønsker det!! )))))))))))))))))))

Da er tanta dratt og vi er klare til å starte med ny giv. Hun dro for noen dager siden da. Jeg begynner å bli veldig utålmodig kjenner jeg, selv om vi egentlig ikke har lov til det. Vi er jo bare i 4.pp...  Men likevell... Dagene går saaaakte....

Har kjøpt en dunge med el tester, og en enda større dunge med graviditetstester.. Har blitt testoman... Og jeg som ikke skulle bli det. Jeg som ikke sjønnte hvorfor folk testa før ikm.. haha... Jupp, ting forandrer seg når en blir stressa..

Har også kjøpt pre seed til denne pp..... Ja, jeg har blitt  litt desperat...  hehehehehe

Ellers så har jeg tatt frem strikkinga igjen. Strikker bare enkle ting. Tova sitteunderlag, tøfler og votter.  Minien brukte bare tova votter i fjor vinter, og han var aldri kald på fingrene. Så da blir det det i år også tenker jeg.  Sitteundelagene lager jeg av restegarn. Genialt.. 

Ja, da har jeg fått tømt meg litt... Hvordan går det med dere andre??

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp