Skal dere ta NIPT?

Får NIPT så å si gratis uansett alder her i Belgia og tok det sist. Fikk vite kjønn også, fikk resultatet da jeg var rundt 13-14 uker og testen ble tatt sammen med UL rundt uke 12-13 og da regner de ut den offisielle terminen.

Hva koster det i Danmark?
Ca 7500kr, litt avhengig av hva/hvor mye du vil teste:) Om du vil teste for samme som de gjør i Norge, «Panorama Basis», så ligger det på rundt en tusenlapp rimeligere.
Vi har kjøpt den til 7500kr, som kalles «Panorama Utvidet».
Oversikt ser du her:

Fra nettsiden (danske kroner!):

Pris, Panorama Basis – tilsendt kit: kr. 4.000,- (rabat 300 kr)
Pris, Panorama Udvidet – tilsendt kit: kr. 5.100,- (rabat 300 kr.)
Pris Panorama Udvidet inkl. Vistara testen – tilsendt kit: kr. 11.900,- (rabat 1000 kr.

Hvis man ikke har lege/sykepleier i familien/vennekretsen som kan hjelpe deg med å ta blodprøven så blir det selvfølgelig også den ekstra kostnaden for at legen din her tar prøven;)

Sniker fra april, må man ikke ta ultralyd før nipt test, for å utelukke flerlinger?

Sniker fra april, må man ikke ta ultralyd før nipt test, for å utelukke flerlinger?
Stemmer - i Norge! I Norge så pleier de å inkludere ultralyd i NIPT-timen :)
I Danmark tester de uavhengig av om det er tvillinger eller ei, og du får svaret for begge to (men det er noen ting de utelater fra å teste for når det er to stk, husker ikke hva). Hvis jeg forstår det riktig så er det grunnet politisk standpunkt at det er forskjeller mellom Norge og Danmark på dette; I Norge er det lovbestemt at man heller ikke får vite kjønnet, men det får man i Danmark. Lurer på om det er for å unngå potensiell selektering… hvilket er et etisk dilemma også hvis det er tvillinger.

Jeg får offentlig i Norge pga. alder, men jeg kjenner jeg synes det er litt dumt at man bare får den mest basic testen for tre trisomier (tror jeg). Ser at f.eks. Ultralydklinikken i Danmark tilbyr NIPT Panorama + Vistara for 12 000. Veeeeldig mye penger, men screener veldig mange flere sykdommer/tilstander. På den andre side har jeg hørt at det er stor risiko for falsk positive svar på de utvidede testene. Da er neste steg fostervannsprøve, noe som innebærer en økt SA-risiko. Noen som står i samme "dilemma" eller har satt seg inn i dette?

Økt risiko ved fostervannsprøve er anslått til 0,5%, så er ikke bekymret for den eller falsk positiv (som også er risiko på vanlig/norsk NIPT, og derfor må bekreftes med fostervannsprøve).

Og egentlig synes jeg det er greit å ha litt begrensning på hva man kan prøve for, selvom det nok er litt vel restriktivt i Norge. Men det er jo derfor den skal gjøres sammen med ultralyd også, da flere tilstander kan avsløres da.
Skal man kunne teste for alt, så er vi ikke langt fra å "designe" våre egne barn :bored:

• Liker
Reactions: Tex
Økt risiko ved fostervannsprøve er anslått til 0,5%, så er ikke bekymret for den eller falsk positiv (som også er risiko på vanlig/norsk NIPT, og derfor må bekreftes med fostervannsprøve).

Og egentlig synes jeg det er greit å ha litt begrensning på hva man kan prøve for, selvom det nok er litt vel restriktivt i Norge. Men det er jo derfor den skal gjøres sammen med ultralyd også, da flere tilstander kan avsløres da.
Skal man kunne teste for alt, så er vi ikke langt fra å "designe" våre egne barn :bored:
Sniker; nipt tilbys jo fra uke 10+0, og når man da tar ultralyd også - ser man alt man bør se etter så tidlig? Trudde nakkefold blant annet kan ses på i uke 12?

Da har jeg sendt avgårde Vistara og utvidet panorama til USA! Gleder meg til å få vite kjønnet!! Og at det forhåpentligvis er et friskt foster.

Sniker; nipt tilbys jo fra uke 10+0, og når man da tar ultralyd også - ser man alt man bør se etter så tidlig? Trudde nakkefold blant annet kan ses på i uke 12?
Helsedirektoratet sier: "NIPT anbefales å tas etter "tidlig ultralyd", men kan tas fra uke 10+0." NIPT er ikke fosterdiagnostikk, det er TUL (11+0 - 13+6).

Man vil aldri kunne påstå at man avslører alt heller...

Mvh ikke-helseutdannet Google-entusiast :angelic:

Jeg har blitt kalt inn til offentlig UL og NIPT når jeg er 12 + 4, og antar det er fordi UL-en er mer treffsikker etter 12 uker. Skulle gjerne tatt NIPT i forkant, sånn at svaret var klart til UL, men skjønner selvsagt at det kan kreve for mye ressurser av der offentlige…

Jeg har blitt kalt inn til offentlig UL og NIPT når jeg er 12 + 4, og antar det er fordi UL-en er mer treffsikker etter 12 uker. Skulle gjerne tatt NIPT i forkant, sånn at svaret var klart til UL, men skjønner selvsagt at det kan kreve for mye ressurser av der offentlige

Vi sendte utvidet panomrama i dag. Også spent! Krysser fingrene for oss begge :Heartred
Så spennende!! Si ifra når du får svar!! Føler dagene kommer til å gå såå sakte!! Jeg har bestilt sånn konfetti kanoner med gender reveal, 2 blå og 2 rosa, returerer de som blir feil ifht kjønnet. Gleder meg til å dra til familiene våre og poppe konfetti <3

Back
Topp