Ja, men det jeg opplever som utfordrende og slitsomt er de stadige avveiningene - hva innebærer det «å kutte sukker» feks? Skal man kutte ut sukker fullstendig? Hvor lenge holder motivasjonen da, i så fall? Er det ok med en søtsak i helgene? Er det ok med både fredag OG lørdag? Hvor mye av gangen? Må jeg takke nei til dessert når jeg får det? Dette er det jo ingen som kan svare på heller… Prøver å bare leve sunt (hva nå enn det betyr) og balansert og ikke tenke så mye på det, men det er lettere sagt enn gjort, synes jeg. Fader ass, slitsomt
Jeg lagde meg regler, også gikk jeg gjennom reglene mine for kommende uke hver søndag.
Dette var et prosjekt som skulle vare i ca tre uker (da på tilnærmet keto-kosthold), men endte med seks uker på et slags grovkarbokosthold, med unntak.
Kan bare svare for hva som gjorde at jeg merket forskjell på egen kropp, men jeg forsøkte å kutte ut tilsatt sukker så langt det gikk, og jeg kuttet i stooor grad på fruktinntaket (noe som var det verste for min del). Kuttet ut alt som het pasta, rotgrønnsaker, ris, og generelt raske karbohydrater/stivelse som energikilde.
Frukt (inkl. Juice) og pasta var desidert det verste for min del..........
Spiste en rute 70% sjokolade om dagen, da. Og mandler.
- Jeg tillot meg å spise dessert hvis jeg ble tilbudt på middag, men jeg passet på mengden.
- Spiste godteri (nesten) hver lørdag, men ikke syke mengder.
- Valgte hvitvin foran øl
- Valgte brød med mer frø og korn, og grove produkter, fremfor lyst, men brukte bare brød som fyllmasse egentlig, og fordi etter to uker på nesten-keto, så savnet jeg brød noe sykt....
- Prøvde å velge generelt andre energikilder enn sukker
- Uttaksdagen spiste jeg akkurat det jeg ville ha, men orket ikke noe særlig frokost. Pillene er harde for magen, og endte opp med å hive innpå et par hveteboller etterpå for å unngå magesår. Fortsatt med samvittigheten i behold.
Trodde det skulle bli stress, men faktisk ble det mindre stressende fordi jeg ble tvunget til å planlegge hele uken.
Motivasjonen min kom i resultatene jeg kjente på kroppen og hva slags resultat jeg potensielt kunne få, at jeg tillot meg noe uten å få dårlig samvittighet, at jeg holdt meg til reglene mine den uken fordi jeg visste jeg kunne endre de neste uke (gjorde aldri kjempestore endringer, da....), logget ALT jeg fikk i meg slik at konkurranseinstinktet ble tent.
Husk, det er forskjell på å gå på et keto-kosthold og å heller velge andre energikilder enn karbohydrater.
Jeg har også tro på at det er helheten som teller. Fra å spise godteri flere dager i uka, frukt hver dag, juice, pastamiddag to ganger i uken, og ris til resten, så reduserte jeg den totale glukosebelastningen gjennom uken noe voldsomt!
Fordi det er insulinresistens som gjør at lavkarbo (o.l) kan ha effekt, så brukte jeg diabetesforeningen og diabeteskosthold som utgangspunkt etter ca tre uker, og ikke kun rene lavkarbooppskrifter.
Har lært SÅ mye.
Nå lever jeg ikke spesielt strengt, men har tatt med meg sååå mye inn i hverdagen. Når mensen nå kommer om en ukes tid, så skal jeg gå i gang med et litt strengere regime igjen.
Sikkert ikke bra å hoppe sånn frem og tilbake heller, men det finnes positive og negative sider ved alt, og jeg savnet sjokomelk på søndagen, juice til frokost og spagettimiddag