For de mente han bare var litt ukonsentrert og vimsete, så det var sikkert ikke noe å bry seg med før 6 års kontrollen. Siden jeg absolutt ville kunne vi ta en ny test da, so jeg maset på og fikk tatt etter en mnd i stede for et halvt år. Fortsatt mente de han bare var ukonsentrert, men om jeg absolutt ville så kunne vi ta en tur til øyelege. Ja, jeg ville absolutt det, når han er 6 begynner han på skolen! Han hadde briller før han var 4,5 år gammel, inntil nå de siste regelendringene ar de dekket av heflo grunnet stor forskjell på høyre og venstre øye. Nå er han jo over ti år (han er 12), så vi må betale brillene hans selv. Han mistet dem dessverre på sjøen i juni og fikk nye like. I oktober har han kontroll igjen, og vi har vel ikke hatt en kontroll uten endring av styrke siden han var 4, vi får en gang i året.
Basert på dette fikk jeg begge søstrene henvist til synskontroll hos øyelege også, mellomste på ren default uten at hun var testet på helsestasjonen, og yngste også det a hun var to år, men igjen nå da hun var fire fordi hun ikke fikk til synskontrollen. Men hun ser greit nok ifølge øyelegen. (for ca 70% syn er visstnok helt normalt når man er 4, det er ikke ferdig utviklet enda (!)
Hun skal tilbake etter et år
Mellomste har lesebriller som hun fikk hos vanlig optiker da hun var 8, vi ble anbefalt å teste igjen om et par år, men hun er bare bittelitt langsynt så det trengs ikke noe til vanlig.
De har to nærsynte foreldre, mannen er mest nærsynt, jeg litt mindre. Mannen har skjeve hornhinner (det har også eldste) , jeg har skjult skjeling, det har heldigvis ingen av ungene fått påvist.