Sara sin campingtråd

Det evige tema "hvordan få plass til alt (uten å kjøre med tilhenger) " fikk et nytt alternativ inn sideveien, da jeg gikk tur med mannen i dag og snakket litt.

Er alternativ er jo en større takboks, sier mannen. Vi har nemlig en relativt liten/smal/lav skiboks som ikke rommer allverdens, så ja, kanskje det er veien å gå.

Utfordringen er 1) jeg vet ikke egentlig hvor liten den er, mannen prutet seg til at vi skulle få med takboks da vi kjøpte den. Så det er reelt en de hadde stående på en bil (ehh. Reelt på bilen til en av de ansatte, tror jeg) og vi vet det er en packline for det står på. Men ikke hvilken modell.
Og 2) reelt vil en ekstra stor takboks fort koste nesten det samme som en tilhenger ;)
Ang takboks vs henger: du får MYE mer i en tilhenger, den er også vesentlig lettere å pakke i og finne frem i. Maks taklast på bilen er trolig 75kg (inkl boks og stativ). Om drivstofforbruket blir høyere med takboks vs tilhenger vet jeg ikke.

Men! Kunne aldri i livet tenkt meg å kjøre på «norgesferie» med henger. Kanskje om det var en «til campingplassen og hjem»-tur.

Vi har denne takboksen: https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...e-motion-xt-xl-black-glossy/n970669/pn959138/
Den er av de største du for tak i, og den er heller ikke veldig dyr. Mener vi betalte 4-5000,- på supertilbud for 5 år siden, BilXtra har en del kampanjer.
Vi får det meste av bager til 2 voksne 2 barn og hund pluss flytevester og litt anna oppi takboksen, den store fordelen med denne boksen vs mange andre er er den er ganske høy og derfor lettere å pakke i (og den svelger unna bra!). Noen estetisk nytelse er den ikke, men det tar jeg ikke veldig tungt på biltur med småbarnsfamilie, da kommer praktiske hensyn først!
 
Ang takboks vs henger: du får MYE mer i en tilhenger, den er også vesentlig lettere å pakke i og finne frem i. Maks taklast på bilen er trolig 75kg (inkl boks og stativ). Om drivstofforbruket blir høyere med takboks vs tilhenger vet jeg ikke.

Men! Kunne aldri i livet tenkt meg å kjøre på «norgesferie» med henger. Kanskje om det var en «til campingplassen og hjem»-tur.

Vi har denne takboksen: https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...e-motion-xt-xl-black-glossy/n970669/pn959138/
Den er av de største du for tak i, og den er heller ikke veldig dyr. Mener vi betalte 4-5000,- på supertilbud for 5 år siden, BilXtra har en del kampanjer.
Vi får det meste av bager til 2 voksne 2 barn og hund pluss flytevester og litt anna oppi takboksen, den store fordelen med denne boksen vs mange andre er er den er ganske høy og derfor lettere å pakke i (og den svelger unna bra!). Noen estetisk nytelse er den ikke, men det tar jeg ikke veldig tungt på biltur med småbarnsfamilie, da kommer praktiske hensyn først!
Tusen takk for innspill. Det setter jeg stor pris på.

Jeg har sett på storebroren, https://www.thansen.no/bil/utstyr/t...hule-motion-xt-xxl-sort-glossy/n970669/pn2411


Jeg er noe usikker på hvor mye den vi har rommer, skal vi kjøpe en større så bør den være markant større for at det skal være verd det. Vi får jo en del i den vi har, ulempen er at den er ganske lav, mer tiltenkt ski virker det som. Jeg er ganske redd for å bruke en del tusen på å kjøpe ny, også er det ikke plass til stort mer.

Har vært ute og forsøkt å måle litt på dem vi har, spørs om jeg burde gjøre det igjen sammen med mannen, og tenke litt seriøst på dette.

Det er jo ikke en landet på kryss og tvers ferie vi skal på heller. Det er 43 mil herfra til svigermor, også den ukjente distansen fra henne til campingplassen. Antar jeg. Mulig et stopp til i år. Å kjøre med henger anser jeg som en stor ulempe, både siden ingen av oss egentlig kan det (altså, vi har jo førerkort og har engang lært det, men vi har ikke tilhengerlappen og har ikke praktisert kjøring, særlig rygging, med henger i særlig stor grad.

(og på en campingplass kryr det av folk som sikkert ler om jeg tar min vante løsning, kroke av, snu bilen, kroke på igjen. Der er jo alle med campingvogn. De kan å rygge med stoooor tilhenger)

Men altså ikke minst begrensningen på fart, vi kjører enten på svingete veier hvor (jeg synes) 80 med tilhenger ikke er så gøy, eller på veier hvor det er lov med 100 og 110, liksom. Men, altså, min far og min bror kjører på de samme veiene med campingvong, og mange med dem, så reelt sett er det jo ikke noe problem.... Likevel.

Større takboks er trolig veien å gå. Samt utstyr som tar mindre plass, om mulig. Teltet er digert. Men soveposer og liggeunderlag tar også plass. Soveposer til 5 stk veier ikke allverden i forhold til vektgrensen på taket, men det tar plass. Liggeunderlag har jeg gradvis byttet i mindre plasskrevende utgaver.


Reelt burde vi veie både tak-opppakkingen og bilens totalvekt. For det veier en del der vi stapper inn bak. Telt. Gulvteppe. Grill. Kjøleboks. Bord. Stoler. Levegg. Plastboks med skjøteledninger. Og en med "kjøkken". Og mere til.


Jeg har lyst å få plass uten henger. Jeg har bare mer og mer jeg vil ha med. Godt preget av at vi tidvis camper sammen med min bror og mine foreldre. Som har vogn. Vi liker å campe med telt. Men vi vil ha comfort.

Estetikken i en takboks bryr jeg meg slett ikke om. Jeg kjører en smax, den er ikke en snerten liten sak den heller, liksom. (og den har et stooort bagasjerom. Som jeg altså fyller til randen. Vi har ikke mye klær med oss egentlig, men mye stæsj)
 
Last edited:
Værmeldinga for pinsen varierer noe veldig fra dag til dag, den er kommet inn på tv2 været for flere dager siden, og kommer gradvis inn på yr time for time nå. (siden tv2 været går mye lenger frem) Det meldes 24 grader og strålende sol, men så oppdateres langtisværet 12 timer senere og da melder de 12 grader og regn. Så melder de 16 grader og opphold, så 13 grader og noe regn så 27 grad er og sol, og så 12 grader og regn igjen. Sånn går nå dagene.... Jeg er klar over at det er lenge til, det er ikke før neste helg, men det hadde vært greit å vite om vi skal planlegge for tur eller ei. Min mor planlegger som bare det, men jeg er litt mer aventende. Dvs, jeg planlegger sånn løselig, men ikke mat, handling, glede meg, klær etc. For jeg vet ikke hvordan det blir
 
Menne, ehh, dagens ferieplanlegging medførte at det gikk opp for meg at jeg trenger å få litt avklaringer med mannen. For første tur er kanskje om 5 dager. Det er ikke lenge til.

Avklaringer: takboks? Eller bruke den vi har og bare stramme inn?
Stoler? Eller tar det enda mere plass?

5 dager? Og jeg skal jobbe alle 5. Og mannen også. Og vi skal pakke? Og evt handle? På fem dager?

Ehh. Ja....
 
Pinsecamping avlyst grunnet regn

Vi får se om vi kommer oss på familie-sosial-camping før ferien i år. Jeg tviler egentlig.
 
Har lest gjennom pakkelista. Nei, vi skal ikke på tur i pinsa, og neste helg har vi en fotballturnering lørdag og en bursdagsfeiring og en konsert på søndag, så da skal vi ikke noe sted, men før eller siden skal vi.

Og jeg leser "leseslys. Vi fikk alle i julegave". Ja, og de eldste ungene har sine på rommene sine, og yngste muligens, men jeg og mannen, de husker jeg ikke hvor jeg har lagt. trolig en lur plass, men hvor er den lure plassen? Det må jeg finne ut av før det er på tide. Ikke brukt utover ren testing, for jeg leser ikke sånn på senga at jeg trenger leselys hjemme. Der har jeg lys.
 
Bilen sprenges trolig enda mer, men vi har kjøpt en tarp ked teltstenger i tillegg i håp om å kunne genererer litt utendørs skygge på campingplassen. Noen campingplasser har trær, men mange er en stor, åpen slette. Min mann trenger skygge. så, tarp.

Never mind å få igjen baggasjelokket.... spent. Om to uker drar vi etter planen.
 
Så teltet vi i hagen i helga da, noen av ungene i alle fall, og for å starte med det innlysende: Vi mangler en sovepose. Eldstemann sin er ikke i campingboda. Den er ikke på rommet hans heller (vel, der er rotete, det må letes grundigere)

Det er jo kjekt å finne ut før vi står der og skal fylle takboksen i alle fall.

Det gjenstår av avgjøre:
Innkjøp av nye stoler? Hvilke? Hvor mange?
Innkjøp av nytt bord, trolig ja, men dyrt med individuelt regulrbare bein, eller billig uten det?
Innkjøp av noen nye liggeunderlag, for å spare plass til ulltepper og pumpe, samt en sabla irriterende tømingen av det ene underlaget? Det svarte bør i alle fall byttes, der må knipe på en ventil for å tømme som en god gammeldags flytemadrass...
Får vi dette i bilen, eller skal vi bytte til en større takboks, som er en en større inventering enn dyre stoler og dyrt bord tilsammen i så fall. Så det kan være verd å bruke penger på å forminske voluma v ting for å slippe det...
 
Over ser du bilen vår ferdig pakket for 5 stk med telt bord, stoler soveposer liggeunderlag for alle 5.
På bildet mangler mannen sin bag. Vi har 3 plastbokser med camping ting. Pluss kjølebag.
Alt av stoler, liggeunderlag soveposer, badeleker, solseil mm ligger i takboks.
 
Over ser du bilen vår ferdig pakket for 5 stk med telt bord, stoler soveposer liggeunderlag for alle 5.
På bildet mangler mannen sin bag. Vi har 3 plastbokser med camping ting. Pluss kjølebag.
Alt av stoler, liggeunderlag soveposer, badeleker, solseil mm ligger i takboks.

Det var et romslig baggasjerom :) (du har sikkert skrevet det før. Men hvilken bil er det?)

Tror dere har en romsligere takboks enn vår også. Vår er så lav at det er begrenset hva som går i den.

Desverre klarte vi bare å få plass til to plastbokser også. Men vi har en tom en også (en står oppi en annen) for organisering i teltet.

Tok dessverre ikke bilde. Det skal jeg gjøre når vi har pakket den igjen. Nå har vi midlertidig satt opp teltet i hagen til svigermor grunnet plassmangel i huset.

Jeg trooooor vi er på grensen til å kjøre med henger neste sommer. Vi får se.
 
Galaxy var det ja. Og godt utnyttet plass.
 
Galaxy ja. Tok bilde bare for din skyldhar optimalisert pakkingen over flere år. Står nå i Kristiansand og venter på båten til Nederland.
Vi har ikke gjort dette så mange år, men jevnt over klarer vi ikke få inn tre bokser, bare to, så da blir det løse ting og poser i alle hulrom. Det er ikke så mange cm unna at vi kunne fått tre, men baggasje lokket går ikke igjen når kjøleboksen kommer 10 cm lenger frem. Kan vurdere å kjøpe en mindre boks. Måle frem hva som er mulig.

Men det blir jo åpninger og hulrom mellom og under sånne kasser, og de ble utnyttet denne gangen også. Alt går. På et vis.
 
Last edited:
Hmm, litt småregn i morges og meldt noen dråper utpå dagen. Skal ikke sove mer i telt i hagen nå så vi kan ta inn soveposene og legge dem i bilen, så får vi ta teltet når det er tørt, sa jeg. Ja. Vi gikk inn. Frokost, nevø - kos og brått glemt å tømme teltet før det høøøøøøøøljet ned.

Vi får henge dem til litt luft - tørking før vi pakker dem vekk. Vi har altså lagt i telt i hagen til svigermor pga flere gjester enn det var rom til de siste dagene. Jeg vil helst ikke komme til campingen med fuktig sovepose neste uke.

Og teltet... Det må nok stå et par dager til så det tørker opp før vi pakker det sammen også.
 
Å få tatt ned det teltet tørt viser seg å være et litt trøblete prosjekt. Ettersom sommeren i år er med vekslende vær og stadig en liten regnbyge. Jaja. Vi får se om det blir i dag eller tirsdag. (tirsdag skal vi i hunderfossen. Og onsdag dra videre så hadde vært kjekt å få ordne i bilen. Og derved inn teltet)
 
Men hodet mitt spinner og spinner på hvordan vi skal få med oss alt. Jeg vet det går, på et vis, men tillater ikke mye slinger i valsen, ikke mye ekstra. Det er et stadig stress. Vi må finne en bedre løsning på sikt. Henger, boks på kroken, større takboks...
 
Sånn blir det inni teltet når vi har første måltid inne i teltet i kveld
Litt kaos, men sånn blir teltlivet.
20220722_215553.jpg
 
Litt kaos ja, vi har somregel mye kaos, men synes det gikk greiere i år.

Noterer mens jeg husker, vi kom hjem i går. Å ha joghurt i kjøleboksen når vi kom frem er fint. Sultne unger. Ok. Sett opp bordet og la dem finne seg joghurt og skjeer mens vi satte opp teltet.

Vi hadde kjøpt pølser som vi deretter grillet til sen lunsj. Også ble det grillet noe annet til middag.

Campingen ble også i år en mye korter del av ferien enn jeg setter pris på. Så jeg skal gjøre det jeg kan for å få høyere prioritet på den neste sommer. For greit nok at det er under "treffe svigerfamilien", men sånn det er i år hadde rett og slett alle plutselig andre planer som vi ikke visste om da vi planla ferien, "men dere er her jo en stund, så vi treffes igjen...". Joda. Jada. Men.

Vel. Sånn ble det i år. Jeg begynner å smått å planlegge neste sommer allerede jeg ;)

På ønskelista står fortsatt den stolen jeg har linket til, i alle fall en til meg. Og et bord med trinnløst regulerbare bein, hver for seg, siden naturen ofte ikke er i vater.

Vi hadde som vanlig helt stappa bil. Jeg glemmer bestandig å ta bilde når den er full. Jeg tar bilde underveis for å huske hvordan vi stappet, men så stapper vi vesentlig mye mer også tar jeg uke det bildet, vog blir stående og klø meg i hodet. Den sekken der....? Hvor sto den? Og den....?

Vi løste det på en sikkert noe merkelig måte. Lørdag kjøpte vi en flyttekasse på europris, en baggasjevekt og en rull pakketape. Opp i kassa satte jeg to poser med klesvask, la oppå alle 5 ullgenser ene som vi ikke trengte i år (men har trengt dem de andre årene, så kommer til å ha med noe slikt neste sommer også. Noen somre er kveldene kalde!!!!) og litt andre ting vi ikke hadde bruk for det siste døgnet, sjekket at det var under 10 kg og tapet godt igjen. Bestilte norgespakke 0-10 kg fra meg til min mann på posten.no og fikk en qr kode når jeg hadde betalt. Tok med esken på post - i-butikk som hadde en qr kode leser tilkoblet en printer som da skrev ut en adresselapp på klistremerke som jeg festet på pakken.

Derved kommer det meste av klesvasken hjem senere enn oss, utfordrende nok betyr det at det aller meste av undertøyet vårt er der, men vi har da nok til å komme oss gjennom noen dager. Så får jeg heller vaske det igjen om pakken drøyer ;)

Ikke en god løsning sånn permanent, men en løsning i år ble det.
Jeg er villig til å lære meg å kjøre med henger til neste sommer dersom mannen også er villig til det. Ellers må han komme opp med en annen løsning. Den største takboksen på markedet eller en sånn boks man setter på kroken.

(og inn på listen over ting jeg ønsker meg /vil ha med dersom vi har henger eller på annet vis plass er en elektrisk stekepanne, muligens vaffeljern, og et tørkestativ til klesvask og egentlig til oppvask også (sånn metsllgreie som oppvasken kan stå og renne av seg i), det merker jeg at jeg savner når jeg vasket opp manuelt.

Jeg og mannen samarbeider fint om det der og vasker i utgangspunktet opp en dag hver. Helt sånn uten å krangle eller diskutere på det, men samtidig tok han den siste dagen min, fordi det praktisk passet best sånn.

Plassen vi var på, flisa Camping, er samme sted som vi var i fjor. Vi liker oss der. Det er trivelig, rent og pent. Og rimelig. 280 kr pr natt betalte vi, inkl strøm og fri tilgang på dusj. Der er ikke Wifi så det gikk hardt utover mobildata - kvotene, godt hjulpet av at mannen har 25 GB så han satte opp hotspot fra mobilen sin til oss andre. (jeg har 1 og ungene 3, med rollover starter de somregel på 6 og jeg pleier ta noe av det som ellers blir strøket fra mellomste så jeg startet juli på 1,9) yngste har ikke mobil. Og tenger derved hotspot fra faren for at nettbrettet skal ha så mye å underholde med. Treig Wifi som egentlig bare funker tidlig på morgenen når mange andre sover er å foretrekke ovenfor ingen wifi, men alt går.

Også er der uhorvelig mye mygg, så på tross av div remedier har vi maaaaangr myggstikk. Det hadde jeg fortrengt fra i fjor
Og litt langt å gå til sanitæren, der er jo bare den ene. Men. Den er stor og den er ren og den er fin. (og ny, bygget i fjor)

Og det er flott, stor strand, god plass, fint å bade.

En dag det var meldt mye regn til vi turen over til Sverige på litt grensehandel så ungene fikk kjøpt uhorvelig mye godteri ;)
Og jentene har derved også vært utenlands, fra før er det bare eldstemann som har vært via Sverige til Bornholm (som er dansk) på korpstur.
 
Back
Topp