Sara sin campingtråd

Jeg er så smått igang med å tenke planer for sommeren 2023, men i tillegg håper jeg på å få til en storfamilie-csmpinghelg nå på sensommeren.
Vi får se. For tiden er min bror på ferie, og her regner det. Så det er inne-aktivitet på hjemmebane som står i fokus i dag. Men innimellom så søker jeg opp litt plasser og avstander på google og på maps, og tenker på ulike kjøreruter. Men mye avhenger av været og av andre folk sine planer så reelle planer får jeg ikke lagt på lenge. Men litt planer kan jeg legge. Jeg skulle ønske meg en plass jeg kunne reservere plass på forhånd, men avbestille dersom det blir massivt mye regn uten å tape 90%av pengene. Skjønner at de gjerne vil ha et visst depositum. Men 50% 14 dager før og ingen refusjon etter det er likevel heftig.
 
Det kom et spm i en fb gruppe om telt jeg er medlem i, om innredning i et stort telt. Tilfeldigvis det vi har.

Slet med å legge ut bilder i svar så endte med å sende henne på messenger og det ble en hyggelig camping -skravling utav det.

Vekket til live mine årlige vinter -planlegging-av-sommerens-camping-tanker.

Teltet måtte få en del regn -forsterkning på fjorårets ferietur. Men nå skal det vel holde fint. Mulig vi bør impregnere det åpnet vis, men det er i hovedsak sømmene som ikke er vanntette nok og vi forsterket mange sånne plasser i fjor.

Utfordringen er at vi utvider jo stadig med noe stæsj, og bilen bare ... Kan snart ikke romme en kortstokk ekstra. jeg vurderer nesten seriøst å lære meg å kjøre med henger. Mannen er ikke så lysten på den løsningen så en prat om hvordan vi skal løse dette må vi ha.

Jeg vurderer sterkt om vi skal droppe sommersamling med korpset og heller dra på campingtur med familien dersom været tilsier at det blir tur i år. Sommersamling er normalt kr.himmelfart, men i år er det 18. Mai og det er naturlig nok ikke rett dato for korpsenes festdag med marsjering og fellesnummer og stort opplegg. Den datoen er jo alle slitne fra dagen før. Så da ble det besluttet å legge det til pinse. Og det er altså blæ. Det var litt dråpen som fikk begeret til å renne over for meg, jeg har korps langt opp i halsen. Jeg sitter som leder av skolekorpset og har ikke lyst til det. Godtok "et år", skal vi se..... Da guttungen gikk i 4. Eller 5. Klasse. Han går i 9. Mellomste har trolig sluttet i korpset og om eldste orker mer, vet jeg ikke. Yngste har lyst å begynne til høsten og jeg skal ikke nekte henne det, men jeg skal ikke pushe hardt for musikk om hun heller vil gå på turn eller fotball eller noe annet som kræsjer for jeg har ivret for korpset i mange år nå og jeg er lei. Sliten og lei.
 
Men det kribler i camping-lysten i alle fall.... veldig. Det er straks mars, og fortsatt for kaldt for oss sommer-campere, men jeg gleder meg!

Og en seriøst prat med mannen om plass-logistikken må inn en kveld jeg ikek sovner på sofaen, ja. (det skjer svært ofte... at jeg sovner altså)
 
Værmeldinga søm var så lovende for noen dager siden viser nå 6-13 grader og fravær av sol og fare for noe nedbør i pinsa. Jeg håper det snur, men om ikke.... Så blir det andre året uten. Og denne campingen med storfamilien betyr mye for meg, så jeg håper inderlig. Vi kan jo prøve en annen helg. Men det er så greit med pinse for den er en dag lenger.

Jeg vil. Jeg vil. Jeg vil.

Jeg fantaserer om å lære meg å kjøre med henger for det er virkelig trangt i bilen. Men til denne turen tar evt mine foreldre med seg teltet vårt og legger det utover på plassen/holder av plass til oss med det siden de er pensjonister og derved drar tidlig på dagen, eller om så dagen før.
 
Også denne pinsen er avlyst, jeg følger værmeldingen med argusøyne for kommende helger, enten neste helg (må bare dr tidig søndag for rekke en konsert i kirken kl 17, men all den tid de ikke er før 17 kan det gå. Går utover minstemort sitt svømmekurs, men det må vi heller bare stå i. Og melde henne p igjen til høsten, det er bare tre ganger igjen før ferien. Men jeg vet ikke helt hvor mang av de andre som kan/vil da.

Alternativ vurderes siste helgen i juni, men da neppe hele storfamilien pga ferieavvikling. De helgene i mellom er låst av andre ting.
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Det nærmer seg sommer. Eller, sommer er det, det nærmer seg sommerferie, jeg har halvannen uke igjen på jobb, det er minst to uker til vi drar. Hallo, bare TOOO? Jeg tenker jo minst tre, men, tiden fly. Noe uklart når vi drar ettersom speiderturen ble avlyst, men mannen jobber ca en uke lenger enn meg, uvisst hvilken dag han gir seg, vi ser.

Jeg faller stadig tilbake på at jeg tror nesten vi må ha en tilhenger for å komme oss på tur, men det er nå litt tiltak det også da. Kjøper man en? leier man en henger for 4 uker liksom? Må også få mannen med på ideen da, ingen av oss har erfaring med å kjøre med henger annet enn sånn småkjøring. Og han er ikke så gira på det. (får ikke kjøre fortere enn 80 da) Jeg bare stresses av alt som ikke får plass, og tenker på "åhh, tenk om vi kunne putte det og det og det og det og det i en henger, Da hadde vi kunnet droppe takboksen og likevel hatt et hav av plass.

På taket har vi vanligvis alt av soveposer og liggeunderlag, ungenes tre 30 liters bagger, og div sko, toalettmapper og annet småpjask vi klarer trykke innimellom.

Men det kunne vi puttet i et par bokser i en henger. Og hatt et pr sånne bokser med kjøkkenutstyr der også. Og de voksnes bagger og sekker.

I bilen teltet, boksen med skjøteledninger etc, for den passer akkurt ved siden av teltet og d står grillen oppå, stroppet til nakkestøtten på stolen forran. Kjøleboksen på strøm passer akkurat foran der og egentlig kunne vi sikkert hatt et par- tre-fire bagger også i bilen, men hatt stoler og bord i tilhenger sammen med det andre

I mitt hode er dette ideelt, men det er det ikke i mannens.

Vi får se. Altså fortsatt er par uker igjen.
 
Jeg hadde nok heller hatt takboks enn henger, men min bror kjørte jo fra samme sted som dre og til Sverige/Østlandet, det gikk fint.
 
Vi HAR jo takboks. Det er bare stappfullt. Over grensa for akseptabelt stappfullt egentlig.

Kunne trolig fått tak i en STØRRE takboks da, vi har neppe den største modellen. Men det er bre det at vi har med oss så mye.
 
Tråden din ga meg motivasjon til å anskaffe telt på sensommeren ifjor :D
Nå skal vi ut på campingtur i helgen.

Av erfaring er jeg en som gjerne pakker med mye ekstra for det er "kjekt" å ha, kan gjøre campingen lettere og hva om noe skjer. Hadde det vært en ide å sortert gjennom alt? En haug for MÅ ha og en haug for kjekt å ha osv? For å se om noe egentlig kan reduseres (selvom det ikke føles sånn) eller bare pakkes på annerledes måte. Hvis dere ikke allerede har gjort det da :)
 
Tråden din ga meg motivasjon til å anskaffe telt på sensommeren ifjor :D
Nå skal vi ut på campingtur i helgen.

Av erfaring er jeg en som gjerne pakker med mye ekstra for det er "kjekt" å ha, kan gjøre campingen lettere og hva om noe skjer. Hadde det vært en ide å sortert gjennom alt? En haug for MÅ ha og en haug for kjekt å ha osv? For å se om noe egentlig kan reduseres (selvom det ikke føles sånn) eller bare pakkes på annerledes måte. Hvis dere ikke allerede har gjort det da :)


Så gøy at du ble inspirert, håper dere får en kjempflott tur :)


Mye vi det vi har med er nok "kjekt å ha", men jeg skal ha med min mann som ikke er sååå gira, og tre unger som trenger et visst nivå av komfort...
Også drar vi jo på ferie i 2-3 uker, men store deler av tiden er vi hos svigers og har tilgang på vaskemaskin, så vi har ikke med så mye klær, men det er snakk om norgesferie, så vi har liksom fra vanntett jakke til bikini, og alt derimellom.... Og det er ikke kødd, vi har måttet kjøpe støvler og regntøy til minste (og fikk låne til de eldste) en sommer (vi hadde billetter til dyreparken i tre dager. De tre dagene det regna i juli i Kristiansand den sommeren. Og et REGNA altså) , og vi har hatt bruk for ull på camping, men vi trenger jo selvsagt også badetøy. Og håndklær (har sånne i microfiber, de tar ikke så mye plass. Vi bare har med mange, for de blir jo klissvåte. Og vi henger dem til tørk altså, men det er fem av oss. Som bader, i alle fall 4 av oss, gjerne flere ganger om dagen. Og dusjer.

Også er det jo altså fem av oss, og alle må ha soveposer og liggeunderlag. og klær. Og vi har med bord og stoler, brukes både til måltid og kortspill/yatzy på kvelden etc, flytter det ut om morgenen og inn på kvelden, for ja, vi har jo et svært telt da. Så ja, kjøleboks på strøm, vifteovn, skjøteledninger og allverdens ladere, vannkoker (definitivt "kjekt å ha" men da kan mannen få pulverkaffi og vi andre kan få kakao. Eller det kan lages nudler i en skål. Vi har jo kokeapparat på gass, men vannkoker er uendelig mye enklere. til mye. Men på den gassen steker han egg og bacon :) Vi har til og med kjøpt en tarp som vi fester fra telttaket også har den et par teltstenger, sånn at mannen kan få litt skygge utenfor teltet ;) Han er ikke glad i varme. Jeg KJØPTE første året en sånn lenge med lyspærer som ejg tenkte henge opp som itt belysning på kvelden, men den har aldri blitt med fordi det er ikke plass, så et enkelt lite lys har vi da, det funker, men lyslenken hadde vært koselig ;)

At vi får med et utvalg av mannens disker (diskgolf), helst den store sekken med utvalget er også "kjekt å ha", men på grensen til "for t vi fortsatt skal være gift når vi kommer hjem", så det prioriteres :) Omtrent like viktig som nok skjermtid for tenåringen... Og dessuten har vi da hatt det kjekt og gått en runde diskgolf i "hans barndoms skog", noe som også er en liten luftepause fra en relativt intens svigers-ferie ;)

Vi er er nå, at svigermor glemte en kakeboks hos oss for to besøk siden Dvs, satte den igjen med kringler i, gjorde hun. Også glemte hun den da hun var her i konf. Også glemte hun den nå sist også. Så da må vi nesten ta den med nedover. Og jeg frykter nesten at jeg må sitte med den på fanget.

Ja, vi har med mer enn vi trenger. Men ikke noe vi ikke bruker. (også får vi med oss mer der vi drar, både en del bursdagagaver og egentlig pleier vi hr med en søppelsekk eller to med arveklær, det bare går ikke i bilen etter at vi begynte med camping...)
 
Så gøy at du ble inspirert, håper dere får en kjempflott tur :)


Mye vi det vi har med er nok "kjekt å ha", men jeg skal ha med min mann som ikke er sååå gira, og tre unger som trenger et visst nivå av komfort...
Også drar vi jo på ferie i 2-3 uker, men store deler av tiden er vi hos svigers og har tilgang på vaskemaskin, så vi har ikke med så mye klær, men det er snakk om norgesferie, så vi har liksom fra vanntett jakke til bikini, og alt derimellom.... Og det er ikke kødd, vi har måttet kjøpe støvler og regntøy til minste (og fikk låne til de eldste) en sommer (vi hadde billetter til dyreparken i tre dager. De tre dagene det regna i juli i Kristiansand den sommeren. Og et REGNA altså) , og vi har hatt bruk for ull på camping, men vi trenger jo selvsagt også badetøy. Og håndklær (har sånne i microfiber, de tar ikke så mye plass. Vi bare har med mange, for de blir jo klissvåte. Og vi henger dem til tørk altså, men det er fem av oss. Som bader, i alle fall 4 av oss, gjerne flere ganger om dagen. Og dusjer.

Også er det jo altså fem av oss, og alle må ha soveposer og liggeunderlag. og klær. Og vi har med bord og stoler, brukes både til måltid og kortspill/yatzy på kvelden etc, flytter det ut om morgenen og inn på kvelden, for ja, vi har jo et svært telt da. Så ja, kjøleboks på strøm, vifteovn, skjøteledninger og allverdens ladere, vannkoker (definitivt "kjekt å ha" men da kan mannen få pulverkaffi og vi andre kan få kakao. Eller det kan lages nudler i en skål. Vi har jo kokeapparat på gass, men vannkoker er uendelig mye enklere. til mye. Men på den gassen steker han egg og bacon :) Vi har til og med kjøpt en tarp som vi fester fra telttaket også har den et par teltstenger, sånn at mannen kan få litt skygge utenfor teltet ;) Han er ikke glad i varme. Jeg KJØPTE første året en sånn lenge med lyspærer som ejg tenkte henge opp som itt belysning på kvelden, men den har aldri blitt med fordi det er ikke plass, så et enkelt lite lys har vi da, det funker, men lyslenken hadde vært koselig ;)

At vi får med et utvalg av mannens disker (diskgolf), helst den store sekken med utvalget er også "kjekt å ha", men på grensen til "for t vi fortsatt skal være gift når vi kommer hjem", så det prioriteres :) Omtrent like viktig som nok skjermtid for tenåringen... Og dessuten har vi da hatt det kjekt og gått en runde diskgolf i "hans barndoms skog", noe som også er en liten luftepause fra en relativt intens svigers-ferie ;)

Vi er er nå, at svigermor glemte en kakeboks hos oss for to besøk siden Dvs, satte den igjen med kringler i, gjorde hun. Også glemte hun den da hun var her i konf. Også glemte hun den nå sist også. Så da må vi nesten ta den med nedover. Og jeg frykter nesten at jeg må sitte med den på fanget.

Ja, vi har med mer enn vi trenger. Men ikke noe vi ikke bruker. (også får vi med oss mer der vi drar, både en del bursdagagaver og egentlig pleier vi hr med en søppelsekk eller to med arveklær, det bare går ikke i bilen etter at vi begynte med camping...)
Hvis dere pleier være på samme sted hele ferien når teltet først er slått opp, ville jeg nok vurdert henger jeg også i deres tilfelle. Bare for komforten sin del og slippe stresset med ekstrabagasje som kan komme underveis. Ulempen med henger kan nok være plass på noen campinger hvis dere flytter rundt. Men utifra det du skriver så tviler jeg dere gjør det :p en lukket henger ville nok vært gull her. Min far reiste med det ett år og tok med terassebordet med stoler :wacky:
 
Hvis dere pleier være på samme sted hele ferien når teltet først er slått opp, ville jeg nok vurdert henger jeg også i deres tilfelle. Bare for komforten sin del og slippe stresset med ekstrabagasje som kan komme underveis. Ulempen med henger kan nok være plass på noen campinger hvis dere flytter rundt. Men utifra det du skriver så tviler jeg dere gjør det :p en lukket henger ville nok vært gull her. Min far reiste med det ett år og tok med terassebordet med stoler :wacky:
Vi pleier ikke reise mye rundt nei, stort sett holder vi oss på en campingplass pr tur. 70% av ferien er vi hos svigermor (Jeg forsøker å redusere det ned mot 50%) og der er det helt klart plass til at den står ved behov. Det blir 1-2 turer i sommer tenker jeg i løpet av juli. Evt en tur sammen med storfamilien i august.
 
Her er vårt bagasjerom. Pakket for camping med 5 stk.
Dette er underveis så ikke så ryddig som når vi startetinneholder bla 4 smartstore plastbokser. Gigatelt og campingbord. Soveposer liggeunderlag og stoler er i takboksen. Fremdeles en del plass til overs
20230709_062207.jpg
 
Vårt er ca like fullt, men noe mindre. Og takboksen er full. Den har nok ca max vekt for der er flere bager med klær i år enn der pleier, soveposene var enklere å stappe litt her og litt der. Jeg bearbeider mannen så smått i retning tilhenger. Da trenger vi ikke kjøpe så svær bil når vi bytter denne. men jeg har ikke funnet en elbil jeg vil ha. Bortskjemt med det gode baksetet på s max har jeg ikke lyst på sete som kan legges ned 40/60. Mao, setet er fordelt 40/20/40. Det er ikke allverdens for den ungen i midten. På mange biler egnet til å ha som midtkonsoll for de to baksetene. Men jeg har jo en unge der også.

Det får tiden vise. Men med en liten henger får vi med oss alt også om vi har en mer normal størrelse bil.

Vi har også gigatelt, to smart-bokser, grill, kjøleboks... Og mye, mye mer.
 
Tidenes nedtur

Bilen pakket til grensen som sprenger.

Og.... Ikke en eneste natt på camping.

Planlegging av sommeren 2024 er igang
 
  • Omsorg
Reactions: HCS
Kan dere ikke campe lokalt i helgene også?
 
Nei så kjedelig :arghh:

Her har det vært regn 95% av juli. Skikkelig værsyk sommerferie.
 
Kan dere ikke campe lokalt i helgene også?
Planer om å prøve å få til minst en helg i august ja. Ikke denne da, nok med å komme oss i ordne etter ferien, og klar for jobb og neste helg er det et bryllup. Men helgen etter dersom været er ok. Evt helgen etter det, men det er jo rett før skolestart så ikke helt optimalt. Dessuten blir eldstemann 15, men det kunne vi feiret på tur dersom det blir sånn storfamilie - camping som planen er. Vi får se.
 
Nei så kjedelig :arghh:

Her har det vært regn 95% av juli. Skikkelig værsyk sommerferie.
Nettopp det som er mye av grunnen til at det ikke ble camping.
. Regn.

Kjedelig at det ble sånn. For oss alle.

En ting er værsjuk. Men utenom 2 netter i Oslo har vi fordelt på to steder tilbrakt rett under 3 uker hos svigerfsmilien min... Det er "litt" over de 7-10 dagene jeg anser som ok. Dog, vi var først en liten uke hos min svigerinne, så bre drøye to uker hos svigermor, og avbrutt av Oslo. Så det gikk på sitt vis men merker på alle fem at det var for lenge ja.
 
Last edited:
Nå håper jeg inderlig værmeldingen holder seg til neste helg for det meldes flott vær og vi planlegger derfor en tur med mine foreldre og min bror med ungene og feire vår eldste sin 15 års dag med medbrakt kake og gele og ha ei flott camping - helg.

Jeg gleder meg innmari og håper det blir
 
Back
Topp