Sara sin campingtråd

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ferie er ikke akkurat høytid, men vi har ikke noe reise-forum, og da var dette beste plassen jeg kom på å lage en planleggingstråd.

Pakkeliste har jeg på to eller tre ulike lapper, og handleliste på papir og på regneark og notat op mobilen. Tanker alle veier og retninger.

Så jeg trenger å organisere det.
 
Vår aller første tur er en test. En test på om familien liker det. Sånn egentlig, om mannen misliker det litt mindre enn han tror, når han ser at ungene liker det så godt som jeg tror ;)

Det er også en test på hvor stor plass ting tar, hva vi oppdager at vi mangler, om soveposene er gode nok og mange sånne ting.

For å gjøre det enklere, og investeringene noe lavere siden det muligens blir vår eneste tur ever, låner vi en del ting av mine foreldre. De har svart belte i camping. I vogn vel og merke. Og det startet når jeg hadde flyttet hjemmefra. Jeg er nybegynner. Gift med en nybegynner. Så det er greit å lytte til erfarne råd.

De har også tenkt å være med oss på denne turen, hvilket er praktisk.

For vi reiser med telt. Tre barn fra 4 til 11 år og et STORT telt. Og to voksne. En av oss for tiden med høyre hånd i gips. Derved prakrisk at jeg, den av oss uten gips, kan få hjelp av min far til å sette opp teltet.

Drømmen min er at vi skal ha med teltet og soveposene og alt det andre på ferie. Ferien vår er ganske stor den av våre felles feriedager tilbrakt hos svigers, år etter år etter år. Klart vi skal treffe dem, men jeg har lyst til noe mer. Vi har snakket om dyreparken. Var der i fjor, den ene helga det regnet på sørlandet. Åpne sluser fra himmelen.

I år har jeg lyst å dra bare dersom været tilsier det. Og jeg har lyst å campe i telt. Men vi får se hva som er gjennomførbart.

Vi kjøpte telt i fjor sommer, etter ferien, og har teltet i hagen noen runder.

Teltet er et easy camp palmdale 600. En grunnflate på sånn 17 kvadrat og et par kvadratmeter med tak over forran inngangen. Det er ganske god plass ;) teoretisk sett to soverom, men reelt er skilleveggen stort sett oppe. Å dele antallet cm på seks, som teltet er beregnet på, tilsier ca 45 cm pr person. Liggeunderlagene er ca 65 og fem stk fyller egentlig helt fint. Men da ligger den i midten litt sånn rett under den veggen.

I tillegg har teltet "oppholdsrom" med full ståhøyde. Litt overdimensjonert for å sove i hagen. Men helt passe for en familie på fem på tur på campingplass. Synes jeg. Mannen lurer på om det er for stort ;) neida. Men vi betaler for en plass på linje med campingvogn eller bobil, og har med skjøteledning for å ha "innlagt strøm".

Planen nå er en tur sånn halvannen time hjemmefra. I pinsa. Værmeldinga er positiv.

Så jeg er på shopping og pakkeliste-kjøret.
 
Pakkeliste - under revidering. (fritt frem å komme med råd!!!)

telt
plugghammer
teppe til teltet – låner av mamma denne turen
lappe-tape (fibertape)

lang strømkabel til utebruk
liggeunderlag
soveposer
puter
lakenposer
ulltepper som «laken»

kjølebag på strøm, og overgang 12v/vanlig strøm
Grill m/gass (liten reisegrill)
turkjøkken
kjøkkenutstyr (brødkniv,kniv, skjærefjøl, klype, litermål, grytekluter (silikon, funker også som gryteunderlag, stekespade)
kost og brett

Plast fat og kopper
Bestikk
campingstoler - 2
campingbord m/4 krakker
«saccosekk» til å fylle med luft
Ledlamper
skjøteledning med flere kontakter
vifteovn – låner denne turen
1 sekk/bag med diverse leker, kosedyr til hver unge. Og headsett til telefon
sykler og hjelmer til ungene

Nettbrett?
kamera?
lommelykter/hodelykt

tursekk
diverse ladere
Tørkesnor m/klyper

håndklær (mf)/kluter
badmington/boccia/kubb
vannflasker/drikkebelter

Stor vannflaske til å hente vann – låner denne turen
sandaler
joggesko
fleecejakker/ulvang/noe lunt om kvelden
jakker


kjøkkenpapir
Våtservietter
kjøkkenhåndkle
engangs kjøkkenkluter
Oppvaskkost og zalo

toalettsaker og nødvendige medisiner.
Diverse plaster, kløestillende, aloe vera, paracet etc.

Solkrem
Solbriller/caps

Mynt til dusj
Klær til alle

Mat
Brød/polarbrød/evt halvstekte baguetter (felleskjøkken har ovn. Mamma også)
smør
pålegg
  • ost
  • skinke
  • mør
  • brunost? (i så fall også brødrister)
  • egg og bacon
  • sjokade/nugatti
  • tomat/agurk/paprika
  • smøreost?
Melk
Oboypulver
jus - også til medisin
havregryn?
Yoghurt
Middager. (grilling) Trolig belage oss på å handle lørdag ettermiddag i forhold til plassen i den bitte lille kjølebagen vi låner, om vi ikke kjøper en større.
saft
 
Last edited:
Shoppingsliste

Sovepose til eldstemann
et eller to liggeunderlag
(prøv å få levert tilbake det "oppblåsbare liggeunderlaget" som er en luftmadrass, med den integrerte pumpen som ikke virker)
Bord med 4 krakker inni. Biltema eller obs (easy camp belfort)?
2 campingstoler, usikker på størrelse og type
adapter 12v til vanlig strøm, til kjølebag
og evt en større kjølebag
Om jeg ikke finner begge delene, sånn liten kost og brett som er lett å ha med seg. Selvsagt kjekkest å bruke lang kost, men da bør den være teleskop. Skal ha plass i bilen også.
 
Last edited:
Ønskeliste, dersom det blir flere turer

Pressenning til å ha under tekltet
Muligens teppet som tilhører teltet
God vannkanne

Fyller på etterhvert som jeg kommer på ting
 
Kost og feiebrett til å koste ut av innerteltet.

De fleste campingplasser har 3 fase strøm. Så vi har en overgang til vanlig strøm (pluss en overgang til 12 v for kjøleboksen)
 
Åja, kost og brett har jeg glemt å skrive på, det har jeg tenkt på

Jeg har allerede undersøkt med campingplasse, den har vanlig 2 polet stikk, ikke 3. Ifølge mamma er det mer vanlig på sør og østlandet og i sverige, men mindre vanlig her i området, så jeg sendte likegodt en forespørsel dit vi skal. Men jeg skal skaffe en slik overgang dersom det blir aktuelt med flere turer.
 
Shoppingsliste

Sovepose til eldstemann
et eller to liggeunderlag
(prøv å få levert tilbake det "oppblåsbare liggeunderlaget" som er en luftmadrass, med den integrerte pumpen som ikke virker)
Bord med 4 krakker inni. Biltema eller obs (easy camp belfort)?
2 campingstoler, usikker på størrelse og type
adapter 12v til vanlig strøm, til kjølebag
og evt en større kjølebag
Om jeg ikke finner begge delene, sånn liten kost og brett som er lett å ha med seg. Selvsagt kjekkest å bruke lang kost, men da bør den være teleskop. Skal ha plass i bilen også.

Alt dette skaffet i dag.

Nå begynner vi å glede oss. Ungene og jeg i alle fall, mannen er mer tilbakeholden.

Jeg skal rulle ut der nye liggeunderlaget og la det vokse, det tar litt tid første gangen
 
Last edited:
Grillen er funnet, og bekreftet et den har plate til å steke f. Eks egg og bacon på. Grillen viser seg dog å trenge en rengjøring.

Jeg har vasket det meste av klær, nå er Microfiber håndklærene i maskina, og lakenposene går som neste.
Jeg har hjemmekontor etter lunsj i dag for jeg har hentet mannen etter at han fikk fjernet gipsen. Fortsatt ikke belaste den så mye, operasjon igjen om tre uker, men litt lettere å dusje i alle fall. Så da kan jeg vaske klær mens jeg jobber. I morgen har jeg rett og slett ferie så ejg pakker bilen mens ungene er på jobb og handler mat og muligens noe annet småplukk.
 
Skal oppdatere.

Første spenningsmoment er hvor fullt det blir i bilen, hvordan jeg får til å pakke. Hvor stor plass ting tar, rett og slett. Og hvor mye som går på taket.
 
Evaluering av pakkeliste sånn mens jeg enda er på tur

Læringskurven har vært ekstremt bratt, og ikke alle gode råd fra mamma stemte med virkeligheten for oss med telt.

Ikke mat til mer enn den dagen jeg kommer frem og neste frokost. Ikke det engang kommer tidlig. Sparer mye plass og mye bedre matkvalitet. Det er jo ikke som om jeg telter i gokk. Her er butikker. Her vi er nå er det også søndagsåpent på butikken. Også i pinse. Vi trenger ikke handle hver dag, men trenger ikke pakke med oss ALT i bilen, den blir full. Og mye er med hjem ubrukt....

Trenger et lite bord å sette grillen på, rett på gresset er jo ikke lurt. (har lånt et denne gangen, pappa hadde to)

Klesklemmer, særlig når jeg ikke finner den snora med klemmer på, er der dumt å glemme Klesklemmer (men sannelig, mamma hadde)

Drikkeflaske til de voksne også! Det glemte jeg.

Lesestoff til alle. Hakket mindre viktig til meg særlig, når vi reiser sammen med noen. Ungene bør ha. Når mellomste tar med dagbok, sikre at hun har med nøkkelen.

Vi/mannen lærte mye om hvordan flytte kjøleboksen så den ikke kom opp i 9 plussgrader, ved å flytte den utendørs straks sola varmet opp teltet, ikke vente til her var ulidelig varmt og den var kommet langt opp i gradene, og sørge for at den sto i skyggen av bilen. Og jeg lærte å ikke fylle den så mye at kjølevifta ble sperret av osten.
Mye pålegg er bortkastet. Sjokolade smelter ;) (og blir kald igjen i kjøleboksen i helt andre former enn den først hadde)

Sykler til ungene er gull, plassering så nært lekeplassen at fireårigen kunne gått selv hadde muligens vært gull, men hun er såpass glad i å ha med noen at jeg vet ikke om det hadde funker uansett. Ha med et lite utvalg pledd og få med de lakenposene.

Alltid, alltid alltid sett ned barduner og sikre teltet selv om det er fint og rolig. Her vi er denne helga f. Eks blåser det åpenbart fra en gang etter midtnatt og frem til sola har varmet opp bakken. Grunnet høye fjell har vi enda ikke sol på teltet. Så det blåser bok 2-3 timer til. Natt til i går blåste der ekstra unormalt mye og flere barduner hadde slitt seg.
Dette kom som en overraskelse på oss første natta når teltet var så som så sikret. Men det sto støtt altså. Så, enda godt det var natt to det blåste kuling, da hadde vi sikra det bedre.

Det går langt flere bossposer enn jeg hadde antatt når bosset jo oppholder seg inne. Søpla for dere østfra som ikke sier boss. Men med min nye plan om å handle jevnlig, kommer det poser inn også.
 
Hvorvidt vi får plass til telt, soveposer og liggeunderlag og alt det vi vanligvis har med oss på sommerferie, når vi dropper å ha med oss særlig mye mat, dropper tre hodeputer i bytte mot noen små måneformede lagd for sovepose som vi testet en av på tur, pakker begrenset med klær og dropper vogn til hun på 4, er jeg og mannen uenige om. Begge er enige om at 2 søppelposer med arveklær som vi pleier få med oss hjem, ikke går....
Og dels enig i at dersom vi skal i hunderfossen bør hun egentlig kanskje ha vogn, det er lang dag. Men svigerfar hadde med en i fjor i tilfelle vi ikke hadde, dersom han enda har den i garasjen trenger ikke vi ha med hjemmefra.

Jeg planlegger å kjøpe inn noen vacuumposer også, men da må vi enten ha med den lille 12v støvsugeren, og da går kanskje vinninga opp i spinninga, eller evt så jeg at biltema har (utsolgt her rett nok) ei lita vacuumpumpe. Diskuterer med meg selv om ullteppene er nødvendig midt på sommeren, men tenker de kan være gode å ha. Derav vacuum.

Jeg mener vi trenger bare en bag mer enn vi hadde den helga, da delte jeg og mannen. Mellomste hadde soveposen sin og puta si oppi sin, yngste hadde soveposen sin, og eldste hadde puta til faren og seg selv. Sidne vi dropper de putene, og evt tar soveposene utenfor, får alle plass til klærene sine i hver sin bag tenker jeg. Med minimalt med mat går alt av stæsj i den oppbevaringsbokser som kan være litt mindre og heller stå oppi en tom så vi har to på tur. Vi sparer et par tre løse poser tenker jeg, som veier opp for den bagen, og de soveposene er så små at de stikker vi innimellom på taket eller noe. Jeg har troa. Mannen har det ikke.

Han avviser ikke flere turer. Men ikke kombinert med ferien mener han.

Neste tur vil jeg dra oss alene, og da blir det annerledes. Mindre "henge rundt på campingen og slappe av" og mer "finne en badeplass, dra på shopping, finne på noe spennende" og mer bare "sove på campingen" tenker jeg.

Håper i alle fall på en sånn tur. Men aller helst ville jeg hatt den på ferie, men det får kanskje bli neste år om jeg får ham til å tro på at det går, og dessuten prøvd mer og blitt mer erfaren
 
Vel. Da har vi fått oss nytt sykkelstativ i alle fall. Til 4 sykler av alle ting. Vi som er 5. Men vi har bare 4 sykler pr nå i husholdningen da, jeg har ikke.

Mannen har ikke lyst å kjøre med henger, som hadde løst alle problemer med plass.

Planen min nå, siden han nekter for at det er en god plan å ha med teltet på ferien, er å pakke så kompakt at han SER at det er plass ;)

Jeg vet ikke når vi skal på ferie og er lettere frustrert på mange plan. Men, tankene surrer og gjør seg klar, og det er 7 arbeidsdager igjen for min del. Usikkert for mannen.
 
Full planleggingsmodus.

6 arbeidsdager igjen, og der jeg ventet at mannen hadde 5-8 flere dager igjen enn meg, så har han fakrisk ikke det! Han må jobbe litt i ferien uansett, men fakrisk ferie fra neste helg som meg! Brått en uke/halvannen mer å gjøre oss til av og vet ikke helt hvordan jeg skal ordne dette.

Ohoi, mye gøy å tenke
 
Jeg GLEDER meg sånn!

VI har ikke landet på hvor vi skal enda, slett ikke, og det blir muligens ikke bestemt før den dagen vi ankommer dit, ettersom vi trolig må satse på drop-inn og da tenker jeg ringe på morgenen og høre om det ser ut tilå være plass der om vi kommer i øpet av noen timer, og justere kursen deretter...

Planen nå er at vi jobber frem til helga, så er vi hjemme noen dager, rydder huset, vasker klær, får eldstemann hjem fra speidertur, trolig vasker og tørker soveposen han har hatt med seg (for han skap på speidertur med telt i 3 netter i øs pøs plaskregn...) handler litt, biblioteket og pakker sakene vå¨re og setter kursen mot svigers sånn når det nærmer seg helg igjen, antakeligvis. Avhengig av hvor mange dager det tar rett og sett. ikke stresse. 4 uker ferie sammen hr vi aldri hatt før. Mannen har "litt jobb"-ferie da, ingen vikar så han må lese mail på mobilen og ta noen telefoner innimellom, og logge på pc dersom det skjer noe han må ordne. Men han pleier ikke begynne før 1-2 uker etter meg, så vi har uansett ferien vår sammen. Og god tid, så ikke stresse, dra heller en dag senere så rekker vi bli ferdig hjemme, står det i notatene for ferien 2020 som jeg startet opp mens vi var på ferie i 2019. Der skl i være sånn ca halvannen uke før vi altså skal videre på campingferie, og jeg vet ikke hvor enda, helst i sånn 2-3 timers radius rundt svigers sånn at vi rekker frem relativt tidig på dag og går oss en plass. Kan strekke meg en time lenger dersom vi finner en knall plass.

Greia er at dette kan vi jo ikke. I det hele tatt. Vi har ikke erfaring, vi aner ikke hvordan vi finner en knall plass, vi har aldri vært på campingferie. Men vi skal prøve, og jeg gleder meg. Veldig!

3 dager igjen på jobb, og hodet er halvveis i feriemodus allerede.

Pakkelista, en lett revidert utgave av den fra pinsehelga, bearbeides jevnlig. Vi skal få plass i bilen også, og det er en utfordring jeg er veldig spent på. Desverre skl det pøsregne her hjemme så det er mulig den jobben må gjøres i regnvær og det er jo ikke superkjekt. Soveposer og liggeunderlag kunne vi allerede lagt på taket med unntak av det eldstemann skal ha med på den speiderturen da, men siden takboksen også er et puslespill med prøv og feil for å se hvor mye vi kan stappe og likevel få igjen lokket (det er egentlig en skiboks den er rimelig lav i front spesielt og ikke så høy bak heller) Og resten.... ja det må gå i bilen. Ungene får noe under beina, og den som ikke kjører av de voksne pleier ha en pose eller to der også, godteri, lydbøker (nå er vi mer over på storytel da, så da skal vi ikke ha så mange lydbøker med, men storytel har ikke Krise-Krisitne så mulig vi må låne med oss en sånn fra biblioteket, de fenger de fleste i familien på et vis.) papir, og annet som må være lett tilgjengelig. Ungene pleier egentlgi ha små myke kjølebager med drikke under sine bein, men nå som vi skal ha den store på strøm baki, så trenger vi ikke ha en med lunsj også, egentlig. Og jeg stapper ofte inn en del der for å utnytte plassen. Skoene ryker av når vi setter oss i bilen for å kjøre for alle andre enn sjårøren (og mannen når han er passasjer) uansett

Må tenke litt på om vi skal ha med de to stolene, d er gode å ha men tar plass. Teltet er uansett digert, og skal vi ha med teppet som vi lånte av mine foreldre sist så tar det også plass. Her kan min drøm om teppe og footprint få se et skudd for baugen, det skal VÆRE MED også... Vi får se. Tilhenger får jeg jo ikke, men mannen har kjøpt sykkelstativ så vi får med syklene. Dog, 4 sykler. Jaja.

Men jeg GLEDER MEG SÅNN! At ejg sliter med å konsenterer meg på jobb...
 
Det må på et eller annet vis skrives en lang oppsummering av vår aller første selvstendige campingtur.

Som dog ikke hadde blitt noe av uten mine foreldre, så helt selvstendige var vi ikke likevel.

For hva gjør man når man står på en campingplass og skal sette opp teltet, overraskes på en ellers solfull og fin dag av et brått regnskyll med kraftige vindkast, opplever at teltet letter og i tumultene sliter strikken i ene stanga?

Kan ikke dra for å få tak i noe, teltet er ikke satt opp og plassen er straks full. Hva kan man få tak i? Jo, det viser seg, mine foreldre som rykker ut og løper inn på butikker og ber om råd, og kommer til oss med ei tynn, sterk line som vi skjøter med resten av strikken.

Vel hjemme nå, og inn på to do listen kommer å skaffe ny teltstang.

Og å pakke ut teltet og tørke det på undersiden, resten tørket jo i løpet av fire fine dager med sol, men det var vått under og det fikk vi ikke tørket før vi pakket det sammen, desverre. Og hjemme er det meldt.... Regn. Vel, opplett i dag, regn fra i kveld. Hagen er våt, men vi kan kanskje brette det ut på parkeringsplassen og tørke det der.
 
Hagen er våt, men vi kan kanskje brette det ut på parkeringsplassen og tørke det der.
Foreldre er gull! Og gratulerer med vel gjennomført campingtur! Ett tips, heng teltet (og soveposer) i dusjen. Soveposer bør også luftes godt etter en camping tur, da er de mye deiligere å sove i neste gang
 
Soveposene skal luftes ja, pleier henge dem på rekkverket til trappa, vi har hus i tre etasjer så mye rekkverk :)

Men teltet får ikke plass å henge på dusjen, da knekker den sammen. Det er et digert telt. Grunnflaten er nok minst det dobbelte av badet om ikke opp mot tregangen. Lite bad, trang dusj, digert telt. Men med opplett i dag kan det henges over rekkverket på verandaen. Med litt ommøblering kan vi få plass der til å brette det sammen også, tror jeg.

Vi var utrolig heldige med at mine foreldre campet 20 min unna oss, når uhellet var ute.
 
Og siden jeg nå i juleerien begynner å surre med tanker om neste års ferie... vi må helt klart få fikset/byttet den teltstangen. Jeg surrer rundt på nett og finner reperasjonssett, så det skal vel ordne seg. Lurer på om jeg skal bestille footprint/pressening til å ha under i samme slengen, men stoppes litt av... vel... det skal være med. Og bilen var så sykt stappfull i fjor, helt absurd. Noe må vi kutte, og noe må vi tenke smartere om, sykler skal vurderes. Ja, de var gull på campng med mine foreldre. De ble litt brukt på ferie hos svigermor. For å få eldstemann til pokestoppene på kirka, i alle fall. Men de ble ikke brukt på campingen i det hele tatt omtrent. Og det var et styr å ha med. men om de skal med så skal vi ikke ha en pose med hjelmer, da pakkes hjelmene i den enkeltes bag, med klær inni/rundt så tar den ikke så mye plass som fylle en pose med hjelmer.

Ullpledd og ullfell (ny av julen) er så absolutt noe man må ha med, det er kaldt på natta også midt på sommeren. Alt tar sånn plass!

Men, jeg har i alle fall lyst på camping igjen, ungene, særlig jentene, har definitivt lyst på camping igjen.

Vi får se hva som skjer i løpet av det neste halve året.
 
Back
Topp