Sara sin campingtråd

Det ble en vellykket, men litt for kort campingtur i år. For kort grunnet en kombinasjon av at vi "måtte" være lenge hos svigers og været som endret seg markant.

Neste år, andre planer. Muligens booke plass om mulig for å få droppinn er jo dønn umulig om man ikke står i kø fra klokka 8 utenfor en plass... Harmonerer ikke så godt med å sove i telt, overnatte på en bensinstasjon/busslomme/parkeringsplassen utenfor for en natt kan gå i camping
vogn eller bil, men ikke med telt (og tre unger)

Booking av teltplasser er ikke alle steder som tilbyr, mildt sagt, vi får se hva vi lander på.

Men utstyr.

Super-stappa bil. Ekstremt. I år igjen.

Mindre underlag ga oss alle soveposer og alle liggeunderlagene på taket, og to bager og noe Ulltepper og pledd.

Vi fikk med oss alt på tur, men presser grenser når vi habdler "litt ekstra" på veien... Levegg, f. Eks. Alt går. Utenom Arveklærene til mellomste da.... Vel, det ble et par poser av dem også gitt...

Jeg fantaserer om et enda større telt, 8 manns telt. For å ha "garderobe" i det ene soverommet. Oppbevaring av baggasje er rotete.
Men neida, jeg skal ikke ha nytt telt.

Derimot skal jeg definitivt ha et utvalg sterkere teltplugger.
Vurderer så smått et nytt bord, et med individuelt, trinnløs justering av beina. Aka, kan stå støtt ute ;)
Og altså sammenleggbare stoler som ender med å ta mindre plass enn de vi har. For ungene krangler om de stolene, vi har 2 stoler og 4 krakker og ingen av dem vil sitte på krakk ;)

Vi skal også ha med led-lys av et slag neste år! Og sånne termo - drikkeflasker!!! Jeg har fått i bursdagsgave og ungene får til jul av mamma og pappa, mannen, hey, han har bursdag før vi drar på ferie ;)

I mitt indre har jeg fantasert om tilhenger men jeg fant ut at en som kan inneholde nok, og ha syklene med oppå den eller noe, da kommer man meget snart i konflikt med vekt - grensa på førerkortet vårt. For ingen av oss har henger - lappen. Og vi har en ganske stor, aka tung, bil.
Så fokuset ligger fortsatt på å få alt inni, altså ta minimalt med plass.

Og aller helst todelte ferien, sånn at svigers - uka blir en egen tur med bare klær i bagasjen, derved finfint plass til både arveklær og shopping :)
 
Husk det med sovemaske neste gang jeg er på kjøpesenter!

Og det grillbordet egebelig neste gagn jeg ee på jobb. Aner ikke helt hvordan det skal gå i bilen da. Om vi ikke altså bruker noen tusen og kjøper exped matter til hele gjengen og med det sparer mye plass. Tre sånne på plassen av et av ungene sine tenker jeg. For ikke å snakke om vårt. Evt kjøpe et par i første omgang.

Det fra Kina kom om minstemor liker det, men spørs om hun blir sur om alle andre får like.

Skulle hatt flere test - helger i hagen også.

I natt er trøtt blitt riktig vått så det skal bruke de forhåpentligvis tørre dagene i starten av kommende uke på å tørke opp før vi tar det ned. Til helga skal det regne igjen,

Hmm.

Sliter med å planlegge ferien, for

1) vet ikke når mannen har ferie, før like før. I fjor antok jeg han begynte en uke etter meg, to dager før jeg startet ferie ble det klart at det gjorde han også.
2) vet ikke hvordan det blir med vaksine. Men der ut til at vi får tilbud om den i juli. Aka sommerferien.

Sovemaske fikk jeg da tilslutt på plass.
Bordet, nei, men den nye grillen kan greit stå på gresset, så det funket (bordet jeg tenkte på var utsolgt alle steder vi var)

Og mannens ferie.... Den begynte på papiret likt med min og i praksis en uke etterpå, så det tar ejg utgangspunkt i neste år dersom ikke forutsetningene forandrer seg veldig.

Og vaksine. Det fikk finfint. Vi fikk første dose siste arbeidsuke før ferien og andre dose hadde vi time til i september, men ble oppringt og fikk den denne uken, første uka på jobb etter ferien. Perfekt timing.
 
Disse var geniale til ungene
https://jysk.no/hage/hagestoler/camping/campingstol-uhe-svart
Tok 1/3 av plassen til paraplystolene. Greie for voksne også men litt lav rygg.
Faren fikk denne
https://www.fjellsport.no/helinox-sunset-chair.html til bursdagen. En favoritt hos både barn og voksne. Men én helt annen pris. Og nesten dobbel str av jysk sine pga lang rygg.
Vi sverger til Danmark der får man både forhåndsbooket og null problem med dropin
Hvordan er de der å sitte i når man spiser? De ser så bakoverlent ut?

Danmark eller Sverige er en tanke absolutt. Men det var det med fargekoder på kartet.... Lov å håpe det ser annerledes ut når jeg begynner å planlegge beste sommer, sånn om et halvt års tid.
 
Et annet spm, om du er innom. Hvilket telt har dere? Opp og ned mange ganger og max 3 netter pr sted virker stress, men interessert i tips og erfaring.
 
De var ganske greie å spise i, merker ikke noe forskjell til paraplystolene.
Vi har et outwell willwood 6. Bruker under en time fra vi stopper, til teltet er oppe med alle underlag blåst opp. Soveposer rullet ut og bord og stoler oppslått.
 
Opp er en ting. Ned etter noen dager er en helt annen sak.... Teltet dere har er ca samme størrelse som vårt da

I år.

Jeg våkna klokka 7 og gikk i dusjen mens ungene enda sov. De ble sendt for å vaske seg ettrhvert som de våknet, mannen lagde frokost mens jeg pakket takboksen med alle soveposer og liggeunderlag og to bager samt sikkert noen sko.

Så spiste vi frokost også tok han oppvasken mens jeg fortsatte å pakke kasser og diverse for å fylle bilen så smått. Men jeg har litt å gå på i forhold til det med pakking av kassene, for oppvasken skulle jo med. Og bilen. Det er stabling og stapping og tetris og "skvis inn noen sko her", som tar tid.

Jeg synes egentlig vi jobbet sammenhengende og fortløpende. Men vi dro ikke derfra før klokka var et!
 
Det er nok øvelse vi pleier stå opp 8 halv ni. Og er avgårde rundt 11.
Da har vi også festet 4 sykler på stativet sitt
Men alt har fast plass.
Og eldstemann på 12 er ganske flink til å være med å pakke.
Vi pakker ikke soveposene i trekket sitt, men alle sammen stappes i en felles bag.
 
De to på 10 og 12 fikk i oppgave å passe hun på 5, ta henne med på lekeplassen og sånn.

Jeg stapper alle soveposene i sine egne poser og liggeunderlagene like så. Men jeg føler ikke det er der vi taper tid.

Dels har jeg ikke helt landet på hvordan jeg best pakker de to kassene, en med bestikk og servise og tørrmat og annet camping - stuff og en med de lange ledningene, skjøteledning, vannkoker, vifteovn etc, altså "strøm - kassa" så de kan jeg øve mer på å fylle effektivt og praktisk. Sikkert smart med engangs til frokost så kan oppvasken være nedpakket kvelden før, for den kassa måtte pakkes etter frokost da det som skulle på bunnen der var i bruk....

4 sykler monterer mannen.

Jeg synes det at bilen blir så enormt stappfull er noe av det som tar tid. Men vi har jo egentlig en ganske stor bil. En s max. Tre unger i baksetet og stappfullt bak.

Takboksen vår er ikke den som rommer mest, men det går nå en del oppi der også.
 
I tillegg kan frokosten bli mer effektiv. Det er bare det at når 5 åringen må på do. Og dit er det langt, så spiser hun ikke mer når hun kommer tilbake dersom alle andre har gått fra bordet.

Vi får se. Neste år er alle et år eldre. Mulig den da nesten 14 år gamle eldstemann er mulig å få til å hjelpe uten at han freser av hormoner. Eller så er det enda mer av dem da. Hun som da er 6,5 og ferdig med et år på skolen er kanskje hakket mindre dramatisk og ikke like sabla irriterende (en meget irriterende dramaqueen på 5 og en meget lett irriterbae hormonell nesten tenåring var ikke helt ideelt i baksetet, kan du si....)

Eller så er mannen så lei av sykkelstativet, som han ikke liker kjøre med enda vi har et godt og solid fra thule og han fester syklene bedre enn godt nok, at vi 1)setter dem igjen og/eller 2)har en liten henger på slep og i så fall er det i alle fall ikke like mye liking i pakkingen... Eller så har vi 1)samme bil, 2)syklene og 3)enda mer stuff, så jeg bare må ha enda mer mellom beina på alle andre enn sjåføren....
 
Når du gjør det flere ganger på en ferie så blir man mere effektive etterhvert vi kjører galaxy så har litt større plass. Men vi hadde sykkelsete inni bilen. Og stortsett kun teltet som går helt til taket. Resten av bagasjen er lavere en nakkestøttene. Men noen runder med opp og nedpakking så blir ofte pakkingen bedre og bedre
 
Googling har ført til at vi har funnet, det finnes paraplystoler med justerbar rygg. De blir vel ikke bittesmå, men trolig mindre enn de vi har.

Tebkeboksen

https://www.maxfritid.no/produkter/...Bs498-p6H0tBJUgJlUJLi-bG_tBe0WsLPuDAEr1tENWxk

Så bra at jeg fant denne linken. Har lett etter de der i år.

Ja, jeg planlegger ferie igjen... Og tankene surrer. Svigers-ferien er no-brainer. Den planlegges ikke. Joda, vi sjekker når de ulike er hjemme, og tilpasser sånn, men ellers så går den av seg selv.

Camping er mer gøy, og mye mer planlegging. Og liggeunderlag er den store greia jeg tenker mye på. Og stoler. Vel, begge deler skyldes konseptet PLASS.
 
Og, jeg bør lese der innlegget om nedpakking ofte. Eller rett og slett lime essensielle deler inn i ferie-huskelappen på mobilen. Om engangs på avreisedagen og en frokost som ikke bruker allverdens utstyr, sånn at vi kan ha pakket mer kvelden før.

Vi er dårlige på å pakke. Hjemmefra også.
 
Årets ønskeliste /shopping planer er altså i retning av

Muligens exped underlag til ungene
Bord og stoler.
Kanskje teppe
Termoflaske til mannen, men jeg har egentlig en ekstra etter julegave - shopping. Den er ganske rosa, men han kan arve min hvite ;)
 
Når du gjør det flere ganger på en ferie så blir man mere effektive etterhvert vi kjører galaxy så har litt større plass. Men vi hadde sykkelsete inni bilen. Og stortsett kun teltet som går helt til taket. Resten av bagasjen er lavere en nakkestøttene. Men noen runder med opp og nedpakking så blir ofte pakkingen bedre og bedre

Teltet går til taket? STÅR det? Eller ligger oppå noe?

Jeg ta andre seterad så langt frem som det går, da blir det en ca 20 cm sprekk før baksetet, der er noe klaffer til å dekke det men de setter jeg ned i åpningen så det blir en fryping, der setter jeg da de campingstolene pr nå iale fall, anre stoler vurderes.
S legger jeg på gulvet footpring og teppe og et sammenlggbare skapet, på tvers i baggasjeromemt, så langt til høyre som det kommer. Oppå der legger jeg teltet, altså da lans ryggen på seterad 2. Også skviser jeg inn ei sånn svart lagerboks ved siden av teltet, til venstre i baggasjerommet og setter grillen oppå, og stropper alt fast i nakkestøttene. Foran dens varte boksen går kjøleboksn (og derav at det er til venstre, det er noe med strømmen) Og ved siden av kjøleboksen går en tl sånn svart boks, med bordet mellom teltet og boksen, og en bag oppå teltet og en oppå den svarte boksen, og så alt mulig annet innimellom. Sånn mer eller mindre under nakkestøtehøyde, og holdes nede med sikring på noen ting, samtidig som altså beina på de stolene somstår opp ned danner et effektivt baggasjegitter

Jeg HAR vurdert å stappe teltet inn på LANGS i bagasjerommet heller enn på tvers, teste det ialle fall. Fordi slik det er nå så er teltet noe av det SISTE som kommer ut og noe av det FØRSTE som skal inn, aka, teltplassen er jo et virrvarr av bagger og bokser og whatnot. (Reelt blir nok ikke et å pakke ned campinen fort gjort før vi kjører med henger, men det er ikke egentlig et relevant alterntiv (desverre) For plassmangel og dertil detaljert lirking av sko i alle åpninger etc, det er noe av det som tar tid.

I tillegg til vår ustrukturerte adferd, så ja, vi skal prøve å kunne ha pakket mer kvelden før, derav da altså frokost uten alt stæsjet som skal nederst i den kassa. OG blir bedre på p pakke den kassa...
 
Det regner ute.
Hodet mitt surrer definitvit mer campingtanke for tiden. Ferietanker. Mannen vet ikke noe om ferie før andre halvdel av mai sånn ca (I så fall over en mnd tidligere enn han pleier vite noe, så vi får se)

De to eldste skal kanskje på speiderleir første uka i juli, i så fall er det min første ferieuke og begrenser tiden vi har til camping, for vi må jo den obligatoriske svigersferien, som tar mesteparten av feriedagene våre føler jeg. I alle fall dersom vi er hjemme første uka, det tr nok minst ti dager, opp mo 14, den svigerferien og da blir det lite camping. Jeg som har så lyst på en skikkelig camping, kanskje over grensa til Sverige.

I regnet kan jeg nå i alle fall drømme. Men hvordan jeg skal få plass i bilen.... (og det ER en stor bil altså, vi har en s max)
Ja, det er en tanke jeg kan buke mange timer på å fundere på og planlegge ;)
 
Jepp teltet står opp ja. Da gjør det ikke noe om det stikker over nakkestøttene. Hoveddelen blir jo bak bakseteryggen.da trenger vi også bare en smal plass ledig å dytte det inn på. Kan evt også legge ned et av setene i 2 seterad og dytte det inn til slutt. Så bare vippe opp setet igjen.
 
Jepp teltet står opp ja. Da gjør det ikke noe om det stikker over nakkestøttene. Hoveddelen blir jo bak bakseteryggen.da trenger vi også bare en smal plass ledig å dytte det inn på. Kan evt også legge ned et av setene i 2 seterad og dytte det inn til slutt. Så bare vippe opp setet igjen.
Det er en mulighet jeg ikke har tenkt på, skal vurderes.

Jeg må ha div ting ut i bilen og prøve litt alternativer før vi drar noe sted
 
Det evige tema "hvordan få plass til alt (uten å kjøre med tilhenger) " fikk et nytt alternativ inn sideveien, da jeg gikk tur med mannen i dag og snakket litt.

Er alternativ er jo en større takboks, sier mannen. Vi har nemlig en relativt liten/smal/lav skiboks som ikke rommer allverdens, så ja, kanskje det er veien å gå.

Utfordringen er 1) jeg vet ikke egentlig hvor liten den er, mannen prutet seg til at vi skulle få med takboks da vi kjøpte den. Så det er reelt en de hadde stående på en bil (ehh. Reelt på bilen til en av de ansatte, tror jeg) og vi vet det er en packline for det står på. Men ikke hvilken modell.
Og 2) reelt vil en ekstra stor takboks fort koste nesten det samme som en tilhenger ;)
 
Det nærmer seg fort pinse. Værmeldinga er kommet inn på tapen av storm sine varslinger, og varierer fra dag til dag om de melder sol eller regn, vi får vente noen dager til det kommer nærmere så blir det vel sikrere meldinger.

Enn så lenge har vi ikke kjøpt større takboks. Eller de stolene jeg ønsker oss. Eller et nytt bord. Eller noen liggeunderlag.

Reelt sett ingenting... Får ta en prat og bestemme litt. Denne langhelga får bli litt bestemming av ferien også, fått lit input fra svigers om når de har ferie, så da får vi prøve å få til noe som passer. Og kanskje booke camping.
 
Back
Topp