Søke fødeplass

Syns ikke jeg fikk den hjelpen jeg trengte.. Ba flere ganger om hjelp til å amme, men i stede bare koblet de på datteren min uten å veilede..
Oj! Vi fikk mye oppfølging ifht amming, men kanskje fordi sønnen vår lå på intensiven. Fikk du tilbud fra ammehjelpen da?

Men enig at man blir veldig overlatt til seg selv når man kommer på pasienthotellet. Er det ikke sånn på Riksen? (Stinefine: Hvordan var dette på Riksen?)

Her jeg bor så har vi ikke så mange valg om fødesteder... Tror ikke jeg har hørt om noen som ikke har fått føde der de ville. (Bortsett fra dersom de måtte på fødeavd og ikke fødestue.)

Oj! Vi fikk mye oppfølging ifht amming, men kanskje fordi sønnen vår lå på intensiven. Fikk du tilbud fra ammehjelpen da?

Men enig at man blir veldig overlatt til seg selv når man kommer på pasienthotellet. Er det ikke sånn på Riksen? (Stinefine: Hvordan var dette på Riksen?)

Jeg dro på åpen time på helsestasjonen og fikk hjelp der :)

Sengene er jo heller ikke noe å skryte av :p men greit med alenerom altså :)

Du får den hjelpen du behøver på Riksen :)

Jeg syns pasienthotellet på Ullevål var helt fint jeg. Man må bare mase litt mer, og det er kanskje litt slitsomt. Å drive å ringe på jordmødrene hele tiden for ammehjelp, for eksempel. Jeg fikk masse hjelp, men bad om veldig mye hjelp og. Var sikkert blant de slitsomme "gjestene" :p

Jeg syns pasienthotellet på Ullevål var helt fint jeg. Man må bare mase litt mer, og det er kanskje litt slitsomt. Å drive å ringe på jordmødrene hele tiden for ammehjelp, for eksempel. Jeg fikk masse hjelp, men bad om veldig mye hjelp og. Var sikkert blant de slitsomme "gjestene" :p
Jeg ringte og ringte ;) og de var innom flere ganger for å ta tempen på både meg og babyen :)

Var en jeg syns var flink til å forklare, så da jeg hørte henne uten i korridoren den ene kvelden spratt jeg ut og ba henne komme til meg når jeg hadde tid :p

Jeg ringte og ringte ;) og de var innom flere ganger for å ta tempen på både meg og babyen :)

Var en jeg syns var flink til å forklare, så da jeg hørte henne uten i korridoren den ene kvelden spratt jeg ut og ba henne komme til meg når jeg hadde tid :p

Ja, jeg sleit også fælt med ammingen, og tempen ble tatt her og. Gikk vel ikke sånn kjempebra selv med all mulig hjelp og ga opp etter 6 uker. :p Neste gang "gir jeg opp" litt tidligere enn jeg gjorde med snuppa, hvis det blir det samme. Holdt på å gå på en skikkelig psykisk smell med et avmagret barn som brukte 3 uker på å ta igjen fødselsvekten sin. Superslitsomt!

Ja, jeg sleit også fælt med ammingen, og tempen ble tatt her og. Gikk vel ikke sånn kjempebra selv med all mulig hjelp og ga opp etter 6 uker. :p Neste gang "gir jeg opp" litt tidligere enn jeg gjorde med snuppa, hvis det blir det samme. Holdt på å gå på en skikkelig psykisk smell med et avmagret barn som brukte 3 uker på å ta igjen fødselsvekten sin. Superslitsomt!
Jeg fikk heldigvis god hjelp på hs :) jeg sleit med at ungen ikke tapte høyt nok. Ordnet seg til slutt og ammet i 1 år. Men jeg var langt nede psykisk de første ukene, ungen var våknet og ville ha mat og jeg lå å gråt fordi det gjorde så vondt :(

Jeg må føde på Riksen pga.jeg er hjertesyk, men visste ikke at man må søke. :dontknow Kan ikke huske at jeg søkte om fødeplass med førstemann, jaja, jeg regner med at de ordner plass til meg i og med at det er de som har sagt at jeg skal føde der :p

Hvor tidlig søker dere om fødeplass? Jeg vil på Ullevål eller Riksen, og ser flere som sier de skal søke plass alt nå. Men må man ikke være over uke 12 for å få søke?
Hvordan fungerer dette? Må man søke fødeplass på forhånd for å få?

Hvordan fungerer dette? Må man søke fødeplass på forhånd for å få?

Det er bare hvis du bor i Oslo at du trenger å søke om fødeplass. Da går du til legen din og ber h*n sende inn en søknad for deg. Det er lurt å søke tidlig for å slippe å måtte dra langt for å føde. f.eks dumt å måtte dra til Bærum hvis du bor ved siden av Riksen... Du får sikkert føde selv om du ikke søker ;) men da vet du ikke hvor. Kjedelig å få beskjed at det er fullt...

Last edited:
Skal søke ahus så gjør det når jeg bestille kontroll i uke 12. Er visst greit å gjøre det raskere hvis man skal søke Oslo sykehusene

Det er bare hvis du bor i Oslo at du trenger å søke om fødeplass. Da går du til legen din og ber h*n sende inn en søknad for deg. Det er lurt å søke tidlig for å slippe å måtte dra langt for å føde. f.eks dumt å måtte dra til Bærum hvis du bor ved siden av Riksen... Du får sikkert føde selv om du ikke søker ;) men da vet du ikke hvor. Kjedelig å få beskjed at det er fullt...

Takk for info ;-) Haha, kjedelig å få beskjed om at det er fullt når fødselen er i gang,vil nødig ha en jomfru Maria situasjon hehe :-P

Jeg syns det er umulig å velge fødeplass. Hva må man tenke på når man skal velge? Bor i Oslo så har skjønt at det er et must å søke om jeg ikke vil føde på parkeringen :p hehe

Jeg snakka med ei jordmor på Ullevål. mest sannsynlig får ikke jeg fødeplass der fordi jeg er forsent ute.... Jeg er 8+0.

Jeg snakka med ei jordmor på Ullevål. mest sannsynlig får ikke jeg fødeplass der fordi jeg er forsent ute.... Jeg er 8+0. folk reserverer plass den dage de finner ut at dem er gravide.....

Er det sant?? Jeg trodde dette med at man måtte søke så tidlig var sterkt overdrevet jeg, har ikke hørt om det andre steder enn her. Så jeg har ikke stresset med det. Jeg er også 8+0 i dag og har ikke engang bestilt time til svangerskapskontroll ennå, så da får jeg vel få ut fingern da... Selv om det kanskje er for sent alt.

Back
Topp