8. Oktober
Mandag. Hele familien har høstferie. Deilig å kunne sove litt frempå. Rolf var visst litt sliten etter gårsdagen, for han sov til halv ni, bare avbrutt av en kort spisepause i 5-tiden. Pappaen har nok en litt annen versjon av den natten, for det gikk visst noen alarmer i natt, og så var det noe med en enorm bæsjebleie i forkant av det måltidet klokken 5. [emoji56][emoji56] Jaja, han skal straks være borte på reise i tre netter, hvor han kan sove uavbrutt.
Wonder weeks appen sier at Rolf er midt inne i et utviklingstrinn nå - noe med mønster (jeg må innrømme at jeg ikke har lest så nøye). Men uansett, resultatet er at Rolf har oppdaget hendene sine. Han peiver etter leker, tviholder på puppen og jobber på. Det har gått med noen timer til å perfeksjonere teknikken med å få hendene til å treffe munnen. Men øvelse gjør mester, og premien er jo noe å sutte på. [emoji12] Dessverre kommer fingrene med sylskarpe klør, som vokser raskt. Det har blitt noen vræl og hyl fordi han har klort seg selv i munnen. Kjefter og smeller. Gulper når fingrene utløser brekningsrefleksen. Resultatet er at fingrene er klissete og konstant fuktige, det «vokser» små hybelkaniner mellom fingrene, og hendene stinker råttent spy blandet med sur tåfis. Gosh, hvor jeg gleder meg til å kunne bade ungen i morgen!!!
Dåpskjolen Rolf hadde på seg i går, er en som har vært i familien min en stund. Den ble kjøpt av min farfar, til bruk på min eldste fetter for 41 år siden. Siden har alle små under farfar blitt døpt i den kjolen. Den er ganske enkel, men det som gjør den så koselig, er at alle som har brukt den har navnet sitt, fødselsdato og dåpsdato brodert inn på underkjolen. Ti stk så langt... Og selv om farfar nå er blitt en himmelskatt og et godt minne for flere år siden, blir han liksom en del av feiringen.
Familien til min mann har også artige tradisjoner. De har en fantastisk god kake som bakes til store hendelser i familien. Dåp er typisk en slik hendelse. Kaken er basert på en håndskrevet oppskrift fra urtiden. Jeg fikk oppskriften da jeg giftet meg, men jeg har aldri laget den, for jeg har ingen kjøkkenevner. Heldigvis har jeg en reddende engel av en svigermor, som tryller frem de lekreste eksemplar av «prostekake», som den heter på fint. Nydelig god er den også [emoji6]
Jeg må innrømme at jeg ikke er i kirken så ofte. Egentlig bare når det er bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse, utdeling av 4-års bok eller julekonsert. I går lærte jeg at søndagens preken skal baseres på en gitt tekst fra bibelen. I kirken i går, var det 35 stk med Rolf, som tilhørte dåpsfølget vårt. Utenom det, var det presten, organisten, hun som leser kunngjøringer, en ekstra assistent og 6-7 eldre kirkegjengere. Rolf var eneste dåpsbarnet, så følget vårt utgjorde en rimelig høy andel av de som var der. Likevel handlet prekenen om skilsmisse, og hvilke grunner som var gode nok til skilsmisse... Det ble rett og slett litt kleint, og fullstendig feil for meg på det som ellers var en hyggelig dag. Dessuten lurer jeg også på hvorfor det er nattverd i samme gudstjeneste som det er dåp. Nå hadde vi rimelig flax med at dåpsbarnet valgte å sove seg gjennom hele seansen på litt over 1,5 time, men 1-åringen, 2-åringen, 5-åringen, 6-åringen, 7-åringen, 8-åringen og til og med 12-åringene hadde problemer med å forholde seg rolig hele perioden - full forståelse for det, spesielt med det spesielle temaet for dagen, og kun én salme vi hadde hørt før [emoji23][emoji23]. Det endte med at hele barneflokken ble sendt til nattverd fordi det var en mulighet til å bevege på seg litt! [emoji56][emoji51]. Jaja, Rolf ble nå døpt, og resten av dagen var bare koselig.