Rolf

12. Oktober

Fredag. Rolf er 167 dager. 23 uker og 6 dager. Egentlig skulle han feire 2 mnd i dag. 2 mnd som i 61 dager, eller 7 uker og 5 dager. Han smiler som en solstråle, lager «rørøøø» lyder og hermeprater. Holder hodet sitt for det meste, men vingler litt. Kan spise på fingre, og peive noenlunde målrettet etter det som er foran han. Så vidt bikket 4 kg, og på vei inn i str 56 i klær. Milevis unna der han burde være når man nesten er et halvt år. Men vi er uendelig glad i han uansett. Gleder oss over de små fremskrittene...

IMG_6100.JPG

I dag har Rolf vært på sin aller første fjelltur. Den var ikke lang. Ca 4 km. Akkurat 2 timer. Turen gikk fra hytten, ned på bilveien, opp over jernbanen og til den første toppen man kommer til. Med varde og greier. Rolf satt i bæreselen. Det gikk bra en stund. Han koste seg og sovnet. Sånn C-stilling er ikke så bra for små lunger i lengden tror jeg, for den siste timen ulte og peip det i alarmene mer enn de var stille. Jeg trodde ungen var iskald, for det blåste friskt på fjellet. Men i kom oss da hjem, og det var fin tur. Det viste seg at han var en svett klump inni alle ullklærne et sted.[emoji56]Fjelluften fikk Rolf til å slumre litt også etter vi kom inn på hytten, og han sluknet ganske tidlig i kveld også. Det lå an til å bli en finfin kveld.

IMG_6101.JPG
IMG_6097.JPG

Meeen, så fikk mellomste feber. Jadda, det er han som bruker sirolimus, som har beinmargsdepresjon som bivirkning, og som må innom barneklinikken ved feber. Ikke akkurat kjempelett når man er i ødemarken uten bil, alene med 4 barn, siste toget har gått og det er 13 mil til barneklinikken. Heldigvis var det i orden å se det hele an. Så nå har jeg delt ut Paracet, og satser på at det får oss gjennom natten! [emoji1303]

IMG_6103.JPG
IMG_6096.JPG
 
God bedring til fine M ❤️

Og så rart at våre snart har vært like lenge ute som inni.. April/mai føles så fjernt, men samtidig så forferdelig nært.
 
God bedring til mellomste :Heartred Flotte gutter dere har!

Du slutter aldri å imponere - alene på hyttetur med fire barn.
Jeg har gjort det til vane å lese om Rolf etter jeg har gitt mat på natten :)
 
12. Oktober

Fredag. Rolf er 167 dager. 23 uker og 6 dager. Egentlig skulle han feire 2 mnd i dag. 2 mnd som i 61 dager, eller 7 uker og 5 dager. Han smiler som en solstråle, lager «rørøøø» lyder og hermeprater. Holder hodet sitt for det meste, men vingler litt. Kan spise på fingre, og peive noenlunde målrettet etter det som er foran han. Så vidt bikket 4 kg, og på vei inn i str 56 i klær. Milevis unna der han burde være når man nesten er et halvt år. Men vi er uendelig glad i han uansett. Gleder oss over de små fremskrittene...

Vis vedlegget 277827

I dag har Rolf vært på sin aller første fjelltur. Den var ikke lang. Ca 4 km. Akkurat 2 timer. Turen gikk fra hytten, ned på bilveien, opp over jernbanen og til den første toppen man kommer til. Med varde og greier. Rolf satt i bæreselen. Det gikk bra en stund. Han koste seg og sovnet. Sånn C-stilling er ikke så bra for små lunger i lengden tror jeg, for den siste timen ulte og peip det i alarmene mer enn de var stille. Jeg trodde ungen var iskald, for det blåste friskt på fjellet. Men i kom oss da hjem, og det var fin tur. Det viste seg at han var en svett klump inni alle ullklærne et sted.[emoji56]Fjelluften fikk Rolf til å slumre litt også etter vi kom inn på hytten, og han sluknet ganske tidlig i kveld også. Det lå an til å bli en finfin kveld.

Vis vedlegget 277828
Vis vedlegget 277829

Meeen, så fikk mellomste feber. Jadda, det er han som bruker sirolimus, som har beinmargsdepresjon som bivirkning, og som må innom barneklinikken ved feber. Ikke akkurat kjempelett når man er i ødemarken uten bil, alene med 4 barn, siste toget har gått og det er 13 mil til barneklinikken. Heldigvis var det i orden å se det hele an. Så nå har jeg delt ut Paracet, og satser på at det får oss gjennom natten! [emoji1303]

Vis vedlegget 277830
Vis vedlegget 277831
Du er virkelig supermamma!! :Heartbigred
 
For noen heldige gutter som har deg som mamma ❤️
Jeg håper virkelig at natten har gått fint, og at mellomste er i fin form!
 
God bedring til mellomste [emoji173]️
 
13. Oktober

Lørdag. Vi kom oss gjennom natten uten dramatikk. Fortsatt feber på M, men han er i ganske god allmenntilstand, så vi tar det nå med knusende ro. Det regner så himla mye at det nesten er komisk. Ungene elsker det. Jeg jagde dem ut med bosset, og de forble ute i over tre timer. Måtte rope dem inn igjen for lunsj. Artig. Rolf og jeg ble inne, for jeg er usikker på om jeg hadde fått vognen ned og opp den bratte stien mellom hytten og veien nå som stien egentlig ligner mer en elv. Og etter gårdagens plingetur, fristet det lite å gjemme Rolf i bæresele inni jakken min også.

IMG_6107.JPG

Vi har pratet om løst og fast og tvangsøvd på å snu hodet til venstre, siden Rolf plutselig favoriserer høyresiden igjen. Det ble ville protester en stund, særlig ille var det å sove på mammas bryst med hodet i hatposisjon. Men det ordnet seg. Rolf fikk øvd - i søvne. Selv om han var rask til å snu hodet med en gang han våknet.

IMG_6108.JPG

Like før lunsj, puppet jeg opp Rolf sånn at han skulle være god og mett, blid og aller helst sovende når vi andre skulle spise lunsj. Det gikk aldeles etter planen. Ungen sovnet på puppen med et glis om munnen. Ble flyttet til dagsoveplassen i sofaen, fortsatt sovende. Jeg hadde stekt rundstykker, samlet gutta boys og akkurat smurt på et halvt rundstykke med smør og leverpostei. Gjett hvem som fanger opp på radaren at mor var i ferd med å spise uten unge på fanget? Joda. Ikke nok med det. To tygg uti det rundstykket, bestemte Rolf seg for å fylle bleien. Noen ganger bare skjønner man st det haster med å få den skiftet, før det lekker ut over alt. Jeg rakk det nesten. Fikk vasket ungen og slengt på han en ny bleie. Lot storebrødrene passe Rolf mens jeg skylte opp ullklærne i vasken på badet. Hentet nye klær til Rolf og startet med å tre armen inn i ermet på omslagsbodyen. Men hva skjer? Rolf sender en megagulp utover hele seg, og i samme slengen dynker han altså bodyen som han ikke har rukket å få på seg en gang. Og lager prompebæsj i den nye bleien. Rykk tilbake til start der altså... Til slutt var ungen rein, tørr, påkledd, mett og sovende. Og jeg fikk nyte mitt nå kalde rundstykke med lett inntørket leverpostei, og et glass lunken cola zero til. Yay! [emoji322][emoji1303].

På kvelden kom endelig mannen tilbake. Han har vært på reise siden onsdag. Deilig å være to voksne i leiren igjen. Jeg er lite egnet til å være alenemamma. [emoji85].

Rolf prater med pappa...
IMG_6114.JPG
IMG_6115.JPG

Rolf er sulten...
IMG_6116.jpg
IMG_6117.jpg
IMG_6118.jpg
 
Syns du har gjort en heroisk innsats som alenemamma jeg! Jeg blir svett bare av å lese om alt :hilarious:
Håper formen til M er i bedring, og at det går over uten noe mer styr :Heartblue
 
Gratulerer med friskmeldt øyne og kos dere på hytta! Du er rå!
 
14. Oktober

Søndag. Egentlig en dag som bare har sust forbi. Vi ryddet og vasket oss ut av hytten. Det regnet skikkelig da vi dro. Toger vi hadde planer om å ta, var innstilt forbi vår stasjon, og det skulle organiseres alternativ transport. Det betyr vel strengt tatt buss. Så da organiserte vi like godt flokken inn i vår multivan «buss» i stedet. Jeg liker ikke å ha Rolf sittende i bilsete. C-formen gjør at han legger seg lavt i metning og hvis han sovner, får han skikkelig ekle pustestopp og metningsfall. Barneflokken fikk derfor i oppdrag å holde Rolf med selskap, og helst våken, de 40 minuttene det tar å kjøre fra hytten til Voss, hvor vi skulle ta toget videre. Alt vannet gjorde at elven som går langs veien (eller motsatt) flommet over alle sine bredder. Det medførte at vi måtte kjøre enda saktere enn vanlig. Men vi rakk da Voss i god tid før toget kom, for det var også forsinket av vannmassene.

Toget var et regiontog, og siden vi bestilte plass i siste liten, var det selvsagt ikke plass i familievognen, så jeg tok Rolf på armen og sendte vogn og bæresele med bilen. Vel inne på toget, bestemte Rolf seg for å lette på trykket, samtidig som lettelsen medførte at han ble sulten. Jeg la et håndkle i setet ved siden av meg og skiftet bleie på Rolf, før jeg ammet han. Stakkars noen amerikanske turister i setene ved siden av. Øynene holdt på å falle ut, og de var nok dypt sjokkert over hva jeg kunne tillate meg på toget. [emoji23][emoji56]

IMG_6123.JPG

Vel fremme i Bergen, gikk turen videre med bybanen. Fortsatt med Rolf på armen og tre guttunger på slep. Bybanen var ganske full, til tross for at vi entret den på første stopp etter endestoppet. Vet ikke om det var fordi jeg så usedvanlig sterk ut, om Rolf var så liten at han så usynlig ut, at det var utenkelig å reise med baby uten vogn eller ren tankeløshet, men det tok altså åtte stopp og over 20 min før noen tilbød Rolf og meg et sete å sitte på. Jeg var ganske takknemlig, for 4 kg er tungt å balansere på en utrent arm over tid... men da var det uansett bare tre stopp igjen før vi skulle av. Neste gang tror jeg at jeg må be om å bli hentet i byen, eller gå fra togstasjonen til endestoppet på bybanen og prøve lykken derfra.

Vel hjemme fikk jeg endelig bløtlagt surmelksungen. Nå er han velduftende, ren og sovende. I morgen er det ny jobbuke, og jeg mistenker at morgenen kommer brått på etter en ukes høstferie [emoji6].
 
Trist å si det men blir ikke sjokkert over at folk ikke lot dæ sitt. Hvor e folkeskikken blitt av?
Men du e tøffar enn toget da. Beundringsverdig
 
Jeg ammer min 8 mnd gamle baby nå, og hun snudde seg ista og fikk med seg bildet av Rolf. Ville ta på bildet og snakket litt :joyful:
 
Det er drøyt at ingen tilbydde dere sitteplass. Jeg er så frekk av meg at jeg hadde bedt om å få plassen til noen ungdommer:joyful: Gjorde det da jeg var gravid... Jeg har også sendt ungdommer ut av heisen på galleriet.
Men for en Supermamma! På hyttetur så mange barn alene! Jeg dro opp på hytten til mine foreldre fordi samboeren min skulle på jobbtur to netter og jeg ikke orket være hjemme med 5åringen og sutregutten på 7uker:hilarious:
 
15. Oktober

Mandag. Jobbuke. Rolf var sulten kl 4. Veldig sulten. Helt til halv fem. Og etter det, ville han spise fingrene sine, gulpe litt og slikke i seg restene. Lenge. Jeg hater smattelyder, og ble derfor liggende våken til vekkerklokken ulte halv seks. Jaja, det kunne vært verre.

Rolf har nytt dagen sammen med sin pappa. De har trent iherdig på å se til venstre, og det ser ut til å fungere. Godt de skal være sammen hele uken. Vi ser an fysioterapeut enn så lenge.

IMG_6116.jpeg

Rolf har også sunget sanger og spilt gitar sammen med pappa. For det meste er han en aktiv lytter, som spreller, men han kan også fortelle om hvilke sanger han vil høre, og gi tilbakemelding på sangen han akkurat hørte. Det kan virke som om rolige Prøysen-viser er favorittene akkurat nå.

IMG_6117.jpeg
IMG_6118.jpeg
IMG_6119.jpeg
IMG_6121.jpeg

Babygymmen er også tatt i bruk. Rolf stirrer og stirrer på leken som henger der. Foreløpig har han ingen magiske skills, men gi han litt tid... Hvis det ikke funker, får vi håpe han tar i bruk armene til denne aktiviteten også. Han skjønner jo greien i hengekøyen.

IMG_6123.jpeg

Utover kvelden har Rolf bæsjet, badet og hengt i puppen. Han har virkelig begynt å si fra hvis han kobles av for tidlig. Kviner som en såret hund, mens han spreller det armer og bein er god for. Promper og gjør situps. Alt for å klatre tilbake til puppen. Dessuten har han begynt å mislike mageleie. Gutten vokser opp og blir mer og mer lik sine brødre [emoji23].
 
16. Oktober

Tirsdag. Rolf har zzzzzz hele natten fra 22-ish til 05. Han spiste seg god og mett, og likevel var det ganske mye igjen til pumping...

10773078752_IMG_8480.JPG
10773076880_IMG_8483.JPG
10773076592_IMG_8482.JPG

Rolf har fattet interesse for babygym. Han er ganske bedagelig anlagt. Ligger for det meste og stirrer på lekene som henger der. Noen ganger klarer han å peive borti en leke, eller hekte seg innpå en og forsøker dra den mot munnen. Av og til krabber han i løse luften, som en bille som har havnet på ryggen. Vet ikke om han prøver å klatre opp til lekene eller rømme fra hele greien. I hvert fall blir han ganske sliten etter en stund med stimuli, og trenger en solid pause i hengekøyen.

Matmengden på flaske er klin umulig å beregne nå som han egentlig bare spiser pupp når jeg er hjemme. Noen ganger er han ihjelsulten og sluker 85 ml på null komma svisj. Andre ganger gir han seg etter 35-40 ml. Irriterende å kaste morsmelk, men sånn blir det. [emoji13]

10773080912_IMG_8479.JPG

I kveld trodde jeg aldri han skulle bli trøtt. Lå tilsynelatende og spiste kontinuerlig, men det var bare tull, for puppen fylte seg opp og måtte til slutt pumpes. Kvein som en rusten dør hvis jeg koblet han av gjorde han også. Gliste når han ble koblet på igjen. Slasken. Tror han utnytter servicen allerede... Til slutt lå han der med vidåpne øyne og stirret. Pappaen overtok, og tre sekunder etter Rolf skjønte at maten hadde gått og lagt seg, sovnet han... [emoji848][emoji6]
 
Back
Topp