Rolf

Gratulerer med dåpsdagen som var! Nydelige gutter du har [emoji7][emoji170][emoji170][emoji170]

8. Oktober

Mandag. Hele familien har høstferie. Deilig å kunne sove litt frempå. Rolf var visst litt sliten etter gårsdagen, for han sov til halv ni, bare avbrutt av en kort spisepause i 5-tiden. Pappaen har nok en litt annen versjon av den natten, for det gikk visst noen alarmer i natt, og så var det noe med en enorm bæsjebleie i forkant av det måltidet klokken 5. [emoji56][emoji56] Jaja, han skal straks være borte på reise i tre netter, hvor han kan sove uavbrutt.

IMG_6055.JPG

Wonder weeks appen sier at Rolf er midt inne i et utviklingstrinn nå - noe med mønster (jeg må innrømme at jeg ikke har lest så nøye). Men uansett, resultatet er at Rolf har oppdaget hendene sine. Han peiver etter leker, tviholder på puppen og jobber på. Det har gått med noen timer til å perfeksjonere teknikken med å få hendene til å treffe munnen. Men øvelse gjør mester, og premien er jo noe å sutte på. [emoji12] Dessverre kommer fingrene med sylskarpe klør, som vokser raskt. Det har blitt noen vræl og hyl fordi han har klort seg selv i munnen. Kjefter og smeller. Gulper når fingrene utløser brekningsrefleksen. Resultatet er at fingrene er klissete og konstant fuktige, det «vokser» små hybelkaniner mellom fingrene, og hendene stinker råttent spy blandet med sur tåfis. Gosh, hvor jeg gleder meg til å kunne bade ungen i morgen!!!

IMG_6054.JPG
IMG_6053.JPG

Dåpskjolen Rolf hadde på seg i går, er en som har vært i familien min en stund. Den ble kjøpt av min farfar, til bruk på min eldste fetter for 41 år siden. Siden har alle små under farfar blitt døpt i den kjolen. Den er ganske enkel, men det som gjør den så koselig, er at alle som har brukt den har navnet sitt, fødselsdato og dåpsdato brodert inn på underkjolen. Ti stk så langt... Og selv om farfar nå er blitt en himmelskatt og et godt minne for flere år siden, blir han liksom en del av feiringen.

7652866320_IMG_8465.JPG

Familien til min mann har også artige tradisjoner. De har en fantastisk god kake som bakes til store hendelser i familien. Dåp er typisk en slik hendelse. Kaken er basert på en håndskrevet oppskrift fra urtiden. Jeg fikk oppskriften da jeg giftet meg, men jeg har aldri laget den, for jeg har ingen kjøkkenevner. Heldigvis har jeg en reddende engel av en svigermor, som tryller frem de lekreste eksemplar av «prostekake», som den heter på fint. Nydelig god er den også [emoji6]

7719914992_IMG_8410.JPG

Jeg må innrømme at jeg ikke er i kirken så ofte. Egentlig bare når det er bryllup, dåp, konfirmasjon, begravelse, utdeling av 4-års bok eller julekonsert. I går lærte jeg at søndagens preken skal baseres på en gitt tekst fra bibelen. I kirken i går, var det 35 stk med Rolf, som tilhørte dåpsfølget vårt. Utenom det, var det presten, organisten, hun som leser kunngjøringer, en ekstra assistent og 6-7 eldre kirkegjengere. Rolf var eneste dåpsbarnet, så følget vårt utgjorde en rimelig høy andel av de som var der. Likevel handlet prekenen om skilsmisse, og hvilke grunner som var gode nok til skilsmisse... Det ble rett og slett litt kleint, og fullstendig feil for meg på det som ellers var en hyggelig dag. Dessuten lurer jeg også på hvorfor det er nattverd i samme gudstjeneste som det er dåp. Nå hadde vi rimelig flax med at dåpsbarnet valgte å sove seg gjennom hele seansen på litt over 1,5 time, men 1-åringen, 2-åringen, 5-åringen, 6-åringen, 7-åringen, 8-åringen og til og med 12-åringene hadde problemer med å forholde seg rolig hele perioden - full forståelse for det, spesielt med det spesielle temaet for dagen, og kun én salme vi hadde hørt før [emoji23][emoji23]. Det endte med at hele barneflokken ble sendt til nattverd fordi det var en mulighet til å bevege på seg litt! [emoji56][emoji51]. Jaja, Rolf ble nå døpt, og resten av dagen var bare koselig.

7524891424_IMG_8385.JPG

Gratulerer med det nydelige dåpsbarnet:)

Dåpen til eldste her havnet også samtidig med nattverd... Det var en så lang og kjedelig opplevelse, selv for de voksne i slekten, at vi planla dåpsdatoen til mellomste utifrå når det ikke var nattverd:P

Gratulerer med overstått dåp!
Vi traff også nattverden når vi hadde dåp for noen uker siden. Presten var oppmerksom på dette og forberedte oss i forkant på at gudstjenesten kunne bli 10minutter lenger en vanlig. Hun kuttet nemlig ned på det vanlige programmet så det ikke skulle dra sånn ut.

Her er det visst litt flere kirkegjengere, var nok i alle fall 100stk pluss oss i dåpsfølget.

Gratulerer så mye med dåpsbarnet!

Så må jeg bare får sagt det, hæææ? Hva ville presten med det lissom? Det hører da så avgjort ikke hjemme i en dåp å preke om skilsmisse det vil jeg kalle et realt sidesprang og fullstendig skivebom hadde dere dåpssamtamtale på forhånd? I såfall burde praten heller tatt hensyn til det, hatt en barnevennlig gudstjeneste og maks 1 time lissom... Merkelige greier...

Gratulerer så mye med dåpsbarnet!

Så må jeg bare får sagt det, hæææ? Hva ville presten med det lissom? Det hører da så avgjort ikke hjemme i en dåp å preke om skilsmisse det vil jeg kalle et realt sidesprang og fullstendig skivebom hadde dere dåpssamtamtale på forhånd? I såfall burde praten heller tatt hensyn til det, hatt en barnevennlig gudstjeneste og maks 1 time lissom... Merkelige greier...

Vi hadde dåpssamtale, og den var bare koselig. Hadde nok valgt en annen søndag enn denne hvis det ikke var for at vi har familie som kommer langveisfra, og da passet det supert med høstferien... Men, ja, jeg er tilhenger av kort gudstjeneste når det er dåp. [emoji1303]

Spesiellt å høre om skilsmisse på en sånn dag, den ser jeg :p huff. Godt dagen ble fin og at ungene fikk leke litt og ikke minst at Rolf var så eksemplarisk!

9. Oktober

Tirsdag. I dag var det tid for øyekontroll igjen. Fjerde forsøk på «siste» kontroll. Siden Rolf var innlagt ved kontrollen for to uker siden, ble det selvsagt litt kluss i dag. Ingen time reservert på dagposten, så da endte vi på dagligstuen på nyfødt. Like greit det. Vi fikk hilse på flere kjente sykepleiere, og det er alltid hyggelig. Rolf smilte og viste seg frem fra sin beste side. Men jeg kjenner fortsatt at det knyter seg i magen hver gang vi går inn dørene til den avdelingen. Det bringer frem mange minner om uker og måneder jeg skulle gitt mye for å være foruten, og jeg klarer ikke slappe av så lenge vi er der. Jeg blir halvkvalm og teller kun ned timer og minutter til vi kan dra hjem. Men nok om det. Det var altså tid for øyeundersøkelse. Rolf oppførte seg eksemplarisk, pupillene var king size og alt lå til rette for en god undersøkelse. Etter noen minutter i mørke, med hodelyktlys og forstørrelseslinse rettet mot bakveggen i Rolfs øye, var dommen klar - hele netthinnen er nå forsynt med blodårer. Øynene er friskmeldt. Ingen videre kontroll nødvendig!!! [emoji7][emoji7][emoji1189][emoji322]. Hurra!!

IMG_6063.JPG
Sååå glad blir man for å høre at dette er siste gang med gigapupiller...

Fem timer og tre pustestopp senere, var vi på vei hjem. [emoji1303][emoji1303] Vi feiret med siste rest av dåpskake. Rolf fikk smake krem. Tror han liker det, for han gapte, smilte og smattet. At han gulpet opp hele greien to minutter senere, for han ta på sin egen kappe...

IMG_6070.JPG
Kakemons...

I dag er det to uker siden lyskebrokk-operasjonen. Det betyr at badekarantenen er opphevet. Så i kveld fikk Rolf et langt bad, med rikelig såpe. Grundig fjerning av tåfis-lodotter mellom tærne, surgulp-lodotter mellom fingrene, gammelgulp i halsgropen og i ørene, og tørkede flekker med flytebæsj fra store deler av resten av kroppen. Det var så lenge siden forrige bad, at Rolf kom med angstfylte gispelyder da han ble senket ned i badevannet. Men etter å ha flyttet føttene og kroppen inntil kanten, så Rolf kunne føle «land», gikk han tilbake til nytemodus. Etter badet, fjernet vi plasterlappene som har lagt over operasjonssårene. Det har grodd kjempefint. [emoji7]. Til slutt fikk Rolf litt flaskemelk, som han hadde ropt på tjue minutt tidligere, før han sovnet fra det hele. Nå håper jeg bad, øyedråper og varm melk bringer noen gode timer med søvn [emoji1303][emoji1303]

IMG_6072.JPG

Hurra! Så gode nyheter at øynene er friskmeldt [emoji170]

Gratulerer så mye med dåpsdagen som var! Så fin han var [emoji7] Lo meg ihjel av badenymfa som trodde han skulle bade da han ble døpt [emoji23]
Vi var forresten i en dåp 1. påskedag en gang. DA snakker vi lang dåp, da [emoji85] Såvidt jeg har forstått, er gudstjenesten 1. påskedag en av de "gjeveste" i løpet av året, og det tok vel minst 2 timer før det var ferdig [emoji849]

Hurra for friskmeldte øyne! :D Og jeg må bare si at du og du, så lik eldstemann er deg! [emoji16]

10. Oktober

Onsdag. Glemmer fra gang til gang at de øyedråpene får tarmen til å gå saaaaakte. Dermed trengte ikke Rolf mat i natt, og jeg våknet 06.30 med to vonde mursteiner på brystet. Hørte et lite knirk fra barnesengen, dro opp en noe overrasket unge og fikk montert han på den vondeste puppen. Sånn ca halvveis i å lette på trykket, sovnet han igjen med et smil om munnen. Jeg gikk for bleieskift, vel vitende om at det medfører stor gulp. Men da kunne Rolf lette litt på trykket hos den andre puppen også. [emoji56] Mye koseligere enn pumping «midt på natten».

IMG_6080.JPG

Da det ble morgen, bestemte Rolf seg for at det er aller best å bæsje i helt rein bleie. Så resten av dagen har jeg kjørt doble bleieskift. En tissebleie foran hvert måltid, og en bæsjebleie halvveis i eller rett etter måltidet. Sikker på at vi har brukt opp en hel pakke med bleier i dag. Ulempen med at Rolf plutselig bæsjer 10 ganger om dagen, er at han nå går treeeeeigt opp i vekt. Han er jo vant til å spise små mengder mat, og utnytte hver dråpe til fulle. Nå renner alt som en elv gjennom systemet. Jaja, han virker nå fornøyd, så vi ser det an litt.

Vi har funnet frem treningsmatten på gulvet i dag. Til magetrening. Storebrødrene underholdt og heiet, men Rolf synes det var et tåpelig forslag. Han vil mye heller øve i sofaen. På gulvet ville han bare sove eller skrike. Det er tydelig at han vet hva han vil nå, eller i hvert fall hva han ikke vil. Gliser med hele ansiktet når vi prater til han, særlig etter han har sovet litt. Vræler som et uvær hvis han ikke er mett når den ene puppen er tom. Og stopper opp for å smile litt når han merker at det kommer melk for fullt ut av den andre puppen etter overflytting...

IMG_6081.JPG

Vi hadde store forhåpninger til at lyskebrokkoperasjonen også kunne bedre pustestoppene. Men det har den ikke gjort. Snarere nesten tvert om. Det virker som om Rolf sover roligere og tyngre på nettene nå. Det har resultert i at vi nå plutselig må opp og riste i ungen 2-3 ganger hver natt igjen. I tillegg til noen episoder på dagtid. I ettermiddag var vi nede i 29% i metning i følge loggen på overvåkningen. Det er sikkert feil, for kontakten blir litt dårlig når jeg poker på ungen og løfter han opp. Men at metningen var under 50-60% er helt sikkert, for han var rimelig gråbleik der han lå så uskyldig og tok seg en pustepause... [emoji13]. Jeg skal seriøst heise flagget og feire tre dager til ende når den ungen blir trådløs.

Ellers var det plutselig sol ute i dag. Ikke hverdagskost, så vi måtte ut på tur. Det gikk i rykk og napp, siden atombomben gikk av før vi skulle ut, og verdenskrig 1 utnyttet en lett antennelig verdenskrig 2 på hele turen. Juhuu, for søskenkjærlighet. Men vi fikk nå unnagjort 3,5 km, et par pokestop og en tur innom butikken i løpet av de 1,5 timene vi var ute. Rolf var heldigvis tanket opp, så han sov seg gjennom hele forestillingen.

IMG_6084.JPG

Vel hjemme begynte Rolf å sutre. Ikke ville han ha mat, ikke var det bæsj i bleien, rapen var oppe. Ikke ville han roe seg på meg, det ble nesten bare verre. Oppdaget at han var klam i huden og lurte på om han var kvalm eller syk. Inne på badet, forsvant klærne av for å se om han hadde feber. Men da kviknet gutten til. Han var bare varm! Så hele ettermiddagen har han hatt på seg bare body, og har vært i perlehumør. Sol mot passivhus altså! Kan koke babyer...

Valg av dåpsdato er ikke så greit, nei.. den skilsmisseteksten er ikke så lett å gjøre noe med, den leses i alle kirker den dagen.. og så kan selvfølgelig presten velge vinkling selv, men det pleier som regel å ha litt sammenheng med prekenteksten.

Hvis noen andre lurer på hvilke tekster som leses når, ligger det oversikt her:
https://kirken.no/nb-NO/kristen-tro...eltekster/oversikt---kirkearets-bibeltekster/

Gudstjenester med både dåp og nattverd kan bli lange, ja. Her pleier de å ha enten eller, og nattverden er som regel stående, hvor man dypper oblaten i vinen. Det pleier å gå vesentlig raskere enn hvis det skal deles ut beger og man skal opp på alterringen og knele.

Ser det nevnes 1. påskedag over. Har vært på 1. juledagsdåp - det ble også en veldig lang affære, selv for en som er vant til å gå i kirken. Tror i det hele tatt det kan være greit å unngå de største merkedagene i kirkeåret når det er dåp, men det er klart, noen ganger må man ta praktiske hensyn.

Men så fint at Rolf holdt seg rolig underveis, og at dere ellers hadde en fin feiring!

11. Oktober

Torsdag. En aldeles nydelig høstdag. Dagen startet med at jeg måtte vekke Rolf litt før klokken syv. Det gjør alltid litt vondt å vekke en sovende baby. Men sånn er det å være lillebror. Mellomste skulle ta blodprøver klokken 8, og da må minstemann bli med på lasset. Det hører med til historien at vi ventet 40 min på de prøvene, enda vi var først i køen hele veien. Skrekk og gru - før frokost og med lavt blodsukker [emoji85][emoji33].

Vi brukte dagen på å komme oss til fjells. Jeg tok med meg hele flokken, pluss en kompis av eldste. Rett før jeg kunne bestille gruppebillett på toget [emoji56]. Guttene oppførte seg eksemplarisk på toget. Rolf sugde seg fast i en pupp, og ble liggende å se fascinert på verden som raste forbi. Litt smal i øynene av og til, men for det meste våken. Etter togturen ventet et par kilometer med vandring fra stasjonen til hytten. I deilig høstvær. Helt fantastisk! Jeg prøvde å nyte hvert sekund ute. Guttene synes mor var treig, og forsvant i forveien. Men jeg hadde nøkkelen [emoji56][emoji23].

IMG_6090.JPG

Angret i et brøkdels sekund da jeg sto midt i bratteste bakken med vogna på slep oppover en steinete sti. Men i det vi var oppe, var alt glemt. Fyr i peisen, pizza i ovnen, glade unger som leker. Til og med Rolf slappet av på sofaen.
IMG_6092.JPG
Selv om han var lett irritert over lue inne (var litt huskaldt da vi kom), og prøvde alt han kunne å virre hodet ut av lua. Det gikk sånn delvis...
IMG_6093.JPG

Nå tror jeg vi skal gå for en god natts søvn, da noen og enhver begynner å bli litt smal i blikket... [emoji1303]
Image1539289934.716497.jpg

Vedlegg

• IMG_6092.JPG
    IMG_6092.JPG
    805,2 KB · Visninger: 140
Nydelige lille [emoji170]

Kos dere på hytten [emoji169]

gratulerer med vel overstått dåp og friskmeldte øyne
kos dere masse på hytten

Back
Topp