28. September
Fredag. Rolf har klarte seg med bare én skrikerunde i natt, og ingen oppkast. Magen var myk i dag tidlig, sårene fine og tørre og Rolf virket å ha mindre vondt. Så da dristet vi oss til å forsøke uten Paracet, og dro hjemover i håp om at dette går seg til. Åpen retur en uke fremover.
Før vi dro, rakk vi å få besøk av musikkterapeuten. Hun var veldig flink. Spilte gitar og sang flere sanger for Rolf. Åpenbart at han likte det, for pulsen sank og øyelokkene ble tunge. Favoritten var trollmor, lurer på om det kan ha sammenheng med at det var den eneste av sangene han har hørt før.
Etter hjemkomsten har Rolf vært sutrete og urolig. Sover noen minutter, skriker, ligger litt på puppen, promper, sover, fekter, skriker. Vil ikke være for seg selv. Ganske ulikt sånn han bruker å være. Ikke har han overskudd til å være sosial heller. Ikke sett et smil i hele dag. På ettermiddagen hadde han 37,5 i temp, og virket ganske smertepåvirket ved bleieskift, så da ga jeg han litt Paracet. Rolf var ganske uenig i at det var en god idé, men da virkningen satte inn, sovnet han i fanget mitt.
Ellers har vi skiftet sikkert 20 bæsjebleier i dag. Det bare renner ut av han. Sur sennepssaus. Rekorden er altså fire bleieskift på rad, hvor det lukter bæsj i den nye bleien idet jeg løfter en ferdig påkledd unge opp fra stellebordet. Heldigvis holder bleiene tett - enn så lenge.
Siden datoen viser 28, betyr det at Rolf er 5 mnd i dag! 153 dager... Men egentlig bare litt over 6 uker siden termin. Vekten viste 4020g i dag. Da har han gått ned litt fra 4050g som var innveiingen på onsdag. 2,8-persentil. Men det er kanskje ikke så rart når han er litt pjusk. Han begynner uansett å bli lang. Str 50 er i ferd med å bli for knapt, særlig nå som han er nyoperert og vi ikke vil at noe skal gnage eller stramme i skrittet. Mye av 56 er ikke vasket opp ennå, og det vi har, var skittent og brukt på sykehuset. Tenkte å prøve str 62 også jeg da, men det viste seg å være bittelitt i største laget. Jaja, mye å vokse i [emoji1303]