Rolf

Elsker å lese innleggene dine, og se hvor nye bedre Rolf er for hver uke. Men i dag ble jeg ganske trist også. Dere er tross alt i nskrevet på sykehuset, og forventer at dere blir behandlet som foreldre, ikke personell. Håper dere får gitt beskjed, og at det bedrer seg fremover.

Må også si at Rolf er så skjønn at jeg smelter helt av bildene [emoji7]
 
Tror jeg hadde klikka hvis jeg fikk slik behandling og ropt noen lite velvalgte ord til vedkommende.
 
18. Juli

7516511984_IMG_7903.JPG

Onsdag. Første veiing etter sonden ble fjernet. Vekten stoppet på 2373g, ned 7g fra mandag. Med andre ord en finfin start på selvbergingslivet, og Rolf har fått fornyet tillit til fredag. Nattevakten hadde fått i han 45 og 50 ml i løpet av natten, så totalregnskapet for siste døgn ble litt over 250 ml, eller 10,8%. 10% eller over er godkjent. [emoji1303]

7652789040_IMG_7907.JPG

Rolf hadde bestemt seg for å være B-menneske og litt lat i dag. Spiste 8 ml på puppen - sove 30 min. Spise 15 ml fra flaske - sove en time. Spise 20 ml fra puppen - sove 40 min osv... På kvelden hadde vi et par timer med kengurukos hud mot hud etter at jeg puttet lille inn under kjolen min. Rolf sov i fotografposisjon og var helt nydelig. Han har fått sånne søte små hvite prikker i huden i ansiktet. Ser ut som små kviser, men det er nok bare hormon-/melkeutslett. Litt tidlig å bli kvisetryne allerede. Plutselig vrælte han til og vrengte seg bakover. Sperret opp øynene og lurte på hvor maten var. Det var helt tydelig at han mente vi hadde hatt hele dagen til å forberede måltidet, og burde skjønt for lenge siden at han var helt utsultet.

7717804880_IMG_7905.JPG

Først kastet Rolf seg over puppen. Uheldigvis fikk han høyrepuppen som er avhengig av skjold. Rolf var så desperat i sugingen at han kun fikk ut 5 ml på sine tilmålte minutter ved brystet. Siden Rolf hadde spist bare små mengder tidligere på dagen, varmet vi opp 20 ml på en flaske. Tilfeldigvis havnet det en str medium tutt på flasken (vanligvis bruker han small). Om det var mediumtutten eller gnagende sult som var avgjørende, vites ikke, men i løpet av få minutter var de 20 ml borte vekk og Rolf slikket seg fortsatt rundt munnen og var klar for neste rett... Det tar 8 min å varme opp melk i flaskevarmeren. 8 min er altfor lenge når det er akutt hungersnød på gang. Løsningen ble å pumpe ut ferdig varmet ferskvare fra puppen og putte rett i flasken. Fastfood for babyer [emoji41]. Suksess. Totalt 55 ml hev Rolf innpå i løpet av en halvtimes tid, før vi måtte stoppe han, selv om han fortsatt var våken og søkte etter mat. Vi tenkte at han ville roe seg med sutten, men da rynket han kraftig på nesen, serverte en gulp og et klageknirk som en blanding mellom en gammel dør og en syk katt. Til slutt måtte vi bare gi etter og legge han på puppen igjen. Aner ikke hvor mye han spiste, for vi veide ikke. Men det endte i melkekoma og gulp [emoji12][emoji23].

IMG_4979.JPG

Et bad rakk vi også i løpet av ettermiddagen. Og lengdemåling. 46 cm lang har han blitt. 13 cm lengre enn da han ble født, og et snitt på over 1 cm hver uke!

IMG_4980.JPG

Har jeg forresten fortalt at det er sendt inn gale mål på Rolf til fødselsregisteret? Hodeomkrets 23 cm i stedet for 25 cm. Har varslet kk, og de skulle se hva de kunne gjøre for å få omregistrert det.

7652785392_IMG_7908.JPG

Ellers er det vel på sin plass å si at Rolf har blitt svært godt ivaretatt i dag. Jeg har kun vært mamma hele dagen. All plinging, styring av oksygen og til og med veiing og varming av mat har blitt tatt hånd om av sykepleierne på rommet. Det utgjør en enorm forskjell, og mammahjertet jubler [emoji173]️[emoji7]. Satser på at gårsdagen var et engangstilfelle...
 
Så godt du har fått lov til å være bare mamma [emoji173] Det gjør meg glad [emoji4]

Og håper de får omgjort registreringen da! Det var jo ganske dumt at det ble sendt inn feil.

Og ikke minst; Fast food for babyer [emoji23][emoji23][emoji23] Den lo jeg lenge av [emoji13]
 
Dette var godt å lese! [emoji170]

Og herlighet så fin han er [emoji170]
 
Dette var fin lesing - en baby på vei til å fikse dette selv, og du som bare har fått være mamma. Sånn skal det låte!
 
46 cm perfekt blanding av illsint veps, kattunge og knirkete dør. :Heartred Er så glad for at det går så bra med ham! Sakte men sikkert nærmer hjemreise og normalitet seg. :hug013
 
Så bra at du har fått lov til å kun være mamma i går, og at de som jobber der har gjort...jobben sin.. Håper det fortsetter slik! :)
 
Så herlig! Og hipp hurra for selvberging! Hakket før du kan få lov å ha dagligvekt fremfor måltidsvekt nå, det er fremgang!

Feil mål ja, det er kjedelig. 23 cm er jo ekstremt lite, burde ringt en bjelle gitt...
 
Så utrolig flink lille Rolf er. Tenk at han er så og si selvberget. Tøffen [emoji7] Hårreisende å høre om hvordan de tidvis behandler dere som helsepersonell der på klinikken. Bra de skjerpet seg i går! Kanskje det er en og annen pleier som følger med på tråden din her.. ;)
 
Åh for en fin oppdatering om Rolf ❤️❤️
 
19. Juli

Torsdag.

IMG_5583.JPG

I natt var det laber innsats på spisefronten. 10 ml og 25 ml. Det begynner bra, og Rolf suger med liv og lyst helt til han ikke har mer pust igjen. Da slipper han taket - og sovner. Og så er det plutselig helt umulig å vekke han igjen. Han kan gløtte på et øye, men spise - det gidder han ikke!

IMG_5578.JPG

Jeg våknet i natt med klaprende tenner, sprengt hode og tett nese. Tok derfor en hjemmedag for å komme meg litt. Rolf ligger vel dårlig an med tanke på smitte uansett, da man er mest smittsom like før man blir syk. Får satse på at god håndhygiene, kombinert med antistoffer i melken, berger han gjennom dette. Oppsummeringen i dag er derfor med god hjelp fra pappaen.

IMG_5581.JPG

Hver morgen skal Rolf ha i seg jern, folsyre og multivitaminer. De leveres i hver sin sprøyte. Nå som Rolf er uten sonde, settes kreativiteten på prøve for å få i han dette. Jernet utgjør et bittelite volum. Det har vi prøvd å sette rett i munnen hans. Ikke suksess. Han så ut som de YouTube-barna som smaker sitron for første gang, og brekket seg. Hjalp lite med foreldre som smilte og sa «mmmmm...». Vi fikk et blikk med anklage om forsøk på forgiftning. Etter det er sprøyte mot munnen ikke aktuelt, da knipes det igjen og tungen jobber intenst med å dytte ut fremmedlegemet. Foreløpig blander vi nå godsakene i 5 ml melk som gis først i måltidet. I følge pappaen må det en viss porsjon tvang til «for å få i han de jævla vitaminene». Her føler jeg morsmelk har sviktet litt...

IMG_5582.JPG

Dagens måltider har vært i størrelsesorden 38ml - 25ml - 38 ml - 25ml og 42ml. Da mangler han 69 ml på å komme seg over 10% av kroppsvekt. Satser på at han klarer det i løpet av nattens to måltider. Sjelden jeg har vært så spent dagen før en innveiing. Rolf har ikke bæsjet i dag da. Kanskje det redder han fra sonde? Krysser fingrene!!
 
Back
Topp