Rolf

15. Juli

7719984400_IMG_7880.JPG

Søndag. Startet dagen med et deilig bad. Vanligvis blir Rolf veldig våken etter bading, og superklar for mat. Men i dag hadde han brukt morgentimene på pressing for å få ut promp og en liten ert, så spabehandlingen gjorde han helt salig. Han var for såvidt ikke misfornøyd med å bli lagt til puppen. Gapte saaakte, stakk tunga ut, formet munnen til en o, og slurpet i seg puppen (den hadde skjold, ellers hadde slutningen blitt slått hardt ned på). Men der stoppet det. Melken rant ut gjennom munnviken, og Rolf sov. Mulig han drømte at han spiste, men det var svært lite effektiv i virkeligheten. Selv etter massasje av håndflate, fotsåle, rygg og hode, beholdt Rolf sin halvåpne munn, sine halvt lukkede øyne og den henslengte kroppsholdningen. Det lyste «sjå kor da bryr meg» lang vei, og mesteparten av måltidet gikk via sonden.

7518570736_IMG_7874.JPG
7719971392_IMG_7890.JPG
7516577072_IMG_7882.JPG

Utover dagen, var det som om Rolf ville bevise at mitt utsagn om at han ikke kan klokken, er helt feil. Nesten på minutter tre timer etter forrige måltid har Rolf sperret opp øynene og slikket seg rundt munnen, som en tidsinnstilt liten spisemaskin. Han har fått ut ca 20 ml fra puppen til hvert måltid, og supplert med litt på flaske/sonde. Det er ingen tvil om at han liker pupp uten skjold best. Melken kommer raskere og det går med mindre sugekrefter. Men foreløpig må skjoldet være på i starten på venstrepuppen, og hele tiden på høyre, rett og slett for at Rolf skal huske å gape høyt og innta riktig sugeposisjon. Dessuten har slurping med påfølgende risting på hodet og «hvor langt kan puppen strekkes før den ryker»-tester gitt høyre puppen en vondvond rift omtrent akkurat der hvor underleppen til Rolf jobber. Inntil det er grodd, eller jeg finner en behagelig måte å snu Rolf oppned på, må han fint finne seg i å spise med skjold. Heldigvis godtar han det, etter litt rynking på nesen og virring med hodet, som for å sjekke om det ikke tilfeldigvis også befinner seg en silikonfri pupp i nærheten...

7516576592_IMG_7885.JPG

Resten av dagen har stort sett gått med til pressing og trykking. Det har gitt søte «smil» i ansiktet til Rolf, og et utall forskjellige farger i det samme ansiktet. Alt fra mørk lilla til gusjegrå. Plutselige skriketokter, mye promp, berg-og-dal-bane i metning og puls, og veksling mellom ball og soldat i kroppsholdning.

7583641584_IMG_7883.JPG

Rolf liker nå absolutt best å ligge på ryggen med hodet snudd mot høyre. En god nummer to, er høyre sideleie. Når han er på fanget vårt, og litt på grunn av den sårede høyrepuppen, blir han ofte liggende i venstre armkrok med ansiktet mot armkrokens eier. Da hviler han også på sin høyre side... Synes kanskje bakhodet begynner å bære litt preg av det. Må nok litt skjerpings til for å hindre at det får utvikle seg mer.

7652781504_IMG_7887.JPG
 
Hællemåne, så søt han er da! :love7

Håper det kommer en radig bæsj snart, som belønning for all innsatsen han har lagt ned i dag. Sånn at han kan bruke litt mer energi på spising og andre viktige ting også.

Kan det forresten være sånn KISS KIDD eller hva det nå heter, når spedbarn favoriserer en side å ligge på og å snu/holde hodet? Ikke for at dere trenger noe mer å tenke på, men siden du allerede har observert det, så er det sikkert lurt å følge litt med videre også.
 
Hællemåne, så søt han er da! :love7

Håper det kommer en radig bæsj snart, som belønning for all innsatsen han har lagt ned i dag. Sånn at han kan bruke litt mer energi på spising og andre viktige ting også.

Kan det forresten være sånn KISS KIDD eller hva det nå heter, når spedbarn favoriserer en side å ligge på og å snu/holde hodet? Ikke for at dere trenger noe mer å tenke på, men siden du allerede har observert det, så er det sikkert lurt å følge litt med videre også.

Ikke kiss kid. Fysioterapeuten har sett på han et par ganger. Han har fullt bevegelsesutslag til begge sider. Mye ligger nok i at han ble lagt på høyre side mye da han var bitteliten, for da fordøyer han lettere. Og at vi holder han på venstre arm nå. Også er det ikke uvanlig at babyer finner sin favorittside tidlig, akkurat som voksne, bare at de små ikke kan få lov til det helt ennå... [emoji6]
 
Nydelig liten baby [emoji7][emoji170]
 
Ikke kiss kid. Fysioterapeuten har sett på han et par ganger. Han har fullt bevegelsesutslag til begge sider. Mye ligger nok i at han ble lagt på høyre side mye da han var bitteliten, for da fordøyer han lettere. Og at vi holder han på venstre arm nå. Også er det ikke uvanlig at babyer finner sin favorittside tidlig, akkurat som voksne, bare at de små ikke kan få lov til det helt ennå... [emoji6]


Han er så nydelig! Blitt skikkelig liten gutt!

Ene min fikk skikkelig favorittside av syv uker med høyreleie for vond mage. Det løste seg greit med å snu hodet hver gang hun sovnet på brystet.
 
Han er så nydelig! Blitt skikkelig liten gutt!

Ene min fikk skikkelig favorittside av syv uker med høyreleie for vond mage. Det løste seg greit med å snu hodet hver gang hun sovnet på brystet.

Vi prøver å være bevisst på å snu hodet. Ulempen er at Rolf klarer å snu hodet sitt selv nå, så han bare griner på nesen og snur det tilbake... [emoji13]
 
Vi prøver å være bevisst på å snu hodet. Ulempen er at Rolf klarer å snu hodet sitt selv nå, så han bare griner på nesen og snur det tilbake... [emoji13]

Haha! Ja, det problemet hadde vi og, men når hun sov på oss, så sov hun så tungt at hun glemte snu det [emoji23] Men her var det masse magevondt, så hun bodde i bæretube et par måneder, så da var det ganske lett å justere henne ofte.
 
Så bra det ikke er mer enn en bestemt liten kar med favorittside. Jeg sover jo selv nesten utelukkende på venstre side, så jeg vet alt om favoritt.
 
Lang historie kort, og jeg må presisere at jeg ikke utleverer detaljer og sånn, men hos jordmor i dag snakket jeg litt om hvordan jeg gruer meg samtidig som jeg er lei, men at jeg også har lært så mye om prematuritet ila graviditet pga en som forteller så fint om det, og at jeg er dertil takknemlig for å ikke ha måttet stå i det selv - tross alt. Sa bare at jeg synes det var så koselig at Rolf hadde blitt oppkalt etter sin farfar som var lege nettopp på NFI, og hun spurte bare hva han het fordi hun selv har jobbet der. Da jeg sa navnet visste hun veldig godt hvem det var ja. Verden blir jammen mindre og mindre! Fra vest til øst til sør.
 
Lang historie kort, og jeg må presisere at jeg ikke utleverer detaljer og sånn, men hos jordmor i dag snakket jeg litt om hvordan jeg gruer meg samtidig som jeg er lei, men at jeg også har lært så mye om prematuritet ila graviditet pga en som forteller så fint om det, og at jeg er dertil takknemlig for å ikke ha måttet stå i det selv - tross alt. Sa bare at jeg synes det var så koselig at Rolf hadde blitt oppkalt etter sin farfar som var lege nettopp på NFI, og hun spurte bare hva han het fordi hun selv har jobbet der. Da jeg sa navnet visste hun veldig godt hvem det var ja. Verden blir jammen mindre og mindre! Fra vest til øst til sør.

Artig. [emoji38] Senior Rolf var en kjent lege i nyfødtmedisinens verden, og en flott mann, som nok har gjort inntrykk på både kolleger og foreldre som har krysset hans vei. Lille-Rolf kan bære sitt navn med stolthet. [emoji6][emoji1303]
 
Artig. [emoji38] Senior Rolf var en kjent lege i nyfødtmedisinens verden, og en flott mann, som nok har gjort inntrykk på både kolleger og foreldre som har krysset hans vei. Lille-Rolf kan bære sitt navn med stolthet. [emoji6][emoji1303]

Ja, jeg hadde inntrykk av at Rolf kan være stolt over sitt opphav og den han er kalt opp etter altså. Jeg sa jo ikke noe mer om dere, bare farfars navn. Hun mente han har skrevet en eller to bøker også? Nei, vær stolt. Rolf skal jammen bære navnet med rak rygg ja!
 
Artig. [emoji38] Senior Rolf var en kjent lege i nyfødtmedisinens verden, og en flott mann, som nok har gjort inntrykk på både kolleger og foreldre som har krysset hans vei. Lille-Rolf kan bære sitt navn med stolthet. [emoji6][emoji1303]

Så fantastisk med oppkalling :) Hadde dere bestemt navnet før han ble født?
 
Ja, jeg hadde inntrykk av at Rolf kan være stolt over sitt opphav og den han er kalt opp etter altså. Jeg sa jo ikke noe mer om dere, bare farfars navn. Hun mente han har skrevet en eller to bøker også? Nei, vær stolt. Rolf skal jammen bære navnet med rak rygg ja!

Han har skrevet mye. Vet ikke om de der ennå, men i tidligere utgaver av Spedbarnsboka har han i hvert fall skrevet flere kapitler. Og massevis av artikler.

Ellers er det ikke noe hemmelig det som står her altså. Når jeg velger å publisere her, tåler jeg at det deles videre, ellers ville jeg ikke gjort det.
 
Lang historie kort, og jeg må presisere at jeg ikke utleverer detaljer og sånn, men hos jordmor i dag snakket jeg litt om hvordan jeg gruer meg samtidig som jeg er lei, men at jeg også har lært så mye om prematuritet ila graviditet pga en som forteller så fint om det, og at jeg er dertil takknemlig for å ikke ha måttet stå i det selv - tross alt. Sa bare at jeg synes det var så koselig at Rolf hadde blitt oppkalt etter sin farfar som var lege nettopp på NFI, og hun spurte bare hva han het fordi hun selv har jobbet der. Da jeg sa navnet visste hun veldig godt hvem det var ja. Verden blir jammen mindre og mindre! Fra vest til øst til sør.
Han var stor i faget og alle som har jobbet litt innen det bør kjenne navnet.... og bare positivt
 
Han har skrevet mye. Vet ikke om de der ennå, men i tidligere utgaver av Spedbarnsboka har han i hvert fall skrevet flere kapitler. Og massevis av artikler.

Ellers er det ikke noe hemmelig det som står her altså. Når jeg velger å publisere her, tåler jeg at det deles videre, ellers ville jeg ikke gjort det.

Neida, jeg skjønner det, men det er ikke naturlig for meg å snakke om andre sånn i det vide og brede. Men i settingen i dag ble det naturlig, Rolf har jo fått en plass i livet mitt og så blir det liksom så automatisk at man relaterer til det i gitte fall. Føler dessuten at å snakke fortrolig med en jordmor blir litt annerledes også.
 
Sniker fra april og følger med her hver kveld, men ikke flink til å legge igjen spor. Lille Rolf er bare utrolig nydelig, stort TAKK for at du deler og at vi får et innblikk i hverdagen deres på NFI
 
Back
Topp