Rolf

Men det er jo kjempe bra uansett! 9 ml er dobbelt av hva Leah pleier, og en stor del av porsjonen hans! Og med den viljen er nok sonden borte så raskt han orker å suge/svelge/puste samtidig.

Det har du for såvidt rett i. 9 ml er 30% av måltidet. Suge/svelge/puste er han veldig flink til. Må bare bli litt mer effektiv i sugingen, og huske pustingen når han er mett og fornøyd...

Det har du for såvidt rett i. 9 ml er 30% av måltidet. Suge/svelge/puste er han veldig flink til. Må bare bli litt mer effektiv i sugingen, og huske pustingen når han er mett og fornøyd...

Tror nok han raskt vil spise uten sonde før Leah, her er det lite lyst og iver etter annet enn småsutting. Selv om hun ofte pent sikkert tror det er hun som spiser når hun får pupp og sonde samtidig :P

Syns dere er flinke jeg ❤️

23. Juni

7651020304_IMG_7659.JPG

Lørdag. Rolf er 8 uker i dag! Skjønner fortsatt ikke hvor disse ukene blir av. Samtidig som jeg kjenner på en voksende utålmodighet for å få med Rolf hjem. Det må bety at han blir mer og mer stabil, for jeg har ennå friskt i minne den tiden jeg tenkte at Rolf aldri kom til å få oppleve livet utenfor NFI.

7651020304_IMG_7652.JPG

Jeg møtte tidlig på NFI i dag, for å puppetrene med Rolf. Det var en våken liten gutt som møtte meg. Han har blitt kjempeflink til å feste blikket, og følger meg med øynene. Kroppen har blitt flinkere til å klare pusting i ryggleie, og bakhodet formes hele tiden. Da jeg løftet opp Rolf fra sengeboksen, snudde han hodet mot meg og oppførte seg som hakkehakkespett. Innen jeg hadde forflyttet meg den ene meteren bort til stolen min og satt meg ned, hadde t-skjorten min rukket å få en stor sikleflekk midt på puppen. Og de sekundene det tok å hente ut puppen fra bh-en og montere på brystskjoldet, var beinharde for en utsultet liten gutt. Han glefset i seg puppen med er iltert grynt, holdt fast rundt den med begge armer så den ikke skulle forsvinne, og sugde med voldsom iver. 25 min senere ble han i sovende tilstand notert for 9 ml. Bra start!

IMG_5245.JPG

Luftstrømmen i nesen ble igjen skrudd ned til 6 liter per minutt. Denne gangen ser det ut til at han tåler det bedre. CO2-målingen var på max 6,3 hvilket er så godt som normalt! Det betyr at lungene ventilerer godt. De både tar opp oksygen og kvitter seg med CO2. Rolf merket nok endringen litt, for de to neste måltidene spiste han 1 og 2 ml og sov for det meste.

Utpå ettermiddagen bestemte Rolf seg for at det var på tide å bæsje litt igjen, siden han hadde spart fra torsdag. Vi begynner å bli drevne bæsjeutdrivere nå, og iverksatte flere triks samtidig. Beina trukket opp mot magen, rompa litt løftet fra underlaget og et lett press på magen. Dog hadde vi glemt å ta med i beregningen at det også ligger en blære i området. Et lett press over den, og vips - en flott fontene av tissedråper i alle retninger. Det ble tiss i bleia, på sengekanten, på gulvet, på meg og sikkert flere andre steder. Men heldigvis også bæsj. Mengder med bæsj. Og siste ladning var nesten flytende, så det er tydelig at malten begynner å gjøre nytte for seg.

7651020304_IMG_7653.JPG

Etter tarmtømmingen ble Rolf sulten og våken. Og selv om han ikke spiste så lenge, fikk han i seg 10 ml. Dagsrekord! Men så ville han bare sove, og siden det er sthansaften, lot vi han hvile ut på NFI, mens vi fikk en liten pust i bakken hjemme.

Ellers er jeg endelig ferdig med prinseteppet til Rolf. Det ble testet ut i dag. Deilig tynt, men samtidig varmt og godt. Passer fint nå som Rolf har en tendens til å være litt i varmeste laget. Ca 38 grader var han i hele dag...

7651020304_IMG_7654.JPG

Og sjekk så fin og jevn kurve Rolf lagde på skjermen i dag! Det varte ikke så lenge, for pustestoppene kommer tett når han er mett og sover tungt. Men da vet vi i det minste at han kan hvis han vil [emoji1303]

IMG_5236.JPG

Rolf er og har hele veien vært en tøff fighter. Ingen tvil om at han kommer hjem om litt, og dere får starte et skikkelig familieliv i den ordentlige hverdagen sammen:Heartblue

Så fint med oppdatering! :Heartred
Heier på dere!

Skjønne, flinke Rolf

Det er så godt å lese oppdateringene, å se st det jevnt og trutt går fremover :Heartred Selv om dere sikkert føler at det går veeeeldig sakte, så går det stadig rette veien :Heartblue Og så er han så skjønn :love7
Nydelig teppe du har strikket, kan jeg spørre hvilket garn og pinnenr du har brukt? :)
Ønsker dere en ny fin dag med Rolf i dag :Heartblue

Se på den stadig litt tjukkere bolla der da! :love7

Det er så godt å lese oppdateringene, å se st det jevnt og trutt går fremover :Heartred Selv om dere sikkert føler at det går veeeeldig sakte, så går det stadig rette veien :Heartblue Og så er han så skjønn :love7
Nydelig teppe du har strikket, kan jeg spørre hvilket garn og pinnenr du har brukt? :)
Ønsker dere en ny fin dag med Rolf i dag :Heartblue

Sandnes Alpakka silke. Pinne nr 3. Og så har jeg brukt 36 løkker på innerste delen, i stedet for 60 som det står i oppskriften, for å få teppet litt mindre. Kunne sikkert brukt enda færre....

Last edited:
Skalerte bilder av de nyfødte babyene side ved side hadde vært litt interessant. :) Men det går over mine redigeringskunnskaper.

Det begynner å hjelpe på. Men bildene lyver ganske mye. Tror ikke han går inn i kategorien tjukkebolla ennå. Kan fortsatt telle ribbene [emoji6]

Nei, han har nok fortsatt litt å jobben med der. Men han er tjukk i forhold til hva han var 28. april. Fått seg noen gode kinn etter at de ikke lenger er klemt av masken. Fining uansett!

Sandnes Alpakka silke. Pinne nr 3. Og så har jeg brukt 36 løkker på innerste delen, i stedet for 60 som det står i oppskriften, for å få teppet litt mindre. Kunne sikkert brukt enda færre....

Det er jo nydelig garn :) Har snart strikket to stykker, men syns det første er litt tungt og kraftig og det andre blir litt mindre enn jeg hadde tenkt (tror jeg), så kanskje jeg skal hive meg på et tredje :wacky:
Ditt ble hvertfall nydelig :)

Det er jo nydelig garn :) Har snart strikket to stykker, men syns det første er litt tungt og kraftig og det andre blir litt mindre enn jeg hadde tenkt (tror jeg), så kanskje jeg skal hive meg på et tredje :wacky:
Ditt ble hvertfall nydelig :)

Ble godt fornøyd. Det er luftig, lett, mykt og deilig varmt [emoji1303]

24. Juni

7718091408_IMG_7671.JPG

Søndag. Æsjbæsj. Jeg burde skjønt at det gikk for raskt fremover de siste dagene til at det kunne vare. I dag har Rolf vært trøtt. Veldig trøtt. Og da snakker vi ikke sånn grinete, sutrete trøtt, eller litt søvnig. Vi snakker komatrøtt. Han som vanligvis roper ut til alle som skulle være i tvil, at neste måltid er nærmere enn en halvtime, måtte pirkes i og skiftes bleie på før han gløttet litt med et øye. Den puppeglupske ungen har i hele dag nøyd seg med å koble seg på puppen, og så bare holdt den inni munnen for kosen sin del. Puppen har servert så godt den kan, men det har blitt 3, 3, 0 og 2 ml fangst på måltidsveiingen. 0-en kom da Rolf ikke orket å våkne til måltidet i det hele tatt. Det eneste positive i det hele, er at jeg har fått gid tid til å studere små detaljer på Rolf igjen, men det for jeg skrive mer om en annen gang.

7718091408_IMG_7670.JPG

I et lite våkent minutt, fikk vi lokket Rolf til å bæsje - hurra! Ett døgns porsjoner er mye mer håndterbart enn langtidsspart bæsj... [emoji1303]Måtte det fortsette sånn.

7718091408_IMG_7662.JPG

På ettermiddagen gikk Rolfs sovesyke over i pustestopp. Mange og lange. Vanskeligere og vanskeligere å stimulere han tilbake til akseptabel oksygenmetning. Det ble etter hvert så ille at vaktlegen ble tilkalt. Vaktlegen var ikke en av de som jobber på nyfødt til vanlig, så han hadde aldri sett Rolf før. Lyttet på hjerte og lunger, kjente på magen, kjente på alle brokkåpningene. Deretter bestilte han blodprøver. Det ble lagt varm hanske på Rolfs hæl for å øke blodstrømmen dit. Men laben har fått en stilig metode der de tar prøver fra synlige blodårer i hodet. Helt fantastisk. Rolf fikk en dråpe sukkervann og en smokk i munnen. Jeg holdt rundt han mens han lå i sengen sin og gløttet opp på meg. Og det fantastiske var at Rolf ikke en gang blunket da prøven blev tatt. Han lå helt stille og tok livet med knusende ro.

7718091408_IMG_7665.JPG

Blodprøvene viste litt fallende Hb på 9,8 (fra 11,1 på mandag), men heldigvis over grensen for blodtransfusjon. Litt økt CO2 6,7 (6,3 i går), men verdien er fortsatt bra for en lungesyk liten. CRP var normal, men infeksjon er fortsatt ikke utelukket.

7718091408_IMG_7675.JPG

Juhuu for at en av nyfødtlegene kom på vakt på kvelden. Han undersøkte Rolf på nytt. Konkluderte med at Rolf virket sliten og pustet raskt. Økte dosen med koffeinsitrat (også kalt «kaffen») til 18 mg x2. En relativt voksen dose [emoji6]. Håper den stimulerer pustesenteret til full skjerpings. Det er ikke anledning til sommerferie i det senteret!! Luftflowen i nesen som ble redusert til 6 liter/min i går, ble økt til 7 igjen. Barnelegen spurte om jeg synes det var ok, eller om det føltes som et nederlag. Altså jeg driter i om de så legger han på respirator, bare de pustestoppene bedres, for de gir meg hjerteinfarkt og søvnløse netter. Håper virkelig det gjør susen, og at jeg møter en våken og pustende unge i morgen tidlig...

Det er så kjipt når de litt dårligere dagene kommer, og man slutter vel aldri å gå med hjertet i halsen heller. Men jeg er glad det er langt lengre mellom disse dagene nå enn det har vært - selv om det er skikkelig skikkelig dritt uansett om de kommer alene eller som perler på ei snor. Det vil aldri være okay!

Men dårlig dag eller ei, han er skokk fin og straks 2 kg! :cool05

Back
Topp