Rolf

Jeg er også en av dine mange lesere som er innom hver dag for oppdateringer. Du skriver så bra at jeg føler jeg er i rommet med dere. Rolf er virkelig en nydelig liten gutt. En skikkelig fighter.
Også er jeg litt nysgjerrig på hva slags lege du er?
 
21. Juni

Vis vedlegget 263809

Torsdag. Dagen for to gode og en dårlig nyhet.

La meg begynne med en av de gode - Rolf har bæsja!!! [emoji173]️ Det var altså med bekymring vi møtte på avdelingen i dag, til nyheten om at Rolf ennå ikke hadde levert big business i bleien. Tre hele døgn siden sist. Etter litt kos på pappas bryst med mye promp og press, besluttet vi å prøve en ny runde med litt hjelp. Rolf ble plassert på ryggen i sengen, med glorien på hodet. I bleien var det bremsespor - et godt tegn. Stumpen ble løftet lett fra underlaget, beina bøyd og presset oppover og mot magen i sirkelbevegelser fra ytterkant og mot midten av magen. Holdt presset mot magen og en finger over navlebrokket når Rolf presset som verst. Og så kom bæsjen. Laaaange små kabler. Altfor hard til morsmelkbæsj å være (FM85+jern får skylden). Nesten som trolldeig. Det kom sikkert 30 cm til sammen, fordelt på diverse presserunder med innlagte pustepauser og pustestopp. Følte meg som en blanding av fødselshjelper og kloakkrotte, der jeg vekslet mellom og rose/heie på Rolf («press litt til», «nå må du huske å puste») og snu meg bort pga den skrekkelige stanken fra tre dager gammel magesyrebehandlet melk med flytende spiker i. Trenger jeg å nevne at Rolf var lykkelig utslitt etterpå?

Vis vedlegget 263810

Den dårlige nyheten ble oppdaget ved neste bleieskift... Rolf har presset på seg dobbeltsidig lyskebrokk. Mest på høyre side, hvor det virkelig buler ut når han skriker eller presser. Heldigvis lar det seg lett reponere foreløpig. Men det er en viss fare for at den bittelille mannen må «få et par sting i åpningene», som barnelegen så enkelt kalte det. Jaja, det blir ikke de nærmeste dagene i alle fall...

Vis vedlegget 263811

Til 10.30-måltidet i dag, var Rolf våken og veldig klar for puppen, på sitt sedvanlige 210 i puls-vis, og gnagende på highflow-nesekateteret med vidåpne øyne, mens alarmene dinget... Og gutten sugde, og sugde, og sugde. Og svelget, og svelget, og svelget. Og pustet. 25 minutter senere sov han med puppen i munnen, og en liten melkebekk rennende fra munnviken. Han var ikke veid før måltidet, så vi prøvde å trekke melk opp via sonden for å få en liten pekepinn på hvor mye han hadde spist. Det kom ingenting. Litt rart, siden det var helt tydelig at han svelget. Ut fra tidligere målinger, antok vi likevel at han hadde spist ca 5 ml, og trakk fra det i sonemåltidet. Men det rant sakte allerede etter 10 ml. Og Rolf vred seg og tok stadig flere og tyngre pauser fra pustingen. Da det var 10 ml igjen og over en time siden måltidet startet, måtte vi gi oss. Rolf var fortsatt helt komatøs og slapp. Orket ikke røre på noenting. Og sånn lå han, til han brått sperret opp øynene og var klar for neste måltid.

Vis vedlegget 263812

På grunn av mistanke om noe muffins med hvor mye han egentlig hadde spist fra den puppen forrige måltid, ble det besluttet måltidsveiing. Rolf kastet seg over puppen etter han var ferdig med å kjefte på sin mor for manglende beskyttelse mot sykepleieren som la han på en kald og hard vekt, og på den måten forsinket serveringen med sikkert et helt minutt. Igjen spiste Rolf ganske godt, og han fikk god stilkarakter fra sykepleieren som observerte. Begge leppene var vrengt, musklene helt bak ved øret var i bruk, svelgelyder var til stede og alarmen holdt kjeft. Det var litt tvil om tungeplassering pga brystets bevegelse i forhold til barnets munn (her falt jeg av), men det fikk passere. Vi har funnet mini brystskjold i str 16mm som fungerer ganske godt. Brystskjold skal vel strengt tatt størrelsesbestemmes ut fra brystknoppens størrelse, og ikke størrelsen på barnets munn, men vi har gjort et unntak [emoji85]. Etter bare 15 min var Rolf sovende og lite interessert i mer mat. Vekten viste at racerspiser-Rolf hadde spist 14 ml!!! [emoji33] Det er nesten halve måltidet på 30 ml... Han fikk servert 16 ml på sonden og sov lykkelig de neste timene, uten stønn og melkekoma. Stakkars liten. Lurer på hvor stor totalmengde vi egentlig puttet i han til lunsj [emoji13]. Jeg jubler stort. Fortsetter det sånn, kommer vi oss hjem mye tidligere enn først antatt. Jeg øyner håp om en trådløs baby [emoji7].
Heier heier på dere!!! Flinkeste!
 
Hurra for gode Rolf som dier så bra! Og for bæsjen såklart. Lyskebrokk, ikke bra alså. Stakkar lille.
 
22. Juni

7516719936_IMG_7626.JPG

Fredag. Vekt 1749g. 1607g forrige fredag, så da følger han fint planen om vektoppgang på ca 150g per uke fortsatt. Startet dagen med et bad, siden det har vært rikelig med både gulp og bæsj de to dagene som har gått siden forrige bad.

7516719936_IMG_7646.JPG

Rolf har tatt skrekken etter den bæsjeepisoden i går, eller så er han åpenbart svært tunglært. I alle fall har vi ikke sett spor av bæsj i dag. På an igjen [emoji13][emoji85]. Det ble tilsatt en halv teskje ekstra med malt i kveldens siste måltid. Håper det gjør susen i løpet av natten.

Det har kommet bittelitt snørr i nesen til Rolf, og i hele dag har han vært varm, rundt 38 grader. Vi har forsøkt å lufte han ved å ta av buksen og la han ligge bare i body og uten teppe når han er ute på fanget, og med kun en tøybleie over seg i sengen. Seint i kveld nådde vi 37,2. Tror egentlig det bare er varmt rom som gjør at han har vært varm i dag, men det har uansett medført en daff og sovende unge. Til måltidene på tidligvakten, spiste Rolf kun 1 og 2 ml fra puppen. Han var lite interessert i annet enn å smatte litt før han sovnet. Jeg benyttet derfor anledningen til å ta ettermiddagen hjemme med de store guttene, og så var pappaen sammen med Rolf.

Siden vi er godt i gang med puppetrening, og jeg begynner å bli mer enn klar til å få den ungen med hjem snart, så returnerte jeg til NFI i kveld for å se om Rolf var våken og klar for pupp til 22.30-måltidet. Dette var det som møtte meg...

7516719936_IMG_7621.JPG
Vis vedlegget 263943

En lys våken liten Rolf som lå og kavet i sengen. Fektet med armene og vridde på hodet. Tungen gikk ut og inn av munnen som på en slange. Laaang tunge helt ned på hakespissen. Trenger ikke bekymre oss for stramt tungebånd i hvert fall. [emoji1303] Tungen traff en tøybleie, og Rolf hogget til med hodet for å glefse den i seg, mens han lagde klukkelyder av lykke for å fanget noe potensielt spiselig. Etterfulgt av et frustrert vræl når det viste seg at funnet ikke var så spiselig som først antatt...

7516719936_IMG_7645.JPG

Rolf sugde rimelig godt i en halv time på den ene puppen. Mer tid enn det får han ikke, før sondemåltidet må starte. 5 ml klarte han. Ikke akkurat rekord, men vesentlig bedre enn tidligere i dag. Men Rolf var ikke ferdig å spise må vite. Han sutret og bar seg, rynket sin lille panne som bølgepapp, stirret olmt på sin mamma og gjorde et helhjertet forsøk på å suge noe ut av puppen gjennom skjorte, bh og puppebleie. Og puppen på sin side, gjorde sitt for at ønsket skulle gå i oppfyllelse, til ingen nytte. Til slutt måtte jeg gi etter og åpne opp tilgangen til pupp nr to. Og Rolf mumset i seg noen ml fra den puppen også, selv uten ammeskjold, før han sovnet med et salig glis og både melkebart, melkeskjegg og melkebekk fra munnviken...

7516719936_IMG_7639.JPG

Ellers så klarte Rolf på merksnodig vis å få lurt en av de tynne, lange pianofingrene sine under nesegrimen, hektet seg innpå sonden som fortsatt (bank i bordet, kryss i taket) ligger i nesen. Deretter dro han til, og vips så var han sondefri [emoji23]. Litt optimistisk på sine egne vegne, for 1 ml fra puppen er ikke noe å vokse seg stor og sterk på. Dermed måtte sonden ned igjen, noe Rolf mislikte sterkt, hvilket han informerte alle i rommet om, med klar og sterk utestemme...

7516719936_IMG_7635.JPG
 
Ikke noe hyggelig å få sonden på plass igjen ser jeg :Heartred Like hyggelig hver dag å se bilder og lese oppdateringen, takk for at du deler krølle :Heartred
 
Sniker innom fra november 17 for min daglige dose Rolf. [emoji6] Har ikke vært så flink til å legge igjen spor dessverre, det er liksom alltid en eller annen unge som krever sitt, men jeg må bare si at av alle opp- og nedturer du skriver om, så er det av en eller annen grunn ammingen jeg har hengt meg opp i, haha. Jeg blir altså så vanvittig rørt hver gang du skriver om hvor ivrig han er på puppen. Det er vel kanskje noe med det at det er en så tvers i gjennom normal og naturlig ting midt oppi alt det som er «feil», og det er så fint å se. [emoji173]
Og herlighet for en forandring fra de første bildene! Nå har han jo bollekinn, lille pluggen. [emoji7]
 
Det er så gøy å lese om Rolf og alle hans påfunn. Du skriver så bra, krølle!
 
Lillevennen [emoji170][emoji7] han er jo bare helt nydelig [emoji7]
 
21. Juni

Vis vedlegget 263809

Torsdag. Dagen for to gode og en dårlig nyhet.

La meg begynne med en av de gode - Rolf har bæsja!!! [emoji173]️ Det var altså med bekymring vi møtte på avdelingen i dag, til nyheten om at Rolf ennå ikke hadde levert big business i bleien. Tre hele døgn siden sist. Etter litt kos på pappas bryst med mye promp og press, besluttet vi å prøve en ny runde med litt hjelp. Rolf ble plassert på ryggen i sengen, med glorien på hodet. I bleien var det bremsespor - et godt tegn. Stumpen ble løftet lett fra underlaget, beina bøyd og presset oppover og mot magen i sirkelbevegelser fra ytterkant og mot midten av magen. Holdt presset mot magen og en finger over navlebrokket når Rolf presset som verst. Og så kom bæsjen. Laaaange små kabler. Altfor hard til morsmelkbæsj å være (FM85+jern får skylden). Nesten som trolldeig. Det kom sikkert 30 cm til sammen, fordelt på diverse presserunder med innlagte pustepauser og pustestopp. Følte meg som en blanding av fødselshjelper og kloakkrotte, der jeg vekslet mellom og rose/heie på Rolf («press litt til», «nå må du huske å puste») og snu meg bort pga den skrekkelige stanken fra tre dager gammel magesyrebehandlet melk med flytende spiker i. Trenger jeg å nevne at Rolf var lykkelig utslitt etterpå?

Vis vedlegget 263810

Den dårlige nyheten ble oppdaget ved neste bleieskift... Rolf har presset på seg dobbeltsidig lyskebrokk. Mest på høyre side, hvor det virkelig buler ut når han skriker eller presser. Heldigvis lar det seg lett reponere foreløpig. Men det er en viss fare for at den bittelille mannen må «få et par sting i åpningene», som barnelegen så enkelt kalte det. Jaja, det blir ikke de nærmeste dagene i alle fall...

Vis vedlegget 263811

Til 10.30-måltidet i dag, var Rolf våken og veldig klar for puppen, på sitt sedvanlige 210 i puls-vis, og gnagende på highflow-nesekateteret med vidåpne øyne, mens alarmene dinget... Og gutten sugde, og sugde, og sugde. Og svelget, og svelget, og svelget. Og pustet. 25 minutter senere sov han med puppen i munnen, og en liten melkebekk rennende fra munnviken. Han var ikke veid før måltidet, så vi prøvde å trekke melk opp via sonden for å få en liten pekepinn på hvor mye han hadde spist. Det kom ingenting. Litt rart, siden det var helt tydelig at han svelget. Ut fra tidligere målinger, antok vi likevel at han hadde spist ca 5 ml, og trakk fra det i sonemåltidet. Men det rant sakte allerede etter 10 ml. Og Rolf vred seg og tok stadig flere og tyngre pauser fra pustingen. Da det var 10 ml igjen og over en time siden måltidet startet, måtte vi gi oss. Rolf var fortsatt helt komatøs og slapp. Orket ikke røre på noenting. Og sånn lå han, til han brått sperret opp øynene og var klar for neste måltid.

Vis vedlegget 263812

På grunn av mistanke om noe muffins med hvor mye han egentlig hadde spist fra den puppen forrige måltid, ble det besluttet måltidsveiing. Rolf kastet seg over puppen etter han var ferdig med å kjefte på sin mor for manglende beskyttelse mot sykepleieren som la han på en kald og hard vekt, og på den måten forsinket serveringen med sikkert et helt minutt. Igjen spiste Rolf ganske godt, og han fikk god stilkarakter fra sykepleieren som observerte. Begge leppene var vrengt, musklene helt bak ved øret var i bruk, svelgelyder var til stede og alarmen holdt kjeft. Det var litt tvil om tungeplassering pga brystets bevegelse i forhold til barnets munn (her falt jeg av), men det fikk passere. Vi har funnet mini brystskjold i str 16mm som fungerer ganske godt. Brystskjold skal vel strengt tatt størrelsesbestemmes ut fra brystknoppens størrelse, og ikke størrelsen på barnets munn, men vi har gjort et unntak [emoji85]. Etter bare 15 min var Rolf sovende og lite interessert i mer mat. Vekten viste at racerspiser-Rolf hadde spist 14 ml!!! [emoji33] Det er nesten halve måltidet på 30 ml... Han fikk servert 16 ml på sonden og sov lykkelig de neste timene, uten stønn og melkekoma. Stakkars liten. Lurer på hvor stor totalmengde vi egentlig puttet i han til lunsj [emoji13]. Jeg jubler stort. Fortsetter det sånn, kommer vi oss hjem mye tidligere enn først antatt. Jeg øyner håp om en trådløs baby [emoji7].
Er så spennende å følge med dere :) utrolig hvor mye som skjer på kort tid <3
 
Fine Rolf og for et matvrak! Mye flinkere enn frøkna her ❤️❤️
 
Klart han blir sur når tøybleier ikke leverer!! :hilarious:

Matvett har han i alle fall og det er jo knallbra, det lover virkelig godt for trådløs hverdag og medfølgende hjemreise etterhvert.

Og tenk at han om få dager er 2 måneder gammel da!! :wideyed:
 
Husker tilbake til måltider med veiing. Den skuffelsen når småtten hadde smattet på puppen i en time med gode karakterer fra jordmødre/sykepleiere og gått opp 0 g... Kan bli litt motløs innimellom. Han var fremdeles amatør ved puppen da vi ble sendt hjem, men han klarte drikke pumpet melk av kopp/sprøyte og da var de fornøyd. Godt dere får flere dager med øving før dere sendes hjem.
 
Husker tilbake til måltider med veiing. Den skuffelsen når småtten hadde smattet på puppen i en time med gode karakterer fra jordmødre/sykepleiere og gått opp 0 g... Kan bli litt motløs innimellom. Han var fremdeles amatør ved puppen da vi ble sendt hjem, men han klarte drikke pumpet melk av kopp/sprøyte og da var de fornøyd. Godt dere får flere dager med øving før dere sendes hjem.

Vi får ikke dra før han er uten pustehjelp, mer enn 34 uker, puster uten stopp og spiser alle måltider selv... (sukk)
 
Vi får ikke dra før han er uten pustehjelp, mer enn 34 uker, puster uten stopp og spiser alle måltider selv... (sukk)
Min var jo 42 uker og var av pustehjelpen på dag 2. Litt andre forhold. Men han fikk ikke kontrollere matmengde selv før han var ferdig med antibiotikakur, og da var han liksom for gammel til å gå ned i vekt og fikk ikke lov å bli skikkelig sulten.
 
Han er ikke like flink til alle måltider. 9 ml i morges og 1 ml nå...

Men det er jo kjempe bra uansett! 9 ml er dobbelt av hva Leah pleier, og en stor del av porsjonen hans! Og med den viljen er nok sonden borte så raskt han orker å suge/svelge/puste samtidig.
 
Back
Topp