Rolf

Ja

Ja, har fått beskjed om det! Men foreløpig kjenner jeg at hun ligger med hodet ned, så håper hun holder seg der.
Syns det er vanskelig å få ting ut av dem. Mannen etterspør jo hele tiden litt statistikk og sannsynligheter for det roer ham ned, men eneste svaret han får er at det kan de ikke si noe om for de vet ikke. Ikke får jeg noe informasjon om morgendagen heller, hva som vil skje om riene tar seg opp osv. Forstår at de kanskje ikke vil skremme, men jeg syns det er mer stressende å ikke vite! Har også hatt flere jordmødre som bare ikke kan noe om premature og kun sier "vet ikke", syns heller jeg kan få de som har litt kunnskap :p
En statistikk:

AFEE8400-3BB5-4055-A0AF-A8D630291055.png

Han vil helst vite hvor mange som drar hjem igjen etter dette og går lenge før de føder, hvor mange som føder med en gang osv. Altså svar de ikke har, men som han ikke helt klarer å roe seg uten. Han er ikke typen som liker å leve i uvissthet, vil ha alle fakta og prosentsjanser foran seg og gå etter det. Men det er jo helt umulig i disse tilfellene, så da blir han litt stressa over å gå i uvisshet! Er jo ikke lett for mennene dette, de kjenner jo ikke noe på kroppen, og vet ikke om det gjør mer/mindre vondt.

Man kan finne litt statistikk på tidligskader, senskader osv ved å google på engelsk, men det er innmari mye søppel mellom det seriøse.

Ja

Ja, har fått beskjed om det! Men foreløpig kjenner jeg at hun ligger med hodet ned, så håper hun holder seg der.
Syns det er vanskelig å få ting ut av dem. Mannen etterspør jo hele tiden litt statistikk og sannsynligheter for det roer ham ned, men eneste svaret han får er at det kan de ikke si noe om for de vet ikke. Ikke får jeg noe informasjon om morgendagen heller, hva som vil skje om riene tar seg opp osv. Forstår at de kanskje ikke vil skremme, men jeg syns det er mer stressende å ikke vite! Har også hatt flere jordmødre som bare ikke kan noe om premature og kun sier "vet ikke", syns heller jeg kan få de som har litt kunnskap :p

Enig med deg altså..

Å herregud, for en periode i livet dere står oppi. Både med tanke på lillebror og storebror ❤️ Ta imot all hjelpen dere kan få❤️ Håper at også eldstebror blir godt tatt vare på oppi alt ❤️ Dere er en sterk familie ❤️❤️ Sender over masse styrketanker og ønske om at dere står styrket gjennom denne perioden i livet, og at det etterpå bare blir lykke og kjærlighet i hjemmet deres ❤️❤️Masse goklemmer

Han vil helst vite hvor mange som drar hjem igjen etter dette og går lenge før de føder, hvor mange som føder med en gang osv. Altså svar de ikke har, men som han ikke helt klarer å roe seg uten. Han er ikke typen som liker å leve i uvissthet, vil ha alle fakta og prosentsjanser foran seg og gå etter det. Men det er jo helt umulig i disse tilfellene, så da blir han litt stressa over å gå i uvisshet! Er jo ikke lett for mennene dette, de kjenner jo ikke noe på kroppen, og vet ikke om det gjør mer/mindre vondt.

Skjønner. Jeg er litt samme type. Ville nok gjerne hatt det delt inn i detaljer for sjanser etter ved 25 uker og x mm livmorhals målt på det korteste og y timer med riestopper, så er sjansen z for prematur og w for å gå mange uker til. Skal si ifra om jeg finner noe.
.

Jeg er også en freak etter detaljer, statistikk osv når jeg står i noe, men forsøker å lære meg dette med at Google sjelden er din venn når man er bekymret,

Tøft og bare lese om hva dere må gå gjennom, og utenkelig for meg å skjønne hvordan det må være å se barnet sitt svinge så fort mellom liv og død. <3

Kjære krølle, for noen tøffe dager dette er for dere. Nå er du i en situasjon som mamma der du ikke kan gjøre som du pleier, ordne opp og gjøre alt bra. Det beste du gjør nå er å ta best mulig vare på deg selv, både fysisk og psykisk, og la Rolf bli kjent med mamma sin gode og trygge kropp når han orker det. Det er fullstendig unntakstilstand for hele familien, og du kan ikke fikse det. Jeg tenker masse på deg og dere, og håper at hver dag bringer noe positivt.

For en fæl dag! Kan jeg spørre hva som er galt med storebror ? Tumor sier du ? Hvilken type ?

Søte Rolf, en tøff start. :Heartred og vanskelig å bevare hodet i en slik situasjon, så godt du får pratet med noen:Heartred

Han har fått en sjelden kartumor i ansiktet, (kaposiform hemangioendotheliom på fint) som vi trodde ble fjernet i januar, men som viste seg å være større enn det man ser med det blotte øyet. Resten ligger ikke tilgjengelig for kirurgi, eller det blir evt siste utvei. Behandles med betablokkere, steroider og cellegift.

Han har fått en sjelden kartumor i ansiktet, (kaposiform hemangioendotheliom på fint) som vi trodde ble fjernet i januar, men som viste seg å være større enn det man ser med det blotte øyet. Resten ligger ikke tilgjengelig for kirurgi, eller det blir evt siste utvei. Behandles med betablokkere, steroider og cellegift.
Å huff da. Så tøft for en liten kropp. Hvor gammel er han ? Herregud noen familien får virkelig prøve seg på livets harde skole.

Ja

Det ligger en fin og lang rapport på helsedirektoratet sine sider, om premature og sjanse for overlevelse og seinskader fra uke 22-27. Det er verdensbaserte tall, så ikke fullstendig riktig for det som gjelder her, men gir en grei pekepinn.

Titter innom før jeg sovner og sender en god klem til deg og familien din [emoji170]

Fortsetter å heie på både lille Rolf og mammaen hans. :Heartblue
Håper lille er ferdig med spilloppene sine nå. :Heartblue

Det ligger en fin og lang rapport på helsedirektoratet sine sider, om premature og sjanse for overlevelse og seinskader fra uke 22-27. Det er verdensbaserte tall, så ikke fullstendig riktig for det som gjelder her, men gir en grei pekepinn.

Men "eldre".
Det har skjedd enormt innen nyfødtmedisin de siste 20-ish årene og det skjer stadig ting. I tillegg er det enorm forskjell på hvor god man er på de ekstremt premature. Heller ikke alle land vi ellers liker å sammenligne oss med er så bra. Japan er vel topp 1, men Norge er knallbra på premature og ekstremt premature

Jeg fødte i uke 24, og jeg merka ingenting til at jeg hadde født etterpå. Ikke sår, ikke noe. Var kun renselsen etterpå, og den var heller sparsom i tillegg (endte i utskraping da, så sikkert derfor). Nå vil jo din lille være større enn min kar var, både fordi du har kommet lengre, min hadde vekstavvik (mest i vekt da, var kjempetynn stakkars) og fordi du forhåpentligvis ikke går i fødsel på ei stund og dermed kommer enda lengre - men vil tro du er veldig raskt på beina igjen ja. Ikke at jeg har født et fullbårent barn enda til sammenligning da, men bare vet hvor lite prega mine nedre deler var av det hele.

Huff, stakkars :( Så utrolig kjipt at du måtte gå gjennom en slik opplevelse, men så godt at det går bra med deg og mini nå :Heartblue
Etter det lille jeg fikk høre av overlegen ville jeg mest sannsynlig være på beina og oppe på nyfødtintensiven rimelig kjapt ja. Så en fødsel har nok lite innvirkning på underlivet og omegn.

Ja

Jeg fikk nettopp omvisning på prematur intensiven. Hjalp utrolig på å få forklart om de forskjellige tinga og slikt tilfelle hun mi kommer nå i uke 30. De viste så mye mer enn de andre jordmødrene.
Kansje det var det dere skulle spurt om ? Slik at dere får litt mer svar ?

Jeg fikk nettopp omvisning på prematur intensiven. Hjalp utrolig på å få forklart om de forskjellige tinga og slikt tilfelle hun mi kommer nå i uke 30. De viste så mye mer enn de andre jordmødrene.
Kansje det var det dere skulle spurt om ? Slik at dere får litt mer svar ?
Hadde ei jordmor idag som spurte oss om det, men hun var så travel at hun rakk aldri å gjøre noe med det. Skal høre imorgen igjen. Vil gjerne vente til mannen er tilbake. Og så ønsker vi også å få snakke med barnelegen igjen + en av legene som behandler meg. Har ikke møtt en eneste lege som er ansvarlig for meg siden jeg kom inn her, og jordmødrene er fryktelig unnvikende i svarene sine.

Hadde ei jordmor idag som spurte oss om det, men hun var så travel at hun rakk aldri å gjøre noe med det. Skal høre imorgen igjen. Vil gjerne vente til mannen er tilbake. Og så ønsker vi også å få snakke med barnelegen igjen + en av legene som behandler meg. Har ikke møtt en eneste lege som er ansvarlig for meg siden jeg kom inn her, og jordmødrene er fryktelig unnvikende i svarene sine.

Forstår frustrasjonen dere må ha. Er ikke så lett når en bare sitter igjen med mer og mer spørsmål :/
Jeg har heldigvis vært heldig de siste dagene med masse samtaler med leger og jordmødre som har vist litt mer , spesielt med de på intensiven.
Å så fikk jeg se en liten gutt i samme uke som meg som klarte seg veldig godt til nå som også roa nervene godt.

Back
Topp