Rolf

Så fin han er! Rare meg blir bittelitt nyfødtsyk av å se bildene. Altså, jeg savner ikke tiden med baby på 700g-tallet, men det kommer altså en dag der du kan huske tilbake uten å kjenne på frykten og dramatikken, bare den gode følelsen av en liten fuglekropp som roer seg på mammas bryst.

Rolf har ikke trengt medisiner for å holde oppe blodtrykket siden i natt. [emoji7] Han puster stort sett fint på cpap, men tar seg av og til en liten pustepause, så pulsen faller. Men hvis man pirker litt på han, henter han seg inn igjen med en gang. Hvis han holder seg stabil gjennom dagen/natten nå, kan han bli kvitt arteriekranen sin. Da blir det straks litt færre ledninger å holde styr på. Visittlegen i dag, sa at Rolf ser ut som et sterkt barn, til å være så liten. Jeg suger til meg ordene og jubler litt inni meg [emoji173]️[emoji173]️.

Dagens høydepunkt var at jeg fikk ha nydlingen tre timer på brystet. Det var helt magisk. Tårene trillet, og vips, så sprutet melken også. Har fått levert min første ml med råmelk [emoji7]. Hele den lille kroppen får plass under min håndflate. Helt utrolig at det går an å overleve når man er så liten. Det neste magiske var at Rolf roet seg veldig mens han lå oppå meg, og oksygenbehovet sank dramatisk.

Jeg fikk også høre den bittelille spede stemmen hans for første gang. Høres ut som en blanding mellom kaffekanne hvor korken ikke er skikkelig skrudd til, og en liten kattunge...
Tenker på dere stadig vekk <3 lykke til i tiden fremover. Håper alt står relativt bra til med både deg og Rolf :)

Hvordan var det etter fødselen? Fikk mannen din komme rett opp på nyfødtintensiven? Og er dere begge der hver dag? :)

Vis vedlegget 256393
Vis vedlegget 256394

Litt sein oppdatering... Rolf og jeg har vært kenguru i over seks timer. Han er veldig stabil og fin når han ligger på meg eller pappaen. Trenger bare at jeg trekker pusten dypt eller poker bittelitt når han får pustestopp, så vrir han seg litt og begynner å puste igjen. Det er så godt å holde rundt den lille kroppen, og samtidig veldig rart å rekke over rompe, mage, brystkasse og nakke i ett og samme grep. Bruker en finger på ryggen hans til å registrere de ørsmå, raske pustebevegelsene. Når han puster skikkelig, kjenner jeg også brystkassen hans mot min - deilig følelse av harmoni og ro. Rett som det er, fusker han i faget, og da må jeg poke han litt under armen, dytte i rompa, stryke han litt på ryggen, eller en annen hatmanøver, så han knirker litt. Hvis jeg ikke poker i tide, faller pulsen og oksygenmetningen, og det dinger overalt.

Det suser skikkelig i cpap-greien Rolf har over nesen. Inne i kuvøsen høres det nesten ikke, men i kenguru-posisjon er det som å ligge i et fossefall. Man blir for det første ganske døv, så samtaleføring er vanskelig. Dessuten er det ganske søvndyssende. Når man legger til en liten Rolf, to tepper og en dyne, blir det deilig varmt i tillegg, og jeg må virkelig konsentrere meg for ikke å sovne i timen [emoji56].

Det ble gjort ny ultralyd av hjertet i dag. Mens Rolf lå oppå meg. Forrige gang fikk Rolf flere pustestopp under undersøkelsen, mens i dag gikk det helt fint. (Stolt mamma). Fortsatt åpen ductus, som om han var et foster. Foreløpig er det ikke noe problem, fordi Rolf får såpass mye trykkstøtte i cpapen at trykket i lungekretsløpet holdes høyt, dermed lekker det lite blod. Hvis hullet i hjertet forblir åpent når trykkstøtten reduseres, kan det bli en større utfordring. I såfall må Rolf få medisin som hjelper til med å lukke hullet i hjertet. Jaja, en dag av gangen...

Gikk visst glipp av dette innlegget tidligere i dag. Så fine dere er, det ser veldig koselig ut å ligge sånn også, trass alle ledninger og duppeditter.

Jeg viste Olai (7) bilde av Rolf og forklarte at han har kommet for tidlig ut av magen. «Oi, han er visst ikke bygd helt ferdig. Er pustingen hans ikke ferdigbygd?»

Heia Rolf <3 er inne å sniker fra juligruppa.
Håper dere har hatt en fin dag. Må si jeg beundrer hvordan du håndter det hele krølle! :)

Hvordan var det etter fødselen? Fikk mannen din komme rett opp på nyfødtintensiven? Og er dere begge der hver dag? :)

Mannen var med nyfødtmedisinerne på «bakrommet» til operasjonsstuen, og fikk være der under den initielle stabiliseringen. De små blir puttet i pose for å holde varmen... IMG_3969.jpeg
Deretter fikk han beskjed om å vente en time, og så kunne han få komme bort til nyfødtintensiv. Da hadde de rukket å legge inn alle iv-tilganger og skape en stabil situasjon. Vi er her så mye vi bare klarer... begge foreldre for pleiepenger hvis man vil, så lenge barnet er innlagt. Permisjonen starter ikke før barnet skrives ut...

IMG_3590.JPG

Dagen i dag begynte fint. Jeg har flyttet fra barsel til gyn, for å få noen ekstra dager å komme meg på. Fikk snakke med en hyggelig psykiater som kunne fortelle at kaoset i hodet mitt og tårene akkurat nå, tolkes som helt normalt. Åpent tilbud om kontakt videre ved behov. Og behovet er der helt klart etter dagens fortsettelse...

Vekten peker stadig nedover. 740g i dag. Vi håper det er bunn-noteringen. Ny vekt på mandag.

I natt begynte Rolf å bli mer ustabil igjen, med ganske hyppige og langvarige pustestopp. Hjertelegen anbefalte lukking av den åpne ductus (fosterhullet) i hjertet, da det var på 2,6 mm (kjeeeempestort, her snakker vi små forhold!) Det kan gi færre episoder med pulsfall. Første dosen av tre det neste døgnet er gitt. I forbindelse med oppstart, ble det gjort ny ultralyd av hodet, og det er fortsatt ingen hjerneblødning å se! [emoji173]️

Ettermiddagen og kvelden skulle tilbringes i kenguruformasjon med Rolf. Etter rundt tre timer, fikk Rolf hikke. Har jo fortalt før hvordan den umodne guttehjernen (ikke) fungerer, så da ble det sånn:

Jeg registrerer at Rolf tar pustepause, og poker han. Ingen reaksjon. Poker litt mer. Fortsatt ingen reaksjon. Alarmene dinger for fall i hjertefrekvens. Sykepleier kommer til og poker ganske hardt. Ingen reaksjon. Alarmen for fall i metning begynner å dinge. Ekstra oksygen og et luftdytt i cpap-masken forsøkes. Rolf strekkes ut og krølles sammen for å gi max stimuli. Ingen reaksjon. Rolf er nå relativt grå i hudfargen og helt slapp. Cpap-masken rives av og det kommer en sykepleier til med maske/bag og begynner å ventilere Rolf. Metningen stiger litt, men hjertefrekvensen er fortsatt helt på minimum. Store alarmen går og nyfødtlegen kommer løpende. Rolf herjes villt med og det er armer og bein og ledninger og medisiner overalt - fremdeles mens Rolf ligger på mitt bryst. Til slutt kommer det et svakt mjau fra den lille kroppen, og han begynner å puste igjen. Flyttes tilbake i kuvøsen, men den lille påkjenningen gjør at han kollapser på nytt. Jeg blir sittende i sengen å se på reprisen av det som akkurat hadde skjedd oppå mitt bryst. Oppløst i tårer må jeg bare gå derfra...

Det har kommet en sykepleier ut til meg og fortalt at de har stabilisert Rolf inntil videre. Men nå klarer jeg ikke gå inn igjen. Gråter bare ved tanken. Tror denne dagen havner høyt på jævligste dagen i mitt liv-listen. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom flere måneder med det her... Ekstra påkjenning i dag, er at den nybakte storebror har gjennomgått første dag av tumorbehandlingen i dag - uten meg der. Pappaen er med han, og det er fint. Men skulle gjerne vært hos han. Og eldstebror stakkars, er bortplassert hos en kompis i natt. Gud, for et kaos!! [emoji33]

IMG_4179.JPG

Før det ble kaos, rakk jeg å ta noen bilder for å illustrere for ettertiden hvor smått alt er på den lille kroppen. Her er en arm/hånd ved siden av en iPhone-lader (måtte finne noe som kunne sprites av [emoji12]).

Vis vedlegget 256529

Dagen i dag begynte fint. Jeg har flyttet fra barsel til gyn, for å få noen ekstra dager å komme meg på. Fikk snakke med en hyggelig psykiater som kunne fortelle at kaoset i hodet mitt og tårene akkurat nå, tolkes som helt normalt. Åpent tilbud om kontakt videre ved behov. Og behovet er der helt klart etter dagens fortsettelse...

Vekten peker stadig nedover. 740g i dag. Vi håper det er bunn-noteringen. Ny vekt på mandag.

I natt begynte Rolf å bli mer ustabil igjen, med ganske hyppige og langvarige pustestopp. Hjertelegen anbefalte lukking av den åpne ductus (fosterhullet) i hjertet, da det var på 2,6 mm (kjeeeempestort, her snakker vi små forhold!) Det kan gi færre episoder med pulsfall. Første dosen av tre det neste døgnet er gitt. I forbindelse med oppstart, ble det gjort ny ultralyd av hodet, og det er fortsatt ingen hjerneblødning å se! [emoji173]️

Ettermiddagen og kvelden skulle tilbringes i kenguruformasjon med Rolf. Etter rundt tre timer, fikk Rolf hikke. Har jo fortalt før hvordan den umodne guttehjernen (ikke) fungerer, så da ble det sånn:

Jeg registrerer at Rolf tar pustepause, og poker han. Ingen reaksjon. Poker litt mer. Fortsatt ingen reaksjon. Alarmene dinger for fall i hjertefrekvens. Sykepleier kommer til og poker ganske hardt. Ingen reaksjon. Alarmen for fall i metning begynner å dinge. Ekstra oksygen og et luftdytt i cpap-masken forsøkes. Rolf strekkes ut og krølles sammen for å gi max stimuli. Ingen reaksjon. Rolf er nå relativt grå i hudfargen og helt slapp. Cpap-masken rives av og det kommer en sykepleier til med maske/bag og begynner å ventilere Rolf. Metningen stiger litt, men hjertefrekvensen er fortsatt helt på minimum. Store alarmen går og nyfødtlegen kommer løpende. Rolf herjes villt med og det er armer og bein og ledninger og medisiner overalt - fremdeles mens Rolf ligger på mitt bryst. Til slutt kommer det et svakt mjau fra den lille kroppen, og han begynner å puste igjen. Flyttes tilbake i kuvøsen, men den lille påkjenningen gjør at han kollapser på nytt. Jeg blir sittende i sengen å se på reprisen av det som akkurat hadde skjedd oppå mitt bryst. Oppløst i tårer må jeg bare gå derfra...

Det har kommet en sykepleier ut til meg og fortalt at de har stabilisert Rolf inntil videre. Men nå klarer jeg ikke gå inn igjen. Gråter bare ved tanken. Tror denne dagen havner høyt på jævligste dagen i mitt liv-listen. Skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom flere måneder med det her... Ekstra påkjenning i dag, er at den nybakte storebror har gjennomgått første dag av tumorbehandlingen i dag - uten meg der. Pappaen er med han, og det er fint. Men skulle gjerne vært hos han. Og eldstebror stakkars, er bortplassert hos en kompis i natt. Gud, for et kaos!! [emoji33]

Å, Krølle [emoji170][emoji170] for en forferdelig påkjenning[emoji20] vi håper han har gjort unna alle de store spilloppene sine nå

Mannen var med nyfødtmedisinerne på «bakrommet» til operasjonsstuen, og fikk være der under den initielle stabiliseringen. De små blir puttet i pose for å holde varmen... Vis vedlegget 256528
Deretter fikk han beskjed om å vente en time, og så kunne han få komme bort til nyfødtintensiv. Da hadde de rukket å legge inn alle iv-tilganger og skape en stabil situasjon. Vi er her så mye vi bare klarer... begge foreldre for pleiepenger hvis man vil, så lenge barnet er innlagt. Permisjonen starter ikke før barnet skrives ut...

Nå fikk jeg sånn alien-følelse, ET med en gang. Både søtt og sprøtt.

Vis vedlegget 256540

Før det ble kaos, rakk jeg å ta noen bilder for å illustrere for ettertiden hvor smått alt er på den lille kroppen. Her er en arm/hånd ved siden av en iPhone-lader (måtte finne noe som kunne sprites av [emoji12]).

Det er ganske ubregripelig! :wideyed:

Vis vedlegget 256529

Dette er ikke godt å lese, jeg kan bare forsøke forestille meg hvor fælt det er å stå i. Jeg blir uvel på lille Rolf og deres vegne. Tøff start på livet dette her. Og det blir jo enda tøffere med et til sykt barn, uten tvil. Tenker masse på dere og sender alt jeg har av gode tanker lg energier.

Jeg håper dere blir godt tatt vare på og fulgt opp dere voksne også. Det er så viktig!

Ååh [emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
Fysøren så tøft å gå gjennom [emoji24]

Stakkars dere [emoji170] jeg vet ikke hva jeg kan skrive, ord blir så fattige. Klarer jo ikke å sette meg i dine sko, vanskelig nok å prøve å forestille seg...jeg tenker på dere, Masse! [emoji170]

Uff dette er tungt å lese krølle. Tenker på deg og håper du klarer å beholde den fantastiske styrken du har vist :Heartred

❤️❤️❤️
Styrkeklemmer sendes din vei

Kan ikke helt se for meg hvor tøft dere har det nå. Syns det er veldig sterkt av deg å dele opp- og nedturene her på BV. Jeg heier på dere og lille Rolf. Jeg har en god magefølelse. Krysser fingrene for at den stemmer og at dere får med en frisk gutt hjem i Juli/August [emoji171]

Back
Topp