Rolf

Tror det er 130kr/l hos Ahus. Det er bare 20 min å kjøre hver vei, men 59kr i bompenger :( Tenker uansett at det ikke er noe jeg vil gjøre for penger, men det er jo greit å få dekket utgiftene man har, og det er vel primært det som er tanken bak betalingen også. Det er jo relativt dårlig timesbetalt. For meg er det i alle fall det. Får ikke ut så veldig mye per pumping, og har jo steriliseringa og slikt i tillegg.
Man får ikke egentlig betalt, er mer godtgjørelse for strøm og kjøring...

Cytomegalovirus. Helt vanlig forkjølelsesvirus. Myndighetene regner med at "alle" har hatt det og derfor screenes ikke gravide. Blir man smittet første gang under svangerskap kan det være veldig skadelig for fosteret
cytomegalovirus er i herpesfamilien

De kan det mange steder i landet. Trodde det gjaldt alle steder.
Det er bare det at det er større tilgang på CMV-positiv melk og den kan ikke brukes til de sykeste uten å pasteuriseres og da er den ikke like bra
Jeg mener å huske at jeg fikk høre at jeg leverte fin melk til de miste. Tenkte det var fordi jeg hadde vært flink med renhold, men da var det kanskje at jeg var cmv-negativ. Så mye jeg har glemt på 9 år.

Jeg mener å huske at jeg fikk høre at jeg leverte fin melk til de miste. Tenkte det var fordi jeg hadde vært flink med renhold, men da var det kanskje at jeg var cmv-negativ. Så mye jeg har glemt på 9 år.
Kommer litt an på hvor du leverte og. Ikke alle som har de mest premature eller sykeste

Kommer litt an på hvor du leverte og. Ikke alle som har de mest premature eller sykeste
Rikshospitalet, så de hadde småtasser der:) Kan være jeg husker helt feil altså. Min egen unge som var 3,5kg så ut som en gigant ved siden av de fleste andre på intensiven.

Rikshospitalet, så de hadde småtasser der:) Kan være jeg husker helt feil altså. Min egen unge som var 3,5kg så ut som en gigant ved siden av de fleste andre på intensiven.
Riksen og Ullevål har "alt" av syke nyfødte og tar også imot både cmv positiv og negativ melk. Negativ brukes til de minste og sykeste

Vis vedlegget 256257

Rolf har vært stabil i hele natt!! [emoji7][emoji7][emoji7] Nå skal han straks være kenguru med sin pappa... [emoji1303]

Jeg venter på legevisitt, så skal jeg også pelle meg bortover for å snuse litt, forhåpentligvis uten for mange episoder med hjerteinfarkt i dag...
Oh så høre den gode nyheten Krølle❤. Håper at dere har hatt fin dag sammen.flinke Rolf ser ganske stor ut, hvor mye har han lagt på seg siden han ble født?

De kan det mange steder i landet. Trodde det gjaldt alle steder.
Det er bare det at det er større tilgang på CMV-positiv melk og den kan ikke brukes til de sykeste uten å pasteuriseres og da er den ikke like bra

Melkekjøkkenet på gamle nyfødt var for lite til å ha dobbelt lager, og der nyfødt er nå er det også for lite. Barneklinikken er i et midlertidig bygg i seks år nå, men fra 2022 er de i nytt bygg. Og der jobbes det med plass, ble det sagt da vi var innlagt.

[emoji173][emoji173][emoji173] Fine Rolf [emoji173][emoji173][emoji173]

Inne og snuser litt igjen ...

Håper dere har hatt en god dag og at alt fortsatt er bra med Rolf [emoji171]

Ønsker dere ei god og stabil natt, for alles ve og vel!

CMV? Har det med herpes å gjøre? Kan ikke huske at jeg har vært testet for det, men jeg fikk lov til å gi melk for 9 år siden, men dagens regler er kanskje anderledes?

Cytomegalovirus. Det kan skilles ut i morsmelk og gi infeksjon hos nyfødte/premature, så melken må pasteuriseres de første ukene. Ca 60% av befolkningen har antistoffer mot cmv. De får ikke være melkekuer i melkebanken. Ikke så veldig mange år siden det ble innført testing av alle donorer.

Riksen og Ullevål har "alt" av syke nyfødte og tar også imot både cmv positiv og negativ melk. Negativ brukes til de minste og sykeste

På Haukeland avvises cmv-positive enn så lenge. Men jeg får gi til Rolf, bare litt styr med pasteurisering først...

IMG_4168.jpeg
IMG_4163.jpeg

Litt sein oppdatering... Rolf og jeg har vært kenguru i over seks timer. Han er veldig stabil og fin når han ligger på meg eller pappaen. Trenger bare at jeg trekker pusten dypt eller poker bittelitt når han får pustestopp, så vrir han seg litt og begynner å puste igjen. Det er så godt å holde rundt den lille kroppen, og samtidig veldig rart å rekke over rompe, mage, brystkasse og nakke i ett og samme grep. Bruker en finger på ryggen hans til å registrere de ørsmå, raske pustebevegelsene. Når han puster skikkelig, kjenner jeg også brystkassen hans mot min - deilig følelse av harmoni og ro. Rett som det er, fusker han i faget, og da må jeg poke han litt under armen, dytte i rompa, stryke han litt på ryggen, eller en annen hatmanøver, så han knirker litt. Hvis jeg ikke poker i tide, faller pulsen og oksygenmetningen, og det dinger overalt.

Det suser skikkelig i cpap-greien Rolf har over nesen. Inne i kuvøsen høres det nesten ikke, men i kenguru-posisjon er det som å ligge i et fossefall. Man blir for det første ganske døv, så samtaleføring er vanskelig. Dessuten er det ganske søvndyssende. Når man legger til en liten Rolf, to tepper og en dyne, blir det deilig varmt i tillegg, og jeg må virkelig konsentrere meg for ikke å sovne i timen [emoji56].

Det ble gjort ny ultralyd av hjertet i dag. Mens Rolf lå oppå meg. Forrige gang fikk Rolf flere pustestopp under undersøkelsen, mens i dag gikk det helt fint. (Stolt mamma). Fortsatt åpen ductus, som om han var et foster. Foreløpig er det ikke noe problem, fordi Rolf får såpass mye trykkstøtte i cpapen at trykket i lungekretsløpet holdes høyt, dermed lekker det lite blod. Hvis hullet i hjertet forblir åpent når trykkstøtten reduseres, kan det bli en større utfordring. I såfall må Rolf få medisin som hjelper til med å lukke hullet i hjertet. Jaja, en dag av gangen...

Back
Topp