Rolf

Nå ligner han jo en skikkelig baby :D

Det er 50 som er hovedstørerrelsen nå. Men jeg har sluttet å se på størrelser. Måler lengden på bodyer og buksebein og bruker det som passer. Vi har i omløp både 44, 50, 56 og til og med 62...

Skjønner:) Ja, disse størrelsene er ikke å bli klok på når ulike merker har hver sin måte å utforme klærne på. Lurt å måle. Veldig koselig å lese om Rolf :flower

Nå ER han jo en skikkelig baby. Endelig litt mer futt i han, letter å få kontakt. Ikke bare spise, bæsje, sove-baby. Du begynner vel å merke forandringer på Leah også?

Herlig!

Ja masse. Våken lenge, smiler, kontakt med oss og er mer tilstede enn tidligere :)

7. September

Fredag. Dagens vekt - 3535g. Opp 150g på 10 dager. Akkurat nok til å følge 3-4 persentilen på prematurkurven. Jaja, noen må fylle den delen av kurven også.

Etter en middels slitsom natt, kjørte vi en over middels lat morgen. Fri bar og samsoving [emoji56], til vi plutselig hadde det ganske travelt med å rekke helsestasjonen. Rolf liker ikke travelt. Han får stirrende kuleøyne som ser forskrekket ut. Dessuten får han veldig lyst på en pupp å roe seg med på. Legg til jackpot i bleien, og du en situasjon som passer ekstremt dårlig sammen med travelt. Mannen er på reise, så jeg hadde planlagt gåtur til bybanen. Jeg pakket inn Rolf i ulljakke og dyne, og beinet ut døren. Først 100 m av sted gikk det opp for meg at det var over 20 grader ute, og at Rolf lå til koking nede i vognen. Rolf selv så ikke ut til å være nevneverdig plaget over mors datopåkledning heldigvis.

Ettermiddagen var ganske spennende. Rolf, 6-åringen og jeg skulle dra på hytten på fjellet. Resten av flokken kommer etter i løpet av helgen. Det ble ganske knapt med tid der et sted. Vi flakset inn på togstasjonen sånn ca 20 min før togets oppsatte avgangstid. Ordnet oss billett og durte inn på deli de Luca for å handle litt. En drikke til hver, 5 hveteboller og full fart-sanking av smågodt. Men kassen på deli de Luca var oppgradert. Nå kan altså vekten som veier godteposen overføre vekt og pris til kassen automatisk. God tanke. Men prosessen tar altså 3 (! TRE!) minutter. Altså, jeg kunne spist opp hele godteposen på den tiden der. [emoji35], endte med at jeg forkastet hele godteposen, betalte for resten og prioriterte å komme med toget.

Flott tog da. Det så helt nytt ut. Var ganske fullt også. Vi kom litt heseblesende inn døren med bilde av barnevogn på. En ung mann med stor treningsbag hadde kapret drømmeplassen - trodde han. Tre seter, bord og uendelig med beinplass, siden han ikke hadde med seg barnevogn eller rullestol. Togvognen var ganske full, og det er ikke så mange steder å sette en barnevogn. Etter ganske tydelig hinting fra flere av passasjerene på toget, kom treningsmannen på helt av seg selv at vi kunne få sitte sammen med barnevognen, så kunne han sitte et annet sted. Flottings! Rolf markerte området sitt med å sende en sprutgulp en halvmeter bortover gulvet. Merkelig nok var det ingen som ville sitte på det tredje setet på raden vår etter den oppvisningen... [emoji23]

Nå har vi gått 3 km fra togstasjonen til hytten uten særlig protester fra minstemann. Mulig med god hjelp av at det kun er oppoverbakker... Og sleeeeeept vognen opp 200 m fra veien på en sti som bør utbedres kraftig hvis den skal bli vognvennlig. Styrketrening pluss!!! Resten av helgen ligger foran oss. Det er så herlig å gjøre normale ting igjen [emoji173]️

Ellers så ringte barnekirurgen i dag (hurra, endelig!). Han skulle ordne snarlig dato for operasjon. Spent på hva snarlig betyr. [emoji6]Ingenting skjer i helgen i alle fall...

Last edited:
Se på finingen i den fine (men :smiley-angry002:smiley-angry002) Putty jakken! Han er deilig, og veldig heldig som har så mye fint strikketøy! Og 6-åringen da, så skjønn!

Nytt hyttelivet - endelig en litt normalisert hverdag for dere igjen. Så fortjent!:Heartbigred

Nyt helga på hytta :)
Fine putty jakken, må få den på pinnene her også :) Krysser fingrene for at snarlig faktisk betyr nettopp det! Hadde vært godt for Rolf å få fikset brokkene nå :Heartred

Kos dere så masse på hytta [emoji173]️

Åhhhh fine Rolf! Kos dere :D

For en reise .. håper hytte helgen er magisk

8. September

IMG_5673.JPG

Lørdag. Vi hadde en litt slitsom natt. Temperaturen inne i hytten rakk ikke å bli tipptopp før vi skulle legge oss. Det medførte for det første at jeg tenkte det var en god idé å droppe pumping før natten, for å skåne puppene fra et møte med iskald fjelluft. For den andre medførte det at Rolf fikk på seg en strikkejakke og et teppe under dundynen før han ble lagt i vognbagen. En halv time senere sov Rolf søtt, men det gjorde slett ikke alarmen hans. Den varslet om lav hjertefrekvens, type 60-70/min. Gjør den det én gang, er det ok, men her snakker vi 10-15 varsler etter hverandre. Så begynte det å komme varsel om metning under 70% også. Ikke en drømmesituasjon på fjellet, 13 mil unna nærmeste barneavdeling. Jeg bøyde meg over vognbagen for å plukke opp Rolf og få han over i en annen søvnfase, som vanligvis er løsningen på plingingen for tiden. Da oppdaget jeg at lille utbryterkongen har bokset og sparket unna dynen og viftet bort teppet, med det resultat at han er iiiiiiskald på fingrene og på nesen. Endte opp med å flytte han over på meg for å tine han litt. Selv en istapp-baby vet når meieriet er i nærheten, så det ble varm melk uten honning til oppvarming også. Sånn sov vi halve natten, halvt sittende mot en vegg på soverommet. Våknet med stiv nakke og en svett baby på brystet. Kledde på Rolf lue og ekstra klær, før han ble plassert tilbake i vognbagen for mer søvn. Men lille var urolig, og ble liggende å sutte aggressivt på sutten i flere timer.

IMG_5672.JPG

På morgenkvisten våknet jeg av at puppene ropte på hjelp. De var forhekset i løpet av natten, og omdannet til stein. Jeg vekket Rolf og prøvde få han til å bryte trolldommen, men han stirret vantro på steinpuppen, slikket litt og lukket øynene. Sov videre mens han latet som om det han nettopp hadde sett, var en vond drøm. Så da måtte jeg ty til pumpen som nødhjelp. Fikk tømt ut 300 ml, og enda nok til at Rolf fikk spise seg mett... phu.

IMG_5674.JPG

Uroen i natt viste seg å være oppvarming til øvelsen «tøm tarmene». Jeg kjørte vanlig rutine før måltid. Sniffetest på bleien. Den best testen - kun tiss. Besluttet derfor at Rolf kunne få ny bleie liggende på sofaen, med en gulpebleie under seg. Men idet jeg åpner bleien, trekker Rolf bein oppunder seg og tømmer en hel sennepsflaske i bleien. Jeg var ganske dårlig forberedt med én våtserviett fremfor meg og flere skritt unna nærmeste vannkilde. Heldigvis hadde jeg storebror i nærheten. Tre bleier rakk Rolf å fylle, mens jeg sto klar med våtservietter og tørket unna etter hvert, for å slippe bæsjeklin overalt. Fascinerende hva som gjemmer seg inni en liten kropp. Vi startet med knallgul, nesten oransje, multivitaminbæsj med kaviarkonsistens. Deretter var vi innom grønnsvart jerntilskuddbæsj, flytende kornet morsmelksbæsj, gulbrun forsterket morsmelksbæsj med forferdelig lukt og slimete gul bæsj. Alt dette kvittert ut i passende porsjoner.

IMG_5677.JPG

Med tom tarm, var Rolf klar for mat. Dessuten sov han - leeeeenge i kveld. Våknet for mat like før midnatt. Overlatt til pappaen for mating. Spent på fortsettelsen... [emoji1303]

IMG_5678.JPG

Dere er så tøffe. Hadde vært lett å lukke seg inne i huset i deres situasjon, men det gjør dere jo ikke.

Håper det ble en litt fredeligere søndag uten skumle alarmer. [emoji173]️

9. September

Søndag. I dag har vi vært på trilletur på fjellet. På grusvei. Med humper og dumper og bakker både opp og ned. Rolf klarte seg middels greit. Han greide å vri seg ut av lua, ble kald og fikk lav puls. Ble pakket inn ekstra godt, fikk på ekstra lag med ull, ble varm og fikk lav metning. Den ungen er vanskelig å fininnstille! Hadde det ikke regnet, skulle vi forsøkt bæretur i stedet, for da får han litt varme fra meg. Deilig å komme seg litt ut. Ble bare 5,1km, men det er bedre enn å sitte inne [emoji7].

IMG_5681.JPG
Flokken min [emoji170][emoji170][emoji170][emoji170]

Fra 17-23 har Rolf spist. Han har kosespist fra puppen og sovnet med et fornøyd smil rundt munnen. Jeg har smilt tilbake og lagt han ned. Ett minutt senere har Rolf fordøyd 1-2 ml, da er han bare 98% fornøyd - og våkner. Slikker seg rundt munnen og vræler til hvis ikke maten viser seg i løpet av 2-3 sekunder. Slendrian i tjenerstaben godtas ikke i dette huset, det er helt tydelig. Trår vannet et par minutter med sutt inn - sutt ut - sutt inn - sutt ut, mens flaskemelken varmes. Flaskemelken inntas til melkekoma inntrer. Mor smiler på nytt og legger Rolf ned. Ett minutt senere kommer det en rap, og Rolf har igjen plass til mer. Sperrer opp øynene, slikker seg rundt munnen og roper på mat, der han ligger helt ihjelsulten stakkars. Mer pupp tilbys. En milliliter eller to senere sover Rolf på nytt. Det går nå hele to minutter, så hat Rolf fordøyd noen milliliter, sperrer opp øynene... osv... mor smiler ikke lenger. [emoji13] Etter seks timer med denne karusellen, er bleien på bristepunktet full. Rolf sutrer over kald klut i rompa. Får ny bleie på, sutt i munnen, pakkes inn i teppe og dyne og legges i vognbagen. Litt vugging senere og han SOVER! [emoji173]️ Best å hive seg i seng og drømme om at han setter ny rekord... [emoji56]

IMG_5682.JPG
Melkekoma

IMG_5683.JPG
En rap senere...

IMG_5684.JPG
En pupp etter det igjen...

Rolf altså! Og dere! Er så flott å se at dere lever så normalt som bare det trass Rolf ikke er fullstendig trådløs enda.

Han minner meg forresten veldig om U; hun har snart i en uke hatt et spisemaraton på kveldstid, og holder det gående fra 18-23 hver eneste kveld, kun avbrutt av de bittesmå snuttene med søvn før det kommer en prump eller en fektende arm, og hun innser at hun slett ikke er mett, men utsultet! Bæsjer så det sendes raketter opp til månen med svipp innom både rygg, nakke og hår på veien. :hilarious:

Men 300 ml???:wideyed: Fy flate, meieriet funker!! Meste jeg har klart å pumpe fra 2 bryst til nå er 110 ml ...:woot:

Rolf på fjellet :love7 det er ganske rørende... tenk at alt gikk så bra :Heartblue for en nydelig bebis med matvett han er blitt :notworthy:love7

10. September

Mandag. Lastet ned appen «the Wonder weeks» i dag, for å se om den stemmer på Rolf. Den skal varsle om utviklingstrinn og gi meg forklaring på hvorfor lille er urolig til tider. Føler alt av utvikling er seriøst kludret til av dette prematurgreiene, men i og med at den tar utgangspunkt i termindato, og ikke fødselsdato, skal jeg gi den en sjanse. Appen kunne fortelle at Rolf er midt inni sin første kaosperiode nå. Det trengte jeg for så vidt ikke en app til å fortelle meg. Det har vi på en måte merket [emoji13]. Men jeg fryder meg over at appen forteller at om syv dager, er Rolf en harmonisk smilebaby igjen [emoji1303]. Det beste med hele greien var «knappen» som het «help». Ett av tipsene mot evig trang til pupping og hakkehakkespett-virksomhet, var god gammeldags kenguruvirksomhet. Helt tilbake til basic. Hud mot hud. Det funket som fjell. Ungen sloknet umiddelbart, etter flere timer med tull og knirk. 1-0 til appen. Sånn bortsett fra at både Rolf og jeg ble kliss klass våte av svette, men jeg hadde ikke hjerte til å fjerne han, for det var så koselig [emoji56].

IMG_5686.JPG

Vet ikke om det er fjelluften eller den bølingen med stirrende, høylydt beundrende amerikanere på toget hjem som har slått ut Rolf i kveld. Men han veide altså 3515g i ettermiddag. Det er 20g mindre enn på fredag.

I morges dukket det opp følgende melding på mobilen min...
IMG_5697.jpg
Fint det. Problemet var bare at vi ikke har registrert noen innkalling til noen som helst time i morgen. Og vi har tre barn som kommer inn under helsestasjon/skolehelsetjeneste. En ringerunde som startet med helsestasjonen, kunne avsløre at timen er myntet på Rolf. Kontrollveiing og 6-ukers kontroll. 6 uker fra vi kom hjem fra sykehuset. (?) Artig tidsregning. Fortsatt to uker til han er 6 uker regnet fra termindato. Men om to uker har størstebror bursdag, så vi takket ja til å komme i morgen [emoji1303].

Like etter ringte det fra barnekirurgen. Om vi kunne møte med Rolf på poliklinikken for samtale med kirurg og anestesilege om ca en time? Vel - ehhhm, hytten er 13 mil unna Haukeland, og vi var ikke i nærheten av å ha stått opp en gang, så - nei. Det kan vi ikke klare. Kanskje om 3-4 timer? Nope, det var for seint. Jaja, det skjer da noe. Samtalen blir på onsdag, og operasjon av lyskebrokkene blir 25. september. Fikk egentlig velge mellom 18. og 25. Følte meg litt dust som valgte den datoen lengst unna, når vi har mast så mye. Men 18. er virkelig den eneste dagen før nyttår som bare ikke går logistikkmessig for oss. Jeg har min første arbeidsuke, pappaen er bortreist og Det er allerede gjort avtale med barnevakt for Rolf. Så da blir det 25. På bursdagen til storebror. [emoji85]

Kveldsbadet ble sammen med mellomste. Han er så glad i å finne leker til Rolf. Og Rolf lager de artigste uttrykk i vannet. Han trives fortsatt max i vann.

IMG_5895.jpg
IMG_5897.jpg
IMG_5899.JPG

Back
Topp