PGD-tråden

Uff ja..! Men om de avbryter slik at det ikke blir uttak, hvordan er prosessen da? Slipper man unna all smerten? :yuck:
Ååh, det vet jeg dessverre ikke..
Jeg vil tro du må følges opp en stund allikevel, men kanskje spør på assistert skravletråden, hvor de er flere? :Heartred
 
Hvordan går det med deg? :Heartred
<3 forsøket ble dessverre avbrutt.. de hadde en fornemmelse om at mange av eggene var tomme.. tenker det er like greit! Ikke lyst gå gjennom ett egguttak med dårlig odds.. så det var kanskje snakk om å bruke kort protokoll neste gang, men får beskjed ila et par uker om hva som skjer fremover :wideyed: slutta på medisiner på tirsdag, har fortsatt ikke fått blødning eller noe smerter, så håper ikke får noe :cool:
 
Hei. Så gøy å høre om dere. Vi startet selv på prosessen i slutten av februar og fikk innvilget PGD nå i november. Vi har fått et brev om at vi blir søkt inn til Karolinska, men ikke fått noe brev som skal fylles ut. Det kommer sikkert etterhvert da :)
 
Hei! :)

Må bare si at denne tråden har vært utrolig hjelpsom med tanke på informasjon angående hele denne PGD prosessen. Så tusen takk for at dere deler så mye!

Jeg er bærer av en genfeil, og har en 50% sjanse for å føre bærerstatusen (pre-mutasjonen) videre med en 5% sjanse for at det utvikler seg til full-mutasjon. Jeg har visst om pre-mutasjonen på X-kromosomet siden jeg var i tenårene og har vært veldig bevisst på at om jeg skulle få barn så skulle det være gjennom PGD.

Meg og min partner begynte denne prosessen i mars i år og fikk godkjent vedtak fra nemnda for noen uker siden... ting tar tid for å si det sånn! Vi fikk et skjema fra utenlandskontoret på torsdag som skal fylles ut og signeres av en lege som skal følge opp behandlingen og deretter sendes dette til Karolinska. Jeg er litt usikker på hvem som skal følge opp PGD-behandlingen... Det står at fastlege kan bistå med dette, men min har ingen erfaring med par som har vært gjennom PGD. De skriver også at lege ved sykehus eller fertilitetsklinikk er alternativer. Vi bor i Sandnes og har så langt måtte reise til Bergen (genetisk) og Haugesund (fertilitetsklinikk) i forhold til denne prossessen, så noe lokalt hadde vært foretrukket. Lurer derfor litt på hva dere har valgt? Vet liksom ikke hva som er normalt :p


Hei. Så gøy å høre om dere. Vi startet selv på prosessen i slutten av februar og fikk innvilget PGD nå i november. Vi har fått et brev om at vi blir søkt inn til Karolinska, men ikke fått noe brev som skal fylles ut. Det kommer sikkert etterhvert da
 
<3 forsøket ble dessverre avbrutt.. de hadde en fornemmelse om at mange av eggene var tomme.. tenker det er like greit! Ikke lyst gå gjennom ett egguttak med dårlig odds.. så det var kanskje snakk om å bruke kort protokoll neste gang, men får beskjed ila et par uker om hva som skjer fremover :wideyed: slutta på medisiner på tirsdag, har fortsatt ikke fått blødning eller noe smerter, så håper ikke får noe :cool:
Kan jo kanskje virke som smertene er mindre med ved avbrutt forsøk, håper det for din del :Heartred
Er dødskjipt med avbrutt forsøk, men kan nesten ikke se for meg formen din etter egguttak med så mange folliker.

Håper på bedre hell neste gang :Heartred
 
Hei. Så gøy å høre om dere. Vi startet selv på prosessen i slutten av februar og fikk innvilget PGD nå i november. Vi har fått et brev om at vi blir søkt inn til Karolinska, men ikke fått noe brev som skal fylles ut. Det kommer sikkert etterhvert da
Så spennende ☺️ Vi fikk innvilget PGD i januar/februar, og hadde første samtale på Karolinska i oktober. Så begynte vi på hormoner 09 november. Så tok litt tid i begynnelsen men etter vi var på forsamtale gikk det veldig raskt :happy: får håpe dere er heldige å at ting går raskt,
Kan jo kanskje virke som smertene er mindre med ved avbrutt forsøk, håper det for din del :Heartred
Er dødskjipt med avbrutt forsøk, men kan nesten ikke se for meg formen din etter egguttak med så mange folliker.

Håper på bedre hell neste gang :Heartred

Jaa var kjipt men gikk overraskende greit.. men regner jo med blir tyngre å tyngre jo flere skuffelser man møter da! :shy: Syns fikk lite informasjon fra han legen når han ringte. Han sa kun at var normalt med en blødning. Ingenting om eventuelle smerter eller noe, men er kanskje ingen smerter nå siden jeg ikke fikk egguttak? Jordmødrene på karolinska er så hyggelige å omtenksomme, men syns han legen var litt kort i telefonen:wtf: hvordan går det med deg etter egguttaket??
 
Hei. Så gøy å høre om dere. Vi startet selv på prosessen i slutten av februar og fikk innvilget PGD nå i november. Vi har fått et brev om at vi blir søkt inn til Karolinska, men ikke fått noe brev som skal fylles ut. Det kommer sikkert etterhvert da :)

Så spennende :) er en lang prosess, men det hjelper å være i gang! Lykke til:cat: du vil få brev fra karolinska ja, men kan dessverre ta tid.. men det slipper man ikke unna offentlig :angelic:
 
="Lenaa1989, post: 25958272, member: 129039",Jaa var kjipt men gikk overraskende greit.. men regner jo med blir tyngre å tyngre jo flere skuffelser man møter da! :shy: Syns fikk lite informasjon fra han legen når han ringte. Han sa kun at var normalt med en blødning. Ingenting om eventuelle smerter eller noe, men er kanskje ingen smerter nå siden jeg ikke fikk egguttak? Jordmødrene på karolinska er så hyggelige å omtenksomme, men syns han legen var litt kort i telefonen:wtf: hvordan går det med deg etter egguttaket??
Legen vi var hos skjønte ca 50% av hva jeg sa og jeg er fra Østlandet :hilarious:
Lurer du på noe ville jeg heller ringt jordmødrene :)

I går var formen ganske dårlig igjen, men vi var ute en liten tur på torsdag, som kan være grunnen.
Jeg har en tendens til å gape over litt mye med en gang jeg føler meg litt bedre:bag:
I går var jeg kvalm, oppblåst (men mindre enn i helgen) og øm. Sov lenge og endte med en dupp på 2.5timer på sofaen i tillegg.
I dag håper jeg å få tatt litt rolig rydding :), men er veldig lei. Nå er det over en uke siden uttak og føler meg jo fortsatt ganske dårlig..
 
Last edited:
Legen vi var hos skjønte ca 50% av hva jeg sa og jeg er fra Østlandet :hilarious:
Lurer du på noe ville jeg heller ringt jordmødrene :)

I går var formen ganske dårlig igjen, men vi var ute en liten tur på torsdag, som kan være grunnen.
Jeg har en tendens til å gape over litt mye med en gang jeg føler meg litt bedre:bag:
I går var jeg kvalm, oppblåst (men mindre enn i helgen) og øm. Sov lenge og endte med en dupp på 2.5timer på sofaen i tillegg.
I dag håper jeg å få tatt litt rolig rydding :), men er veldig lei. Nå er det over en uke siden uttak og føler meg jo fortsatt ganske dårlig..
Jaa merket veldig forskjell på legen og jordmødrene! Hadde veldig kommunikasjonssvikt med legen, det var litt skummelt :bored: Huff såpass! Så ubehagelig :meh: har du hatt kontakt med de underveis? Det er normalt at det varer så lenge? Eller har du snakket med fastlegen..
 
Jaa merket veldig forskjell på legen og jordmødrene! Hadde veldig kommunikasjonssvikt med legen, det var litt skummelt :bored: Huff såpass! Så ubehagelig :meh: har du hatt kontakt med de underveis? Det er normalt at det varer så lenge? Eller har du snakket med fastlegen..
5-10dager er normalt. Snakket med de på tirsdag da vi fikk vite hvor mange embryoer som var friske, har fått beskjed om å bare ringe dem hvis det er noe jeg er bekymret for. Det blir bedre, så jeg er egentlig ikke bekymret, bare møkklei :p
De ga beskjed allerede på sykehuset at jeg skal se ann alle aktiviteter, tilpasse etter hva jeg orker og hva som gir ubehag. Var allerede sykemeldt t.o.m testdag, så passer seg fint med at jeg ble så dårlig :bag:

Jeg prøvde flere ganger å få svar på om de beregnet medisiner utifra vekt, fordi jeg hadde planer om å gå ned en del før vi startet (da fikk vi jo egentlig beskjed om at genprøven kunne ta inntil et år å lage), men han skjønte ikke hva jeg mente.. vurderte å si det på svenskt til slutt, men spurte heller jordmor etterpå :)
 
:shy::shy::shifty:
5-10dager er normalt. Snakket med de på tirsdag da vi fikk vite hvor mange embryoer som var friske, har fått beskjed om å bare ringe dem hvis det er noe jeg er bekymret for. Det blir bedre, så jeg er egentlig ikke bekymret, bare møkklei :p
De ga beskjed allerede på sykehuset at jeg skal se ann alle aktiviteter, tilpasse etter hva jeg orker og hva som gir ubehag. Var allerede sykemeldt t.o.m testdag, så passer seg fint med at jeg ble så dårlig :bag:

Jeg prøvde flere ganger å få svar på om de beregnet medisiner utifra vekt, fordi jeg hadde planer om å gå ned en del før vi startet (da fikk vi jo egentlig beskjed om at genprøven kunne ta inntil et år å lage), men han skjønte ikke hva jeg mente.. vurderte å si det på svenskt til slutt, men spurte heller jordmor etterpå :)
Ja skjønner.. godt du er på bedringensvei nå :) når tror du at første innsett blir? Så spennende!! Ja har også lurt på hvordan de bestemmer medisindosen.. for oss med genfeil er jo vanlig veldig fruktbar uten medisiner også, så føler ikke skal så mye til før overstimulering :nailbiting:
 
:shy::shy::shifty:
Ja skjønner.. godt du er på bedringensvei nå :) når tror du at første innsett blir? Så spennende!! Ja har også lurt på hvordan de bestemmer medisindosen.. for oss med genfeil er jo vanlig veldig fruktbar uten medisiner også, så føler ikke skal så mye til før overstimulering :nailbiting:
Tror de sjanser litt på første forsøk, for de snakket om risikoen for overstimulering allerede da vi var på forsamtalen.
Jeg er jo litt redusert fertil, men ikke med antall egg, mer at det er flere egg som går til grunne fordi tilstanden egentlig ikke er levedyktig.

Innsett kommer litt ann på syklusen min. Vi skal prøve på naturlig og jeg har ganske så uregelmessig syklus :bag: så plutselig havner vi langt uti februar før jeg får mensen igjen :hilarious:
Har gått på p-piller de siste året og før det var jeg jo gravid, så aner egentlig ikke hvordan syklusen er nå :p
 
Tror de sjanser litt på første forsøk, for de snakket om risikoen for overstimulering allerede da vi var på forsamtalen.
Jeg er jo litt redusert fertil, men ikke med antall egg, mer at det er flere egg som går til grunne fordi tilstanden egentlig ikke er levedyktig.

Innsett kommer litt ann på syklusen min. Vi skal prøve på naturlig og jeg har ganske så uregelmessig syklus :bag: så plutselig havner vi langt uti februar før jeg får mensen igjen :hilarious:
Har gått på p-piller de siste året og før det var jeg jo gravid, så aner egentlig ikke hvordan syklusen er nå :p
Ja skjønner <3 alt de får til, vi er heldige i Norge :happy: så spennende det blir for dere på nyåret da! Gøy å følge med her inne :cat:
 
Hei. Så gøy å høre om dere. Vi startet selv på prosessen i slutten av februar og fikk innvilget PGD nå i november. Vi har fått et brev om at vi blir søkt inn til Karolinska, men ikke fått noe brev som skal fylles ut. Det kommer sikkert etterhvert da

Da er vi like langt i prosessen! :) Vi sendte godkjent vedtak og genetisk veiledning på mail til utenlandskontoret i midten av november og fikk et brev fra dem nå i sist uke med et skjema (remiss) fra Karolinska som skulle fylles ut og signeres av en lege. Regner med dere får noe mer fra dem snart!
 
Vi har bare fått et brev om henvisning til Karolinska, men ikke fått noe fra Karolinska enda. Ja jeg håper det kommer snart da:happy:. Det er jo en veldig spennede prosess, men har jo forstått at det vil være en lang prosess. :nailbiting:
 
Det tar tid ja, over fem måneder siden vi var på samtale på Karolinska, og vi venter fremdeles på oppstart. Trakk gulloddet der:banghead:
 
Back
Topp