Permisjon

100% her også :) så tar jeg 2 mnd ulønnet perm. Dermed er vi usikker på om pappen skal ta sine 10 uker i strekk, eller om han skal fordele litt. Veldig usikker der, men det har vi jo god tid på å finne ut av :)

Vi skal ha 100% perm, med 50/50 gradert fra vesla er 4 mnd. Men vanskelig å planlegge hva som skjer når vi er ferdige. Får jo ikke vite om bhg plass før nært opptil permisjonsslutt vil jeg tro. Siden far tjener en del mer enn meg blir det nok til at jeg tar ulønnet om det blir nødvendig. Tar vel kanskje bare 3 uker ferie sammen i 2017 (slik at vi har 7 uker ferie igjen til å forlenge permisjonen med.) Så får vi se om vi må ta en del delt ferie også i mars/april 2018. Vil helst vente med barnehagestart til 13 mnd for å øke sannsynligheten for at hun går selv.

Jepp, her har vi planene klare :)

Kommer selvfølgelig til å søke om barnehageplass fra 1 år, men lite trolig at vi får plass utenom hovedopptaket pga kapasiteten i kommunen (bor i Bærum som har stor tilflytting av barnefamilier). Vi planlegger derfor å ta 80% betalt permisjon i 59 uker, deretter har min mor sagt seg villig til å passe nurket en dag i uken i de par-tre månedene vi blir nødt til å ta ulønnet permisjon. Dette gjør at jeg og sambo begge kan jobbe tre dager i uka (60%) i perioden der vi har ulønnet permisjon slik at vi ikke står helt uten inntekt.

Resten dekker vi opp med ferie (jeg overfører to uker fra i år pluss fem ferieuker fra 2017 til 2018, kombinert med fem nye ferieuker i 2018 har jeg da 12 uker ferie, og sambo kommer til å overføre minst to uker fra 2016/2017 slik at han har minst 7 uker ferie i 2018).

Kan jo forresten nevne grunnen til at vi velger 80% her - sambo får nemlig 100% av arbeidsgiveren sin uavhengig av om jeg velger 80% eller 100% (han er konsulent og får provisjon av alt han fakturerer kunder, derfor gjør de det på denne måten for å kompensere ham litt på veien for frafallet av bonus mens han er ute i permisjon). Dermed er det kun på min lønn vi taper litt ved å velge 80%, men det er ikke mer enn at vi fint klarer oss og derfor velger vi å strekke permisjonen så langt som mulig for å minimere tiden vi skal ta 40% ulønnet begge to.

Jeg vet ikke hva som er tilfellet her, men det skal i utgangspunktet bare være mulig å overføre fedrekvoten til mor dersom far ikke har rett på foreldrepenger eller hvis mor er alene om omsorgen (eller som du sier ved mors sykdom). Hos dere kan far utsette sin permisjon til etter læretiden (gitt at barnet ikke rekker å fylle 3 år først), men da mangler man jo selvfølgelig de 10 ukene med noen som kan ta omsorgen mens babyen er liten og derfor ikke nødvendigvis gjennomførbart.

Her skal vi jo nå ha en ny baby så han må ta permisjonen før jeg skal ut i ny permisjon. Så han kan ikke utsette den til etter læretiden.

Her skal vi jo nå ha en ny baby så han må ta permisjonen før jeg skal ut i ny permisjon. Så han kan ikke utsette den til etter læretiden.

Beklager. Jeg leste ikke ordentlig og tenkte det var planene for denne og ikke for forrige. Nei man må fullføre permisjon for ett barn før et nytt barn ka.

Hvordan kan du ta far sin del av permisjon? Ifølge nav må far da være for syk til å ta seg av barnet, vi fikk ikke det forige gang hvertfall. Vi spurte siden far var lærling da å hadde ikke lyst til å utsette læretiden med 10 uker.
Fordi han er selvstendig næringsdrivende, om han skal gå hjemme vil firma gå konkurs, da han mister inntekt og kunder i form av jobb. Etter masse dokumentasjon og papirmøller så gikk det forrige gang. Ny regjering og regelverk denne gangen så om det ikke går nå blir det 3mnd ekstra ulønnet perm på MG:)

Fordi han er selvstendig næringsdrivende, om han skal gå hjemme vil firma gå konkurs, da han mister inntekt og kunder i form av jobb. Etter masse dokumentasjon og papirmøller så gikk det forrige gang. Ny regjering og regelverk denne gangen så om det ikke går nå blir det 3mnd ekstra ulønnet perm på MG:)

Så bra at dere fikk det sist da! Her forsøkte vi lenge med søknader og samtaler med NAV siden det er svært uheldig for han å utsette læretiden. Da er han ikke ferdig samtidig som de andre lærlingene og sjangsene for å få seg jobb etterpå blir mindre, da det er sannsynlig at de ansetter de som behøves når hele gruppen er ferdig. Er i oljebransjen så jobbmulighetene der etter endt lærlingetid er marginale. Men NAV er et h******** system spør du meg, de forholder seg til regelverk som om det var bibelen og ser ikke at hvis han ikke får seg jobb etterpå så er det de som må betale arbeidsledighetstrygd til han og at hans 4 årige omskolering og aap fra NAV har vært bortkastet.

Så bra at dere fikk det sist da! Her forsøkte vi lenge med søknader og samtaler med NAV siden det er svært uheldig for han å utsette læretiden. Da er han ikke ferdig samtidig som de andre lærlingene og sjangsene for å få seg jobb etterpå blir mindre, da det er sannsynlig at de ansetter de som behøves når hele gruppen er ferdig. Er i oljebransjen så jobbmulighetene der etter endt lærlingetid er marginale. Men NAV er et h******** system spør du meg, de forholder seg til regelverk som om det var bibelen og ser ikke at hvis han ikke får seg jobb etterpå så er det de som må betale arbeidsledighetstrygd til han og at hans 4 årige omskolering og aap fra NAV har vært bortkastet.
Systemet er dessverre helt på trynet ja.... jeg håper vi får det gjennom denne gangen også men har ikke troa for nå er det så mye om og men med denne pappapermen for å sikre pappaer ditt og datt.. og flott er jo det, men veldig mange pappaer har dessverre ikke de mulighetene vi kvinner har... her har vi heldigvis spart opp en buffer slik at det ikke er noen krise om DT ikke går men for dere er det kanskje verre når det er snakk om lærlingtid osv da pengene ikke er store som kommer inn..

Systemet er dessverre helt på trynet ja.... jeg håper vi får det gjennom denne gangen også men har ikke troa for nå er det så mye om og men med denne pappapermen for å sikre pappaer ditt og datt.. og flott er jo det, men veldig mange pappaer har dessverre ikke de mulighetene vi kvinner har... her har vi heldigvis spart opp en buffer slik at det ikke er noen krise om DT ikke går men for dere er det kanskje verre når det er snakk om lærlingtid osv da pengene ikke er store som kommer inn..

Krysser fingrene for dere! Her har vi heldigvis romslig økonomi, siden han er på omskolering får han 66% av sin tidligere lønn og slipper lærlingelønna som er veldig lav i begynnelsen. I tillegg fikk vi god hjelp av besteforeldre, så det løste seg heldigvis på en grei måte. Nå når babyen kommer vil han være ferdig med lærlingetiden når det er tid for hans uker så da har han forhåpentligvis en jobb og kan ta permisjon :)

Krysser fingrene for dere! Her har vi heldigvis romslig økonomi, siden han er på omskolering får han 66% av sin tidligere lønn og slipper lærlingelønna som er veldig lav i begynnelsen. I tillegg fikk vi god hjelp av besteforeldre, så det løste seg heldigvis på en grei måte. Nå når babyen kommer vil han være ferdig med lærlingetiden når det er tid for hans uker så da har han forhåpentligvis en jobb og kan ta permisjon :)
Så deilig når man har en bak plan, muligheten for hjelp osv. Krysser fingre selv, men ikke like optimistisk denne gang som forrige gang

Noen som vil dele regnestykket sitt med verden? Altså når dere regner ut hva som lønner seg å ta ifht 80 eller 100% lønn - og eventuelt hva som er fordeler og ulemper med begge valg..Det er jo så forskjellig fra person til person hva som lønner seg. Mange faktorer å tenke på, i forhold til trekk av feriepenger, mindre kjøreutgifter, mer/mindre barnehageutgifter, kontantstøtte, ulønnet permisjon osv osv).

Jeg har så lyst å være hjemme lengst mulig. Men jeg får ikke regnestykket til å gå opp i opp, når jeg sammenligner med navs foreldrepenger-kalkulator - og når jeg regner selv ut i fra min lønn (får utbetalt direkte fra arbeidsgiver). Jeg regner med frem til at vi taper ca 50.000kr ved å ta 80% lønn, mens nav kalkulatoren sier 12.500....

Hvordan regner man ut hvor mye man får i lønn pr uke ut i fra brutto månedslønn?

Noen som vil dele regnestykket sitt med verden? Altså når dere regner ut hva som lønner seg å ta ifht 80 eller 100% lønn - og eventuelt hva som er fordeler og ulemper med begge valg..Det er jo så forskjellig fra person til person hva som lønner seg. Mange faktorer å tenke på, i forhold til trekk av feriepenger, mindre kjøreutgifter, mer/mindre barnehageutgifter, kontantstøtte, ulønnet permisjon osv osv).

Jeg har så lyst å være hjemme lengst mulig. Men jeg får ikke regnestykket til å gå opp i opp, når jeg sammenligner med navs foreldrepenger-kalkulator - og når jeg regner selv ut i fra min lønn (får utbetalt direkte fra arbeidsgiver). Jeg regner med frem til at vi taper ca 50.000kr ved å ta 80% lønn, mens nav kalkulatoren sier 12.500....

Hvordan regner man ut hvor mye man får i lønn pr uke ut i fra brutto månedslønn?
Jeg fikk økonomen av en far til å sette opp det regnestykket for oss jeg :P men veldig kjapt regnet kan du jo ta netto mnd lønn og dele på 4. Det har du utbet i uka. Gang d med hvor mange uker du da er hjemme(med 100% permisjon). Ved 80% gjør du det samme: finner ut 80% av din totale mnds lønn(netto), og deler på 4 igjen. Så ganger du det med de ukene du vil ta ut da!! :)

Ved regnestykket vårt så taper jeg "bare" 10 000. men samboer taper over 30 000. Så jeg tar heller 10 uker ulønnet permisjon etter permisjonen med utbetaling:) får da like lenge hjemmetid som de som tar 80% :)

Dette ble frykteliiiiiig rotete ser jeg xP håper du skjønte liitt :)

Jeg fikk økonomen av en far til å sette opp det regnestykket for oss jeg :p men veldig kjapt regnet kan du jo ta netto mnd lønn og dele på 4. Det har du utbet i uka. Gang d med hvor mange uker du da er hjemme(med 100% permisjon). Ved 80% gjør du det samme: finner ut 80% av din totale mnds lønn(netto), og deler på 4 igjen. Så ganger du det med de ukene du vil ta ut da!! :)

Ved regnestykket vårt så taper jeg "bare" 10 000. men samboer taper over 30 000. Så jeg tar heller 10 uker ulønnet permisjon etter permisjonen med utbetaling:) får da like lenge hjemmetid som de som tar 80% :)

Takk for svar, fant en veldig fin forumside med akkurat dette: http://forum.kvinneguiden.no/topic/905027-stort-tap-ved-ulønnet-permisjon-foreldrepenger/

Jeg vet ikke om det blir riktig å regne ut i fra min netto lønn - for jeg blir trukket ganske mye forskjellig etter brutto lønn (feks, pensjon, fagforbund, forsikring, drikke-kostnad, ekstra forskuddstrekk osv). Så må vel kanskje regne ut i fra brutto?

Jeg fikk økonomen av en far til å sette opp det regnestykket for oss jeg :p men veldig kjapt regnet kan du jo ta netto mnd lønn og dele på 4. Det har du utbet i uka. Gang d med hvor mange uker du da er hjemme(med 100% permisjon). Ved 80% gjør du det samme: finner ut 80% av din totale mnds lønn(netto), og deler på 4 igjen. Så ganger du det med de ukene du vil ta ut da!! :)

Jeg får ca 39000 utbetalt hver måned. Litt forenklet får jeg da 39,000/4 = 9750kr/uke. Om jeg tar 100% i 35 uker (sambo skal ha 14 uker), får jeg 9750*35 = 341,250kr utbetalt. Men da må jeg til gjengjeld ta 10 uker der jeg ikke får noe utbetalt. Så totalt får jeg altså 341,250kr som jeg må forvalte slik at de varer 45 uker (må spare opp noe hver måned slik at jeg har til overs de ti ukene jeg ikke mottar noe).

Dersom jeg i stedet tar 80% får jeg 9750*0.8=7800kr/uke. Med 80% tar jeg 45 uker permisjon og får utbetalt 45*7800=351,000kr.

I realiteten er nok tallene noe annerledes da skatten har en del å si, men dette gir i hvert fall en grei indikasjon på hvordan regnestykket blir for vår del.

Men bare for å ha sagt det: grunnen til at tallene fungerer slik for oss, er at samboeren min får 100% utbetalt av arbeidsgiveren sin uansett om jeg velger 80 eller 100%, dette er ikke normen i samfunnet og er altså grunnen til at det for vår del ikke utgjør noen større forskjell om jeg velger 80 eller 100%.

Jeg får ca 39000 utbetalt hver måned. Litt forenklet får jeg da 39,000/4 = 9750kr/uke. Om jeg tar 100% i 35 uker (sambo skal ha 14 uker), får jeg 9750*35 = 341,250kr utbetalt. Men da må jeg til gjengjeld ta 10 uker der jeg ikke får noe utbetalt. Så totalt får jeg altså 341,250kr som jeg må forvalte slik at de varer 45 uker (må spare opp noe hver måned slik at jeg har til overs de ti ukene jeg ikke mottar noe).

Dersom jeg i stedet tar 80% får jeg 9750*0.8=7800kr/uke. Med 80% tar jeg 45 uker permisjon og får utbetalt 45*7800=351,000kr.

I realiteten er nok tallene noe annerledes da skatten har en del å si, men dette gir i hvert fall en grei indikasjon på hvordan regnestykket blir for vår del.

Men bare for å ha sagt det: grunnen til at tallene fungerer slik for oss, er at samboeren min får 100% utbetalt av arbeidsgiveren sin uansett om jeg velger 80 eller 100%, dette er ikke normen i samfunnet og er altså grunnen til at det for vår del ikke utgjør noen større forskjell om jeg velger 80 eller 100%.
Men dersom man skal fintelle på tallene, så blir det ikke riktig å dele brutto månedslønn på 4? Fordi det er jo ikke alltid 4 hele uker i en måned..?

Men dersom man skal fintelle på tallene, så blir det ikke riktig å dele brutto månedslønn på 4? Fordi det er jo ikke alltid 4 hele uker i en måned..?
Jeg vet det - det var derfor jeg skrev at dette var litt forenklet. Jeg vet i tillegg av erfaring fra forrige permisjon at jeg får mer utbetalt enn 80% av den vanlige lønnen min når jeg har 80% fordi jeg får lavere skatt, og at disse tallene derfor ikke er helt representative i forhold til hva jeg faktisk kommer til å få.

Videre antar jeg at dersom jeg hadde valgt 100% etterfulgt av 10 ukers ulønnet permisjon, ville jeg nok få tilbake penger på skatten året etter, så beregningen er nok ikke helt nøyaktig for det scenariet heller, derfor er den beregningen også forenklet slik jeg ser det.

Back
Topp