Permisjon

Jeg har en praksisperiode april 2018, så jeg kommer til å være i permisjon frem til det. Om vi tar 100% eller 80% må vi se på. Samboeren tjener over grensen å får uansett mye mindre av NAV enn normalt under sin permisjon, så om han da bare skal få 80% av dem summen vet jeg ikke helt om går:p
Jeg har blitt anbefalt å søke 100 % lønn hos nav, og et helt år hos arbeidsgiver. Da setter man av penger selv for å så ta ulønnet perm de siste ukene. Er man flink til å spare lønner det seg, har jeg hørt da :)

Herregud, jeg forstår ingenting. Satser på barnehagestart august 2018. Jeg må virkelig sette meg inn i dette systemet snart..

Vi skal ha 80% lønn, for å få mest mulig permisjon. Vi regnet på det for 3 år siden da vi skulle ha minste og vi fant ut at vi tapte ikke så mye på det.

Her er planen at jeg tar permisjon først, så tar jeg ut lovbestemt ferie (4 uker) i første ferieperioden på jobb (har 2 delt ferieperiode), mens jeg har ferie tar pappan 4 uker permisjon. Så bytter vi, så pappan tar ut sine 4 uker med ferie når jeg er ferdig med mine og jeg går tilbake til permisjon.. så vi får 8 uker fri sammen neste sommer (gjorde det med minsten også.. helt herlig).
Så tar jeg resten av den permisjonen jeg skal ha, også tar pappa ut fedrekvoten på 10 uker når jeg er ferdig med min permisjon. Han tar da 4 uker av felleskvoten som han bruker neste sommer (pappan skal totalt ha 14 uker permisjon + de 2 ukene han får ved fødselen)

Husk at man kan søke kontantstøtte de månedene en av foreldrene må gå i ulønnet permisjon mellom permisjonsslutt og barnehagestart. Støtten er på 6000 kr i måneden, og det hjelper jo litt på hvertfall :) (slik var det i hvertfall i 2015).

Vi kommer nok til å ta 100%, spe på med ferieuker og så ta ulønnet med kontantstøtte de siste månedene fram til barnehagestart i august 2018 :) og er vi riktig så flinke, har vi klart å spare opp en liten buffer for de siste månedene også..
Plusser på barnetrygd å så er d faktisk nesten 7000,- i mmd.....d hjelper på d;)

Jeg tar litt ulønnet permisjon og så begynner mini i bhg i august 2018 :)

Skjønner det er på tide å sette seg inn i dette, regne litt frem og tilbake, både i forhold til 80 eller 100% (selv om jeg har hørt at det sjelden lønner seg med kun 80%) og antall uker ferie - sett opp mot hvordan klare å komme seg til august og forhåpentligvis barnehageplass...

Noen som har oversikt over når papirene må være levert til nav?

Skjønner det er på tide å sette seg inn i dette, regne litt frem og tilbake, både i forhold til 80 eller 100% (selv om jeg har hørt at det sjelden lønner seg med kun 80%) og antall uker ferie - sett opp mot hvordan klare å komme seg til august og forhåpentligvis barnehageplass...

Det kommer ann på hva mor tjener og hva far tjener. Du finner en kalkulator på nav sine sider :) for oss har det veldig lite og si for vi tjener omtrent det samme. Papirene kan ikke sendes inn før uke 26 tidligst, du må ha med bekreftelse fra lege som er skrevet ut etter uke 26 for at nav skal godtta papirene.

Min arbeidsgiver oppfordrer til å ikke søke før 9 uker før termin da inntektsdokumentasjonen ikke skal være eldre enn det. Derfor risikerer man å måtte sende inn denne dokumentasjonen to ganger eller i verste fall få avslag pga manglende dokumentasjon. (Som jo bør kunne rettes opp med en klage og ny dokumentasjon, men er jo kjedelig å gå igjennom det)

Jeg har regnet ut at vi vil få 12580 kr mer ved å velge 100%dekningsgrad, så tror vi går for det. Så overfører jeg ferien og så får pappaen ta noen uker permisjon uten lønn siden han har minst årslønn:) Tror ikke det er noe problem å få barnehageplass så barnet kan begynne våren 2018.

Hmmmm...lønningsansvarlig på jobben fortalte meg nettopp at siden jeg er i mammaperm nå har jeg ikke opparbeidet meg rett til fem ukers ferie til neste år, kun to. Er det noen flere som kjenner til dette? Er ikke det litt sykt?

Hmmmm...lønningsansvarlig på jobben fortalte meg nettopp at siden jeg er i mammaperm nå har jeg ikke opparbeidet meg rett til fem ukers ferie til neste år, kun to. Er det noen flere som kjenner til dette? Er ikke det litt sykt?
Mener du har krav på fem uker, men kun to lønnede ferieuker. Tror du kan ta tre ulønnede uker utenom. Men jeg er ikke helt sikker altså..

Mener du har krav på fem uker, men kun to lønnede ferieuker. Tror du kan ta tre ulønnede uker utenom. Men jeg er ikke helt sikker altså..

Det kommer litt ann på om du har utbetalt permisjonspengene fra arbeidsgiver eller NAV. NAV sine feriepenger er utrolig dårlige. Du får bare feriepenger av de første 12 ukene. Hos meg betalte arbeidsgiver for meg mens jeg var i permisjon og da fikk jeg også fulle feriepenger. Men dette er da avhengig av arbeidsgivers godvilje siden de ikke får igjen alt dette fra NAV.

Ja, sikkert krav på det, men får nok ikke penger for det ;) Blir litt anderledes da!! Får se hva vi gjør :) vil hvertfall vente "i det lengste" med å begynne i bhg, så august 2018 hadde vært ideelt

Anbefaler å ringe nav når d nærmer seg å spørre hvis lang behandlingstiden er der du bor da for tiden. Det varierer veldig. Sist fikk j ikke innvilget før 4 uker etter fødsel- selv om papirene var sendt inn 8-10 uker før. (Heldigvis får j lønn fra arbeidsgiver så slapp å vente på pengene)

Hei! Noen som kan svare meg på dette: Jeg har vært og er delvis sykemeldt fra jobb pga svangerskapskvalme. Arbeidsgiver får refundert penger av nav, så all lønn jeg mottar får jeg av arbeidsgiver. Vil jeg få normalt med feriepenger neste år? Og hvordan blir det sommer 2018 når en har vært i mammapermisjon. Får en fortsatt vanlig med feriepenger?

Back
Topp