Permisjon

Husfrue

Glad i forumet
Marsboerne2017
Julibarna 2019
Noen som har planlagt permisjonen sin? :) Hvilken variant går dere for, og har dere en plan hvis dere ikke får barnehageplass før august 2018?

Har ikke tenkt så langt i det hele tatt :p Bør vel ta stilling til det etterhvert, greit å ha en slagplan ;)

Aner ikke! Må beregne litt :) håper på å få bhg i august 2018 og at vi klarer å få det til med 80% lønn, ferier og besteforeldre :)

For å være ærlig så har jeg ikke tenkt på det,men må selvfølgelig ta stilling til dette snart :p

Noen som har planlagt permisjonen sin? :) Hvilken variant går dere for, og har dere en plan hvis dere ikke får barnehageplass før august 2018?

Heei! :happy: Jeg begynte å tenke veldig på permisjon nå, har ikke tenkt på det tidligere. Jeg har termin 25.03-17. Jeg ønsker å gå for 100% betalt lønn under permisjon. Hvor mange uker permisjon får jeg da? Og hvor mange uker får far? Kan ikke barnet begynne i barnehage før august 2018? Da har vel begge foreldre begynt i jobb? Ble så bekymret nå..

Uæh. Jeg er sånn som ikke spikrer det ferdig før jeg bare MÅ :p men har jo begynt å tenke litt da. Har jo akkurat samme menstermin som jeg hadde med storebror for 2 år siden, så i utgangspunktet skulle det vært easy peasy. Men nå studerer jeg og da blir alt snudd på hode. Har fått mye god hjelp her på forumet da, men må kontakte nav og Lånekassen for å få det helt klart. Eeen daaag.

Heei! :happy: Jeg begynte å tenke veldig på permisjon nå, har ikke tenkt på det tidligere. Jeg har termin 25.03-17. Jeg ønsker å gå for 100% betalt lønn under permisjon. Hvor mange uker permisjon får jeg da? Og hvor mange uker får far? Kan ikke barnet begynne i barnehage før august 2018? Da har vel begge foreldre begynt i jobb? Ble så bekymret nå..
Spørsmålet er vel om man får plass på slutten av barnehageåret...
100% lønn = 49 uker permisjon.
80% lønn = 59 uker permisjon.

Også kan man plusse på ferien sin, men er litt usikker på reglene rundt dette.

... Og der skrev jeg jaggu i feil terminforum!

Jeg bare sniker litt på dere siden jeg mest sannsynlig vil føde i mars :p

Unnskyld!

Vi går for 100% lønn i 49 uker (sjekk foreldrepengerveilederen til nav). Da får vi totalt utbetalt mer enn hvis vi går for 80% i 59 uker, en differanse på ca 18000 for oss.

De resterende månedene må vi evt ta ulønnet permisjon, men den bekymringen tar jeg ikke før i 2018 :-)

Men med all ferien til gode for 2017 og 2018 så har jeg vel nesten 10 ferieuker.....? Jeg hadde i alle fall 2,5mnd ferie til overs etter permisjonen til førstemann.

Vi går for 100% lønn i 49 uker (sjekk foreldrepengerveilederen til nav). Da får vi totalt utbetalt mer enn hvis vi går for 80% i 59 uker, en differanse på ca 18000 for oss.

De resterende månedene må vi evt ta ulønnet permisjon, men den bekymringen tar jeg ikke før i 2018 :-)

Men med all ferien til gode for 2017 og 2018 så har jeg vel nesten 10 ferieuker.....? Jeg hadde i alle fall 2,5mnd ferie til overs etter permisjonen til førstemann.

Ja vi tenker som så at med 20 ferie uker, min og mannens så kommer man faktisk godt på vei mot august. Vi tar gradert permisjon samtidig og da er det som regel ikke noe problem å spare opp litt avspasering så vi kan ta litt ferie selv om vi sparer det meste.

Spørsmålet er vel om man får plass på slutten av barnehageåret...
100% lønn = 49 uker permisjon.
80% lønn = 59 uker permisjon.

Også kan man plusse på ferien sin, men er litt usikker på reglene rundt dette.
Ja ferien fra 2017 kan plusses på. Jeg har termin i februar. Jeg skal ta 100% lønn, midt inni her(altså sommeren 2017 bli permisjonen satt på pause, og jeg tar ferieukene mine) :) så disse får dere, og da blir permisjonen pauset. Så sånn sett har jeg da 44 uker permisjon(100% lønn), og far har 10 uker :)

100% lønnet permisjon vil dere til sammen få 49 uker. Jeg skal ta 39 av dem, og far 10 :) men i tillegg kommer ferien for 2017 du også kan ta hvis du har opparbeidet dette :)

80% lønn, noen mnd ulønnet permisjon, så ferie....da starter j på jobb igjen 1 august å pappa har permisjon så kan vi utsette Bhg start litt å slippe å begynne når alle andre begynner å samtidig få en rolig og lang tilvenning....

Sånn jeg har forstått det så har man ikke rett/krav på barnehageplass før august 2018, men kan selvfølgelig søke før :) Enten man betaler for plass fra august 2017, eller får plass senere dersom noen flytter e.l. Noen kommuner kan ha flere opptak i året.

Jeg skal ha 80% permisjon. Håper og tror vi får plass i barnehagen før august 2018. De tar hvertfall inn barn hele året her, hvis ikke får vi ta litt ferie og ubetalt :) vil uansett ikke at barnet skal starte før det er 13 mnd ca, det gjorde vi sist og følte ikke han var klar før det hvertfall.

Jepp, her har vi planene klare :)

Kommer selvfølgelig til å søke om barnehageplass fra 1 år, men lite trolig at vi får plass utenom hovedopptaket pga kapasiteten i kommunen (bor i Bærum som har stor tilflytting av barnefamilier). Vi planlegger derfor å ta 80% betalt permisjon i 59 uker, deretter har min mor sagt seg villig til å passe nurket en dag i uken i de par-tre månedene vi blir nødt til å ta ulønnet permisjon. Dette gjør at jeg og sambo begge kan jobbe tre dager i uka (60%) i perioden der vi har ulønnet permisjon slik at vi ikke står helt uten inntekt.

Resten dekker vi opp med ferie (jeg overfører to uker fra i år pluss fem ferieuker fra 2017 til 2018, kombinert med fem nye ferieuker i 2018 har jeg da 12 uker ferie, og sambo kommer til å overføre minst to uker fra 2016/2017 slik at han har minst 7 uker ferie i 2018).

Vi tar ferie og ulønnet permisjon til august. Men ønsker å ha noe ferie sammen og å ha noe igjen til høsten siden vi har skolebarn. Da blir det mer ulønnet perm.

Vi har satt opp en spareplan, starter nå. Det betyr at vi må være litt forsiktige en stund, men det er det jo verdt ❤️

Husk at man kan søke kontantstøtte de månedene en av foreldrene må gå i ulønnet permisjon mellom permisjonsslutt og barnehagestart. Støtten er på 6000 kr i måneden, og det hjelper jo litt på hvertfall :) (slik var det i hvertfall i 2015).

Vi kommer nok til å ta 100%, spe på med ferieuker og så ta ulønnet med kontantstøtte de siste månedene fram til barnehagestart i august 2018 :) og er vi riktig så flinke, har vi klart å spare opp en liten buffer for de siste månedene også..

Skal sies at samboeren min er konsulent og har en grei arbeidsgiver som betaler ham 100% av fastlønnen hans i permisjonstiden hans selv om jeg har 80%. Grunnen til de gjør dette er at under permisjonen går han glipp av bonusen han ellers ville ha fått for hver time han fakturerer til en kunde. Derfor er foreldrepengeveilederen til NAV misvisende i vårt tilfelle, i den forstand at vi taper ikke like mye inntekt som vi ellers ville ha gjort.

Jeg har en praksisperiode april 2018, så jeg kommer til å være i permisjon frem til det. Om vi tar 100% eller 80% må vi se på. Samboeren tjener over grensen å får uansett mye mindre av NAV enn normalt under sin permisjon, så om han da bare skal få 80% av dem summen vet jeg ikke helt om går:p

Back
Topp