Oss testetøser imellom

Ble oppdaget rundt uke 30, så de tok det før det ble alvorlig. Ble satt i gang, men endte i akutt keisersnitt uke 35+3 og ut kom en veldig liten jente på 1900g.
I forhold til å forhindre så sier alle veldig mye forskjellig, noen sier at man ikke kan gjøre noe for å forhindre, likevel finnes det visse risikofaktorer, for meg er det overvekt og tidligere svangerskapsforgiftning. I tillegg er førstegangsmødre noe mer utsatt. Så det med overvekt kan jeg gjøre noe med. De sier jo helst ikke slank deg som gravid, men jeg har snakket med legen og hun sier i min situasjon er det helt greit. Fosteret tar det som det trenger uavhengig av hva jeg spiser og så lenge jeg ikke sulter meg selv så går det bra. Skjer det igjen så har jeg i hvert fall vært igjennom det før og vet hva det går i.


Sniker.
Jeg har også hatt svangerskapsforgiftning. I første svangerskap startet det i uke 33, men fikk ikke så god oppfølging så det endte med ASK (på nippet til katastrofesnitt) 38+5.
Før nr 2 flyttet jeg og byttet sykehus. Fikk beskjed om å bruke Albyl-E 75mg fra uke 12 i neste svangerskap. Fikk da også tett oppfølging med UL i uke 24, 30, 34 og 38, blodtrykk og urinsjekk hver andre uke fra uke 24 og hver uke fra uke 32. Ny svangerskapsforgiftning, men da ikke før uke 38+2, ble igangsatt dagen etter og fødte 38+5. Langt mindre dramatisk enn første gang og følte meg mye tryggere. Har fått beskjed om samme oppfølging om det blir et 3. Svangerskap.
Forhør deg med sykehuset ditt, evt. Be om henvisning til sykehuset fra fastlegen for samtale og oppfølging rundt nytt svangerskap.
Lykke til :)
 
10 eller 11 DPO

Testen ble tatt på utvannet urin. Ble litt ivrig og klarte ikke å dy meg:meh:

Er metode tidligtester kjent for å gi skygge?
 

Vedlegg

  • 19E9567C-2968-469F-9FF5-97E5652904E4.jpeg
    19E9567C-2968-469F-9FF5-97E5652904E4.jpeg
    39,4 KB · Visninger: 119
  • F9C11A56-C7FF-4527-9544-AF8EB83DF9D3.jpeg
    F9C11A56-C7FF-4527-9544-AF8EB83DF9D3.jpeg
    20,4 KB · Visninger: 117
Hjelp!!!

Jeg er 8 dpo, tok test nå i ettermiddag. Har holdt meg siden kl 14, og ikke drukket noe, tisset nå kl 18 ca.
Tok først en tidligtest fra babyplan som var blenda. Tok en vanlig test fra samme urin, og til slutt en El test, bare for og se..

Og nå er det strek på den vanlige testen, tidlig testen er blenda!
Men! Jeg la de tre testene tett sammen for å se bedre, og da trekte det litt urin fra El testen til den vanlige, altså fra oppsugningsdelen... Kan dette ha noe og si?!!
Hjelp, gjett om jeg skjelver.
 

Vedlegg

  • IMG_20201124_180949.jpg
    IMG_20201124_180949.jpg
    13,2 KB · Visninger: 139
  • IMG_20201124_180551.jpg
    IMG_20201124_180551.jpg
    13,2 KB · Visninger: 137
Hjelp!!!

Jeg er 8 dpo, tok test nå i ettermiddag. Har holdt meg siden kl 14, og ikke drukket noe, tisset nå kl 18 ca.
Tok først en tidligtest fra babyplan som var blenda. Tok en vanlig test fra samme urin, og til slutt en El test, bare for og se..

Og nå er det strek på den vanlige testen, tidlig testen er blenda!
Men! Jeg la de tre testene tett sammen for å se bedre, og da trekte det litt urin fra El testen til den vanlige, altså fra oppsugningsdelen... Kan dette ha noe og si?!!
Hjelp, gjett om jeg skjelver.


Åj, det var rart! Hadde jeg bare sett den ene ville jeg sagt du var gravid uten tvil. Men blir jo usikker når tidligtesten er helt blenda! Blir spennende med oppdatering her.. Veeeeldig rart hvis testen er falsk positiv i hvert fall.
 
Åj, det var rart! Hadde jeg bare sett den ene ville jeg sagt du var gravid uten tvil. Men blir jo usikker når tidligtesten er helt blenda! Blir spennende med oppdatering her.. Veeeeldig rart hvis testen er falsk positiv i hvert fall.

Ja dette her var rart... Tatt enda en vanlig, men den er negativ. Men som jeg skrev, så kom den litt borti El testen, men det skal vel ikke ha noe å si?
 
Hjelp!!!

Jeg er 8 dpo, tok test nå i ettermiddag. Har holdt meg siden kl 14, og ikke drukket noe, tisset nå kl 18 ca.
Tok først en tidligtest fra babyplan som var blenda. Tok en vanlig test fra samme urin, og til slutt en El test, bare for og se..

Og nå er det strek på den vanlige testen, tidlig testen er blenda!
Men! Jeg la de tre testene tett sammen for å se bedre, og da trekte det litt urin fra El testen til den vanlige, altså fra oppsugningsdelen... Kan dette ha noe og si?!!
Hjelp, gjett om jeg skjelver.

dette skjedde hos meg også. Da tok dessverre testen til seg farge og ble positiv.. fikk en blenda etterpå. Håper at det ikke er tilfelle for deg og at den forblir slik :)
 
dette skjedde hos meg også. Da tok dessverre testen til seg farge og ble positiv.. fikk en blenda etterpå. Håper at det ikke er tilfelle for deg og at den forblir slik :)

Da har vi nok svaret der ja, alt for sterk strek til å være 8 dpo. Og når ikke tidligtesten hadde antydning til strek engang....
Søren da :sad010
 
Sniker.
Jeg har også hatt svangerskapsforgiftning. I første svangerskap startet det i uke 33, men fikk ikke så god oppfølging så det endte med ASK (på nippet til katastrofesnitt) 38+5.
Før nr 2 flyttet jeg og byttet sykehus. Fikk beskjed om å bruke Albyl-E 75mg fra uke 12 i neste svangerskap. Fikk da også tett oppfølging med UL i uke 24, 30, 34 og 38, blodtrykk og urinsjekk hver andre uke fra uke 24 og hver uke fra uke 32. Ny svangerskapsforgiftning, men da ikke før uke 38+2, ble igangsatt dagen etter og fødte 38+5. Langt mindre dramatisk enn første gang og følte meg mye tryggere. Har fått beskjed om samme oppfølging om det blir et 3. Svangerskap.
Forhør deg med sykehuset ditt, evt. Be om henvisning til sykehuset fra fastlegen for samtale og oppfølging rundt nytt svangerskap.
Lykke til :)
Jeg har faktisk vært i kontakt med legen allerede og resepten står klar om alt går som det skal. Mitt endte vel egentlig i katastrofesnitt, jeg bare er ikke så vant med alle begrepene :wacky: Jeg ble i hvert fall løpt ned gangen og husker en alarm som peip, så ble jeg lagt i narkose. Jeg husker ikke om det var 7 eller 10 minutter det tok fra de ikke fant puls til hun var ute, det gikk i hvert fall veldig raskt. De måtte gjennopplive, men det tok heldigvis ikke lange stunden før hun begynte å puste selv.

Var barnet ditt lite ved første fødsel også? Hvordan var det i forhold til andre fødsel? Jeg har egentlig slått meg til ro med at det nok skjer igjen, men jeg håper jeg kommer en del lenger og at veksten ikke stopper opp!
 
Da har vi nok svaret der ja, alt for sterk strek til å være 8 dpo. Og når ikke tidligtesten hadde antydning til strek engang....
Søren da :sad010
Kan det hende du har klart å blande tidlig og vanlig? Vi krysser fingrene uansett for at du er og at testen snart blir positiv! :happy:
 
Jeg har faktisk vært i kontakt med legen allerede og resepten står klar om alt går som det skal. Mitt endte vel egentlig i katastrofesnitt, jeg bare er ikke så vant med alle begrepene :wacky: Jeg ble i hvert fall løpt ned gangen og husker en alarm som peip, så ble jeg lagt i narkose. Jeg husker ikke om det var 7 eller 10 minutter det tok fra de ikke fant puls til hun var ute, det gikk i hvert fall veldig raskt. De måtte gjennopplive, men det tok heldigvis ikke lange stunden før hun begynte å puste selv.

Var barnet ditt lite ved første fødsel også? Hvordan var det i forhold til andre fødsel? Jeg har egentlig slått meg til ro med at det nok skjer igjen, men jeg håper jeg kommer en del lenger og at veksten ikke stopper opp!

Godt å høre at det er på plass :)
Nr 1 var 2660g og 45cm. Tilstanden min var verre en veslemor sin. Fra snitt ble bestemt til hun var ute gikk det ca 15 minutter. Hun var liten, men hadde full apgar-score. Jeg endte med HELLP-syndrom, opphold på intensiven, blodoverføring og påfølgende blodtrykksbehandling. Hadde jeg fått skikkelig oppfølging med nr 1 hadde jeg aldri fått gå så lenge. Da hadde det blitt prematur fødsel/forløsning.

Nr 2 var 2760 og 47cm. Fin form han også heldigvis. Jeg fikk behandling med blodtrykksmedisiner og var innlagt til observasjon og igangsettingen fra høyt blodtrykk og proteinurin ble oppdaget 38+2 til jeg fødte 38+5.
Hadde hatt normalt trykk og urin 4 dager før, og det steg brått til 148/99, +2 protein og hodepine.
Vektkontrollene gikk fra +3% i uke 24 til -18% i uke 38.
Trodde lenge jeg skulle slippe unna med nr 2 siden alle målinger var fine så lenge, men den stadige avvikende veksten gjorde at jeg skjønte hvor det var.
Men er godt fornøyd med at jeg fikk oppleve vaginal fødsel med nr 2, selv om jeg stort sett var lenket fast til CTG og overvåkningsutstyr i senga hele fødselen :hilarious:
 
Godt å høre at det er på plass :)
Nr 1 var 2660g og 45cm. Tilstanden min var verre en veslemor sin. Fra snitt ble bestemt til hun var ute gikk det ca 15 minutter. Hun var liten, men hadde full apgar-score. Jeg endte med HELLP-syndrom, opphold på intensiven, blodoverføring og påfølgende blodtrykksbehandling. Hadde jeg fått skikkelig oppfølging med nr 1 hadde jeg aldri fått gå så lenge. Da hadde det blitt prematur fødsel/forløsning.

Nr 2 var 2760 og 47cm. Fin form han også heldigvis. Jeg fikk behandling med blodtrykksmedisiner og var innlagt til observasjon og igangsettingen fra høyt blodtrykk og proteinurin ble oppdaget 38+2 til jeg fødte 38+5.
Hadde hatt normalt trykk og urin 4 dager før, og det steg brått til 148/99, +2 protein og hodepine.
Vektkontrollene gikk fra +3% i uke 24 til -18% i uke 38.
Trodde lenge jeg skulle slippe unna med nr 2 siden alle målinger var fine så lenge, men den stadige avvikende veksten gjorde at jeg skjønte hvor det var.
Men er godt fornøyd med at jeg fikk oppleve vaginal fødsel med nr 2, selv om jeg stort sett var lenket fast til CTG og overvåkningsutstyr i senga hele fødselen :hilarious:
Så utrolig fint å høre at du fikk føde vaginalt med nr.2! Jeg ønsker meg så veldig en naturlig fødsel med den nærheten man blir frarøvet ved et keisersnitt, spesielt med narkose :( Nå kutter jeg all koffein denne gang, utenom litt te eller iste i ny og ne, alt som kan påvirke vekst. Håper å komme meg lenger denne gang!
 
Så utrolig fint å høre at du fikk føde vaginalt med nr.2! Jeg ønsker meg så veldig en naturlig fødsel med den nærheten man blir frarøvet ved et keisersnitt, spesielt med narkose :( Nå kutter jeg all koffein denne gang, utenom litt te eller iste i ny og ne, alt som kan påvirke vekst. Håper å komme meg lenger denne gang!

Forstår deg veldig godt. Ble også lagt i narkose med nr 1. Fikk se henne i 2-3min etter at jeg våknet til 2 timer etter forløsning og så fikk jeg ikke se henne igjen før 9-10timer senere. Var et enormt savn å ligge der uten jenta mi.
Be om hyppige kontroller hos jordmor/lege under svangerskapet. Som sagt hadde jeg BT og urinkontroll hver 2. Uke fra uke 24 og så hver uke fra uke 32. Om de ikke har sagt noe om det, så krev på OUL at du får vekstkontroller i uke 24, 30, 34 og 38 hvor de også sjekker blodtilstrømning til livmor og navlestreng.
Ønsker deg masse lykke til med nytt svangerskap og håper du får oppleve vaginal fødsel ❤️
 
Dere ass, spør om hjelp her jeg:

Jeg er på IKM i dag, og håper såklart. Har testet med billige-tester sine tidligtester flere dager, blenda. I går og i dag også testet med RFSU test ofte. Også blendahvitt.

En del symptomer som jeg kan kjenne igjen fra tidligere svangerskap, og jeg vet jeg produserer HCG sent.

Hvilke tester anbefaler du? Fortrinnsvis en jeg kan få tak i på apoteket :)
 
Merkelig at Make sure 25 mlU gir like sterk farge som Clearblue 10 mlU :wideyed:.

De to nederste testene er tatt fra samme urin. (Dårlig kvalitet på bildene, i know)
 

Vedlegg

  • 778788E5-41DB-4216-8297-458DD878CC0B.jpeg
    778788E5-41DB-4216-8297-458DD878CC0B.jpeg
    27,1 KB · Visninger: 117
Last edited:
Noen erfaringer med positiv test med 10 mlu sensitivitet, å negativ på 25mlu?
Den første er vitusapotek sin egen tidlig test, har god erfaring med den fra før. Vises ikke så godt på bildet, men er helt klart rosa og positiv, å streken kom med en gang.
Den andre er tatt 3 timer etterpå, rfsu sin "vanlige" test.
Når kan jeg evt forvente at den på 25 blir positiv?
Har ingen anelse om dpo, fikk bare en følelse av å teste!
 

Vedlegg

  • IMG_20201125_071215.jpg
    IMG_20201125_071215.jpg
    10,1 KB · Visninger: 116
  • IMG_20201125_111449.jpg
    IMG_20201125_111449.jpg
    27,9 KB · Visninger: 117
Noen erfaringer med positiv test med 10 mlu sensitivitet, å negativ på 25mlu?
Den første er vitusapotek sin egen tidlig test, har god erfaring med den fra før. Vises ikke så godt på bildet, men er helt klart rosa og positiv, å streken kom med en gang.
Den andre er tatt 3 timer etterpå, rfsu sin "vanlige" test.
Når kan jeg evt forvente at den på 25 blir positiv?
Har ingen anelse om dpo, fikk bare en følelse av å teste!


Jeg ser svak strek på den nederste da
 
Back
Topp