Oslo universitetssykehus, Ullevål

Jeg har født på ABC tre ganger, sist i 2010. Søkte om plass nå og fikk det, men har kun fått time til ul. Husker ikke fra tidligere om jeg fikk svar fra selve ABC avdelingen... vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Vil gjerne gå til kontroll der
 
Brystpumpe har de, men erfaringsmessig skal hele avdelinga bruke den på natt, så jeg angret på at jeg ikke hadde med min egen. Jeg sleit litt med amminga til å begynne med. Tror ikke det er ammeputer tilgjengelig, men kan jo alltids bruke dyner og puter.

Babyklær tror jeg du må ta med selv, Men håndklær var det i fleng!

Siden jeg nå har født - ammepute hadde de der, fikk låne en sånn cozyfix :)

Måtte bruke egne klær til meg og baby. Vi fikk en gulper så skulle hatt med mye mer klær og tepper ol. Og veldig lurt å ha egne engangskluter til bleieskift, bare hardt papir der. Men bleier og bind var det fritt frem på.

Pumpe hadde vi ikke noe behov for. Håndmelket litt bare. Men hele resten av etasjen brukte utlånspumper, så tydelig at det var populært.

Savnet at de ikke byttet sengetøy hver dag på hotellet, det var skikkelig ekkelt og fullt av blod, svette og melk etter et par dager. Vsr deilig å komme hjem!
 
Noen med nyere erfaring fra Ullevål som vil dele? Hva var praktisk å ha med? :)
Jeg fødte der 8 mars. Trenger ikke ha med deg stort, altså, du må jo ha med klær/toalettsaker osv. Men du får bleier, bind osv der. Får også låne pumpe, ammepute osv. Noe spesifikt du lurer på om du trenger å ha med? :) tips: eget toalettpapir. Litt grovt det de har der.
 
Last edited:
Jeg fødte der 8 mars. Trenger ikke ha med deg stort, altså, du må jo ha med klær/toalettsaker osv. Men du får bleier, bind osv der. Får også låne pumpe, ammepute osv. Noe spesifikt du lurer på om du trenger å ha med? :) tips: eget toalettpapir. Litt grovt det de har der.

Takk for tips om toalettpapir, det er noe jeg har sett blitt nevnt for andre steder men tenkt vi ikke trenger men da skal jeg legge det i føde-bagen :)

Har pakket føde-bagen klar for april babyen så var egentlig bare ute etter tips til hva andre har tatt med som var nyttig, eller ting man hadde glemt som kunne vært nyttig å huske på! :) Hadde du med eget helseteppe til babyen? Jeg har pakket det men har lest at enkelte steder får man låne og andre steder kan man kjøpe på sykehuset.
 
Takk for tips om toalettpapir, det er noe jeg har sett blitt nevnt for andre steder men tenkt vi ikke trenger men da skal jeg legge det i føde-bagen :)

Har pakket føde-bagen klar for april babyen så var egentlig bare ute etter tips til hva andre har tatt med som var nyttig, eller ting man hadde glemt som kunne vært nyttig å huske på! :) Hadde du med eget helseteppe til babyen? Jeg har pakket det men har lest at enkelte steder får man låne og andre steder kan man kjøpe på sykehuset.
Vi hadde med, men fikk også låne der. :)
 
Jeg fødte der 8 mars. Trenger ikke ha med deg stort, altså, du må jo ha med klær/toalettsaker osv. Men du får bleier, bind osv der. Får også låne pumpe, ammepute osv. Noe spesifikt du lurer på om du trenger å ha med? :) tips: eget toalettpapir. Litt grovt det de har der.
Har de blitt noe bedre på kluter siden sist? Husker at barselshotellet bare hadde stivt grovt tørkepapir og vanlige håndklær da jeg fødte der i 2017. Skal føde der igjen nå snart og vurderer ta med engangskluter denne gangen.
 
Har de blitt noe bedre på kluter siden sist? Husker at barselshotellet bare hadde stivt grovt tørkepapir og vanlige håndklær da jeg fødte der i 2017. Skal føde der igjen nå snart og vurderer ta med engangskluter denne gangen.
Vet du, det husker jeg ikke. Vi brukte tørre engangskluter med vann, veldig greie, men husker ikke om vi tok med selv eller om de hadde der fra før.
 
Noen med nyere erfaring fra Ullevål som vil dele? Hva var praktisk å ha med? :)

Jeg fødte også på Ullevål 8 mars. Enig i at dopapiret ikke var spesielt mykt, og angret på at jeg tok ut rullen jeg hadde pakket med. Vi lå på barsel, fikk ha med barnefar alle nettene, og jeg savnet et stort og mykt håndkle. Jeg syntes også bindene/bleiene man fikk på barsel ble litt store og harde, ble sydd og det gjorde vondt å sitte på den store klumpete bleien. Brukte derfor nattbind fra libresse og skiftet oftere. Ellers får man det meste, men jeg var glad vi hadde med oss klær og tepper til babyen.

Er superfornøyd med personell både på observasjonsposten, føde A og barsel. Hadde en kjempefin fødsel, alle tok hensyn til ønskene mine i fødebrevet og hadde lest det på forhånd. Personalet på barsel var også helt fantastisk! Hyggelige damer som ga oss så god hjelp til amming og alt annet vi måtte lure på.
 
Har de blitt noe bedre på kluter siden sist? Husker at barselshotellet bare hadde stivt grovt tørkepapir og vanlige håndklær da jeg fødte der i 2017. Skal føde der igjen nå snart og vurderer ta med engangskluter denne gangen.

Jeg lå på barsel, der hadde de myke tørre engangskluter :)
 
Kjempe fornøyd med fødsel på Ullevål. Hadde en kjempe fin jordmor under fødsel og følte det var mange dyktige folk der. Også fornøyd med barselshotellet og oppfølgingen der. Ringte på de som var på vakt når vi trengte hjelp med amming osv.

Tips;
- ta med myke tørre engangskluter, hadde ikke det på hotellet. De hadde masse bind og bleier.
- hardt/grovt do papir på hotellet men for å være ærlig så merket jeg ikke noe til det.

Savnet litt mer informasjon om hva skjer nå, jeg visste bl a ikke at de skulle ta målinger av meg hver dag under oppholdet, så jeg fjernet de klistremerkene etter første gang for trodde jeg var ferdig.

Siden jeg var der i påsken så stengte kantinen kl 18. Så greit å ha med litt snacks på rommet for ble sulten igjen før frokosten åpnet kl 0800. Men er døgnåpen kiosk ved resepsjonen og Kiwi butikk i nærheten.
 
Fødte mitt første barn på Ullevål i januar 2018. Følte meg veldig godt ivaretatt på føden - det var veldig fullt da vi kom inn, men de fant plass til oss. Heldigvis, for ungen kom etter bare 30min. Var på føden i ca 3-4 timer totalt.

Fra overføring til barselhotellet var historien en helt annen. Jeg følte meg ikke ivaretatt i det hele tatt. I løpet av de tre og et halvt døgnene vi var der så vi ikke samme fjes to ganger. Over halvparten av de som jobbet der snakket ikke norsk, eller så dårlig norsk at jeg ikke forsto dem. Prøvde flere ganger å få hjelp med amming, men hver gang tok det over halvannen time før det kom noen (utrolig stressende for en sliten og forfjamset førstegangsmor med en sulten og illskrikende baby). Jeg ble også klippet og sydd og hovnet veldig opp (kunne ikke sitte på tre uker etterpå), men mine smerter og bekymringer ble bare viftet bort. Ingen som kunne undersøke om ting så greit ut der nede, jeg fikk bare beskjed om å ta mere Paracet.

Så jeg hadde vært mere bekymra for personellet enn dopapiret på barselhotellet (men å ta med egne vaskeservietter er lurt!).
Nå er jeg gravid igjen og vet ikke hvor jeg skal føde, men det blir IKKE på Ullevål! (Men jeg har vurdert ABC, har inntrykk av at flere har følt seg ivaretatt der)
 
Fødte mitt første barn på Ullevål i januar 2018. Følte meg veldig godt ivaretatt på føden - det var veldig fullt da vi kom inn, men de fant plass til oss. Heldigvis, for ungen kom etter bare 30min. Var på føden i ca 3-4 timer totalt.

Fra overføring til barselhotellet var historien en helt annen. Jeg følte meg ikke ivaretatt i det hele tatt. I løpet av de tre og et halvt døgnene vi var der så vi ikke samme fjes to ganger. Over halvparten av de som jobbet der snakket ikke norsk, eller så dårlig norsk at jeg ikke forsto dem. Prøvde flere ganger å få hjelp med amming, men hver gang tok det over halvannen time før det kom noen (utrolig stressende for en sliten og forfjamset førstegangsmor med en sulten og illskrikende baby). Jeg ble også klippet og sydd og hovnet veldig opp (kunne ikke sitte på tre uker etterpå), men mine smerter og bekymringer ble bare viftet bort. Ingen som kunne undersøke om ting så greit ut der nede, jeg fikk bare beskjed om å ta mere Paracet.

Så jeg hadde vært mere bekymra for personellet enn dopapiret på barselhotellet (men å ta med egne vaskeservietter er lurt!).
Nå er jeg gravid igjen og vet ikke hvor jeg skal føde, men det blir IKKE på Ullevål! (Men jeg har vurdert ABC, har inntrykk av at flere har følt seg ivaretatt der)
Kan anbefale Ahus. Der er de veldig på, både på barsel og hotell.
Kongsberg og Kalnes skal også være bra.
 
Hei!
Noen med nyere erfaringer fra Ullevål? Er fortsatt en en liten stund igjen til terminen i mars, men tenkte det var greit å begynne å planlegge litt :)
 
Fødte der i august! Kjempefornøyd med jordmødrene på føden. Babyen måtte innom intensivavdelingen, der er også personalet helt fenomenale. På barselhotellet syns jeg det bar preg av at de hadde altfor mye å gjøre. Noen jordmødrene der var også vanskelig å forstå språklig sett. På tross av halvkjipt opphold på barselhotellet er jeg ikke i tvil om at jeg ville født på Ullevål igjen :)

Ta med klær til baby, deg selv og mann og kanskje litt tørre stellekluter. Ellers syns jeg de hadde de vi trengte (bleier, bind++).
 
Hei dere! Jeg har termin om 30 dager (hurra/ hjelp!), og skal etter planen føde på Ullevål. Det er mitt første barn, og jeg merker at jeg har et stort behov for informasjon om stort og smått for å kunne forberede meg både praktisk og mentalt til fødselen. Er det noen som vil dele noen nyere erfaringer fra Ullevål? Jeg tenker for eksempel på hva som er lurt å pakke i fødebagen, og hva som finnes der? Er det noe «spesielt» med Ullevål som kan være kjekt å vite?

Nå får jo heldigvis mannen min vært med, og vi bor ti minutter unna sykehuset, men jeg er av typen «bedre føre var», så jeg vil helst ha mest mulig på stell før det braker løs. Setter stor pris på erfaringer og råd! :)
 
Hei dere! Jeg har termin om 30 dager (hurra/ hjelp!), og skal etter planen føde på Ullevål. Det er mitt første barn, og jeg merker at jeg har et stort behov for informasjon om stort og smått for å kunne forberede meg både praktisk og mentalt til fødselen. Er det noen som vil dele noen nyere erfaringer fra Ullevål? Jeg tenker for eksempel på hva som er lurt å pakke i fødebagen, og hva som finnes der? Er det noe «spesielt» med Ullevål som kan være kjekt å vite?

Nå får jo heldigvis mannen min vært med, og vi bor ti minutter unna sykehuset, men jeg er av typen «bedre føre var», så jeg vil helst ha mest mulig på stell før det braker løs. Setter stor pris på erfaringer og råd! :)

Så spennende! Fødte på Ullevål i april, også førstegangs. Kommentarene fra 2018/2019 I denne tråden er egentlig ganske dekkende for min opplevelse. Jeg var ett døgn på barselavdelingen og ett døgn på barselhotellet. Barselavdelingen har tørre engangskluter, men ikke barselhotellet, så det ville jeg tatt med. Ville også tatt med flipflops til dusjing. Det var veldig varmt på barselavdelingen, så der gikk jeg kun i ammesinglet, truse og tynn morgenkåpe (var bare på rommet hele tiden :)).

Nå vet jeg ikke om de har myket opp på koronarestriksjonene siden april, men jeg fikk ikke forlate rommet på barselavdelingen og var glad jeg hadde med mye snacks. På barselhotellet kunne man gå i restauranten pluss kiosken i resepsjonen.

Jeg fikk veldig god hjelp med ammingen på barselavdelingen. De er generelt mye mer «på» enn på hotellet, som virker litt underbemannet. Hvis du kommer på hotellet bør du stå på krava når det gjelder å få veiledning mtp amming. Jeg syntes det var litt slitsomt å være på barselavdelingen, men har skjønt i ettertid at det var gull verdt med tanke på ammestart.

Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på :) og lykke til!
 
Så spennende! Fødte på Ullevål i april, også førstegangs. Kommentarene fra 2018/2019 I denne tråden er egentlig ganske dekkende for min opplevelse. Jeg var ett døgn på barselavdelingen og ett døgn på barselhotellet. Barselavdelingen har tørre engangskluter, men ikke barselhotellet, så det ville jeg tatt med. Ville også tatt med flipflops til dusjing. Det var veldig varmt på barselavdelingen, så der gikk jeg kun i ammesinglet, truse og tynn morgenkåpe (var bare på rommet hele tiden :)).

Nå vet jeg ikke om de har myket opp på koronarestriksjonene siden april, men jeg fikk ikke forlate rommet på barselavdelingen og var glad jeg hadde med mye snacks. På barselhotellet kunne man gå i restauranten pluss kiosken i resepsjonen.

Jeg fikk veldig god hjelp med ammingen på barselavdelingen. De er generelt mye mer «på» enn på hotellet, som virker litt underbemannet. Hvis du kommer på hotellet bør du stå på krava når det gjelder å få veiledning mtp amming. Jeg syntes det var litt slitsomt å være på barselavdelingen, men har skjønt i ettertid at det var gull verdt med tanke på ammestart.

Spør gjerne hvis det er noe konkret du lurer på :) og lykke til!
Tusen takk for svar, det er veldig nyttig! :) Har notert meg både flipflops og tørre kluter. Og takk for tips angående ammehjelp, jeg er veldig spent på hvordan amminga skal fungere.

Håper temperaturene synker litt før jeg føder, det er ikke særlig lovende hvis det var varmt der allerede i april. Puh!

Og siden du tilbyr deg (tusen takk igjen!) har jeg noen flere spørsmål:

Er det sånn at man må dele rom, eller er dette kun hvis det er veldig fullt?

Får man bleier, ammeinnlegg, bind og sånt, eller er det greit å ha med?

Mener å ha hørt et sted at det er kjøleskap både på barsel og på hotellet, stemmer det? Hadde vært gull å kunne oppbevare matpakker (med masse salami og brie), yoghurt, etc. :)
 
Tusen takk for svar, det er veldig nyttig! :) Har notert meg både flipflops og tørre kluter. Og takk for tips angående ammehjelp, jeg er veldig spent på hvordan amminga skal fungere.

Håper temperaturene synker litt før jeg føder, det er ikke særlig lovende hvis det var varmt der allerede i april. Puh!

Og siden du tilbyr deg (tusen takk igjen!) har jeg noen flere spørsmål:

Er det sånn at man må dele rom, eller er dette kun hvis det er veldig fullt?

Får man bleier, ammeinnlegg, bind og sånt, eller er det greit å ha med?

Mener å ha hørt et sted at det er kjøleskap både på barsel og på hotellet, stemmer det? Hadde vært gull å kunne oppbevare matpakker (med masse salami og brie), yoghurt, etc. :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

1. Jeg lå på dobbeltrom på barselavdelingen (barselhotellet er jo tilnærmet et vanlig hotell, så der har man eget rom). Vet ikke om de også har enerom på barselavdelingen, det kan kanskje noen andre svare på? Hvis alt er normalt etter fødselen blir du jo uansett sendt til barselhotellet og får eget rom :)

2. Alt av bleier, bind, nettingtruser er tilgjengelig. Vet ikke om de har ammeinnlegg, for min del trengte jeg det ikke da jeg kun hadde råmelk mens jeg var på sykehuset. Skader uansett ikke å ta med!

3. På barselhotellet var det kjøleskap på rommet, ikke på barselavdelingen. Vet faktisk ikke om man har tilgang til kjøleskap på barselavdelingen (altså utenfor rommet), hadde bare med ufornuftig mat som ikke trengte å kjøles :p håper noen andre kan svare! :)
 
Back
Topp