Oslo universitetssykehus, Ullevål

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon:23 02 75 50
Nettside: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen?sted=Ullevål sykehus
Adresse: Kirkeveien 166, 0450 Oslo (vis på kartet)

Fødeavdelingen har 15 fødestuer og tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Barseltilbud og visittider:
Ro og hvile er svært viktig for mor og barn den første tiden etter fødsel. Det er dessverre ikke mulighet for besøk i barselavdelingen for andre enn pappa/medmor og søsken. Dere er velkomne hele dagen, bortsett fra i siestaen mellom kl. 13.00-16.00. Det skal være ro i avdelingen etter kl. 21.00. Det finnes barselhotell.

Barsel A og Barsel B er for barselkvinner med spesielle behov, som har hatt keisersnitt eller andre inngrep under fødselen. Det er plass til henholdsvis 13 og 14 kviner på hver avdeling, fordelt på dobbeltrom og noen få enerom. Kvinner som har født med keisersnitt har ofte de to første dagene på barselavdelingen og de to siste på hotellet.

Gjennomsnittlig liggetid: 2-3 døgn. 3-4 døgn etter keisersnitt

Her finner du Spedbarnsboken: Boken står i egen monter slik at foreldre kan forsyne seg selv.

Parkering: Parkering mot avgift på sykehusets parkeringsplasser.

Antall fødsler i året: ca 9500 fødsler. Fødeavdelingene er plassert på to ulike steder i Oslo: Ullevål sykehus og Rikshospitalet

Link til brosjyre for de fødende:
http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om oss/Avdelinger/Kvinne- og barneklinikken/Fødeavdelingen/Fodeavd_brosjyre_2011_UUS.pdf
 
Last edited by a moderator:
Har født både på føde B og på ABC klinikken. Å føde på Føde B var helt ok, fikk lystgass og litt ekstra hjelp mot slutten. Oppholdet på hotellet var også bra, selv om vi måtte bli i fem dager fordi lillemann hadde utviklet gulsott...

Vil absolutt anbefale å føde på ABC klinikken. Der fikk jeg/vi god oppfølging hos fast jordmor, men desverre hadde hun ferie da lillemann ville komme. Vi ble godt tatt imot da vi kom inn for å sjekke om jeg var kommet godt nok igang, og jeg kunne selv velge om jeg ville bli eller dra hjem da vi fant ut at jeg ikke var kommet godt nok igang. Vi valgte å dra hjem.

Kom tilbake 6 timer senere og da var det bare å henge i prekestolen. Jeg fikk jobbe i fred, siden jeg ønsket det, jordmoren tittet bare innom innimellom for å sjekke om jeg hadde det bra. Jeg gikk i dusjen, og to timer etter at jeg kom inn på sykehuset var det vaktskifte og jordmoren som tok imot sønnen min kom inn. Hun sjekket meg og hjalp meg oppi badekaret. Der slappet jeg av og småpratet med jordmoren i en 40 minutter før pressriene startet, og etter 20 minutter med pressing fikk jeg sønnen min opp i armene.

Stemningen var hele tiden rolig og trivelig. Jordmoren var en behagelig person og hun veiledet meg trygt om hvorvidt jeg skulle presse eller bare puste. De ventet til navlestrengen hadde sluttet å pulsere før de lot mannen min klippe den. Etter at jeg hadde presset ut morkaken hjalp de meg over i dobbeltsengen og der fikk vi kose oss sammen i to timer tror jeg før de begynte å måle og veie sønnen min. Så slappet vi litt mer av, før mannen og lillemann gikk rett over gangen til hotellrommet som er i samme avdeling/etasje. Jeg tok en rask dusj og skiftet klær før jeg fulgte etter dem.

Vi ble på hotellrommet til neste dag, da vi dro hjem. Vi kunne ha blitt lenger om vi ønsket det. Fikk samtale med en jordmor som gikk igjennom fødejournalen min med oss og forklarte alt vi lurte på før jeg fikk en kopi av den med meg hjem. Vi var begge mye mer fornøyd med denne fødselen, og mannen min likte seg godt på ABC klinikken :)
 
Fødte vår første datter på ABC. For et fantastisk føde- og svangerskapstilbud! Kjempefornøyd og anbefaler det til alle! Vi fikk hele svangerskapsoppfølgingen på ABC med litt forskjellige jordmødre. Det var supert, for det gjorde oss trygge på stedet og kjent med personalet før den store dagen. Alle vi møtte der var hyggelige og hjelpsomme og de var veldig forståelsesfulle for våre ønsker og behov under fødselen. Oppholdet på ABC etter fødselen var også supert.
Her får man kun naturlig smertelindring. Selv fikk jeg varmt vann, badekar, akupunktur og det fungerte supert.
Man må søke seg inn til ABC og om søknaden for at søknaden skal bli innvilget må visse kriterier være OK. Eks. her er bmi, svangerskapskomplikasjoner, kun et barn i magen, normalt leie osv. Søk tidlig!
ANbefales på det sterkeste. Jeg var så fornøyd at jeg ble litt stressa med nummer to, da vi ikek lengre bodde på østlandet. Kunne man flytte til Oslo de siste ukene før termin for å kunne føde på ABC? Hehe.
 
Jeg har fått fødeplass på Ullevål. Ser frem til det. Godt å høre at dere har positive erfaringer :)
 
Jeg hadde planlagt ks på Ullevål på grunn av seteleie. Veldig fin opplevelse! Ingen som forsøkte å presse meg til å forsøke vaginal fødsel, som jeg vet de gjør ved en del andre sykehus. Måtte ligge to døgn på barsel før vi fikk et døgn på hotellet. Barsel på delt rom var litt slitsomt, men hotellet var topp!
 
Jeg fødte på Ullevål og var veldig fornøyd, skal søke der om spiren holder seg i magen nå :)
 
Noen som hadde med seg to stykker på fødsel på Ullevål?
 
Fødte på Ullevål i 2011, fikk komplikasjoner 10 dager etter termin så ble ikke ABC som planlagt. Hadde med mannen min og mamma. Følte meg godt ivaretatt hele veien tross komplikasjoner før og etter fødselen, så skal tilbake med neste nå til høsten. Fikk enerom på barsel med mannen siden jeg ikke kunne ta vare på hverken meg selv eller barnet de første dagene, var på overvåkning 27 timer etter fødsel. Dag 5 var vi friske nok til å bli utskrevet fra barsel og dro hjem.
 
Noen som har født på Ullevål i år som kan fortelle litt om hva jeg ikke trenger å ta med av utstyr i bagen? Legg gjerne ved hvordan opplevelsen var også, alt er nytt for min del :)
 
Noen som har født på Ullevål i år som kan fortelle litt om hva jeg ikke trenger å ta med av utstyr i bagen? Legg gjerne ved hvordan opplevelsen var også, alt er nytt for min del :)
Jeg fødte 1. mai :)
Du bør ta med klær til deg selv, til baby og til far for de dagene dere skal være der. Baby får ikke låne klær på barselhotellet.
Engangs tørrservietter til å vaske baby ved stelling
Du trenger ikke bind eller bleier da det er det masse av.
Store truser til deg selv så du får plass til bleiene (pga renselsen). Bukser som ikke strammer på magen
Ammetopper / ammebh
Ammeinnlegg i ull
Ammeinnlegg engangs (anbefaler Medela sine)
Lypsyl og bodylotion / håndkrem (tørr luft på sykehuset)
Vannflaske (viktig med mye vann pga amming)
Drikke og noe å bite i til fødsel (jeg hadde med Pepsi Max og tykklefse)
Hårføner om du vil
Kamera med tomt minnekort og lader
Lader til telefon
Toalettsaker
Teppe til babyen
Tror jeg har fått det meste med :) hvis ikke så har man jo Kiwi i umiddelbar nærhet :)
Min opplevelse av å føde på Ullevål var kjempe bra. Hadde jordmor helt for meg selv hele tiden fordi det ikke var noen andre fødende der når jeg kom inn, og jeg fikk massasje hele tiden. Hun passet virkelig på meg at jeg hadde det fint og kom med masse støttende og oppløftende ord. Likte at jeg kunne ha med to stk på fødsel, og at ingen sa noe når jeg fikk besøk etter fødsel, før jeg ble flyttet til hotellet.
Kommer til å føde på Ullevål neste gang også :)
Når har du termin?
 
Jeg fødte 1. mai :)
Du bør ta med klær til deg selv, til baby og til far for de dagene dere skal være der. Baby får ikke låne klær på barselhotellet.
Engangs tørrservietter til å vaske baby ved stelling
Du trenger ikke bind eller bleier da det er det masse av.
Store truser til deg selv så du får plass til bleiene (pga renselsen). Bukser som ikke strammer på magen
Ammetopper / ammebh
Ammeinnlegg i ull
Ammeinnlegg engangs (anbefaler Medela sine)
Lypsyl og bodylotion / håndkrem (tørr luft på sykehuset)
Vannflaske (viktig med mye vann pga amming)
Drikke og noe å bite i til fødsel (jeg hadde med Pepsi Max og tykklefse)
Hårføner om du vil
Kamera med tomt minnekort og lader
Lader til telefon
Toalettsaker
Teppe til babyen
Tror jeg har fått det meste med :) hvis ikke så har man jo Kiwi i umiddelbar nærhet :)
Min opplevelse av å føde på Ullevål var kjempe bra. Hadde jordmor helt for meg selv hele tiden fordi det ikke var noen andre fødende der når jeg kom inn, og jeg fikk massasje hele tiden. Hun passet virkelig på meg at jeg hadde det fint og kom med masse støttende og oppløftende ord. Likte at jeg kunne ha med to stk på fødsel, og at ingen sa noe når jeg fikk besøk etter fødsel, før jeg ble flyttet til hotellet.
Kommer til å føde på Ullevål neste gang også :)
Når har du termin?

Tusen, tusen takk for så godt og utfyllende svar! Det setter jeg kjempestor pris på og gratulerer så mye med den lille :D
Ammeinnlegg var bra du skrev, det så jeg at ikke sto på lista mi. Tror nesten jeg skal bytte ut min liste med din ;)

Jeg har termin 29.juli og venter en gutt. Har kun vært på Ullevål ved ordinær ultralyd i starten av mars og fikk godt inntrykk av det jeg fikk med meg. Skulle selvfølgelig ha skrevet ned spørsmål før vi dro dit, for jeg ble så glad når jeg så hva som gjemte seg i magen at jeg glemte ut alt annet :p
Håper jeg får like fin og god opplevelse som deg :)
Hvordan var det forresten med parkering? Er det rett ved barselhotellet eller et annet sted?
 
Last edited:
Tusen, tusen takk for så godt og utfyllende svar! Det setter jeg kjempestor pris på og gratulerer så mye med den lille :D
Ammeinnlegg var bra du skrev, det så jeg at ikke sto på lista mi. Tror nesten jeg skal bytte ut min liste med din ;)

Jeg har termin 29.juli og venter en gutt. Har kun vært på Ullevål ved ordinær ultralyd i starten av mars og fikk godt inntrykk av det jeg fikk med meg. Skulle selvfølgelig ha skrevet ned spørsmål før vi dro dit, for jeg ble så glad når jeg så hva som gjemte seg i magen at jeg glemte ut alt annet :p
Håper jeg får like fin og god opplevelse som deg :)
Hvordan var det forresten med parkering? Er det rett ved barselhotellet eller et annet sted?
Ikke lenge igjen for deg nå da. Tiden går fort :)
Jeg aner ikke noe om parkeringen dessverre, jeg tok taxi til sykehuset. Men det er jo ett parkeringshus ved hovedinngangen, og det er ikke langt unna. Jeg ville tatt en telefon jeg, og spurt når tiden kommer :) de vet det jo.
Bare hyggelig å kunne hjelpe :)
 
Ikke lenge igjen for deg nå da. Tiden går fort :)
Jeg aner ikke noe om parkeringen dessverre, jeg tok taxi til sykehuset. Men det er jo ett parkeringshus ved hovedinngangen, og det er ikke langt unna. Jeg ville tatt en telefon jeg, og spurt når tiden kommer :) de vet det jo.
Bare hyggelig å kunne hjelpe :)
Hvor mye klær trenger man egentlig til deg selv og babyen hvis man havner på pasienthotellet? Litt redd for å gå overboard...
 
Hvor mye klær trenger man egentlig til deg selv og babyen hvis man havner på pasienthotellet? Litt redd for å gå overboard...
Jeg hadde med pysjamas str 50 og 56 2 av hver, en del sokker, langermede bodyer str 50 og 56 3 stk av hver, joggebukser str 56 2-3 stk, 2 luer, jakke, ullteppe. Hentesett til baby også. Og sånne sokkesko.
Hadde nok med litt mye til baby, men var veldig kos å stelle med han :)
Til deg selv ville jeg ha tatt med 4-5 gode truser, 1-2 gode, myk joggebukse, et par amme-bh og kanskje noe amme-singleter / amme-topper, eller vanlige singleter. En hettejakke eller genser som er god. Hadde også med gravidtights som jeg brukte en del etter fødsel også.
Jeg var ikke i så god form så jeg likte godt at klærne var store og gode, men folk er forskjellige :) men det er ikke noe vits å ta med jeans og sånt (har lest om noen som tar med det :p) og et par joggesko eller noe er godt å ha :)
 
Jeg hadde med pysjamas str 50 og 56 2 av hver, en del sokker, langermede bodyer str 50 og 56 3 stk av hver, joggebukser str 56 2-3 stk, 2 luer, jakke, ullteppe. Hentesett til baby også. Og sånne sokkesko.
Hadde nok med litt mye til baby, men var veldig kos å stelle med han :)
Til deg selv ville jeg ha tatt med 4-5 gode truser, 1-2 gode, myk joggebukse, et par amme-bh og kanskje noe amme-singleter / amme-topper, eller vanlige singleter. En hettejakke eller genser som er god. Hadde også med gravidtights som jeg brukte en del etter fødsel også.
Jeg var ikke i så god form så jeg likte godt at klærne var store og gode, men folk er forskjellige :) men det er ikke noe vits å ta med jeans og sånt (har lest om noen som tar med det :p) og et par joggesko eller noe er godt å ha :)
Takk:)
 
Tror jeg har lyst til å prøve ABC på Ullevål selv om dette er min første fødsel og jeg ikke aaaaaner hvordan det er :) Har hørt og lest mye bra. Jeg har termin i starten av mars, tror dere det er for sent å søke nå?
 
Tror jeg har lyst til å prøve ABC på Ullevål selv om dette er min første fødsel og jeg ikke aaaaaner hvordan det er :) Har hørt og lest mye bra. Jeg har termin i starten av mars, tror dere det er for sent å søke nå?
Bare søk, i verste fall får du nei ;)

Jeg vil også til ABC klinikken og den kommende spiren blir min første(fødte) :) Hørt mye bra og liker tanken på å føde ved et sykehus, men likevel ikke på et tradisjonelt sykehus med lukten, sprøyter og det som medfølger! Er i tillegg en trygghet at man lett kan trilles over på Ullevål ved komplikasjoner :)
 
Tror jeg har lyst til å prøve ABC på Ullevål selv om dette er min første fødsel og jeg ikke aaaaaner hvordan det er :) Har hørt og lest mye bra. Jeg har termin i starten av mars, tror dere det er for sent å søke nå?
Er nok bare å søke nå, du er vel bare et par mnd på vei så det er enda tidlig :) lykke til!
Får du ikke plass der så er fødeavdeling på Ullevål veldig bra den også :)
 
Er nok bare å søke nå, du er vel bare et par mnd på vei så det er enda tidlig :) lykke til!
Får du ikke plass der så er fødeavdeling på Ullevål veldig bra den også :)
Da søker jeg nå. Er 11 uker, så det er ikke alt for langt. Det står på nettsiden at man skal sende søknad til dem. Skal jeg skrive en søknad uten noe skjema? Er det audition også? Nei, jeg tuller. Men jeg kan jo ingen verdens ting om dette :p
 
Da søker jeg nå. Er 11 uker, så det er ikke alt for langt. Det står på nettsiden at man skal sende søknad til dem. Skal jeg skrive en søknad uten noe skjema? Er det audition også? Nei, jeg tuller. Men jeg kan jo ingen verdens ting om dette :p
Haha ja du må fremføre ett dikt mens du står på ett ben :p
Det var min jordmor som søkte for meg, så om du har begynt å gå til jordmor så kan hun søke. Hvis du går til fastlegen så kan legen søke for deg :) har aldri hørt om noen som har søkt selv så det vet jeg ikke om er mulig, men mas på legen din :)
 
Back
Topp