Oslo universitetssykehus, Ullevål

Hei! Noen som nylig har født på Ullevål og vet hvordan dette fungerer i forhold til å ha besøk av far hvis man blir liggende på barsel? Ikke barselhotellet. Har svangerskapsdiabetes, og fikk beskjed om at vi mest sannsynlig ikke vil bli flyttet til hotellet men bli værende på barsel. Hvordan er det da i forhold til corona nå, og besøk av far? Noen med erfaring? :happy:
 
Hei! Noen som nylig har født på Ullevål og vet hvordan dette fungerer i forhold til å ha besøk av far hvis man blir liggende på barsel? Ikke barselhotellet. Har svangerskapsdiabetes, og fikk beskjed om at vi mest sannsynlig ikke vil bli flyttet til hotellet men bli værende på barsel. Hvordan er det da i forhold til corona nå, og besøk av far? Noen med erfaring? :happy:
Jeg fødte 17.07. Fikk ha partner med på barsel hele oppholdet.
 
Fødte på ABC den 12.august og her er litt om oppholdet i disse koronatider:

All skryt til rolige og betryggende jordmødre. Her var det fin atmosfære, ikke noe klinisk opplevelse. Jeg ble riktignok kjørt inn med ambulanse for å rekke frem, så tror ambulansepersonellet også fikk en liten forestilling den dagen

Etter fødselen Fikk jeg på eg en sykehusskjorte og ble sendt avgårde til hotellet, som var fresht og fint.

Bad
I badet var det bleier til barn og bind/trusebleie/ stort innlegg. Dette kunne man spørre om å få mer av under oppholdet også.
Det er stellematte, stelleplass og dopapir a la sykehus er.
Min første fødsel fikk jeg klipp og rift, og da funket det å vaske seg med vann og klappe tørt med dette papiret.
Men denne gangen slapp jeg rift og klipp, og da angret jeg på at jeg ikke tok med en dorull med mykt papir.
Ellers er det Lux såpe i dispensere, så om du foretrekker noe annet så ta det med.

Rom
I rommet var det dobbeltseng, to gode stoler som funket kjempebra som ammestoler. Et lite bord der spisebrettet passer akkurat. Ellers plass til å henge av seg ved døren.
Jordmor var innom nå og da og jeg fikk litt amme hjelp. Ellers var det bare å ringe på, så kom de så snart de var ledige.

Korona

Om du kommer utenom ambulanse :D må du innom korona teltene, svare på noen spm før du går videre til fødeavdelingen.
Min mann var med på fødsel, og på hotellet, men fikk ikke gå ut å feks handle på kiwi for så å komme tilbake.
Kun lov å gå ned til restauranten og opp igjen.

Alt står pådenne siden:
https://oslo-universitetssykehus.no...en-rekke-tiltak-pa-grunn-av-koronasituasjonen

Vi sjekket ut dagen etterpå, men kom tilbake igjen den 14 for noen siste prøver.

Å føde på ABC anbefales, jeg hadde en god opplevelse!!
 
Siden jeg nå har født - ammepute hadde de der, fikk låne en sånn cozyfix :)

Måtte bruke egne klær til meg og baby. Vi fikk en gulper så skulle hatt med mye mer klær og tepper ol. Og veldig lurt å ha egne engangskluter til bleieskift, bare hardt papir der. Men bleier og bind var det fritt frem på.

Pumpe hadde vi ikke noe behov for. Håndmelket litt bare. Men hele resten av etasjen brukte utlånspumper, så tydelig at det var populært.

Savnet at de ikke byttet sengetøy hver dag på hotellet, det var skikkelig ekkelt og fullt av blod, svette og melk etter et par dager. Vsr deilig å komme hjem!
Gjorde de ikke? Så ekkelt!
 
Noen som vil dele nylige erfaringer med besøk av far både til fødsel og på barsel? Vet at man kan finne info om reglement rundt besøk av far på nettsidene deres, men man hører jo alltids om unntak:happy090
 
Jeg er også veldig interessert i nyere erfaringer med Ullevål i disse koronatider. Jeg fødte der i 2018 og følte meg veldig godt ivaretatt. Oppholdet på barselhotellet opplevde jeg vel mer som frustrerende men det var pga at jeg var redd for at jeg ikke fikk i barnet nok mat, og jordmødrene kun var innom engang i blant.
 
Kan far bli kun en natt på barselshotellet? Mannen min leser det som at han må være der i 48 timer hvis han skal overnatte. Det gjør ikke jeg, og syns det høres helt merkelig ut hvis det er casen
 
Kan far bli kun en natt på barselshotellet? Mannen min leser det som at han må være der i 48 timer hvis han skal overnatte. Det gjør ikke jeg, og syns det høres helt merkelig ut hvis det er casen
Nei, han kan være der så lenge du er der, med mindre det er noe nytt i smittevernreglene. Man betaler for ett døgn av gangen.
 
Fødte her i september 2020. Har fått en skikkelig "koronababy" der far ikke var med på noen ultralyder og heller ikke fødsel. Pga at babyen kom i uke 36 (grensen er 37) fikk vi heller ikke være på barselhotell sammen. Sitter allikevel igjen med godt inntrykk. Alle på barsel var fantastiske, skjønner jeg har vært heldig der. De strakte seg også veldig langt for at far skulle få være med oss lengst mulig. Da vi ble kjørt opp til barsel sa de at han fikk være der i en time. Da den timen var gått kom samme jordmor inn igjen med glimt i øyet og sa høyt "ja da får du være her i en time fra nå" :D Fikk veldig god hjelp med amming og mange gode samtaler etter en delvis traumatisk fødselsopplevelse. Jeg var på barsel og fikk alt av utstyr der. Det eneste jeg hadde behov for var lader til mobil og smågodt som mannen pakket med :rolleyes:
 
Hei. Noen som nylig har født på ullevål og kan fortelle om de fremdeles er strenge på at far ikke kan gå ut og inn osv hvis man har fått familierom/enerom? Eller besøk generelt fra familie?
 
Noen som har født på Ullevål og vet om man må bruke egne klær på barselhotellet eller om man kan få låne sykehusklærne der også?
 
Noen som har født på Ullevål og vet om man må bruke egne klær på barselhotellet eller om man kan få låne sykehusklærne der også?
Er vel bare skjorter man får låne? Og nettingtruser tar man jo bare. Så ingen i annet enn egne klær, og evt sykehusskjorten :)
 
Fødte på Ullevål i januar i år. Hadde egentlig et veldig godt inntrykk av føde- og barseltilbudet ettersom alle jeg kjenner som har født der de siste årene har vært storfornøyde. Vi var derimot ikke så fornøyd.

Opplevde å bli glemt alene inne på et undersøkelsesrom på mottaket i over en time. Ble også strippet mot min vilje.

Jordmødrene og fødselslegen var fantastiske. Fødselen var kaotisk og det holdt på å gå ordentlig galt mot slutten, men både mannen og jeg følte oss veldig trygge og godt ivaretatt hele veien. Jeg ville egentlig vite alt som skulle skje og foregikk, men de var veldig flinke til å holde igjen akkurat passe med informasjon til at jeg følte meg informert, men samtidig ikke visste nok til å bli urolig og engstelig. Jordmor 1 (vi hadde til enhver tid to) kom innom barselavdelingen for å prate før vi dro hjem.

Førsteinntrykket av barselavdelingen var bra. Men vi skjønte fort at den koselige sykepleieren vi møtte på nok var sjelden vare. Det var vanskelig å forholde seg til diverse tips og råd, for alle sa forskjellige ting. Fikk inntrykk av at det var litt kamp mellom profesjoner, og enkelte ansatte rakket åpenlyst ned på kolleger både foran oss og til oss. Hva som var innafor å ringe på for var også vanskelig å forstå. Vi opplevde å nesten få litt skryt for å ringe på så sjeldent, men når vi først gjorde det, var det uffing og sukking for at vi hadde ringt på. Hver gang jeg etterspurte noe for å lindre smerter i riftene fikk jeg bare svar som "er vaktskifte om en time, spør nattevakta når de kommer" og "har ikke tid nå, spør igjen om en time". Fikk aldri noe hjelp med det der.

Jeg føder gjerne på Ullevål igjen, men jeg setter ikke en fot inn på barselavdelingen igjen.
 
Jeg har søkt om fødeplass på ABC med termin i januar. Har ikke fått svar enda, så venter i spenning. Er det noen som har noen nyere erfaringer derfra? Er også nysgjerrig på barsel når man føder på ABC. Er det vanlig å havne på hotell eller barselavdeling, og hvordan har erfaringene med det vært? Setter stor pris på all info:)
 
Jeg har søkt om fødeplass på ABC med termin i januar. Har ikke fått svar enda, så venter i spenning. Er det noen som har noen nyere erfaringer derfra? Er også nysgjerrig på barsel når man føder på ABC. Er det vanlig å havne på hotell eller barselavdeling, og hvordan har erfaringene med det vært? Setter stor pris på all info:)
På ABC har de egne hotellrom på avdelingen (ABC ligger på hotellet). Ingen nyere erfaring fra meg dessverre, men bare spør så kan jeg svare på hvordan det var i 2018 :)
 
Jeg har lyst å søke ABC. Har født på vanlig Ullevål før, tidlig i korona.

Hvordan er det med kontrollene, føler man at man får oversikt over ABC og hvor de forskjellige tingene foregår? Jeg blir alltid så stresset av å føde nye steder der jeg ikke aner hvor noe er.
 
Back
Topp