Jeg har født på Ullevål begge gangene. Første gang fordi vi bodde i Oslo, og Ullevål var nærmeste sykehus. Ifølge fastlegen er det også Norges beste sykehus. Første gangen var jeg veldig fornøyd. Kom dit om natten, og kom rett opp på fødeavdelingen. Var heldig og fikk badekar på fødestua, og tilbrakte lang tid i badekaret mens jordmor gikk inn og ut. Det var en kjempeflink jordmor som jeg hadde god kjemi med. Da jeg fikk lov til å presse tenkte vi først at jeg likegodt kunne føde i badekaret, men denne fasen tok lenger tid enn vanlig, og jeg måtte opp av badekaret og prøve andre stillinger i senga. Ble kjempesliten, men etter 2 timer med pressing kom gutten endelig ut. Jeg mistet endel blod, men var frisk nok til å kunne bo på hotellet. Dette er veldig praktisk, det eneste som var dumt var at man måtte spise i kantina, det var ikke lov å hente mat opp på rommet (dette var i 2013). Når man er veldig svimmel og sliten, er det slitsomt å gå i ganger og ta heis ned for å spise.
Etterhvert flyttet vi til Slemmestad i Røyken, og var da veldig usikker på hvor jeg skulle føde neste gang. Det var nesten på minuttet like lang kjøretid til Drammen som til Ullevål, så vi valgte Ullevål siden vi var kjent med det fra før. Vi trodde vi dro til sykehuset i god tid siden det var ca 40 min å kjøre. Da vi kom fram ble jeg undersøkt på føde-gyn-mottak der konklusjonen var 3-4 cm åpning og uregelmessige rier - altså tidlig i fødselen, ennå ikke aktiv fødsel. Det begynte å bli fullt på føde A og B, så jeg ble spurt om jeg kunne føde på ABC. Jeg sa ja til det. Men det er jo et stykke å gå dit, og i gangen mellom føde-gyn-mottaket og hotellet gikk vannet. Samboer gikk tilbake og snakket med en jordmor som sa at vi bare kunne gå videre. Men da fikk jeg pressrier, så jeg måtte bli trillet opp på ABC i rullestol. Det føltes ut som at hodet var på vei ut, men jeg hadde nok med meg selv, og fikk ikke sagt fra om dette. Jeg ble sendt inn på et toalett i gangen slik at de kunne se på truseinnlegget. Det viste seg at fostervannet var misfarget, og de sa at jeg ikke kunne føde på ABC likevel. Jeg fikk beskjed om å ta av meg den våte buksa, og jordmoren sa at jeg kunne jo bare sette meg helt ned på toalettet. Jeg sa "men tenk om babyen kommer i toalettet!", jordmor sa "skal du føde nå?", jeg sa "ja", det kom et par pressrier og babyen ble født inne på toalettet. Noen hentet en seng på hjul, og jeg ble trillet til en fødestue på føde B. Babyen hadde blitt litt kald, men da hun hadde fått varmen, ble vi flyttet til hotellet. Men da hadde jeg fått veldig vondt i den ene rompeballen, det føltes ut som en strekk. Jeg sa fra om dette, og ble undersøkt av lege. Det viste seg at jeg hadde fått et stort hematom (blodansamling), og måtte derfor bli overflyttet til barselavdelingen. Samboer måtte ned og avbestille hotellrommet, og han måtte kjøre hjem til Slemmestad kl 2 om natten. Jeg hadde store smerter hele natten, mye verre enn selve fødselen selv om jeg fikk sterke smertestillende. Så denne gangen ble det en stressende fødsel hvor vi ble sendt fra avdeling til avdeling, og pappaen til slutt måtte kjøre hjem midt på natten. Det var jo kanskje mest på grunn av omstendighetene at det ble sånn, men syntes det var dumt at ikke mannen kunne få et enkeltrom på hotellet eller noe.