Oslo universitetssykehus, Ullevål

Hvis mannen min vil bli med oss på hotellet, må jeg si det ifra tidligere eller like før fødselen når vi kommer inn?
Husker ikke om jeg ba om noe eller ble spurt, men det holder å si ifra til jordmor/lege som ordner hotellrom til deg. Det skjedde etter fødsel for meg. Bare be om dobbeltrom, og så går dere bare i resepsjonen på hotellet og betaler for han selv. Der velger dere også om han skal spise alle måltider eller bare frokost :)
 
Jeg har født på Ullevål begge gangene. Første gang fordi vi bodde i Oslo, og Ullevål var nærmeste sykehus. Ifølge fastlegen er det også Norges beste sykehus. Første gangen var jeg veldig fornøyd. Kom dit om natten, og kom rett opp på fødeavdelingen. Var heldig og fikk badekar på fødestua, og tilbrakte lang tid i badekaret mens jordmor gikk inn og ut. Det var en kjempeflink jordmor som jeg hadde god kjemi med. Da jeg fikk lov til å presse tenkte vi først at jeg likegodt kunne føde i badekaret, men denne fasen tok lenger tid enn vanlig, og jeg måtte opp av badekaret og prøve andre stillinger i senga. Ble kjempesliten, men etter 2 timer med pressing kom gutten endelig ut. Jeg mistet endel blod, men var frisk nok til å kunne bo på hotellet. Dette er veldig praktisk, det eneste som var dumt var at man måtte spise i kantina, det var ikke lov å hente mat opp på rommet (dette var i 2013). Når man er veldig svimmel og sliten, er det slitsomt å gå i ganger og ta heis ned for å spise.

Etterhvert flyttet vi til Slemmestad i Røyken, og var da veldig usikker på hvor jeg skulle føde neste gang. Det var nesten på minuttet like lang kjøretid til Drammen som til Ullevål, så vi valgte Ullevål siden vi var kjent med det fra før. Vi trodde vi dro til sykehuset i god tid siden det var ca 40 min å kjøre. Da vi kom fram ble jeg undersøkt på føde-gyn-mottak der konklusjonen var 3-4 cm åpning og uregelmessige rier - altså tidlig i fødselen, ennå ikke aktiv fødsel. Det begynte å bli fullt på føde A og B, så jeg ble spurt om jeg kunne føde på ABC. Jeg sa ja til det. Men det er jo et stykke å gå dit, og i gangen mellom føde-gyn-mottaket og hotellet gikk vannet. Samboer gikk tilbake og snakket med en jordmor som sa at vi bare kunne gå videre. Men da fikk jeg pressrier, så jeg måtte bli trillet opp på ABC i rullestol. Det føltes ut som at hodet var på vei ut, men jeg hadde nok med meg selv, og fikk ikke sagt fra om dette. Jeg ble sendt inn på et toalett i gangen slik at de kunne se på truseinnlegget. Det viste seg at fostervannet var misfarget, og de sa at jeg ikke kunne føde på ABC likevel. Jeg fikk beskjed om å ta av meg den våte buksa, og jordmoren sa at jeg kunne jo bare sette meg helt ned på toalettet. Jeg sa "men tenk om babyen kommer i toalettet!", jordmor sa "skal du føde nå?", jeg sa "ja", det kom et par pressrier og babyen ble født inne på toalettet. Noen hentet en seng på hjul, og jeg ble trillet til en fødestue på føde B. Babyen hadde blitt litt kald, men da hun hadde fått varmen, ble vi flyttet til hotellet. Men da hadde jeg fått veldig vondt i den ene rompeballen, det føltes ut som en strekk. Jeg sa fra om dette, og ble undersøkt av lege. Det viste seg at jeg hadde fått et stort hematom (blodansamling), og måtte derfor bli overflyttet til barselavdelingen. Samboer måtte ned og avbestille hotellrommet, og han måtte kjøre hjem til Slemmestad kl 2 om natten. Jeg hadde store smerter hele natten, mye verre enn selve fødselen selv om jeg fikk sterke smertestillende. Så denne gangen ble det en stressende fødsel hvor vi ble sendt fra avdeling til avdeling, og pappaen til slutt måtte kjøre hjem midt på natten. Det var jo kanskje mest på grunn av omstendighetene at det ble sånn, men syntes det var dumt at ikke mannen kunne få et enkeltrom på hotellet eller noe.
 
Huff da..:( det høres ikke særlig bra ut.
..jeg hører ganske ofte at de har fullt og man får ikke den hjelpen man skulle ha fått.
 
Fødte på Ullevål nettopp, 4/9.
Det hele startet med plutselig svangerskapsforgiftning, og jeg ble igangsatt 1/9, men de tok vannet den 4. da modningspiller ikke fungerte.

Jeg må si at jeg er fullstendig overveldet over hvor fantastiske alle de ansatte var. Jordmødre og leger, følte meg alltid supert ivaretatt.

Fødselen i seg selv var for meg personlig forferdelig. Jeg hadde smerter jeg ikke kunne forestilt meg, og hylgrein i panikk mer eller mindre for hver rie. Det gikk enormt fort fra 3 til 8 cm. og plutselig hadde jeg full åpning - men barnet kom ikke ned.

Overlegen kom og hjalp til og snu hodet mens jeg presset, og det gikk! På fem rier var hun ute :) Ingen sting, ingen rifter, ingen skader. Men det var et enormt smertehelvete (fra de tok vannet til hun var ute, tok ca. 12 timer).

De ansatte derimot - Fantastisk! Jeg er evig takknemlig, de gav enormt mye støtte og hjelp hele veien. :)
 
Fått bekreftet jeg og far blir liggende på barsel avdelingen med datteren vår, ikke hotell som vi trodde. Hvordan er det på barsel avdeling, når man har familierom?
noen beskriver barsel avd som veldig massete :s så gruer meg litt :/
 
Fått bekreftet jeg og far blir liggende på barsel avdelingen med datteren vår, ikke hotell som vi trodde. Hvordan er det på barsel avdeling, når man har familierom?
noen beskriver barsel avd som veldig massete :s så gruer meg litt :/

Hvis dere får familierom så er det sikkert fint! Masete når man deler rom med fremmede hele tiden. Hadde jeg fått familierom kunne jeg vært der i ukesvis :)
 
Noen som vet hvilken metode som brukes til terminbestemmelse på ullevål sykehus ifb med oul?

Ser ut som både terminhjulet og eSnurra bruker BPD(lengste hodediameter) som parameter, men jeg fikke ikke oppført denne på papirene jeg fikk.

Ser ut som de har brukt HC(hodeomkrets), AC(mageomkrets) og FL(lårbein). Ble flyttet frem 4 dager i forholdt til menstermin. Bruker jeg derimot eSnurra på FL så treffer jeg akkurat på menstermin.
 
Noen som vet hvilken metode som brukes til terminbestemmelse på ullevål sykehus ifb med oul?

Ser ut som både terminhjulet og eSnurra bruker BPD(lengste hodediameter) som parameter, men jeg fikke ikke oppført denne på papirene jeg fikk.

Ser ut som de har brukt HC(hodeomkrets), AC(mageomkrets) og FL(lårbein). Ble flyttet frem 4 dager i forholdt til menstermin. Bruker jeg derimot eSnurra på FL så treffer jeg akkurat på menstermin.

Først sjekket de hjulet for å se hva den sa før de målte med UL. De gikk ut ifra målene på UL på meg i hvertfall :) Men de to var såpass nærme på meg at det var okke som egentlig.
 
Noen som har lyst til å si litt mer om hvordan rommene på avdelingen er, pluss hvordan rommene på barselhotellet er? Stemmer det at det er kjøleskap på barselhotellet? Hvordan er frokosten?
 
Noen som har lyst til å si litt mer om hvordan rommene på avdelingen er, pluss hvordan rommene på barselhotellet er? Stemmer det at det er kjøleskap på barselhotellet? Hvordan er frokosten?
Rommet jeg fødte på var stort og romslig. Barnepleier og jordmor sa at jeg hadde fått ett av 'luksus' føderommene. Der var det god plass og stort badekar som jeg ikke brukt :p
Jeg lå alene på tomannsrom på barsel den kvelden/natta og det var helt ok. Her er det lenoliumsgulv overalt som det sikkert er overalt på sykehus så jeg anbefaler virkelig at dere tar med tøfler. Jeg hadde glemt det og angra meg ihjel når jeg måtte trippe barbent på gulvet for å gå på do.
Sykehushotellet er ok. God skapplass til å pakke ut. Et lite bord, sofa og to stoler og seng. Stemmer som du skriver at det er kjøleskap, men det er ikke kjempestort. Det er også stoler og sofa i gangen om du vil litt ut av rommet. Nedi gangen har du også jordmødre og sykepleier tilgjengelig i tillegg et stort brett med bleier, bind og voksen bleier.
Frokost utvalget var bra syns vi. God kaffe, mye pålegg å velge mellom og du får ta med deg mat opp på rommet. Det er også kiwi rett ved sykehuset.
Lykke til ;)
 
Noen som har lyst til å si litt mer om hvordan rommene på avdelingen er, pluss hvordan rommene på barselhotellet er? Stemmer det at det er kjøleskap på barselhotellet? Hvordan er frokosten?

Rommet på barsel er kjedelig. Og du må dele med en annen. Svært sjeldent man får familierom der for å si det sånn (snakket med de som jobbet der endel om det). Jeg syntes det var forferdelig å dele rom med fremmede, men det er meg. Bedre med én fremmed nå enn tre fremmede slik det var før! :eek:

Barselhotellet : Vanlig type hotellrom. Med et lite kjøleskap ala. minibar. Maten i restauranten var kjempegod!
 
Jeg vurderer å sette Ullevål som førstevalg når vi søker om fødeplass. Vil veldig gjerne ha tilgang på badekar. Har Ullevål tilgang på slike rom?
 
Jeg vurderer å sette Ullevål som førstevalg når vi søker om fødeplass. Vil veldig gjerne ha tilgang på badekar. Har Ullevål tilgang på slike rom?

Vi fikk et rom med badekar på Ullevål men det var tilfeldig da det var ledig når vi kom inn. Hør med den som setter opp søknad om en kan sette opp ønske om dette ;)
 
Håper jeg får badekar på rommet når jeg skal føde. Er det slik at man kan ende opp med å dele rom med en annen som føder også?:p

Hvordan er lyset på rommene? Jeg hater sykehuslys, og liker ikke fargen på de lysene. Går det ann å dempe belysnigen, eventuelt ta med seg en liten bordlampe? :)

Må far dra hjem på nettene? hvordan fungerer det etter man har født?
 
Håper jeg får badekar på rommet når jeg skal føde. Er det slik at man kan ende opp med å dele rom med en annen som føder også?:p

Hvordan er lyset på rommene? Jeg hater sykehuslys, og liker ikke fargen på de lysene. Går det ann å dempe belysnigen, eventuelt ta med seg en liten bordlampe? :)

Må far dra hjem på nettene? hvordan fungerer det etter man har født?

Du får fødestue alene, men om du må sove på barsel så sover du med andre mødre. Da må far hjem. Om du sover på barselhotellet så kan far sove over, men han må betale - ikke du. Tror ikke jeg la så veldig merke til lysene på fødestuen da jeg fødte. Var litt opptatt med annet [emoji28]
 
Du får fødestue alene, men om du må sove på barsel så sover du med andre mødre. Da må far hjem. Om du sover på barselhotellet så kan far sove over, men han må betale - ikke du. Tror ikke jeg la så veldig merke til lysene på fødestuen da jeg fødte. Var litt opptatt med annet [emoji28]

Tusen takk for svar <3
 
Søknad om fødeplass på Ullevål er sendt :) hva er deres erfaring angående tiden fra søknaden er sendt til svaret kommer i posten?
 
Back
Topp