Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Dollface skrev:
de som sier DJUS......*Snuppo+1+1* skrev:
Og når folk sier "jeg skal AV å spise middag"
DET HETER JO: "jeg skal å spise middag"
nei
det heter jeg skal spise middag
Kleo79 skrev:
Her oppe sier de lamme.Tøsa! skrev:
Det betyr sammen med.
Jeg får helt mark når jeg hører det, og nå har jaggu ungene begynt å si det også.
"Får æ sitt lamme dæ?"
En sammentrekning av det nå lite brukte i lag med :) Her i Skien er det utrolig mye bilær og båtær og slike grusomheter, spesielt i visse boligområder. Får helt spader når jeg hører det.
Haha. Digger å komme over slike tråder! :) Får meg alltid en god latter!Snuffle skrev:
Men synes faktisk Finnmarksdialekta generelt er grusom! Jeg er derfra selv, og synes det er grusomt å høre andre snakke den... Selv om jeg snakker kav finnmarking selv, og hele familien gjør det samme. Men vi har jo en del ord som ikke helt henger på greip hos andre...
Elte - Å la noe være igjenn - Kan også brukes om å kna en deig, men da sier vi stort sett knø.
tua / kopptua - Kjøkkenklut
Gangsperra - Å være støl
Er i alle fall ord mange her nede har reagert på :p
Hvem istedet for hvilken. En gjenganger her på bv....siljegulli skrev:
Hvem bil er best? Hvem klær skal jeg ha på?
Får helt spader
Sicily skrev:
Synes det er rart når min svigersøster sier tallet 80. Hun er fra Tromsø og sier ååti. Vet ikke hvorfor, men skjærer litt i meg da.Sannheten skrev:
Jeg er fra Tromsø, og jeg kjenner ingen som sier det som er herfra. Det er nok en uvane hun har fra et annet sted. :P
huzky skrev:
Jo, og en ting til. Dere i nord er veldig glad i å bruke uttrykk som Gudmor og Gudfar. Evt. Gu'mor og Gu'far. En fadder er en fadder. Punktum.Labambie skrev:
neeeeida, vi sier Gullmo og Goffa! :)
Alt etter hva man er vant til, vettu!
Hvem istedet for hvilken. En gjenganger her på bv....siljegulli skrev:
Hvem bil er best? Hvem klær skal jeg ha på?
Får helt spader