3-åringer kan være utfordrende uansett hva man kaller frustrasjonen deres
det hender jeg bruker ordet "trass" dersom ungene gråter uten å egentlig gråte, slik du beskriver Anita, men det har vi ganske lite av her. Som regel er det åpenbar frustrasjon som gjør at det bikker helt over og ungen vet nesten ikke hvor han skal gjøre av seg, klarer ikke å bruke ord og hyler i sinne. Det er lett å forklare slikt med trass også, men jeg tror det i vårt tilfelle som regel er snakk om masse følelser som ikke helt sikker det "riktige" utslippet. Barn klarer ikke alltid å forklare, selv om de er gode på å prate, og selv om de forklarer, blir det ofte misforståelser. Dette husker jeg godt med T også... Så lenge han ble godt forberedt på endringer som skulle skje (slå av tv-en, kle på seg for å gå ut), gikk det stort sett bra. Men altså, han kan også bli superfrustrert nå som snart 7-åring, men det kan da jeg og
Det er kanskje ikke så farlig hva man kaller det, men jeg er veldig opptatt av at man ikke alltid bør bortforklare slike episoder med trass, men forstå at barna er i voldsom utvikling, og vil veldig mye selvom de ikke alltid klarer å formidle det. Og at de trenger at vi forstår dem og gjør ting forutsigbart