Ny uke, nye muligheter..

Men lavkarbo er da slett ingen slankekur? Like mye livsstilsendring som det du beskriver, og Grete rhode osv, bare at det følger andre prinsipper ;) kroppen min tåler fett mye bedre enn karbohydrater, sinnet også for den saks skyld (selvom det aldri er snakk om overdrevne mengder fett for min del..!), og har i grunn ikke behov for så mye karbohydrater.

De funker nok sikkert, det tror jeg på.. men er jo best å telle kalorier, for alt i alt så kommer det hele ann på hvor mye man har fått i seg iløpet av dagen og over lengere tid.. meeeen så har jo stort sett karbohydrater mye kalorier, så lønner seg å spise mindre av det, for da kan man spise mer iløpet av dagen ;):) også er det viktig å få i seg en god del næring og vitaminer å sånt når man slanker seg! :)

Jeg mener at ikke alle foreldre har like god peiling på mat og ernæring somder jeg og du har, og derfor er det viktig at foreldre lærer at det er melk man gir barnet å drikke og ikke juice eller saft!
Når det er sagt så er vann fin drikke ja, men det blir tamt i lengden og da skal iallfall mitt barn ha alternativet melk til mat å velge i, og ikke juice! Jentungen til søs har aldri fått noe særlig med melk å drikke og hun får juice til både frokost og kvelds, noe jeg synes er unødvendig mye syre for små tenner.
Jeg vil heller lære ungene at vann er en utmerket tørsteslukker jeg da, og så kan heller maten være spennende ;)
Men jeg er enig i at melk er bedre enn juice!
Men at et barn aldri har fått melk å drikke er ikke ensbetydende med at det kun drikker juice. For da har tydeligvis barnet heller ikke fått tilbudt vann :D

Neida, jeg mener ikke at de ikke trenger melk, men henviste til artikkelen for å få frem det med astma og ører ;)
OG en 3-åring (eller vår 4-åring) lever veldig fint på vann han, det er først nå han har begynt å like juice og tar gjerne et glass når han får tilbudet om det.
Jeg drikker aldri ren melk selv. Får skikkelige mageprobmeler av det. Har også sluttet med mat som er av mye melk, som f.eks risgrøt. Men det er ikke meg dette handler om da, det er pusten til guttene mine og at de skal få leve så godt som mulig til tross for astmadiagnoser og helst med minst mulig medisinbruk! Det blir litt bakvendt å la de drikke så mye melk at de blir tette, for så å kjøre på med kortisonmedisin etterpå...
(For å dra en parallell da; så kunne jeg forsåvidt pøst på med gluten og sukker i kosten min, og fortsatt med konstant lysbehandling og kortisonsalve for å holde tritt med eksemen, men da velger jeg heller å gjøre noe med årsaken til at eksemen i det hele tatt kommer..)
Jeg drikker heller ikke melk selv, og mener at nordmenn generelt, spesielt voksne, drikker aaaaltfor mye melk! Mannen her kan bjelme i seg nesten en liter til hvert måtlid :eek: men at barn kan få et glass eller to om dagen mener jeg de bare har godt av ;)

De funker nok sikkert, det tror jeg på.. men er jo best å telle kalorier, for alt i alt så kommer det hele ann på hvor mye man har fått i seg iløpet av dagen og over lengere tid.. meeeen så har jo stort sett karbohydrater mye kalorier, så lønner seg å spise mindre av det, for da kan man spise mer iløpet av dagen ;):) også er det viktig å få i seg en god del næring og vitaminer å sånt når man slanker seg! :)
Hvorfor mener du det er best å telle kalorier?
Jeg har aldri telt noenting som helst jeg, og jeg er i dag mye sunnere (og ikke minst 27 kilo lettere enn før jeg fikk barn!) :D

Jeg drikker heller ikke melk selv, og mener at nordmenn generelt, spesielt voksne, drikker aaaaltfor mye melk! Mannen her kan bjelme i seg nesten en liter til hvert måtlid :eek: men at barn kan få et glass eller to om dagen mener jeg de bare har godt av ;)
Men du skjønner poenget mitt med å unngå store mengder om det gjør mye vondt for kroppen? Også for barn...

Men du skjønner poenget mitt med å unngå store mengder om det gjør mye vondt for kroppen? Også for barn...
Joda, men det er jo uansett forskjell på store mengder og et glass til frokost eller kvelds! ;)
Hadde f.eks. spart meg for mye hodebry om jeg etter hvert kunne gitt snuppa ett glass melk og visst at kalsiumbehovet ble dekt tilstrekkelig så enkelt!

De som lever på lavkarbo kan fort få i seg flere tusen kalorier om dagen da de spiser mye mer fettinholdig = kaloririk mat ;) :p f.eks. Lavkarbo knekkebrød er proppfulle av frø og nøtter, som jo består av 700kcal per 100gr :eek: ;) :p

Men hvorfor ikke gi MME utover 1 år?

Det har vi gjort til jentene, masse god næring i mme, og som helsesøster sa til oss"fortsett med det så lenge de liker det!"

De som lever på lavkarbo kan fort få i seg flere tusen kalorier om dagen da de spiser mye mer fettinholdig = kaloririk mat ;) :p f.eks. Lavkarbo knekkebrød er proppfulle av frø og nøtter, som jo består av 700kcal per 100gr :eek: ;) :p
Hvis de overdriver fettinntaket så mye at de får i seg tusenvis med kalorier hadde de neppe gått ned i vekt, tror du ikke? Jeg tror man kan spise endel fett og proteiner før man "når igjen" kaloriene man ikke får i seg ved å kutte ut karbohydrater. Pluss at man blir fortere og lengere mett av fett.

Deilig middag på gang her nå!
Kylling i biter sammen med paprika, sellerirot, gulrot og masse deilig krydder :D
TIpper dette er mat midt i blinken for Eskil! :D

Hørtes deilig ut! :D

Herlige bilder! Emmeth er jo bare så nydelig <3 også kuene ser ut til å lure på hva du driver med der du står å tar bilder :p hahaha

uff ja, yoghurt! Liana kommer i full fart men et stort smil, så fort noen har en yoghurt her i huset :p

He he, skjønner henne godt jeg, det er da sååå NAMMIS:D Masse forskjellige smaker er jo det de små liker;)
Tusen takk, synes også han er smekker og heeelt nydelig<3<3<3 Ja, de skjønte i grunn ikke mye;):p

Hei og hopp:)

Mange fine bilder her inne:)

Her tok vi morgen halv åtte, det er sannelig tungt å stå opp uansett fortiden. Vi har vært nede i byen, og nytt godværet og ikke minst at det er bare oss igjen. Vi har hatt svigermoren min på besøk i helgen.
Jeg er så glad for å få noen dager sol siste uka i ferien min:)
Nasse er 10 mnd i dag, kan ikke tro det har gått så fort, neste uke begynner hun i barnehagen :eek: :eek: Får en stor klump i magen når jeg tenker på det, det føles så feil o_O
Nå er det godt mulig jeg ikke kommer til å jobbe fulltid på grunn av ting og tang, vi får se.

Hurra for nassemor :D heheh.. ja bhg nærmer seg her også! 19 august skal Liana begynne.. men gruer meg ikke så mye til det egentlig, var værre med Emira ;) hehe..

Vi for tell byen :) eg handla fleece dress, reima våtta og lua, et par strømpebokse å bodya :)

I dag kåm sola hit :-D så eg å fie va ute i sola når vi kåm heim fra byen :)

<3 Fie Elise <3

hehe ser ut som om hun var fornøyd med litt sol også :D

Jeg lever nå på 1600 kcal i uka, koser meg på lørdager og har gått ned 2.7 kg denne uka :p er nok endel vann, men har tidligere gått ned 1kg i uka på den måten :)

samme "system" som jeg bruker :D flink er du! ;) i begynnelsen er det en del vann som forsvinner ja, men kilo er kilo ;):) bare kjedelig at det bremser ned etter en stund :(:P

Hurra for nassemor :D heheh.. ja bhg nærmer seg her også! 19 august skal Liana begynne.. men gruer meg ikke så mye til det egentlig, var værre med Emira ;) hehe..

Takk:-)
Man er sikkert litt roligere andre gangen ja:-)

Hvis de overdriver fettinntaket så mye at de får i seg tusenvis med kalorier hadde de neppe gått ned i vekt, tror du ikke? Jeg tror man kan spise endel fett og proteiner før man "når igjen" kaloriene man ikke får i seg ved å kutte ut karbohydrater. Pluss at man blir fortere og lengere mett av fett.
Man går ned fordi karbohydrater i store mengder får fettet i maten til å binde seg og forbli på kroppen. Dropper man karbo kan man spise større mengder fett, og kcal, uten å legge på seg! Spiser man mindre fett kan man spise mer karbo. Spiser man mye av begge deler legger man på seg ;)

Man går ned fordi karbohydrater i store mengder får fettet i maten til å binde seg og forbli på kroppen. Dropper man karbo kan man spise større mengder fett, og kcal, uten å legge på seg! Spiser man mindre fett kan man spise mer karbo. Spiser man mye av begge deler legger man på seg ;)
Ja jeg vet hvordan karbohydrater påvirker kroppen :)
Men flere tusen kalorier kan man ikke spise og likevel gå ned i vekt uansett.

Jeg tror mange barn får for mye kumelk :p :)
Nyttig fett kan man jo få mange andre steder, og det er mange som får reaksjoner av å drikke mye melk. JEg vil heller at ungene skal spise seg mette, enn å drikke seg mette, når de er større. Teodor kunne drukket seg mett på melk om han fikk lov :p :D

Husker Emira var ikke glad i melk når hun var liten, ville helst ha vann som drikke, og en liten flaske med mme før hun la seg om kvelden.. ga hun mme helt til hun ikke ville ha det lenger ;):) er jo mye mer næring i det! men når hun ble mer glad i melk, så har hun fortsatt ikke fått mye.. i bhg får de valg om de vil ha vann eller melk, og det er sånn 50/50 med hun enda :P men får ofte melk til frokost og/eller lunsj, men bare en halv kopp.. og ville heller ikke gitt det om hun var småspist, for er som du sier at de da kan bli mette på melken istedenfor maten...

Husker Emira var ikke glad i melk når hun var liten, ville helst ha vann som drikke, og en liten flaske med mme før hun la seg om kvelden.. ga hun mme helt til hun ikke ville ha det lenger ;):) er jo mye mer næring i det! men når hun ble mer glad i melk, så har hun fortsatt ikke fått mye.. i bhg får de valg om de vil ha vann eller melk, og det er sånn 50/50 med hun enda :p men får ofte melk til frokost og/eller lunsj, men bare en halv kopp.. og ville heller ikke gitt det om hun var småspist, for er som du sier at de da kan bli mette på melken istedenfor maten...
Noen dager forteller T at han har drukket mange kopper melk til maten i barnehagen. Men det hender de glipper, og jeg må minne de på at det holder med en kopp. Men jeg synes ikke de bør gi noen av barna mange kopper da... Heldigvis drikker de vann til de fleste måltidene.

Ja jeg vet hvordan karbohydrater påvirker kroppen :)
Men flere tusen kalorier kan man ikke spise og likevel gå ned i vekt uansett.
Vel, det normale er å leve på 2000kcal, så man kan vel fint spise flere tusen (2+) uten å legge på seg :p

Back
Topp