Ny uke, nye muligheter..

Vel, det normale er å leve på 2000kcal, så man kan vel fint spise flere tusen (2+) uten å legge på seg :p
Joda, men da bør man være flink til å bevege på seg i tillegg :D

Noen dager forteller T at han har drukket mange kopper melk til maten i barnehagen. Men det hender de glipper, og jeg må minne de på at det holder med en kopp. Men jeg synes ikke de bør gi noen av barna mange kopper da... Heldigvis drikker de vann til de fleste måltidene.
Hos oss er det melk til frokost og lunsj,men ingen får pempe bare melk begrensningsløst! :p

Jeg er litt skeptisk til den medisinske kompetansen til vedkommede som har sktevet den artikkelen?! Barn trenger overhode ikke melk? DET er ikke jeg enig i! Barns store kalsiumbehov er blandt annet en av grunnene til at melk er så viktig for barn! Hermine blir å få rismelk tilsatt kalsium som drikke til mat i bhg, så hun lærer at melk hører med som drikke til brød! Vil ikke ha en 3-åring som nekter å drikke melk, og kun vil ha juice!

Hopper inn litt her,jeg;-)

Snuska vår tåler heller ikke melk,men vi fikk beskjed av ernæringsfysiolog på HS at vi ikke må gi rismelk,for det er ikke nok kalsium i det selv om det er ekstra tilsatt...Så vi ble anbefalt soyamelk.

Bare lurer på om du har hørt noe annet? Jeg bruker rismelk selv,og syns det hadde vært litt greit å slippe å kjøpe inn tre forskjellige melketyper til familien,hehe:-)
Men vi kommer iallefall til å begynne med soyamelk til henne,så får vi se om det faller i smak!

samme "system" som jeg bruker :D flink er du! ;) i begynnelsen er det en del vann som forsvinner ja, men kilo er kilo ;):) bare kjedelig at det bremser ned etter en stund :(:P
Jepp! Husker sist det var et par måneder hvor kroppen ble stående i sparebluss og ingenting skjedde :confused: men så raste jeg videre ned i vekt :D problemet ble jo når jeg sluttet å telle kalorier og "slanke" meg, men fortsatte å gå ned :p

Hopper inn litt her,jeg;-)

Snuska vår tåler heller ikke melk,men vi fikk beskjed av ernæringsfysiolog på HS at vi ikke må gi rismelk,for det er ikke nok kalsium i det selv om det er ekstra tilsatt...Så vi ble anbefalt soyamelk.

Bare lurer på om du har hørt noe annet? Jeg bruker rismelk selv,og syns det hadde vært litt greit å slippe å kjøpe inn tre forskjellige melketyper til familien,hehe:-)
Men vi kommer iallefall til å begynne med soyamelk til henne,så får vi se om det faller i smak!
Nei, har ikke hørt noe om det jeg :p men synes selv rismelk smaker mye bedre enn soya;) dessuten skulle visst snuppa holdes unna soya også, da det ikke skal være bra for små babyer :confused: vi blir å gi mme til 2 år da, så hun får endel kalsium derifra, så får hun noe fra rismelk ;)

Hvorfor mener du det er best å telle kalorier?
Jeg har aldri telt noenting som helst jeg, og jeg er i dag mye sunnere (og ikke minst 27 kilo lettere enn før jeg fikk barn!) :D

Jeg mener det av egen erfaring :P hehe.. Hvis jeg skal fokusere på å gå ned i vekt, så syns jeg det funker best å vite mengden av kalorier jeg får i meg i døgnet.. for jeg er veeeldig glad i mat og søtt.. og hvis jeg teller kalorier, så vet jeg hva jeg kan spise, og evt hvor mye jeg "har igjen" å spise etter et måltid ;) men da er det selvfølgelig viktig å ha et sunt kosthold, så man får i seg det man trenger iløpet av dagen :)men så er det jo veldig forskjellig på hva som funker for hver enkel person da.. dette er bare etter min mening/erfaring ;):)
For jeg har ofte opplevd at når folk sier "sunt", så tenker de på slankemat.. men jeg tenker på sunn mat som noe som er sunt for kroppen.. og mye av det sunne har også mye kalorier.. som f.eks. nøtter og havregryn osv..

Og med denne metoden har jeg klart å miste minst 15kg FØR jeg ble gravid med Emira :D

Jeg mener det av egen erfaring :p hehe.. Hvis jeg skal fokusere på å gå ned i vekt, så syns jeg det funker best å vite mengden av kalorier jeg får i meg i døgnet.. for jeg er veeeldig glad i mat og søtt.. og hvis jeg teller kalorier, så vet jeg hva jeg kan spise, og evt hvor mye jeg "har igjen" å spise etter et måltid ;) men da er det selvfølgelig viktig å ha et sunt kosthold, så man får i seg det man trenger iløpet av dagen :)men så er det jo veldig forskjellig på hva som funker for hver enkel person da.. dette er bare etter min mening/erfaring ;):)
For jeg har ofte opplevd at når folk sier "sunt", så tenker de på slankemat.. men jeg tenker på sunn mat som noe som er sunt for kroppen.. og mye av det sunne har også mye kalorier.. som f.eks. nøtter og havregryn osv..

Og med denne metoden har jeg klart å miste minst 15kg FØR jeg ble gravid med Emira :D
Ja det er noe i det du sier, at man må finne ut det som fungerer for SEG!
For meg fungerte (fungerer) det veldig bra å kutte kraftig ned på karbohydrater og bare eliminere det som gjør at jeg går opp i vekt. Jeg blir veldig fort avhengig av sukker og det minste inntak av karbohydrater i en eller annen form, gjør at kroppen min bare vil ha mer... Mye lettere for meg da å kutte det helt ut og etterhvert ikke ha det behovet lenger. Fokuset mitt blir da ikke på hva jeg ikke kan spise, men alt jeg faktisk kan spise; kjøtt, grønnsaker, litt frukt, nøtter, frø, kjerner, osv. Da har det ikke vært noe problem å spise seg god og mett (og IKKE ha søtsug overhodet), og kose seg med maten, og likevel gått ned i vekt.

Nei, har ikke hørt noe om det jeg :p men synes selv rismelk smaker mye bedre enn soya;) dessuten skulle visst snuppa holdes unna soya også, da det ikke skal være bra for små babyer :confused: vi blir å gi mme til 2 år da, så hun får endel kalsium derifra, så får hun noe fra rismelk ;)

Ja,jeg er helt enig.Soyamelk smaker pyton!Men det er så rart hvor forskjellige svar man får rundt omkring.Vi fant ut for to-tre måneder siden at hun ikke tåler melk,og fikk egentlig beskjed om at det ikke var så mye vits i å teste henne noe videre når hun var såpass gammel,fordi det er sånn en lang prosess.Fikk beskjed om å gi nutramigen frem til ca ett år og så soya melk...
Hun har tatt blodprøver da,og er testet for det meste,men ingen utslag.
Men vi ser jo helt tydelig at hun ikke tåler melk for å si det sånn...

He he, skjønner henne godt jeg, det er da sååå NAMMIS:D Masse forskjellige smaker er jo det de små liker;)
Tusen takk, synes også han er smekker og heeelt nydelig<3<3<3 Ja, de skjønte i grunn ikke mye;):p

hehe ja og av det lille hun har fått smake, så har hun jammen lært seg fort at et sånt type beger er namnam :P hehe.. får litt på tunga og bare smiiiiiler og sier nam-nam-nam :P men hun er samme med frukt og har nå begynt med 1 type is som hun kjenner igjen :P

Du har all grunn til å være fornøyd med den skapningen dere har laget der ja! og jentene også selvfølgelig :):):)

Takk:)
Man er sikkert litt roligere andre gangen ja:)

ja hvertfall etter at det har gått så og si perfekt med Emira :D meeen er jo litt redd for at Liana kan reagere annerledes.. men tviler på det, for hun er ganske så tøff den jenta:P

Noen dager forteller T at han har drukket mange kopper melk til maten i barnehagen. Men det hender de glipper, og jeg må minne de på at det holder med en kopp. Men jeg synes ikke de bør gi noen av barna mange kopper da... Heldigvis drikker de vann til de fleste måltidene.

ja jeg mener også det bør være en viss begrensning der.. heldigvis orker ikke Emira mer enn en halv kopp til ett måltid, for hun er flink til å først spise maten, og SÅ drikke melk når hun er ferdig.. og da er hun egentlig mett :P Her er vann veldig viktig for hun, for drikker hun for lite vann så blir hun hard i magen.. akkurat som meg :P så jeg er mer nøye der ;):) men jeg forstår dine valg godt om melk er noe som gjør dem tettere i pusten!:eek:

ja jeg mener også det bør være en viss begrensning der.. heldigvis orker ikke Emira mer enn en halv kopp til ett måltid, for hun er flink til å først spise maten, og SÅ drikke melk når hun er ferdig.. og da er hun egentlig mett :p Her er vann veldig viktig for hun, for drikker hun for lite vann så blir hun hard i magen.. akkurat som meg :p så jeg er mer nøye der ;):) men jeg forstår dine valg godt om melk er noe som gjør dem tettere i pusten!:eek:
Hehe, her går hele glasset ned på høykant før han i det hele tatt har luktet på maten sin, OM han får bestemme selv. Vi styrer han endel der, for å lære han å kose seg med det melkeglasset han får...

Jepp! Husker sist det var et par måneder hvor kroppen ble stående i sparebluss og ingenting skjedde :confused: men så raste jeg videre ned i vekt :D problemet ble jo når jeg sluttet å telle kalorier og "slanke" meg, men fortsatte å gå ned :p

ja de spare-periodene er dumme! :P hahaha..
da kan man jo si at du har vendt deg godt til livstilen og fulgt den automatisk videre :P:)

Ja det er noe i det du sier, at man må finne ut det som fungerer for SEG!
For meg fungerte (fungerer) det veldig bra å kutte kraftig ned på karbohydrater og bare eliminere det som gjør at jeg går opp i vekt. Jeg blir veldig fort avhengig av sukker og det minste inntak av karbohydrater i en eller annen form, gjør at kroppen min bare vil ha mer... Mye lettere for meg da å kutte det helt ut og etterhvert ikke ha det behovet lenger. Fokuset mitt blir da ikke på hva jeg ikke kan spise, men alt jeg faktisk kan spise; kjøtt, grønnsaker, litt frukt, nøtter, frø, kjerner, osv. Da har det ikke vært noe problem å spise seg god og mett (og IKKE ha søtsug overhodet), og kose seg med maten, og likevel gått ned i vekt.

Det er jo kjempe bra at du har funnet noe som funker for deg, så slipper du å "stresse! deg gjennom slankekurer :P
Jeg er nok ganske lik deg, for jeg blir også veldig fort avhengig av sukker/karbohydrater:eek: ELSKER sjokolade! men går man en ukes tid uten dette, så forsvinner suget ganske fort også :) og det er jo så mye godt man kan spise, som alt dette du nevner :) hvertfall nå på sommeren som det er så mye god frukt! :D
Er stort sett bare de første ukene jeg har virkelig telt kalorier, for man kommer fort inn i livstilen, og etterhvert lærer hva man bør spise og hva man bør holde seg unna..

Jeg legger veldig fort på meg.. og kroppen min bruker et sted mellom 1500-2000 kalorier i døgnet bare for å kunne fungere..så da holder jeg meg på MAX 1200 kalorier i døgnet (helst 1000), 6 dager i uka (har da lørdagen som en utelukket dag), så har jeg gått ned ca en halv kg i uka (de første 2 ukene går jeg ned mer)... derfor det funker best for et matvrak som meg, å telle kalorier :P hahaha..

Det er jo kjempe bra at du har funnet noe som funker for deg, så slipper du å "stresse! deg gjennom slankekurer :p
Jeg er nok ganske lik deg, for jeg blir også veldig fort avhengig av sukker/karbohydrater:eek: ELSKER sjokolade! men går man en ukes tid uten dette, så forsvinner suget ganske fort også :) og det er jo så mye godt man kan spise, som alt dette du nevner :) hvertfall nå på sommeren som det er så mye god frukt! :D
Er stort sett bare de første ukene jeg har virkelig telt kalorier, for man kommer fort inn i livstilen, og etterhvert lærer hva man bør spise og hva man bør holde seg unna..

Jeg legger veldig fort på meg.. og kroppen min bruker et sted mellom 1500-2000 kalorier i døgnet bare for å kunne fungere..så da holder jeg meg på MAX 1200 kalorier i døgnet (helst 1000), 6 dager i uka (har da lørdagen som en utelukket dag), så har jeg gått ned ca en halv kg i uka (de første 2 ukene går jeg ned mer)... derfor det funker best for et matvrak som meg, å telle kalorier :p hahaha..
Høres ut som du har funnet en god løsning for din kropp =)

Hehe, her går hele glasset ned på høykant før han i det hele tatt har luktet på maten sin, OM han får bestemme selv. Vi styrer han endel der, for å lære han å kose seg med det melkeglasset han får...

hahaha ja da er man glad i melk :P sånn var den ene søsteren min å, kunne drikke melk som tørstedrikke og kos når hun var på samme alder som våres eldste.. styrta ned det hun fikk med engang!:eek:
Er nok en god idè med å lære han å kose seg/nyte melken når han først får det.. hehe

Da har jeg pumpet meg, lest endel i en ny sovebok, spist kveldsmat og er klar for sengen!
God natt damer! :D

ja hvertfall etter at det har gått så og si perfekt med Emira :D meeen er jo litt redd for at Liana kan reagere annerledes.. men tviler på det, for hun er ganske så tøff den jenta:p

Det blir spennende det der ja, men tror det har mye å si på foreldrene også, så dere gjorde nok en god jobb for å dempe sjalusien:-)
Jeg er spent også, for mannen sin familie er ikke så god på sånt, må nok fortelle dem at storesøster må få oppmerksomhet og gave først.

Back
Topp