29+0
Ja idag entrer vi uke 30, som det så fint heter. Syns dagene og ukene går relativt fort nå jeg! Må være pga desemberstress, jul og nyttår. Jobber enda 50%, ny legetime 29.jan - da blir jeg å be om 60% sykemelding. Da er jeg 30+6. Dagene er tunge syns jeg, energien er på bunn og jeg eier ikke kraft i kroppen.
Jordmor er enda sykemeldt, så var på 28 ukers kontroll hos legen 28+5. Gikk forsåvidt greit det, hun fikk tatt graviditetens første symfyse fundusmål - og landet midt på streken. Enda godt det, for gikk på vekta samme dag. Og oppdaget at jeg har gått opp ca 12kg. Fyflate jeg skammer meg. Vet at det er kostholdet sin skyld, og mangelen på trening totalt. Jordmor sa til meg i uke 11, at hun ikke hadde fokus på vekt sålenge man var frisk, og kom ikke til å spørre på videre kontroller om det. Ville kun vite ca startvekt. Men legen ville såklart vite vekta, jeg fikk litt panikk - og endte opp med å lyge. Dro av hele 4,5 kilo av det jeg faktisk veide. Sa hva "jeg trodde" jeg veide, og plutselig ville hun ha meg på vekta der - midt på dagen med klær på. Jeg takket nei til det.. Jeg må virkelig skjerpe meg med kostholdet, for det er virkelig ikke bra for hverken meg eller lillegutt.
Ellers var urinprøven fin, hun fant raskt hjertelyden hannes - som lå på mellom 110-130 sa hun. Syns det hørtes litt lavt ut - men ok. Mine andre to har vært mellom 130-155 på de fleste ultralyder, så er ikke bekymret. Blodtrykket mitt var lavere enn det noen gang har vært målt dette svangerskapet, 90/60, så ikke rart at jeg føler meg trøtt hele tiden, energiløs og svimler lett. Hun spurte hva jeg syns om jobb og % i og med at jeg er sliten hele tiden, men jeg sa jeg ville fortsette litt til med 50. Men neste gang blir jeg ikke å tviholde på 50. Jeg føler noen ganger at jeg ikke får inn nok oksygen, og at pulsen stiger til værs (opp til 150) for absolutt ingenting. Når dette skjer så må jeg bare sette meg, føles da ut som jeg er blodløs i hode og overkropp.
Bekkenet skrangler også, men ikke noe særlig mer enn før. Var hos fysio denne uken og fikk noen øvelser for bevegelighet og styrke. Hun sa at smertene jeg kjenner er typiske hormonutløste bekkenplager - og er ikke så særlig mye å gjøre med.
Jeg har enda ikke kjøpt noe til baby eller tatt frem noe av det vi har - men har fått en oversikt over de klærne vi har. Det var ikke mye i 50 og 56 for å si det sånn, så må kjøpe litt nytt og kanskje få energi til å sy litt også. Må starte på papirmølla til nav snart og - men kjenner at jeg egentlig ikke har energi til det heller. Ikke så mye nesting tendenser her i gården... men gleder meg veldig til han entrer verden, forhåpentligvis i mars/april - god og rund ♡
Idag har jeg hatt en skikkelig dårlig dag med tanke på energiløshet og har faktisk hatt utrulig mye ledd og muskelsmerter. Uforklarlig for meg, for har ikke gjort noe. Kjennes ut som om jeg har vært på heftig fjelltur igår, og dratt rett på vin-fylla med skikkelig garvesyregikt etterpå. Våknet om natta med verk i håndledd, idag startet det med verk i begge lår, så inni en albue og arm - og nå verker det så i ene leggen at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av den...
har ikke hatt dette tidligere, foruten helt helt helt i starten, uke 5 eller 6, i noen dager. Håpe det går over!
Kveldens ferske bilde: