November, Baby!

jeg vet! Morsomt at det er så likt:happy:

Jeg gikk på metformin så å si hele svangerskapet, mye på grunn av forskingen som ble gjort på at Olavs i 2018-19 ish. Da kom det frem at metformin kunne minske risikoen for spontanabort i første trimester, og så fikk jeg ikke beskjed om å slutte før svangerskapet var nesten over. Verken lege eller jordmor vurderte å avslutte bruken, og der var sykehuset som ropte stopp i midten av siste trimester. Vet jo ikke om det var det som gjorde meg så dårlig men det gikk jo bra så da håper jeg at det var det..:shy:

Jeg har foreløpig termin 27.oktober, men det er en fysisk umulig termin for meg siden mannen min ikke var hjemme da, men utfra min egen antakelse utfra eggløsningssmerter og tidspunkt for positiv test, samt hcg prøver, har jeg termin rundt 7. november:happy:

I dag fikk jeg 3+ på cb!! Roer meg litt nå:D
Rart hvor forskjellig det er mtp metformin. Men uansett, så gøy med 3+ på testen! Det er jo en bekreftelse på at ting går i riktig retning ! Ja da er du lenger på vei en meg☺️jeg må bare få sjekket at hjertet slår så tidlig som mulig. Opplevde MA en gang av typen blighted ovum. Slik at hcg steg men fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Så slapper ikke av før den. Men har lovet meg selv å prøøøøve å ikke være like bekymret denne gang. Håper det lykkes fot flere her inne
 
Rart hvor forskjellig det er mtp metformin. Men uansett, så gøy med 3+ på testen! Det er jo en bekreftelse på at ting går i riktig retning ! Ja da er du lenger på vei en meg☺️jeg må bare få sjekket at hjertet slår så tidlig som mulig. Opplevde MA en gang av typen blighted ovum. Slik at hcg steg men fosteret hadde sluttet å utvikle seg. Så slapper ikke av før den. Men har lovet meg selv å prøøøøve å ikke være like bekymret denne gang. Håper det lykkes fot flere her inne
ja, synes egentlig at det er rart at du har fått beskjed om at det ikke finnes forsking på at det er positivt, særlig med den historien du har med abort.. legger ved en link om du vil lese:) https://www.forskning.no/ntnu-partn...dikament-gjor-at-flere-barn-overlever/1314670

Ting går i rett retning, og vi mååååå huske at det aller oftest går bra:Heartred
Men du er jo kjempeheldig med to ganske tette om jeg forstår kallenavnet ditt rett?:joyful:
 
Hei. Førstegangs gravid 39år, 40 i løpet av året. Har ALDRI hatt positiv test, heller aldri prøvd å bli gravid. Så dette er VELDIG nytt å spennende og surrealistisk! Mange spørsmål, tok 5-6tester igår bare for å være sikker! Stekene var veldig synlige. Fikk til slutt tak i en digital test som sa 1-2. Men når jeg legger inn siste mens osv så blir det 4+1 ca. Det regnes jo forskjellig. Kan ingenting om det her! Heller ingen tegn til mens. Jeg vet at sannsynligheten for at det kan gå galt er der altså.. Og har ikke tenkt fortelle noen om det enda! Kun samboer som vet.
Men når fortalte folk det til nærmeste familie el venner og hvordan? Jeg har ikke så mange og prate med sånt om, siden venner og familie bor et stykke unna. Så er det jo spennende og følge med andre i samme situasjon som ikke har fortalt det.
Er også førstegangsgravid, 39 år og blir 40 i år :) Er 5+1 og vi har kun fortalt det til vår nærmeste vennepar. Har alderen i bakhodet, så prøver å holde meg rolig og ikke bli for gira, selv om det er super spennende!
 
Man teller svangerskapsuker fra første dag i siste mens, mens digital test viser uker siden unnfangelse ☺️
Litt klokere nå ja. Tusen takk. Er vel også det jeg har googla meg fram til. Tok test pga har tatt ut p stav i oktober , og siste mnder har mens kommet til tida.
Er også førstegangsgravid, 39 år og blir 40 i år :) Er 5+1 og vi har kun fortalt det til vår nærmeste vennepar. Har alderen i bakhodet, så prøver å holde meg rolig og ikke bli for gira, selv om det er super spennende!
Ååå så gøy!! Hvor i landet bor du? Hadde vært gøy og fulgt hverandre litt? Jeg har kun fortalt samboer'n min. Jeg bor i Grenlands området.
 
Litt klokere nå ja. Tusen takk. Er vel også det jeg har googla meg fram til. Tok test pga har tatt ut p stav i oktober , og siste mnder har mens kommet til tida.

Ååå så gøy!! Hvor i landet bor du? Hadde vært gøy og fulgt hverandre litt? Jeg har kun fortalt samboer'n min. Jeg bor i Grenlands området.
Ja, let's! Bor i Oslo :)
 
Når toåringen er akkurat som meg da jeg var liten.. smør-elsker.. satt ved middagsbordet og spiste stekemargarin som om det var godteri.. passe kvalmende å se på :hilarious:
 
Noen andre som har cravings på peanøttsmør? Sist gang hadde jeg bare lyst på syrlige ting. Sitrusfrukter..kunne spise 3 appelsiner daglig. Noen sier det tyder på jente. Det stemte! Lurer på hva peanøttsmør tyder på
 
Vi hadde «flaks». Kjæresten var ikke hjemme og alt kom på dyna hans :hilarious:
Jeg vrengte av trekket, men var for treg så det kom gjennom til dyna. Hev dynetrekket og dyna ut på altan :p
Lufta masse og slapp unna det meste.
Fikk skylt og vaska trekket i går, mens Mamma var snill og vaska dyna for oss :happy:
FOR en natt du hadde :hilarious: Sikkert ikke det kjekkeste i utgangspunktet, og om man er kvalm i tillegg:happy090
 
i dag skal jeg på første kontroll hos legen. Jeg gru gleder meg :nailbiting: Det går jo aller helst bra. Vet ikke hva jeg er bekymret for en gang. Men følte jeg «tvang» meg inn så tidlig. For når jeg ringte å skulle bestille time så sa de første kontroll var i uke 12, så jeg sa det var rart siden man bør jo få henvisning til tidlig ul. Og det hadde hun jeg snakket med ikke hørt om. :angelic: Så kanskje jeg er bekymret for at legen skal syns jeg er teit :hilarious: alle skal få tilbud om ul mellom uke 10-12 ja? Jeg har ikke misforstått?
 
i dag skal jeg på første kontroll hos legen. Jeg gru gleder meg :nailbiting: Det går jo aller helst bra. Vet ikke hva jeg er bekymret for en gang. Men følte jeg «tvang» meg inn så tidlig. For når jeg ringte å skulle bestille time så sa de første kontroll var i uke 12, så jeg sa det var rart siden man bør jo få henvisning til tidlig ul. Og det hadde hun jeg snakket med ikke hørt om. :angelic: Så kanskje jeg er bekymret for at legen skal syns jeg er teit :hilarious: alle skal få tilbud om ul mellom uke 10-12 ja? Jeg har ikke misforstått?
Ut i fra det jeg har forstått er regelen nå at alle får tidlig ul ja! Håper legetimen går kjempebra!
 
i dag skal jeg på første kontroll hos legen. Jeg gru gleder meg :nailbiting: Det går jo aller helst bra. Vet ikke hva jeg er bekymret for en gang. Men følte jeg «tvang» meg inn så tidlig. For når jeg ringte å skulle bestille time så sa de første kontroll var i uke 12, så jeg sa det var rart siden man bør jo få henvisning til tidlig ul. Og det hadde hun jeg snakket med ikke hørt om. :angelic: Så kanskje jeg er bekymret for at legen skal syns jeg er teit :hilarious: alle skal få tilbud om ul mellom uke 10-12 ja? Jeg har ikke misforstått?
Dagen jeg fant ut jeg var gravid 4+2 sendte jeg mld til legekontoret og jeg fikk hastetime til dagen etter der vi tok blodprøver og vi hadde den normale samtalen. Så tilbudte hun tidlig UL og jeg takket ja. Men har bestilt en privat før dette fordi jeg ikke klarer å holde meg. Det kan hende det var annerledes med meg pga jeg har så mye helseproblemer og medisiner som må justeres. Men alle skal få tilbud om den tidlige ultralyden sa legen min værtfall <3
 
Første legetime gikk bra. Har fått resept på kvalmestillende (tilfelle jeg trenger det) og ny time allerede om 4 uker. Legen sendte henvisning om tul, så det gleder jeg meg veldig til :love7

Legen snakket om at det kan søkes om å få xonvea på blåresept om det har god effekt av det mtp pris og tidligere svangerskap når jeg har vært veldig plaget med kvalme og oppkast. Kastet opp mellom 15-20 ganger per dag :hungover: så jeg håper virkelig jeg slipper det nå. Jeg er allerede kvalm, men hjelper med mat. Tidligere har jeg blitt ekstremt kvalm over natta plutselig, så jeg er optimistisk.
 
jeg vet! Morsomt at det er så likt:happy:

Jeg gikk på metformin så å si hele svangerskapet, mye på grunn av forskingen som ble gjort på at Olavs i 2018-19 ish. Da kom det frem at metformin kunne minske risikoen for spontanabort i første trimester, og så fikk jeg ikke beskjed om å slutte før svangerskapet var nesten over. Verken lege eller jordmor vurderte å avslutte bruken, og der var sykehuset som ropte stopp i midten av siste trimester. Vet jo ikke om det var det som gjorde meg så dårlig men det gikk jo bra så da håper jeg at det var det..:shy:

Jeg har foreløpig termin 27.oktober, men det er en fysisk umulig termin for meg siden mannen min ikke var hjemme da, men utfra min egen antakelse utfra eggløsningssmerter og tidspunkt for positiv test, samt hcg prøver, har jeg termin rundt 7. november:happy:

I dag fikk jeg 3+ på cb!! Roer meg litt nå:D
Jeg gikk også på det, i forrige svangerskap. Men nå har man faktisk gått bort fra det (med mindre man har tidligere senabort) pga. uheldige effekter på barnets senere metabolisme. Les f.eks her: https://www.gynekologen.no/artikler/mye-nytt-pa-pcos-fronten

Så denne gangen sluttet jeg på metformin ved positiv test. Bra det forskes på PCOS, det har vært ignorert altfor lenge :happy:
 
Jeg gikk også på det, i forrige svangerskap. Men nå har man faktisk gått bort fra det (med mindre man har tidligere senabort) pga. uheldige effekter på barnets senere metabolisme. Les f.eks her: https://www.gynekologen.no/artikler/mye-nytt-pa-pcos-fronten

Så denne gangen sluttet jeg på metformin ved positiv test. Bra det forskes på PCOS, det har vært ignorert altfor lenge :happy:
Se der ja! Jeg har hatt litt dårlig samvittighet for å ha valgt det bort denne gangen så dette var godt å lese! Så bra forskingen går fremover :joyful: helt utrolig at en så vanlig tilstand er så neglisjert i forskingen!
 
Back
Topp