Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det her ser lovende ut @1984håp! Er det lov å si gratulerer nå?Håpefullt! 12 dpo i dag.
Vis vedlegget 449716
Det må være lov! :-D Jeg er forsiktig optimist, men har mistet rundt 17-20 dpo de siste gangene. Men da har jeg vært uten østrogen- og progesteronstøtte. Og jeg syns strekene er tydeligere og sterkere nå enn da. Skal feire godt selv hvis jeg ennå er gravid og har fin hcg-måling 13. desember når klinikken skal ha blodprøve.
Hvis du går inn på farmasiet.no, og dine resepter vil de foreslå Estramon som erstatning for Estradot. Jeg fikk nettopp bestiltOk og det er tilsvarende?
Går du på offentlig sykehus?
Jeg går privat og mistenker at de offentlige sykehusene prioriteres mtp de medisinene/plastrene…
Jeg tenker også at det er fint å være tydelig på hva som er evidensbasert forskning og ikke, men jeg har drevet med forskning selv og i et felt som IVF som beveger seg fort så er det noen ganger relevant å ikke lene seg bare på forskningen. Forskning er jo avhengig av at noen har valgt å forske på det. Når leger forteller meg at «det er ingen støtte i forskningen på det» så har jeg alltid oppfølgingsspørsmål. Er det fordi de HAR forsket på akkurat det, og ikke funnet korrelasjon? I så fall er det mange som har forsket på det eller er det få studier? Hvilken gruppe kvinner har vært med i studiene? Eller sier de at det ikke finnes støtte i forskning fordi det ikke er noen som har forsket på det ennå? For de to tingene er det stor forskjell på! Forskning er ikke bare forskning. Det finnes så mange begrensninger i forskningen, og bare fordi de ikke har fått bekreftet det i forskningen, betyr jo ikke at det ikke KAN hjelpe. De har bare ikke fått bekreftet det ennå.Jeg forstår frustrasjonen, samtidig forstår jeg at legene er opptatt av evidensbasert forskning, spesielt for kvinner som ikke klarer å få barn - Jevnt over er vi jo ei sårbar og litt desperat pasientgruppe, som det nok er lett å tjene penger på for de som ikke er like opptatt av solid forskning.
Men det er en forskjell på å være restriktiv, og på å ikke oppdatere praksisen sin når det finnes ny forskning som kan gjøre en forskjell. Riksen er jo kjent for å ikke følge internasjonal forskning på enkelte andre fagfelt.
Ja det syns vi også.. hun snakket også om en konferanse for ivf-klinikker (både private og offentlige) hun hadde vært på i Hellas hvor det kun var de private som viste seg at ga "alt av medisiner uten backing i forskning", hvor prednisolon var en av medisinene diskutert. I følge henne.. jeg orket ikke annet enn å jatte med. Er lei hele avdelingen og holdningene de har til alt, inkl oss som prøvere. Skulle gjerne visst nøyaktig HVORFOR de er så negative til spesielt prednisolon på riksen.
Det samme skjedde meg 12 dpo, hadde 4,5 mm slimhinne og follikkel på 13 mm. Men når jeg hadde UL 3 dager etter var slimhinne 8,3 mm og follikkel 23 mm. Så mye kan skje! Måtte ta Ovitrelle den fredagen for å planlegge innsett.UL-kontroll på cd12 i dag, slimhinne på bare 4,2mm.. Må være ny rekord i negativ retning! Men follikkel var bare 13 mm, så den har enda noen dager på seg til å bli littegrann tykkere! Ny kontroll fredag!
Edit: har forresten eggløsning på høyre side for 4. Gang på rad ellernoe.. Andre som har opplevd før at det kun skjer på én side??
Det samme skjedde meg 12 dpo, hadde 4,5 mm slimhinne og follikkel på 13 mm. Men når jeg hadde UL 3 dager etter var slimhinne 8,3 mm og follikkel 23 mm. Så mye kan skje! Måtte ta Ovitrelle den fredagen for å planlegge innsett.
Og ja har også opplevd eggløsning på samme side flere gange. Spurte legen på Porsgrunn og han sa det er tilfeldig hvilken side som vokser mest og hadde ikke noe å si om det var samme side flere ganger.
Dette er så sant. Jeg er også opptatt av å få forskningsbasert behandling, men det tar laang tid å etablere noe nytt i solid forskning. Og er det en ting jeg har lært gjennom infertilitet og IVF-behandling, så er det at forskningen har oppsiktsvekkende lite kunnskap om hvordan kvinnekroppen og reproduksjon faktisk fungerer. Så jeg synes det burde være rom for noe prøving, så lenge man sørger for at risikoen for negative effekter er minimal.Jeg tenker også at det er fint å være tydelig på hva som er evidensbasert forskning og ikke, men jeg har drevet med forskning selv og i et felt som IVF som beveger seg fort så er det noen ganger relevant å ikke lene seg bare på forskningen. Forskning er jo avhengig av at noen har valgt å forske på det. Når leger forteller meg at «det er ingen støtte i forskningen på det» så har jeg alltid oppfølgingsspørsmål. Er det fordi de HAR forsket på akkurat det, og ikke funnet korrelasjon? I så fall er det mange som har forsket på det eller er det få studier? Hvilken gruppe kvinner har vært med i studiene? Eller sier de at det ikke finnes støtte i forskning fordi det ikke er noen som har forsket på det ennå? For de to tingene er det stor forskjell på! Forskning er ikke bare forskning. Det finnes så mange begrensninger i forskningen, og bare fordi de ikke har fått bekreftet det i forskningen, betyr jo ikke at det ikke KAN hjelpe. De har bare ikke fått bekreftet det ennå.
Når noe har støtte i forskning er det ofte svææært gjennomprøvd og absolutt ikke nytt. Og noen ganger i medisin må man jo tenke nytt. Det er derfor jeg blir litt matt av de legene som ikke ønsker å prøve ut. Som embryologen på klinikken min sa det; dette vil du ikke finne i faglitteraturen, men vår erfaring i praksis er at dette kan hjelpe. Det er nok for meg så lenge det ikke er forbundet med risiko eller har negative bivirkninger….
Gjorde ikke noe det var etter den UL jeg skreiv her at jeg var redd for nekt av innsett pga tynn slimhinne. Levde som normal og var bare sinnsykt nervøs fram til neste ULÅå tusen takk for at du skrev det, nå ble jeg faktisk litt optimistisk! Gjorde du noe spesielt i dagene imellom eller bare vokste den såpass mye?
God klem Hva blir veien videre for deg, har du noen på frys?Ikke gravid. Venter et par dager før jeg slutter på Cyclogest, men gidder ikke gå på det en uke til. 12 dpo i dag.
Takk for det . Du er bra god.God klem Hva blir veien videre for deg, har du noen på frys?
Hos meg er det omtrent alltid venstre side som slipper egg og produserer flest follikler, klinikken sa det er vanligUL-kontroll på cd12 i dag, slimhinne på bare 4,2mm.. Må være ny rekord i negativ retning! Men follikkel var bare 13 mm, så den har enda noen dager på seg til å bli littegrann tykkere! Ny kontroll fredag!
Edit: har forresten eggløsning på høyre side for 4. Gang på rad ellernoe.. Andre som har opplevd før at det kun skjer på én side??
Setter pris på om du oppdaterer, jeg lurer også veldig på dette!Dette skal jeg sjekke. Jeg har snakket med tre leger som alle sier at det er helt ufarlig å gå på lav dose prednisolon i en begrenset periode. Jeg tenker at det sikkert handler om hvor mange NK killer cells du har også? Hvis du har noe forhøyet verdi på dette, så er det vel ikke sånn at prednisolon fjerner de helt? De demper. Men jeg vet jo ikke Jeg skal høre med legen når jeg skal på time om halvannen uke
Ser at du går til st.olavs. Jeg går også offentlig, i Porsgrunn, og der er det hvertfall sånn at det er pausesyklus etter uttak/ferskforsøk. Men tror det uansett hadde blitt sånn, for jeg tviler på at du ville rukket nytt forsøk før jul? I Porsgrunn stenger de 20 desember - 2 januar ihvertfall.Takk for det . Du er bra god.
Ja, jeg er takknemlig og heldig som har flere på frys. Vet noen her om det er mulig å få innsett rett etter et ferskforsøk? Og vet noen når de pleier å stenge før jul? I så fall kan vi kanskje rekke et fryseforsøk før klinikken stenger, om vi er heldige. Så blir det nok en runde til med stimulering og akkumulering igjen på nyåret. Jeg ønsker også å høre om både immundempende og blodfortynnende før neste forsøk.
Ellers er jeg lei og trist og redd for fremtiden. Samtidig synes jeg alltid det er en liten lettelse å innstille meg på at det ikke gikk. Jeg syns ventetiden og usikkerheten er verst, og hver gang jeg får mensen kan jeg puste igjen, på en måte. Regner med den kommer i morra, det gjorde den sist jeg gikk på progesteron (men det var duphaston og ikke cyclogest, så får se).
Ser strek! Krysser fingre for at den er sterkere i morgenHer er dagens test, helt lik som i går kveld. Syns jeg skimter verdens svakeste strek, den er ikke helt blank hvert fall! Men tør ikke håpe for mye før jeg får ordentlig positiv
Ja jeg har skjønt at noen blir gravid med tynn slimhinne og at det er mulig.Vil bare fortelle at jeg ble gravid og fødte en datter etter forsøket med slimhinne på 6,5 mm. Aldri vært så tynn verken før eller siden.. Var på en kontroll hos Spiren i vår, og legen der mente at tykkelse på slimhinne har vist seg å ikke være så viktig som de tidligere har trodd. Så hvem vet, men ville bare si det sånn at ikke noen mister motet hvis slimhinnen plutselig er litt tynn.