November 2024

Jeg slenger meg på, helt ny til dette og veldig spent :nailbiting: Fikk mensen i dag, starter med stimulering i morgen!

c_r99 (har bedt om å bytte da) - 25 - B1 - Porsgrunn - Forsøk nr 1 - Menopur og Fyremadel - oppstart 12/11
Forstår godt du er spent! :Heartpink kan det være du har innsett siste uka i november om alt går som man håper?

Jeg har ikke helt forstått hva som vil skje nå fram til innsett, så jeg må bare spørre dere.

Jeg skal ha UL om 9 dager og har forstått at de da bla ser på tykkelsen av slimhinnen. Er det noe annet de ser etter som kan påvirke innsett-dato?

Har fått beskjed om å starte med cyclogest dagen etter positiv eggløsningstest. Men jeg trodde jeg måtte sette ovitrelle før innsett selvom jeg har innsett i naturlig syklus? Logikken sier meg jo at det ikke er nødvendig siden jeg har eggløsning, men skjønner ikke helt..

Vi har bare ett embryo og dette er ikke blasto, så da er det vel 3dagers? Og betyr det da at jeg vil ha innsett 3 dager etter positiv eggløsningstest? Jeg føler jeg har mistet hjerneceller den siste tiden og er overrasket over at jeg har glemt alt fra forrige runde..
Er det fryseforsøk antar jeg? I tillegg til slimhinnen sjekker de om jeg hadde en moden follikel. Den skulle være over 15mm, og slimhinnen over 7mm helst. Men det høres jo litt ut som du skal på UL etter eggløsning? Når det kommer til ovitrelle er det sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg. Jeg satte ovitrelle i dag, og skal begynne på cycglogest på onsdag. Innsett er planlagt til mandag. Men det kan være forskjell på styrt og naturlig syklus?

Er du sikker på at det ikke er blasto dere har? Jeg trodde ikke de frøs ned noe som ikke hadde utviklet seg til blasto? Men jeg vet ikke nok om dette med nedfrysning til å svare fornuftig. Jeg har kun fått et blasto på frys, og alt det er helt nytt for meg :smiley-ashamed004

Er det fryseforsøk antar jeg? I tillegg til slimhinnen sjekker de om jeg hadde en moden follikel. Den skulle være over 15mm, og slimhinnen over 7mm helst. Men det høres jo litt ut som du skal på UL etter eggløsning? Når det kommer til ovitrelle er det sikkert noen andre som kan svare bedre enn meg. Jeg satte ovitrelle i dag, og skal begynne på cycglogest på onsdag. Innsett er planlagt til mandag. Men det kan være forskjell på styrt og naturlig syklus?

Er du sikker på at det ikke er blasto dere har? Jeg trodde ikke de frøs ned noe som ikke hadde utviklet seg til blasto? Men jeg vet ikke nok om dette med nedfrysning til å svare fornuftig. Jeg har kun fått et blasto på frys, og alt det er helt nytt for meg :smiley-ashamed004
Ja det er fryseforsøk i naturlig syklus. Dette er beskjeden jeg har fått:

1. Du skal ta kontakt med oss når menstruasjonen har kommet for å bli satt opp til en ultralydkontrolltime. Skriv HASTER TIN I NATURLIGSYKLUS, dato for mens og at du trenger kontrolltime. Dette blir rundt syklusdag 9.
2. Du skal begynne med eggløsningstester fra syklusdag 9. Bruk Clear Blue (ikke bruke advance) og morgenurinen. Får du positiv eggløsningstest må du allikevel komme til ultralydkontroll.
3. VIKTIG! Du skal starte med Cyclogest dagen etter positiv eggløsningstest.

Så de ser da også på follikelen for å bergene ca eggløsning? Eller vet du hvorfor de måler den?

Ang hvorfor jeg ikke tror det er blasto er fordi i brevet så sto det "Embryo" der hvor det sto "Blastocyst" i brevet til ei venninne som tidligere har vært igjennom samme runde. Og jeg har lest at når det kun er et egg så dyrker de det ikke til blasto? (Mulig jeg husker feil her også)

Jeg syns det stort sett er håpløst å få svar på alt jeg lurer på fra Riksen, men jeg skal spørre om alt dette på kontrolltimen. Skjønner jo de har veldig mye å gjøre og at disse spørsmålene da blir små detaljer for dem, men føler noen av de blir litt oppgitte over spørsmål vi har. (Men er klar over at jeg har vært hormonell og overfølsom hver gang jeg har fått snakke med noen)

Takk for svar :love2

De fryser ned embryoer før blasto og, av ulike årsaker. Jeg har 3-dagers på frys, både hos Hausken og på Riksen.

@Isola90 og @Skogsjente, merker dere noe til symptomer? :bag:

Er så spent på om det går veien. Er nå 9 dpo og er pisseredd for at den testen skal vise negativt enda en gang. Føles ut som en evighet til helg og akkurat nå tenker jeg bare at det ikke går veien. Progesteron tilskuddet hjelper sikkert heller ikke på humøret mitt.
Tok disse nå, og synes det burde vært sterkere strek og 2-3 på cb digital :sorry: 15-16 dpo…
Merker kun ømme bryst og muligens litt murringer…

Vedlegg

• IMG_2428.jpeg
    IMG_2428.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 15
  • IMG_2427.jpeg
    IMG_2427.jpeg
    1,6 MB · Visninger: 15
Synes den vanlige Clearblue er helt fin jeg, fin og tydelig strek? :) Tror det er litt tidlig å forvente 2-3 på ukesindikator?
Ja, kanskje, men trodde 1-2 skulle komme før 4+0…? Nå er jeg jo 4+2…
Prøver å vente noen dager til og tar en ny. Viser den fortsatt 1-2 da kan dette umulig gå bra tenker jeg :sorry: Har du testet noe mer?

Ja, kanskje, men trodde 1-2 skulle komme før 4+0…? Nå er jeg jo 4+2…
Prøver å vente noen dager til og tar en ny. Viser den fortsatt 1-2 da kan dette umulig gå bra tenker jeg :sorry: Har du testet noe mer?
Nei, 2-3 kommer vel tidligst 4+0? Har sett noen få får det 14 dpo men tror det er sjeldent... Ser at krysset ditt på Clearblue er tydelig sterkere enn for 2 dager siden, så jeg har troa :Heartred Du får det om en dag eller to :)Har ikke testet mer etter testen som viste økning i går ettermiddag nei.

Tok disse nå, og synes det burde vært sterkere strek og 2-3 på cb digital :sorry: 15-16 dpo…
Forstår veldig godt du blir bekymret! Men den plassen på cb er kjempefin. Kan hende det bare tar litt tid med den som skifter uke. Spørs når den festet seg :Heartred hjelper det å ikke teste mer nå?

Alle mine er også fryst ned som tredagers, men hos meg tines ett og dyrkes videre til blasto før innsett, så har satt inn på dag 5 begge ganger :) Sikkert ulik praksis rundt omkring.

Ja det er fryseforsøk i naturlig syklus. Dette er beskjeden jeg har fått:

1. Du skal ta kontakt med oss når menstruasjonen har kommet for å bli satt opp til en ultralydkontrolltime. Skriv HASTER TIN I NATURLIGSYKLUS, dato for mens og at du trenger kontrolltime. Dette blir rundt syklusdag 9.
2. Du skal begynne med eggløsningstester fra syklusdag 9. Bruk Clear Blue (ikke bruke advance) og morgenurinen. Får du positiv eggløsningstest må du allikevel komme til ultralydkontroll.
3. VIKTIG! Du skal starte med Cyclogest dagen etter positiv eggløsningstest.

Så de ser da også på follikelen for å bergene ca eggløsning? Eller vet du hvorfor de måler den?

Ang hvorfor jeg ikke tror det er blasto er fordi i brevet så sto det "Embryo" der hvor det sto "Blastocyst" i brevet til ei venninne som tidligere har vært igjennom samme runde. Og jeg har lest at når det kun er et egg så dyrker de det ikke til blasto? (Mulig jeg husker feil her også)

Jeg syns det stort sett er håpløst å få svar på alt jeg lurer på fra Riksen, men jeg skal spørre om alt dette på kontrolltimen. Skjønner jo de har veldig mye å gjøre og at disse spørsmålene da blir små detaljer for dem, men føler noen av de blir litt oppgitte over spørsmål vi har. (Men er klar over at jeg har vært hormonell og overfølsom hver gang jeg har fått snakke med noen)

Takk for svar :love2
I mitt brev fra riksen står det også embryo, men jeg vet at det er 5 eller 6-dagers og at de ikke ville fryst dem ned om de ikke hadde utviklet seg til blasto innen det. Jeg tror det bare står skrevet slik for at det skal være forståelig for folk, og ikke alle er kjent med begrepet blastocyst.

Nei, 2-3 kommer vel tidligst 4+0? Har sett noen få får det 14 dpo men tror det er sjeldent... Ser at krysset ditt på Clearblue er tydelig sterkere enn for 2 dager siden, så jeg har troa :Heartred Du får det om en dag eller to :)Har ikke testet mer etter testen som viste økning i går ettermiddag nei.
Stemmer! Man blir gravid i uke 3, så man er ikke 2 uker på vei før inn i uke 4:joyful: fikk 2-3 i 17-19 dpo sist gang. Alt kommer også på når den fester seg. Kan ta 5 dager fra etter innsett at den fester seg.

Håper du har rett!❤️ Synes også krysset er litt sterkere. Blir så bekymra denne første tiden.

Forstår veldig godt du blir bekymret! Men den plassen på cb er kjempefin. Kan hende det bare tar litt tid med den som skifter uke. Spørs når den festet seg :Heartred hjelper det å ikke teste mer nå?
Håper du har rett❤️ Takk for gode ord❤️ Burde sikkert holde meg unna testing en stund hvertfall. Lite å gjøre med det samme hvilket utfall det får.

Alle mine er også fryst ned som tredagers, men hos meg tines ett og dyrkes videre til blasto før innsett, så har satt inn på dag 5 begge ganger :) Sikkert ulik praksis rundt omkring.
For å kommentere min egen tråd, etter å ha tenkt meg om litt. Er det ikke veldig dumt å ikke dyrke alle videre til blasto, nettopp for å få satt inn det absolutt beste når det skal være fryseinnsett på dag 5? Når de tiner og dyrker bare 1-2 fremt til innsett kan det jo være at et av de som fortsatt er fryst som har den beste kvaliteten? Noen som har tanker eller erfaring rundt dette? Fortsatt blank test her i dag, forresten :dead:

Clearblue ser jo kjempebra ut?! :joyful: Har lest mange mange ganger her inne om folk som har målt hcg i blod til å være høyt, og fortsatt fått 1-2 på digital.. Så jeg ville ikke lagt for mye i det :Heartred

For å kommentere min egen tråd, etter å ha tenkt meg om litt. Er det ikke veldig dumt å ikke dyrke alle videre til blasto, nettopp for å få satt inn det absolutt beste når det skal være fryseinnsett på dag 5? Når de tiner og dyrker bare 1-2 fremt til innsett kan det jo være at et av de som fortsatt er fryst som har den beste kvaliteten? Noen som har tanker eller erfaring rundt dette? Fortsatt blank test her i dag, forresten :dead:
Hm.. jeg har hørt og lest både det ene og det andre.. Men venninna mi var også på riksen og der sto det som sagt "Blastocyst" på hennes papir. Jeg spurte chatgpt :talk030 :

Ja, det er ganske vanlig at fertilitetsklinikker fryser et embryo på dag 3 i stedet for å dyrke det til en blastocyst på dag 5, spesielt når det kun er ett befruktet egg. Å dyrke frem til blastocyst kan være en større risiko når det er få embryoer tilgjengelig, da noen embryoer kan slutte å utvikle seg underveis i dyrkningsprosessen. Ved å fryse på dag 3 øker man sannsynligheten for å bevare embryoet og ha mulighet til innsett i en senere syklus.

Hm.. jeg har hørt og lest både det ene og det andre.. Men venninna mi var også på riksen og der sto det som sagt "Blastocyst" på hennes papir. Jeg spurte chatgpt :talk030 :

Ja, det er ganske vanlig at fertilitetsklinikker fryser et embryo på dag 3 i stedet for å dyrke det til en blastocyst på dag 5, spesielt når det kun er ett befruktet egg. Å dyrke frem til blastocyst kan være en større risiko når det er få embryoer tilgjengelig, da noen embryoer kan slutte å utvikle seg underveis i dyrkningsprosessen. Ved å fryse på dag 3 øker man sannsynligheten for å bevare embryoet og ha mulighet til innsett i en senere syklus.
Jeg spurte også om det er vanlig å dyrke videre et 3-dagers etter opptining:

Det er generelt ikke vanlig å dyrke et 3-dagers embryo videre til blastocyst etter opptining når det kun er ett embryo tilgjengelig. Mange klinikker foretrekker å sette inn embryoet rett etter opptining, spesielt når det er begrenset antall embryoer, for å unngå risikoen for at embryoet ikke utvikler seg videre til blastocyststadiet.

Å dyrke til blastocyst etter opptining kan være aktuelt dersom klinikken vurderer at det kan forbedre sjansen for graviditet, men dette er ofte en vurdering basert på embryoets kvalitet, kvinnens alder, og andre faktorer.

Så siden vi kun har dette ene, og det ikke er spesielt optimistiske til å få ut flere egg, så gjør setter det nok inn 3-dagers tror jeg. Jeg får spørre ved neste mulighet.

Back
Topp