Nei-mat

Synes det er bra hun innrømmer det, og andre må huske på at hun er et voksent menneske som må ta sine egne valg, som alle andre. :)
Husker jeg sa på bv forumet for 7 år siden i sist svangerskap at jeg spiste salami. å herrejemini sier jeg bare, jeg var ikke bare egoistisk, jeg var barnemishandler og burde bli meldt til barnevernet, og det var ikke måte på med haggel!
Denne gangen frister ingenting, men jeg vet at jeg kommer til å få lyst på fenalår til jul, og det skal jeg faktisk ha meg og.
Det kommer nok til å gå strålende bra selv om nok mange dømmer meg forde. :)
Jeg dømmer ihvertfall ingen andre, hvis folk feks ikke klare å slutte å røyke i svangerskapet har nok de fleste oppegående mennesker dårlig nok samvittighet som det er, uten at jeg trenger å si mine meninger tillegg.
Alle vet jo at det bare er dårlige mødre som spiser salami i svangerskapet :p Og jeg er en av de :D
 
Viser bare hvor forskjellige vi er å godt er jo det..hadde blitt ett kjedelig forum om alle skulle vært enig:)
 
Jeg mener at det er viktig å ikke bli helt hysterisk, men bruke sunn fornuft og avstå fra det som kan være skadelig. Jeg drakk før jeg visste jeg var gravid, og det har jeg ingen dårlig samvittighet for (man må jo leve selv om man prøver), men for min del kunne det ikke falt meg inn å drikke noe nå. Jeg tror egentlig ikke et sjelden glass vin eller en sjelden gang salami gjør noe skade, men jeg er i hvert fall ikke villig til å ta den sjansen når det frarådes :)
 
Jeg kommer til å ha veldig lyst på fenalår, men aldri om jeg rører det! Er ikke hysterisk å følge myndighetenes råd.
 
Har dere "syndet" å spist nei-mat under graviditeten?

Jeg har spist spekemat, salami, spekeskinke, røyke laks to ganger før jeg viste jeg gravid.. Hvor farlig er dette? :eek:


Ikke i dette svangerskapet, for da visste jeg om graviditeten allerede 8 dager etter eggløsning.

I første svangerskap "syndet" jeg derimot ufrivillig med det meste ettersom jeg først fant ut om graviditeten i uke 8. Vi var på Kypros i 14 dager, og jeg drakk alkohol hver dag og spiste lite stekt kjøtt, mykoster, spekemat og garantert så-som-så vasket salat. Heldigvis fikk vi en frisk (og særdeles oppegående) sønn:)

Jeg har forresten ei jordmor som mener nyåpnet salami er helt ok. Jeg tar allikevel ikke den sjansen:)
 
Last edited:
Jeg spiste roastbeef til frokost av gammel vane to dager på besøk hos svigermor forrige helg. I tillegg var samboer og meg ute og spiste med et vennepar som ikke vet om graviditeten. Jeg bad jeg om well done biff og bestilte øl (etterpå snek jeg meg til servitøren og bad om alkoholfri :p). Deretter kom servitøren tilbake og spurte om jeg var sikker på at jeg ville ha well done kjøtt for det ble så tørt dette kjøttet. Med fire uvitne øyne rettet mot meg sa jeg ok til medium-well done. Ble så usikker når jeg satt der mtp rødt kjøtt. Hadde jeg lest feil? Jeg hadde jo akkurat bestilt alkofri øl og sagt jeg var gravid. Hadde dødsdårlig samvittighet når jeg googlet på vei hjem :( . Men alt gikk greit og jeg ble ikke dårlig. Skal holde meg unna det som er nei-mat og nei-drikke i disse 9 mnd. Hva andre velger gjøre får være deres valg, men jeg ønsker hvertfal følge råd for gravide:)
 
Jeg spiste roastbeef til frokost av gammel vane to dager på besøk hos svigermor forrige helg. I tillegg var samboer og meg ute og spiste med et vennepar som ikke vet om graviditeten. Jeg bad jeg om well done biff og bestilte øl (etterpå snek jeg meg til servitøren og bad om alkoholfri :p). Deretter kom servitøren tilbake og spurte om jeg var sikker på at jeg ville ha well done kjøtt for det ble så tørt dette kjøttet. Med fire uvitne øyne rettet mot meg sa jeg ok til medium-well done. Ble så usikker når jeg satt der mtp rødt kjøtt. Hadde jeg lest feil? Jeg hadde jo akkurat bestilt alkofri øl og sagt jeg var gravid. Hadde dødsdårlig samvittighet når jeg googlet på vei hjem :( . Men alt gikk greit og jeg ble ikke dårlig. Skal holde meg unna det som er nei-mat og nei-drikke i disse 9 mnd. Hva andre velger gjøre får være deres valg, men jeg ønsker hvertfal følge råd for gravide:)
Jeg bestiller kjøtt well done når jeg ikke er gravid også og har aldri fått tørt kjøtt :)
Så bare bestill det neste gang selv om kelneren vil ha deg til å spise medium :)
 
Jeg spiste roastbeef til frokost av gammel vane to dager på besøk hos svigermor forrige helg. I tillegg var samboer og meg ute og spiste med et vennepar som ikke vet om graviditeten. Jeg bad jeg om well done biff og bestilte øl (etterpå snek jeg meg til servitøren og bad om alkoholfri :p). Deretter kom servitøren tilbake og spurte om jeg var sikker på at jeg ville ha well done kjøtt for det ble så tørt dette kjøttet. Med fire uvitne øyne rettet mot meg sa jeg ok til medium-well done. Ble så usikker når jeg satt der mtp rødt kjøtt. Hadde jeg lest feil? Jeg hadde jo akkurat bestilt alkofri øl og sagt jeg var gravid. Hadde dødsdårlig samvittighet når jeg googlet på vei hjem :( . Men alt gikk greit og jeg ble ikke dårlig. Skal holde meg unna det som er nei-mat og nei-drikke i disse 9 mnd. Hva andre velger gjøre får være deres valg, men jeg ønsker hvertfal følge råd for gravide:)
Dårlig av servitøren!
 
Ååå som jeg savner Pepsi max, måtte slutte for kvalmen ble ti ganger verre av Pepsi max.. :(
Har slutta nå da.. fått helt avsmak.. traaaagisk :D
Drikker eplejuice istedenfor :p
 
Bare lurer, kan man spise pinnekjøtt ? Nå er det jo snart jul og yndlings retten min i juletider :)
 
Ja elendig. Men ble heldigvis ikke dårlig, så da er nok den faren som evt var, over. Og så vet jeg det videre i svangerskapet at jeg ikke skal ha noe medium kjøtt :)
Mor trenger ikke å bli dårlig selv om hun blir smittet av toxoplasmose, men det kan fortsatt skade fosteret. Ikke for å skremme altså, bare til opplysning. :) Men når det er sagt så skal det mye til å bli smittet både av toxoplasmose og listeria her i Norge. Forrige svangerskap tok de blodprøver og sjekket om jeg noen gang har hatt toxoplasmose, og den var negativ (du blir immun for livet om du har hatt det). Og jeg har spist blodig biff, roastbiff og spekemat nesten hver eneste uke i minst 10 år nå. :p

Likevel holder jeg meg til anbefalingene i svangerskapet og dropper nei-maten. Jeg verken røyker eller snuser til vanlig, og jeg er avholds, så det er ikke noe problem akkurat. :) Ser ingen grunn til å ta sjansen, samme hvor liten den er. Det er ikke verdt det!
 
Back
Topp