Nei-mat

Får lyst på roastbeef og vin bare fordi jeg ikke kan. Er ikke akkurat storforbruker til vanlig så er bare en mental greie.

Spiser heller aldri roastbiff, men samboeren bruker å kjøpe det.. Har aldri fristet så mye som det gjør nå :) synes egentlig det ikke smaker noen verdens ting...
 
Husker da jeg var gravid i sommer, hadde jeg så syyykt lyst på spekemat, men da jeg hadde SA, var nettopp spekemat det første jeg spiste! Spiste det både på trass og trøst og alt. :p Og det hjalp... ;)
 
Har dere "syndet" å spist nei-mat under graviditeten?

Jeg har spist spekemat, salami, spekeskinke, røyke laks to ganger før jeg viste jeg gravid.. Hvor farlig er dette? :eek:
Jeg spiste masse fenalår og røkt laks (som hadde ligget en stund i kjøleskapet) dagene før jeg visste jeg var gravid o_O Når jeg skulle dobbelsjekke testen hos legen og hun nevnte hva jeg må passe på nå som jeg er gravid fikk jeg litt noia, men hun sa det var ikke så farlig som røyk og alkohol (noe jeg er glad jeg ikke rører uansett) - og nå var det bare å holde seg unna det fremover i alle fall :) Gjort er gjort og spist er spist...
 
Jeg har ikke egentlig lyst til å innrømme dette, for jeg vet hvor uglesett man blir, men jeg kommer ikke til å droppe all alkohol i svangerskapet. Jeg har brukt så vanvittig mye tid på å lese meg opp på studiene, og det er ingen grunn til at man skal fortelle gravide at all mengde alkohol er skadelig. Selv legene innrømmer at det er mer fordi de er redd noen ikke kan begrense seg, enn fordi et glass vin er skadelig, for det er det absolutt ikke. Så jeg beholder vinglasset på fredagen. Og stopper der, da.

Ellers har jeg i dag spist skinke til lunch av ren vane, og innså etterpå at det ikke var så lurt.
Unnskyld at jeg sier det men er det så vanskelig å være helt avholds i ni mnd?
Hadde aldri i verden tatt sjansen, har ikke føltes naturlig å drikke alkohol med en liten en som vokser i magen..
 
Spiser heller aldri roastbiff, men samboeren bruker å kjøpe det.. Har aldri fristet så mye som det gjør nå :) synes egentlig det ikke smaker noen verdens ting...
Det smaker liksom avogtil.
Glemte meg og spiste det da jeg var gravid første gangen. Endte i SA et par dager etterpå så tør liksom ikke gamble igjen (selv om oddsen for en sammenheng er ekstremt liten).
 
Husker da jeg var gravid i sommer, hadde jeg så syyykt lyst på spekemat, men da jeg hadde SA, var nettopp spekemat det første jeg spiste! Spiste det både på trass og trøst og alt. :p Og det hjalp... ;)
Herlig.

Jeg er ikke spesielt glad i spekemat, men akkurat nå fikk jeg et skikkelig sug etter det. Ser for meg den oppdekningen etter fødsel...
 
Unnskyld at jeg sier det men er det så vanskelig å være helt avholds i ni mnd?
Hadde aldri i verden tatt sjansen, har ikke føltes naturlig å drikke alkohol med en liten en som vokser i magen..
Det som er greia er jo at man aldri kommer til å vite akkurat hvilken mengde som er ok eller til hvem (genetiske faktorer, disponering osv) fordi man pga etikken ALDRI kommer til å få godkjent forskning på dette.
Man vet ikke hvilke fostre som tar skade av hvilken mengde alkohol eller på hvilken tid i svangerskapet.
 
Det som er greia er jo at man aldri kommer til å vite akkurat hvilken mengde som er ok eller til hvem (genetiske faktorer, disponering osv) fordi man pga etikken ALDRI kommer til å få godkjent forskning på dette.
Man vet ikke hvilke fostre som tar skade av hvilken mengde alkohol eller på hvilken tid i svangerskapet.
Men er det greit å gamble da?
 
Hadde aldri villet gamble på barna mine!
Her kuttes både røyk og alkohol.
Null stress. Alt for at mini skal få et så godt utgangspunkt i live som jeg kan gi.
Men det mener jeg er riktig!
Er også min tanke..ni mnd uten er noe alle skulle klare, du har tross alt ansvaret for ett uskyldig liv..
 
Jeg har ikke egentlig lyst til å innrømme dette, for jeg vet hvor uglesett man blir, men jeg kommer ikke til å droppe all alkohol i svangerskapet. Jeg har brukt så vanvittig mye tid på å lese meg opp på studiene, og det er ingen grunn til at man skal fortelle gravide at all mengde alkohol er skadelig. Selv legene innrømmer at det er mer fordi de er redd noen ikke kan begrense seg, enn fordi et glass vin er skadelig, for det er det absolutt ikke. Så jeg beholder vinglasset på fredagen. Og stopper der, da.
Jeg syntes du er tøff som innrømmer det. Har lest mye om den forskningen selv, men er ikke komfortabel med å drikke likevel. Men kjenner flere leger og medisinbiologer som tar/tok et glass i ny og ne som gravid.
 
Vet at de f.eks har et langt mer avslappet forhold til det i Sverige, både under svangerskap og amming. Tror nok som du sier det handler mye om måtehold, og at folk ikke kan begrense seg, derfor der er anbefalt avhold.
Det er anbefalt avhold fordi man ikke vet hvor mye som er skadelig.
 
Det er anbefalt avhold fordi man ikke vet hvor mye som er skadelig.
Også fordi det er mange som tenker at om ett er ok er det greit med et til. Og plutselig var flasken tom.
 
Setter du deg bak rattet og kjører etter du har drukket alkohol?Blir nesten det samme, kan gå bra men kan også få fatale konsekvenser..
Så ser ikke hensikten med å gamble på noe så viktig..
 
Jeg syntes du er tøff som innrømmer det. Har lest mye om den forskningen selv, men er ikke komfortabel med å drikke likevel. Men kjenner flere leger og medisinbiologer som tar/tok et glass i ny og ne som gravid.
Ok. Så la oss si at det ikke er farlig.
Men jeg har da lest at babyen får samme promille som moren? Jeg ville jo aldri gitt alkohol til barna mine utenfor magen heller. Det hadde jo vært ganske sykt! Men hvis man da drikker når man er gravid så gjør man jo det, på et hvis? Er man tipsy, så er baby tipsy (ufrivillig)
 
Denne gangen har jeg ikke tatt så stilling til det siden jeg fant det ut idag, men forrige gang var jeg veeeldig nøye på alt, og ser for meg at det blir det samme nå :) Jeg vil ikke ta unødvendige sjanser på bakgrunn av at det har gått bra før, ingen garanti for at det vil gå like bra med mitt barn :)
 
Back
Topp