Nei-mat

Ok. Så la oss si at det ikke er farlig.
Men jeg har da lest at babyen får samme promille som moren? Jeg ville jo aldri gitt alkohol til barna mine utenfor magen heller. Det hadde jo vært ganske sykt! Men hvis man da drikker når man er gravid så gjør man jo det, på et hvis? Er man tipsy, så er baby tipsy (ufrivillig)
Om ungen får samme promille som mor, vil ungen ha veldig liten promille etter et glass. Mye mindre enn om ungen drakk glasset selv. Jeg vet ikke hvor stor, men akkurat det bekymrer meg ikke.
Vil tro at det har samme effekt som alkoholsvak drikke som er lov å servere mindreårige.
 
Jeg har ikke egentlig lyst til å innrømme dette, for jeg vet hvor uglesett man blir, men jeg kommer ikke til å droppe all alkohol i svangerskapet. Jeg har brukt så vanvittig mye tid på å lese meg opp på studiene, og det er ingen grunn til at man skal fortelle gravide at all mengde alkohol er skadelig. Selv legene innrømmer at det er mer fordi de er redd noen ikke kan begrense seg, enn fordi et glass vin er skadelig, for det er det absolutt ikke. Så jeg beholder vinglasset på fredagen. Og stopper der, da.

Ellers har jeg i dag spist skinke til lunch av ren vane, og innså etterpå at det ikke var så lurt.
Dette høres bare helt feil ut for meg, jeg kan ikke forstå i det hele tatt hvordan en kan vurdere å drikke alkohol under svangerskapet. I Norge er det nulltoleranse for alkohol mens man er gravid, vi har heller ikke kultur for daglig konsum av alkohol, så hvorfor du føler du må drikke et glass ukentlig kan jeg virkelig ikke forstå. Det er snakk om kanskje 8 mnd igjen..

Det er greit med stor takhøyde på dette forumet, men synes rett og slett at dette blir veldig egoistisk av deg, og som en voksen person som snart skal ha ansvaret for et levende lite menneske burde du kanskje revurdere dine verdier hvis alkohol er så viktig for deg.
 
Jeg har ikke egentlig lyst til å innrømme dette, for jeg vet hvor uglesett man blir, men jeg kommer ikke til å droppe all alkohol i svangerskapet. Jeg har brukt så vanvittig mye tid på å lese meg opp på studiene, og det er ingen grunn til at man skal fortelle gravide at all mengde alkohol er skadelig. Selv legene innrømmer at det er mer fordi de er redd noen ikke kan begrense seg, enn fordi et glass vin er skadelig, for det er det absolutt ikke. Så jeg beholder vinglasset på fredagen. Og stopper der, da.

Ellers har jeg i dag spist skinke til lunch av ren vane, og innså etterpå at det ikke var så lurt.
Jeg er enig med deg. Jobber innen helse , har også lest dokumentasjonen og kan ikke forstå at et glass vin en dag i uken skal være skadelig:)

Når det er sagt så frister derimot alkohol veeeldig lite!
 
Last edited:
Jeg respekterer at folk har forskjellige meninger, men for meg er det å drikke alkohol i svangerskapet HELT uaktuelt, og jeg forstår ikke at noen vil gjøre det. Jeg for min del vil heller være litt for forsiktig med hva jeg spiser og drikker, fordi jeg bærer på et nytt liv inni meg, som jeg vil gi best mulig utgangspunkt.

Jeg kan si meg enig i dette med forskningen og at et glass i ny og ne antageligvis ikke vil gjøre skade, men jeg skjønner ikke hvorfor man vil gamble på det. Jeg savner å drikke et glass vin i helgen, men SÅ viktig er det ikke at jeg risikerer mitt ufødte barns helse.
 
Jeg vil ikke være en som er stygg mot andre, men her føler jeg for å si ifra. Det er veldig egoistisk av deg/dere å drikke (eller oppfordre andre til at det er greit å drikke) alkohol i svangerskapet, når norske helsemyndigheter fraråder dette. Du er ikke ekspert på dette selv om du har lest litt forskning. Hvis du hadde hatt PhD i emnet hadde jeg kanskje vurdert å tro du kunne sakene dine. Du tar en risiko og gambler med ditt ufødte barns liv og helse, beklager å si det men det er forkastelig å lese!
 
Jeg ble litt borte fra forumet så jeg har ikke svart, men jeg er jo ikke overrasket over at noen reagerer sterkt. Og det er helt greit. Så jeg kan jo si litt om min logikk.

Det er ikke noe problem for meg å ikke drikke i 9 mnd. Men det er heller ikke det det handler om. Det er mye jeg kan droppe i 9 mnd. Servelat. Ferskost. Hagearbeid. Dykking. Og jeg dropper det fordi jeg selvfølgelig er like knyttet til min lille spire som dere er til deres. Men for meg er det viktig å vite at det jeg gjør og det jeg blir fortalt har basis i virkeligheten, og ikke bare er moralisering, eller gamle utdaterte råd. Jeg jobber med forskning, og kanskje det gjør noe med min måte å tenke på, men jeg vil vite HVORFOR jeg skal gjøre det ene eller det andre.

Hvorfor tar jeg den risikoen? Fordi jeg ikke anser det som en risiko. Mange her prater som om risiko er noe man kan redusere til 0, men det er ikke tilfellet. Vi vurderer hele tiden risikoen for ting og tar valg basert på vår vurdering, men vi vurderer ikke objektivt. Vi undervurderer risikoen for ting vi kjenner, og overvurderer risikoen til ting som er skumle/ukjente. Jeg har lest mange mammaforum hvor folk mener at det ikke kan skade med litt servelat nå og da, til tross for at konsekvensene ved å få listeria er ENORMT mye større enn konsekvensene etter ett glass vin. Jeg leser om folk som forteller at de ikke kan se problemet med å bruke den gamle barnemadrassen til storebror på nytt til tross for at de anbefales å bruke ny madrass, og selv om krybbedød er en ENORMT mye større konsekvens enn en øl til middag gir.

Dette er eksempler på valg folk synes er HELT OK fordi det handler om ting vi er komfortable med. Og det er virkelig helt opp til enhver å vurdere hvilken risiko de synes er akseptabel.

Personlig er jeg livredd for å få listeria. Jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å minimalisere den risikoen, fordi jeg har lest masse om det og vet at sannsynligheten for å få det, kombinert med de enorme konsekvensene, er så store at risikoen blir for mye for meg. På samme måte er sannsynligheten for negative konsekvenser ved lavt alkoholinntak aldri bevist, så det anser jeg som en helt akseptabel "risiko".

Og dersom noen ønsker det skal jeg selvfølgelig linke til disse studiene og forklare hvorfor jeg mener de er verd å stole på. Men jeg kan jo si at det er en feiloppfatning at alt mor får i seg går direkte over i forsteret. Mor og foster deler ikke blodomløp, de er aldri i direkte kontakt. Næringsstoffer overføres via morkaken, og en del molekyler er faktisk for store til å overføres (relevant ift medisiner). Det gjelder ikke alkohol, men dersom man drikker sakte er det ikke noe problem for et friskt menneske å metabolisere alkoholen raskt nok til at den ikke påvirker fosteret.
 
Skjønner fortsatt ikke vitsen med alkohol i svangerskapet, for meg blir det bare bakvendt..
Men andre får bare gjøre som de vil, hvis det føles komfortabelt å drikke vin med en liten en i magen, så værsegod.
 
Jeg syns signalet du sender til folk på dette forumet blir feil. Veldig farlig å dele. Kanskje noen leser dette og tenker at, "da er det jo ikke så farlig". Og disse menneskene er kanskje ikke så sindige som deg, som drikker lite og seint. Tenk heller på risikoen for at dine meninger på dette forumet kan påvirke noen til å bli slappere med alkohol i svangerskapet slik at det medfører skader på barnet. Hva du selv gjør får være opp til deg hvis du har kunnskap nok om dette.
 
Jeg ble litt borte fra forumet så jeg har ikke svart, men jeg er jo ikke overrasket over at noen reagerer sterkt. Og det er helt greit. Så jeg kan jo si litt om min logikk.

Det er ikke noe problem for meg å ikke drikke i 9 mnd. Men det er heller ikke det det handler om. Det er mye jeg kan droppe i 9 mnd. Servelat. Ferskost. Hagearbeid. Dykking. Og jeg dropper det fordi jeg selvfølgelig er like knyttet til min lille spire som dere er til deres. Men for meg er det viktig å vite at det jeg gjør og det jeg blir fortalt har basis i virkeligheten, og ikke bare er moralisering, eller gamle utdaterte råd. Jeg jobber med forskning, og kanskje det gjør noe med min måte å tenke på, men jeg vil vite HVORFOR jeg skal gjøre det ene eller det andre.

Hvorfor tar jeg den risikoen? Fordi jeg ikke anser det som en risiko. Mange her prater som om risiko er noe man kan redusere til 0, men det er ikke tilfellet. Vi vurderer hele tiden risikoen for ting og tar valg basert på vår vurdering, men vi vurderer ikke objektivt. Vi undervurderer risikoen for ting vi kjenner, og overvurderer risikoen til ting som er skumle/ukjente. Jeg har lest mange mammaforum hvor folk mener at det ikke kan skade med litt servelat nå og da, til tross for at konsekvensene ved å få listeria er ENORMT mye større enn konsekvensene etter ett glass vin. Jeg leser om folk som forteller at de ikke kan se problemet med å bruke den gamle barnemadrassen til storebror på nytt til tross for at de anbefales å bruke ny madrass, og selv om krybbedød er en ENORMT mye større konsekvens enn en øl til middag gir.

Dette er eksempler på valg folk synes er HELT OK fordi det handler om ting vi er komfortable med. Og det er virkelig helt opp til enhver å vurdere hvilken risiko de synes er akseptabel.

Personlig er jeg livredd for å få listeria. Jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for å minimalisere den risikoen, fordi jeg har lest masse om det og vet at sannsynligheten for å få det, kombinert med de enorme konsekvensene, er så store at risikoen blir for mye for meg. På samme måte er sannsynligheten for negative konsekvenser ved lavt alkoholinntak aldri bevist, så det anser jeg som en helt akseptabel "risiko".

Og dersom noen ønsker det skal jeg selvfølgelig linke til disse studiene og forklare hvorfor jeg mener de er verd å stole på. Men jeg kan jo si at det er en feiloppfatning at alt mor får i seg går direkte over i forsteret. Mor og foster deler ikke blodomløp, de er aldri i direkte kontakt. Næringsstoffer overføres via morkaken, og en del molekyler er faktisk for store til å overføres (relevant ift medisiner). Det gjelder ikke alkohol, men dersom man drikker sakte er det ikke noe problem for et friskt menneske å metabolisere alkoholen raskt nok til at den ikke påvirker fosteret.

Jeg vil veldig gjerne se de studiene!
 
Jeg vil veldig gjerne se de studiene!
Tror aldri jeg blir overbevisst uansett hvor mye studie hun legger frem:)
Finns mange som er skadet der ute etter mors bruk av alkohol i svskapet, både etter å drukket lite og mye..
Så klarer ikke å ta det her helt seriøst..:-/
 
Drikker fint lite alkohol i utgangspunktet og har null problem med å holde meg unna under svangerskapet. For meg handler det litt om respekten for livet jeg bærer i magen.

Ellers holder jeg meg unna nei-mat. Selv om jeg er fryktelig fysen på roastbeef med løk og remulade om dagen, og fenalår. Når spekeskinkelysten melder seg, lager mannen pizza med gjennomstekt spekemat. En grei erstatning når matlysten er dårlig.
 
Synes ikke dette var så hyggelig lesning. Jeg er også redd for listeria og unngår smittekilder der, jeg er redd for krybbedød så jeg velger å følge de råd LUB gir og i tillegg holder jeg meg unna alkohol. Null stress.
 
Tror aldri jeg blir overbevisst uansett hvor mye studie hun legger frem:)
Finns mange som er skadet der ute etter mors bruk av alkohol i svskapet, både etter å drukket lite og mye..
Så klarer ikke å ta det her helt seriøst..:-/
Enig. Det finnes rett og slett ikke skikkelig forskning på dette fordi det er uetisk å forske på (mennesker). Derfor tar man som gravid forhåndsregler. Er det så vanskelig å holde seg unna? Kjenner jeg blir skikkelig irritert!
 
Tror aldri jeg blir overbevisst uansett hvor mye studie hun legger frem:)
Finns mange som er skadet der ute etter mors bruk av alkohol i svskapet, både etter å drukket lite og mye..
Så klarer ikke å ta det her helt seriøst..:-/

Nei, det gjør ABSOLUTT ikke jeg heller!! Dette er ikke for min del, men andre som kommer inn og lese dette her og tror det er greit.
 
Jeg har ikke egentlig lyst til å innrømme dette, for jeg vet hvor uglesett man blir, men jeg kommer ikke til å droppe all alkohol i svangerskapet. Jeg har brukt så vanvittig mye tid på å lese meg opp på studiene, og det er ingen grunn til at man skal fortelle gravide at all mengde alkohol er skadelig. Selv legene innrømmer at det er mer fordi de er redd noen ikke kan begrense seg, enn fordi et glass vin er skadelig, for det er det absolutt ikke. Så jeg beholder vinglasset på fredagen. Og stopper der, da.

Ellers har jeg i dag spist skinke til lunch av ren vane, og innså etterpå at det ikke var så lurt.
Tror det er mye mindre skadelig det ène glasset med vin, enn alle de gravide som snuser og røyker.... jeg drikker ikke, men vet også som du sier at leger sier ikke det er farlig, men at de frarådr fordi det er alltid noen som ikke begrenser seg
 
Tror det er mye mindre skadelig det ène glasset med vin, enn alle de gravide som snuser og røyker.... jeg drikker ikke, men vet også som du sier at leger sier ikke det er farlig, men at de frarådr fordi det er alltid noen som ikke begrenser seg

Snus og røyk er helt utvetydig i forskningen også. Alle mengder har en beviselig negativ innvirkning på fosteret.

Jeg har fått veldig lyst på brødskive med salami, ja, så jeg gleder meg til den... Jeg var på 8-retters middag med mannen og mine foreldre for noen uker siden, og det var en utfordring. Halvparten av maten var ikke gravidvennlig, og jeg måtte bare late som om jeg ikke hadde lyst på og følte meg som den særingen. Jeg gleder meg til jeg kan fortelle det og ikke dekke over lenger.

Og slipper å dra hjem og google ting som "låve høy røkt kje listeria".
 
Nei, det gjør ABSOLUTT ikke jeg heller!! Dette er ikke for min del, men andre som kommer inn og lese dette her og tror det er greit.

Jeg er ikke her for å overbevise noen. Hva andre velger er opp til dem selv, og generelt er helseråd fra tilfeldige mennesker på nettfora lite å anbefale. Mitt standpunkt er at man ikke skal svelge alle sannheter man blir servert og heller undersøke litt selv, og det har jeg gjort. Så får folk gjøre opp sin egen mening på samme måte - eller la være.
 
Jeg er ikke her for å overbevise noen. Hva andre velger er opp til dem selv, og generelt er helseråd fra tilfeldige mennesker på nettfora lite å anbefale. Mitt standpunkt er at man ikke skal svelge alle sannheter man blir servert og heller undersøke litt selv, og det har jeg gjort. Så får folk gjøre opp sin egen mening på samme måte - eller la være.
Syns du er tøff som tør å innrømme det, du hadde nok en anelse om reaksjonene som kom til å komme :p Jeg holder meg unna alkohol fordi jeg ikke er glad i det uansett. Salami derimot, der skeier jeg ut. Jeg innbiller meg at sjansen er såå liten for at noe skulle skje. Har vært flink å slutte med snus, da :) Er egentlig ikke så hysterisk når det gjelder sånne ting.
 
Synes det er bra hun innrømmer det, og andre må huske på at hun er et voksent menneske som må ta sine egne valg, som alle andre. :)
Husker jeg sa på bv forumet for 7 år siden i sist svangerskap at jeg spiste salami. å herrejemini sier jeg bare, jeg var ikke bare egoistisk, jeg var barnemishandler og burde bli meldt til barnevernet, og det var ikke måte på med haggel!
Denne gangen frister ingenting, men jeg vet at jeg kommer til å få lyst på fenalår til jul, og det skal jeg faktisk ha meg og.
Det kommer nok til å gå strålende bra selv om nok mange dømmer meg forde. :)
Jeg dømmer ihvertfall ingen andre, hvis folk feks ikke klare å slutte å røyke i svangerskapet har nok de fleste oppegående mennesker dårlig nok samvittighet som det er, uten at jeg trenger å si mine meninger tillegg.
 
Back
Topp