Nattåpne barnehager

Mange som jobber turnus (mor og far) har ofte turnus som går om hverandre så det ikke er behov. Jeg jobber selv turnus. Dersom det blir samlivsbrudd med barnefaren her vil vi allerede nå kunne si at samværsavtalen blir satt opp ifht mor som jobber turnus sin turnus.

Jeg har forståelse for eneforeldre som jobber turnus, men et tankekors er at det er nei til søndagsåpnebutikker, men bhg. skal være oppe 24/7. Hvordan tenker de gjøre det med bemanning v/plutselig sykdom? Jeg har to barn som ofte våkner av mareritt etc. om natten da de er sensitive for input. Hva om mine barn var i bhg? Ofte er det eneste som hjelper at de får sove ved siden av oss om natten. Det klarer ikke nattpersonal å møte tror jeg.

På den annen side ser jeg egentlig ikke noen forskjell på nattåpen bhg. og f. eks avlastningsinstiusjon for funksjonshemmede barn. Jeg har jobbet et slikt sted og ved sykdom på natt der ble dagpersonell satt inn pga. vi kjente barna. Også fikk de vikar på dagvakten/kveldsvakten dagen etter.
Det lurer jeg også på hvordan skal gjøres i praksis. Hva pm
Plutselig 3 barn våknet samtidig, hvor mange skal
Jobbe der på natt så behovene til barna dekkes? For det må jo være første pri
 
Jeg mener barn trenger faste rammer. Og det å ha sin egen seng å
Sove i mener jeg skaper mer trygghet. Kan ikke
Sammenlignes med bhg på dagtid, mener jeg

Men det vil jo si at om man sender barnet på overnatting hos venner, besteforeldre, familie osv, så vil jo det gi de samme rammene som om ungene skulle sovet i barnehagen. Det er jo ikke deres egen seng, ikke samme personene hele tiden osv.
 
Da lurer jeg på hvor du kan tenke deg at samfunnet går inn å finner andre løsninger? Småbarnsforeldre blir bortprioritert allerede til jobber. Men ja, jeg ser jo at foreldretrygd kan være ett alternativ, men det kommer jo aldri til å komme tilbake. Evt kan man jo selvfølgelig tvangssterilisere alle som velger å utdanne seg til jobber som kan innebære turnus da :p
Som nevnt flere ganger :p kunne feks home start på natt hvert en alternativ?
 
Det blir det. Men foreldrene må ta noe av denne kostnaden.

Jeg tenker det er flere studenter som ville vært interessert i slike jobber :) :)
Jeg tror ikke man bare kan ansette studenter til dette. Det må jo være samme personalet, som kan følge opp barna, være med på div kurs osv. Tror jeg da.
Og hvor mye vil foreldrene bli med på å betale? Folk klager jo på dagens priser.
 
Men det vil jo si at om man sender barnet på overnatting hos venner, besteforeldre, familie osv, så vil jo det gi de samme rammene som om ungene skulle sovet i barnehagen. Det er jo ikke deres egen seng, ikke samme personene hele tiden osv.
Jeg er uenig. Jeg mener ikke st du kan sammenligne at barnet sover over hos besteforeldre som det å sove i en institusjon.
 
Det lurer jeg også på hvordan skal gjøres i praksis. Hva pm
Plutselig 3 barn våknet samtidig, hvor mange skal
Jobbe der på natt så behovene til barna dekkes? For det må jo være første pri

Hva gjør man om man er to voksne hjemme og har 5 barn, hvorav 3 våkner samtidig da? Man gjør det beste man kan ut av situasjonen.
 
Det tror jeg ikke blir så vanskelug å finne faktisk:)
Jeg tror det. De fleste jeg kjenner vil ikke jobbe turnus og helger. Og ser samme trenden her inne.
 
Hvis jeg hadde jobbet turnus og fikk barn med en som også jobbet turnus eller ble alenemor, ikke hadde noe familie rundt meg og det ikke var noen i nærheten som ville jobbe som "nattmamma", ingen au pair å få tak i eller ingen sovende barnevakt nattestid. Altså det er ganske mange faktorer som ikke skal klaffe! Hvor mange står egentlig igjen da? Og hvis jeg var en av de få som ikke hadde noen andre alternativer - da hadde jeg byttet jobb. Og jada det er sikkert maaaaaaange som aaaaaaldri kunne fått noen annen jobb :p Isåfall er man ikke alene om å ikke få seg jobb eller ikke kunne ta alle type jobber.
Snakk om å krisemaksimere! Det finnes som regel mange andre løsninger som både er billigere og gir mer trygghet for barna. At dette skal være såååå nødvendig tror jeg faktisk ikke på.
 
Jeg tror ikke man bare kan ansette studenter til dette. Det må jo være samme personalet, som kan følge opp barna, være med på div kurs osv. Tror jeg da.
Og hvor mye vil foreldrene bli med på å betale? Folk klager jo på dagens priser.
Hva tror du de er villige til p betale? Eller hva synes du? De som jobbet natt i bhg bør jo også få ubekvemtilegg. Og bør jo være flere der. Blir dyrt tror jeg.
 
Jeg er uenig. Jeg mener ikke st du kan sammenligne at barnet sover over hos besteforeldre som det å sove i en institusjon.

Men ikke alle bruker besteforeldre, de sender ungene rundt som noen filledukker en natt til det venneparet, en natt til neste, en natt til mormor, en natt til tante, det kan jo ikke være særlig bra det heller da. Og barn i dag har jo snart bedre kontakt med barnehagepersonellet enn de har med familien og besteforeldre. Om de sover i barnehagen så vil det jo være noen konstanter der, samme senga, samme rommet osv.
 
Hva gjør man om man er to voksne hjemme og har 5 barn, hvorav 3 våkner samtidig da? Man gjør det beste man kan ut av situasjonen.
Da løser man det vel på den måten så alle barna for trygghet. Vet ikel siden jeg kun er alene med mitt barn. Men jeg ville ikke likt tanken på at mitt barn lå å gråt alene på natten fordi den ansatte måtte trøste en annen først. Men meg om det.
 
Hva tror du de er villige til p betale? Eller hva synes du? De som jobbet natt i bhg bør jo også få ubekvemtilegg. Og bør jo være flere der. Blir dyrt tror jeg.
Jeg tror ikke foreldrene er villige til å betale så mye mer.
 
Hvis jeg hadde jobbet turnus og fikk barn med en som også jobbet turnus eller ble alenemor, ikke hadde noe familie rundt meg og det ikke var noen i nærheten som ville jobbe som "nattmamma", ingen au pair å få tak i eller ingen sovende barnevakt nattestid. Altså det er ganske mange faktorer som ikke skal klaffe! Hvor mange står egentlig igjen da? Og hvis jeg var en av de få som ikke hadde noen andre alternativer - da hadde jeg byttet jobb. Og jada det er sikkert maaaaaaange som aaaaaaldri kunne fått noen annen jobb :p Isåfall er man ikke alene om å ikke få seg jobb eller ikke kunne ta alle type jobber.
Snakk om å krisemaksimere! Det finnes som regel mange andre løsninger som både er billigere og gir mer trygghet for barna. At dette skal være såååå nødvendig tror jeg faktisk ikke på.
Gracias. Oppsummerer mye av det jegjg forsøkt å få frem.
 
Men ikke alle bruker besteforeldre, de sender ungene rundt som noen filledukker en natt til det venneparet, en natt til neste, en natt til mormor, en natt til tante, det kan jo ikke være særlig bra det heller da. Og barn i dag har jo snart bedre kontakt med barnehagepersonellet enn de har med familien og besteforeldre. Om de sover i barnehagen så vil det jo være noen konstanter der, samme senga, samme rommet osv.
For hvor mange er dette et issue? Og natt etter natt. Er dette pga arbeid eller andre ting? Dry eksemplet du bruker :)
 
Jeg vet om flere som vil det også i bhg :)
Har det vært tatt opp før som forslag?
Jeg skal jaggu høre med de i barnehagen til vesla i morgen:)
 
Jeg har hatt kolleger som har hatt med sønn/datter på nattevakt. De har sovet på en madrass
 
Back
Topp