Nattåpne barnehager

Er det slik det er i dag mener du? Har du noe tall eller kilder på det?

Du skriver at det må gå an å finne andre løsninger enn å sette bort barna på institusjon på natta, men for mange finnes det ingen andre løsninger. Så jeg sier bare at kanskje å måtte slutte jobben da er eneste mulighet. Hvordan folk gjør det per i dag aner jeg ikke, men jeg vet av flere som er fullt kapable om å være i jobb, ikke er det pga at de ikke får det til å gå opp med turnus og barn. For dessverre for mange så har man ikke mulighet til å velge og vrake i jobber, og mange er i det hele tatt utrolig glade for den ene jobben de faktisk får
 
Poenget er vel at man kunne unngått at enkelte må si opp jobben sin dersom de har bhg barn. Da kunne de hatt barna i bhg som en nødløsning frem til de fikk en annen jobb.
Men jeg tror dette blir en utrolig kostbar hvilepute.

Jeg elsker å jobbe turnus, men her inne ser jeg ikke mange som ønsker det. Hvordan skal man få til at barnehageansatte skal bli turnusarbeidere. Og deres barn må kanskje i nattbhg også.
 
Tryggheten til barnet?
Ja. Flere her påpeker at det skal være
Trygt for barnet å sove i bhg. Men om det kun er en nødløsning her og der. Så ser jeg ikke helt hvordan det skal bli trygt for barnet, en vane om du vil. Barn er jo forskjellige da.
 
Spørs vel hvor viktig det er for dem å kunne sende barna i bhg om natta da :p
Og eventuelt om en slik bhg vil få statstøtte. Bhg er inn under utdanningsdirektoratet og ang å passe på barna for foreldrene på nattestid har ingenting med starten av barnas utdanning å gjøre så sånn jeg ser det er det ingen grunn til statlig støtte...
 
Hvordan skal det være mindre trygt å være i barnehagen på natta enn på dagtid?
Jeg mener barn trenger faste rammer. Og det å ha sin egen seng å
Sove i mener jeg skaper mer trygghet. Kan ikke
Sammenlignes med bhg på dagtid, mener jeg
 
Men jeg tror dette blir en utrolig kostbar hvilepute.

Jeg elsker å jobbe turnus, men her inne ser jeg ikke mange som ønsker det. Hvordan skal man få til at barnehageansatte skal bli turnusarbeidere. Og deres barn må kanskje i nattbhg også.
Det blir det. Men foreldrene må ta noe av denne kostnaden.

Jeg tenker det er flere studenter som ville vært interessert i slike jobber :) :)
 
Ja. Flere her påpeker at det skal være
Trygt for barnet å sove i bhg. Men om det kun er en nødløsning her og der. Så ser jeg ikke helt hvordan det skal bli trygt for barnet, en vane om du vil. Barn er jo forskjellige da.
Kommer an på barnet det da...
 
Du skriver at det må gå an å finne andre løsninger enn å sette bort barna på institusjon på natta, men for mange finnes det ingen andre løsninger. Så jeg sier bare at kanskje å måtte slutte jobben da er eneste mulighet. Hvordan folk gjør det per i dag aner jeg ikke, men jeg vet av flere som er fullt kapable om å være i jobb, ikke er det pga at de ikke får det til å gå opp med turnus og barn. For dessverre for mange så har man ikke mulighet til å velge og vrake i jobber, og mange er i det hele tatt utrolig glade for den ene jobben de faktisk får
Så mener jeg man må
Finne andre løsninger på dette. Som nevnt, flere ganger nå ;) Altså at samfunnet finner andre løsninger, i fremtiden, som alternativ til døgnåpen bhg.
 
Mange som jobber turnus (mor og far) har ofte turnus som går om hverandre så det ikke er behov. Jeg jobber selv turnus. Dersom det blir samlivsbrudd med barnefaren her vil vi allerede nå kunne si at samværsavtalen blir satt opp ifht mor som jobber turnus sin turnus.

Jeg har forståelse for eneforeldre som jobber turnus, men et tankekors er at det er nei til søndagsåpnebutikker, men bhg. skal være oppe 24/7. Hvordan tenker de gjøre det med bemanning v/plutselig sykdom? Jeg har to barn som ofte våkner av mareritt etc. om natten da de er sensitive for input. Hva om mine barn var i bhg? Ofte er det eneste som hjelper at de får sove ved siden av oss om natten. Det klarer ikke nattpersonal å møte tror jeg.

På den annen side ser jeg egentlig ikke noen forskjell på nattåpen bhg. og f. eks avlastningsinstiusjon for funksjonshemmede barn. Jeg har jobbet et slikt sted og ved sykdom på natt der ble dagpersonell satt inn pga. vi kjente barna. Også fikk de vikar på dagvakten/kveldsvakten dagen etter.
 
Men jeg tror dette blir en utrolig kostbar hvilepute.

Jeg elsker å jobbe turnus, men her inne ser jeg ikke mange som ønsker det. Hvordan skal man få til at barnehageansatte skal bli turnusarbeidere. Og deres barn må kanskje i nattbhg også.
Det tror jeg ikke blir så vanskelug å finne faktisk:)
 
Her har de overnatting i barnehagen hver år og barna koser seg masse sammen med voksne de kjenner godt.
Så hva gjøres med 1 åringene da? Når de nettopp har startet i bhg? Skal de allikevel plasseres der på natt? Det tar jo gjerne tid før
De blir trygge på de voksne
 
Så mener jeg man må
Finne andre løsninger på dette. Som nevnt, flere ganger nå ;) Altså at samfunnet finner andre løsninger, i fremtiden, som alternativ til døgnåpen bhg.

Da lurer jeg på hvor du kan tenke deg at samfunnet går inn å finner andre løsninger? Småbarnsforeldre blir bortprioritert allerede til jobber. Men ja, jeg ser jo at foreldretrygd kan være ett alternativ, men det kommer jo aldri til å komme tilbake. Evt kan man jo selvfølgelig tvangssterilisere alle som velger å utdanne seg til jobber som kan innebære turnus da :p
 
Her har de overnatting i barnehagen hver år og barna koser seg masse sammen med voksne de kjenner godt.
Det er fordi det er én gang i året.. og ungene sover vel stort sett ikke store deler av natten, men er oppgiret og slitne dagen etter. Mange tør heller ikke være med på overnattingen. Her er det bare skolegruppen som overnatter. De er store nok til å skjønne at dette bare er for én natt.
 
Back
Topp