Når drar dere på første Legetime?

I mitt første svangerskap hadde jeg første kontroll i uke 12, men da hadde jeg vært hos gyn og tatt ul både i uke 7 og 9 pga flere Sa før graviditet. Kommer til å bestille i uke 12 i dette svangerskapet også :-)

Termin 2. februar 2015

Fikk beskjed om at jeg skulle komme tilbake hos legen når jeg var i uke 12. Når burde jeg bestille time til jordmor? Dette er helt nytt for meg :) Er 5+5 i dag :)

Er ikke vanlig å gå til jm før litt uti svangerskapet, om du ikke har spesielle behov for d.

Normalt er kontrollene
8-12 første kontroll hos lege
18-20 ordinær ultralyd
24 jordmor/lege etter ønske
28 jm/lege
32 jm/lege
34 osv hver 2-4 uke til termin så hver uke om du går over tiden.
Du velger selv lege eller jm. Vanlig å gå annenhver gang til jm og lege :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Fikk beskjed om at jeg skulle komme tilbake hos legen når jeg var i uke 12. Når burde jeg bestille time til jordmor? Dette er helt nytt for meg :) Er 5+5 i dag :)
Forrige svangerskap var jeg hos lege i uke 8 (rundt uke 12 er mest vanlig, så lenge det ikke er noe spesielt), og jordmor uke 16. Det er det som er vanlig her i kommunen:) Jeg var aldri hos legen igjen, tok resten av kontrollene hos jordmor da jeg var i fin form hele veien:)

Prinsesse juli 13
Venter nr 2 18.02.15

jeg skal imorgen, da jeg er 8+1 uker på vei. Tror tidpunktet ble bestemt av den grunn at legen skal på ferie. Hva er forskjellen på å vente til senere? Jeg har fått inntrykk av at jeg kommer til å ha neste oppfølglingstime rundt uke 12, så da blir det vel bare som en ekstra time?!

jeg skal imorgen, da jeg er 8+1 uker på vei. Tror tidpunktet ble bestemt av den grunn at legen skal på ferie. Hva er forskjellen på å vente til senere? Jeg har fått inntrykk av at jeg kommer til å ha neste oppfølglingstime rundt uke 12, så da blir det vel bare som en ekstra time?!
Jeg var denne uken når jeg var 8+3. Fikk fylt ut alt sv papirer osv, sjekket blodtrykk, urin og hb. Men det er litt tidlig for blodprøver så jeg skal tilbake i uke 12 for å få tatt de :) (i tillegg til at blodtrykket mitt skal følges opp jevnlig.) blir sikkert det samme med deg da, at du må tilbake i uke 12 for å ta blodprøvene :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tok blodprøver da jeg var 8 uker med første. Ingen problem.

Er ikke vanlig å gå til jm før litt uti svangerskapet, om du ikke har spesielle behov for d.

Normalt er kontrollene
8-12 første kontroll hos lege
18-20 ordinær ultralyd
24 jordmor/lege etter ønske
28 jm/lege
32 jm/lege
34 osv hver 2-4 uke til termin så hver uke om du går over tiden.
Du velger selv lege eller jm. Vanlig å gå annenhver gang til jm og lege :)

Takk for svar Bondemamma :) Leser så mye forskjellig , at jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre.. :)

Man kan ta første time hos jordmor å, ikke lege:) Dette velger man selv, og de gjør nøyaktig det samme der!:) Ville ringt jordmor å snakket med henne:) Vi har oppfølgingstime etter 12-ukers undersøkelsen halvannen mnd etterpå:)

Første timer er for blodprøver, osv og d tar man vanligvis hos lege. Langt ifra alle jm har utstyr til å ta blodprøver.

Fikk nå hvertfall beskjed på tlf isted at jordmødre også kan ta den første time med blodprøver osv:)

Jada, noen kan men jeg sier jo at ikke alle kan. Heldig du som har jm som kan ;)

Jordmoren her tar ikke blodprøver, så det må vi til legen for å gjøre:)

Prinsesse juli 13☆
Venter nr 2 18.02.15♡

Man kan ta første time hos jordmor å, ikke lege:) Dette velger man selv, og de gjør nøyaktig det samme der!:) Ville ringt jordmor å snakket med henne:) Vi har oppfølgingstime etter 12-ukers undersøkelsen halvannen mnd etterpå:)

Kanskje jeg skal gjøre det når jeg er kommet noen uker lengre? er det noen vits i å ringe nå som jeg bare er 6+0?

Kanskje jeg skal gjøre det når jeg er kommet noen uker lengre? er det noen vits i å ringe nå som jeg bare er 6+0?
Jeg ville gjort det nå. Jeg ringte i uke 4 og fikk ikke kontroll før i uke 9 pga ferie og sånn :) men det varierer sikkert fra kommune til kommune, men her var det veldig fullt fremover pga ferie! :)

Forrige gang hadde jeg vel første kontroll hos lege i uke 11 (utfylling av helsekort og blodprøver), og fikk ikke første jordmortime før etter uke 24.. :) det var så stor pågang og så få jordmødre "/ selvom jeg mener det burde være obligatorisk med en samtale med jordmor så tidlig som mulig i graviditeten! Spesielt for førstegangsfødende. Da kunne man spart seg for mye bekymring Osv! :)

Nå har jeg bestilt time hos legen. Den blir når jeg er 13+6. Er det vanlig å ha med partner på svangerskapskontrollene? Jeg ser liksom ikke helt utbyttet? Kanskje ikke på den første, mer senere. Jeg vet ikke.

22.02.2015 ♡

Nå har jeg bestilt time hos legen. Den blir når jeg er 13+6. Er det vanlig å ha med partner på svangerskapskontrollene? Jeg ser liksom ikke helt utbyttet? Kanskje ikke på den første, mer senere. Jeg vet ikke.

22.02.2015 ♡
Her i kommunen er det vanlig at partneren er med på første og siste(fødselsforberedenesamtale) hos jordmor:) Er jo bare å spørre lege eller jm:) sambo her skjønte ikke helt hvorfor han var med på den første.. eneste han syns var stas var å høre hjertetslag, ellers fikk han ikke noe utbytte..

Prinsesse juli 13☆
Venter nr 2 18.02.15♡

Back
Topp