Min tråd *Bort med babyvekta*

liker! Som jeg ville sagt det på Fb :)
 


Julita skrev:
liker! Som jeg ville sagt det på Fb :)



:D:D
 
Fredag: 88.5 (!!)
Lørdag: 89.1..:@

Liker ikke nittitallet, men vekta er jo stabil tross alt!
 
Søndag og Mandag: Ingen veiing

Tirsdag: 88.3 (!!)
Onsdag: 88.9
Torsdag (idag): 90.3

I utgangspunktet har jeg en toukers, dvs 3 dager til.

Men, kjenner jeg er nervøs, for hva om det er for kort til at kroppen er blitt lurt? Føler at jeg motivasjonsmessig ikke orker å kjøre hardt på igjen, bare for å på nytt finne ut at det var uten nytte..

Har disse tre neste dagene å gruble over det. Og krysse fingrene for vekta videre, at det fortsatt er stabil!
 
Fredag: 89.3

Veiefri i helga.

Kjenner at jeg sliter med å avgjøre om jeg skal kjøre på igjen. Kan ikke starte før motivasjonen er ombord igjen, og motivasjonen er vanskelig å spore opp, når jeg jo ikke vet om 100% innsats vil gjøre noe forskjell.

Foreløpig tror jeg at jeg har slankefri. Jeg vet at jeg kjenner på meg selv når nok er nok, og når motivasjonen kommer ramlende. Det er vel særlig dersom vekta går oppover igjen. Så fortsetter med nøye overvåkning, og tar en dag av gangen!
 
Da er avgjørelsen tatt, og dette er min siste kveld i mitt gamle liv.

Det jeg aldri skulle gjøre, skal nå gjennomføres, og jeg sitter med skrekkblandet fryd. Polarbrød er bakt, brød er bakt, og frokosten er klar. Ja, hele menyen for morgendagen er klar, og det består seg av gamle venner jeg trodde jeg hadde sagt farvel til for godt. Det som gjennom fire år har blitt mine nye venner, skal jeg nå skille lag med. Vemodig? Ja, veldig!

Det er med meget rare følelser jeg har kuttet opp ost i terninger, for å ha som snacks. Enda rarere var det å slenge masse smør i panna, i stedet for å spraye 1 kcal spray. Å ha 4 ss fløte i omelettrøra i stedet for vann er ubeskrivelig. Dette krasjer totalt med min livsstil og min fornuft. Jeg skal forlate kaloritellinga, og blir bestevenn med ketolysen..!

Jeg har lest og pugget. 70 % fett skal jeg ha. Ikke mer enn mellom 15 og 20 karbs til dagen. Og vann. Fett. Går kaldt nedover ryggen av ordet. Tok en paprikabit i munnen men jeg laget frokost. Friskt. Du er nå min uvenn, tenkte jeg. 60 gram paprika er nemlig veldig lite i mengde. Og det ble hele 3 karber av det. Det var for mye for min meny, og måtte halveres. Det kjennes trist og litt tungt. Paprika er jo noe jeg kan spise nesten ubegrenset av!

Det gjør dessverre kroppen også. Bekkenet vil ikke bli bedre, og ryggen er sliten. Det vises ikke så godt, men jeg har 20-25 til i overvekt, og  jeg vil gjerne ha en frisk kropp som kan leke med mine barn, og som kan få oppleve et nytt svangerskap uten å måtte starte med plager. Etter 17 kilo med kaloritelling og trim så sa kroppen stopp. Jeg kan ikke vente kanskje et helt år før den er klar igjen. Jeg har ventet lenge nok!

Startvekten blir den vekta viser imorgen. Tipper den er gått opp 2-3 kg. Har hatt fullstendig pause i 3-4 uker, drukket litevis med Pepsi max, ikke spist regelmessig osv. Har sikkert masse vann og sånn i kroppen, og ta ikke de eventuelle kiloene så tungt :) Er veldig klar for en ny start, men omleggingen er såpass drastisk, at  jeg må ta en dag av gangen. Det er et fryktelig stort skritt å ta for en person som meg, det må jeg ha i bakhodet, sånn at jeg er klar over at det blir hardt. Har aldri taklet bra at noe er forbudt i matveien, men matregulering og telling er mit i blinken for meg. Da kan jeg velge. Forbudte ting blir utrolig tiltrekkende for meg! Så dagboken blir veldig viktig når fremover!

Uff, bare en natt unna galskapen! Detta blir interessant! ;)
 

Status:

Startvekt (lagt inn i HI) 90.8

Psykisk: Rart. Dette er rart, enkelt og greit.

Fysisk: Kvalm etter frokost, og rart mett hele tiden. En merkelig hodepine, passe svak foreløpig.

Mat:

Frokost (4.06 karber):

3 egg og 4 ss fløte = omelett, stekt i 1 ss smør
150g sjampinjong og 30 g paprika = stekt i 1 ss smør
10-15 terninger ost på toppen

Lunsj (4.9 karber):
44 g Proteinbrød
130 g ridderost
2 små polarbrød
litt smør på "brødene"
4-5 terninger ost

Middag (6.76 karber):
300 g kyllingfilet
200 g brokkolitopper
4 ss smør

Snacks/Kvelds (2.93):
1/2 agurk
200 g hvitost (terninger)
27 g polarbrød

Tilsammen skal det gi 15.84 karber. Litt usikker på om jeg skulle ligget enda litt over, da andres erfaringer viser at man kommer lengre med å være mellom 15 og 20 enn under 15. Bare sånn i tilfelle. Får se

Refleksjoner rundt mat:

Jeg hadde trodd jeg skulle være mer sulten, for jeg spiser konstant ellers. Men er merkelig mett hele tiden, og har egentlig ikke lyst til å spise..? Starta dagen uggenkvalm etter frokost, men det har gått over til uggenkvalme i hodet, om det er mulig. Savner tyggisen min. Er Extra-avhengig.

Usikker på vannmengden man skal ha. Må lese litt om det. Har bestilt vitaminer.

Kjenner ellers at det som stresser meg mest er omgivelsene og det sosiale. Vil gjerne komme litt inni dette før det gjøres offisielt, men vi er på middag hver søndag.. Lurer også på hva jeg skal gjøre når jeg skal på jentehelg. Går man masse opp om man har pause noen dager? Og hvor lang tid tar det å komme inn i det igjen?

Er ikke fan av sånne pausegreier, for har man lagt om så har man lagt om. Men, denne turen er planlagt for lenge siden, og ramler på meg før jeg har rukket å bli rutinert i dette, og jeg har fri for første gang på 3 år og har ikke lyst at det skal bli ork bare fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise.. Må tenke litt på det! Går kanskje an å kjøre lavkarbo fremfor ketolyse akkurat den helga?

-----------

Dagen går mot en slutt, og jeg er konstant mett! Man skal spise når man er sulten, men da hadde jammen ikke jeg greit å holde alle reglene, å ha over 15 karber, 70% fett, spise jevnt, flere måltider, frokost, middag, lunsj osv. Er jo luksusproblem dette her!

 
Håper lavkarbo/ketolyse er tingen fr deg, Kontrolla - og at du endelig får den vektnedgangen du fortjener :)
 
Så hyggelig :)


I ketose fra igår!! Hadde ikke trodd det skulle gå så fort! Nå spørs det bare om resultatene kommer ;)

Snikveiing viser at litt vann er borte, og det er jo et godt tegn.

Matmessig går det helt fint, bortsett fra at jeg feilberegna litt i dag og havna på nesten 22 gram, i stedet for 15. Stiksen imorgen vil vise om jeg tåler de ekstra karbsene :)
 

Status

Dag 6 idag.

Mat

Merker svært lite til det suget man snakker om at man skal ha de første ukene. Har nok sammenheng med at jeg ikke spiser verker søtsaker eller potetgull og sånt fra før. Ris, pasta, potet og brød har mer eller mindre vært kuttet i 4 år. Mat er bare et middel, ikke et tap. Det går helt fint å se andre spise. Har vært i to selskaper ila disse dagene (flaks ;p) og det gjør ingenting å ikke spise, fordi jeg ikke er sulten likevel. Selv kaker/dessert gjør meg ingenting! Mulig det er midlertidig.


 Psykisk

Jeg syns det er verst at folk kan gjennomskue meg, se at ikke jeg spiser og sånn. For jeg har ikke lyst å oute meg før jeg har litt kontroll, og særlig ikke før jeg kan vise til resultateter. Sånn er jeg. Det sosiale er fremdeles utfordring. 

Fysisk

Merker ellers at magen ikke fungerer så bra uten fiber.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Lavkarbobrød hjalp de første dagene. Men jeg har bestemt meg for å følge rådene til erfarne, å bare spise rent i starten. Det vil si å unngå lavkarbobrød, barer, bær, søtstoff osv en første tiden. Senere, når man justerer seg litt opp antall gram karbohydrater, og videre eksperimenterer me nye matvarer, så er det lettere å finne ut hva som stopper nedgangen for min del på den måten. Men kanskje brød må inkluderes?

Er ellers trøtt og slapp, men det var bare de to-tre første dagene som var skikkelig uggne.

Vekt

Start var 90.8. Etter litt vanntap første dagen var den 89.5. Idag 90.3. Ikke akkurat hva man leser om, nei. Men har lagt om livet, så det er ikke snakk om å gi opp!

 
Ikke noe opptur idag heller. 90.0 ble resultat av første veiing. Var som sagt 89.5 dagen etter oppstart, og har derfra gått oppover.. Har jo vært i ketose siden fredag..

Kjenner at selv om jeg prøver å ta det med ro, så gjør det noe med motivasjonen, og ikke minst humøret. Dette er siste sjangse for meg, for jeg vet ikke annen måte å få bort vekta på ;/

Får bruke dagen på å bearbeide, og samle nytt mot!
 

Status

Dag 10

Mat

Ikke verken eller. Spiser det skal ha, og det går helt ok. Har ikke lyst på noe annet, men koser meg ikke heller, siden jeg enda ikke vet om dette virker.

Psykisk

Er bedre for hver dag som går, å være en dag nærmere å være rutinert. Men samtidig sliter det mer for hver dag å ikke få resultater, å ikke være trygg på at dette kommer til å gå. Er faktisk mest redd for å legge på meg! Gir meg ikke, for har ikke noe alternativ, og det er bedre å vær på vei, enn å gi opp å bare være tjukk!

Fysisk

Magen. Værste dagen ever! Skal ikke gå i detaljer, men det var FOR stort, FOR hardt, og etter en halv time, gjennomsvett og tårevåt, så måtte det hel gis opp.. Det var som en minifødsel uten resultat. Grusomt. Så jeg har spist 3 ss linfrø i to omganger. Skal ha en tredje omgang. Gruer meg maks til noe skjer..

Vekt

90.3. Blæ.

 

Status

Dag 13

Psykisk

I økende grad demotivert. I økende grad lei meg. I økende grad desperat. Hva om det ikke går? I 3 år har dette vært min backup til den dagen kaloritelling ikke funka lenger. Jeg har ikke backup til backupen, og jeg kjenner at det sliter mer daglig! Jeg trenger å lage meg en plan for hva jeg gjør om det ikk funker..

Fysisk

Toalett er ikke jippi, men har ikke født igjen..! Heldigvis! Føler meg stor, som alltid henger sammen med åssen jeg har det psykisk, og troen på fremtiden. Det er en mørk dag, ergo føler jeg meg ikke vel med kroppen.

Har kjøpt høykonsentrert Omega3 og Cocosa. Så nå skal fettet inn. Er ellers matlei, som henger sammen med alt det andre. Jeg gjør det med glede og fokus når vekta går ned - ALT for vekta! Men uten resultat er det KUN et ork..

Vekt

91.0!! OPP fra der jeg starta. I går var det verre, for da var det enda 200 g opp. Dette er grunnen til veiinga ofte. Om jeg går opp så skal jeg finne det ut så fort som mulig å gjøre noe med det! Veiedag i morgen. Det frykter det verste.

 
Etter 5 uker på nazi lavkarbokur gikk jeg opp et kilo..! Trenger vel ikke si at jeg kutta det ut. Litt nedtur å ikke få noe funk der heller, tross innsats til tusen, men samtidig litt deilig å slippe å måtte spise så rart. Følte meg ikke som noe godt eksempel. 2-åringen ville feks også ha meierismør til alt..!

Så her står det stille. Det vil si, at vekta nok er tilbake der den var før slankekrigstart. Men har likevel gått ned 13-14 kg siden jeg starta, og snuppa er bare 9 mnd. Med all motstand og pauser innimellom, så er det jo tegn på at noe er riktig.

Målet er nå å holde motet oppe så godt det går frem til neste slankekrig, og satse på at kroppen da er platåferdig, og at oppussinga er kommet såpass på vei at jeg kan få treningsfri, og at jeg har samla motivasjon til da. Mye på en gang. Men jeg trenger det. Hater kroppen, og hater motstanden den gir meg!

Jeg gir iallefall ikke opp!!
 
Jeg kjenner jeg har gått opp. Jeg kjenner det på magen og på ryggen, og inni ryggen. Jeg er tykk og sliten. Det har skjedd på kort tid. Konsekvensen av å gå fra lavkarbo til normalt kosthold kanskje. Jeg visste det var en mulighet for at det skulle gå slik, men jaget og desperasjonen etter å gå ned i vekt var sterkest.

Men jeg må ordentlig til verks når jeg skal på an igjen. Samle viljestyrke og Det at jeg ikke vet om platået har gitt seg, det er en fryktelig motivasjonsdreper. Samtidig sliter kroppen med vekta, som parerer platåfrykten. Heldigvis. Men det er en stadig kamp.
 
Begynner gradvis å blir klar. Håper jeg.

Har egentlig startet kaloritellinga sånn på forhånd denne uka, bare uten å skrive ned. Jeg kan jo egentlig veldig godt mat og mengde, og bare jeg går inn for det, så spiser jeg riktig.

Jeg føler meg egentlig mat-motivert, fordi det frister ikke å være mer enn akkurat mett. Middagsporsjonen har redusert seg av seg selv, og jeg velgder tilbehøret helt riktig.

Er ikke flink til ofte-spising, men det blir frokost, lunsj, middag og kvelds. Er fornøyd med at det ikke er småspising av sånne kalorier man ikke tenker over.

Det som gjenstår er egentlig å få i gang trening. Det er ikke så enkelt i disse maratonoppussingstider. Jeg må passe barna hele ettermiddag, i tillegg til formiddag, og legge begge. Da er det ikke kveld før halv 8, og da skal huset fikses. Så er det felles kveld kl.halv ti,og legging en time etter. Det er liksom ikke tid! Et velkjent problem..

Tror jeg egentlig bare må hoppe i det en kveld, skifte tøy litt akutt og bare lure meg selv i det. Å enten gå en god tur, eller "bare" en økt med Shred. Time will show! Kommer ingen vei utenom iallefall.
 
Har klart å kvitte meg med ketolysevekta!! :)

Var 90.8 da jeg startet, og 91.1 på det verste. Nå er jeg 90.6 :D

Da er ikke utgangspunktet så galt likevel!


Merker at matfokus hjelper. Kutta PM på dagen for noen uker siden, og gjorde det samme med småspising, selv om det ikke var tullemat, så ble det fort litt matrester osv. DET har gjort noe med fokus og appetitt! Jeg spiser frokost, lunsj, middag, og noe lett til kvelden. Et lite mellommåltid før middag om jeg er sulten. Trives så mye bedre nå :)

Hadde helt glemt vanndrikking når jeg var i PM-verden, men nå er endelig vannflaska tilbake :) Veksler på å drikke vann og tynn FUN-saft. Det er liksom det eneste søte jeg har, så gir meg ikke dårlig samvittighet for det. Så har jeg noe å kutte om det skulle knipe. Tror uansett Pm er verre, så da vinner jeg litt uansett ;)
 
Startvekt slankekrigen blir 90.6. Helt greit!

Gleder meg til fokus denne uka! Driver fremdeles å prøver å få koordinert inn trening, som fremdeles ikke er barebare når vi jobber på spreng for å blir mest mulig ferdige før det blir kaldt. Hele første etasje, som er inngangsetasjen, er bare betong.. Trappa pusses opp parallellt, fordi en ting har dratt en annen med seg, og slik har vi endt opp. Er MYYYE jobb, og lite tid til egne behov..

Såfort svigerfar er gått for dagen, så er planen en Shredøkt. Håper han blir lenge og får gjort masse, samtidig som jeg vil han skal gå ;p
 
Har gjenvunnet kalorikontroll, og er igang med dagbok.

Barna gir ikke treningsfri om kveldene, som går med til trøst.. Mannen er helt nødt for å bruke kveldene til oppussing hvis vi skal få minst en normal gang før det blir kaldt..

Slitsom periode.!
 
Veiedag: 89.8! Ned 0.8 fra forrige mandag :)

Oppdaterte dessverre for sent i slankekrigen, og røk ut. Er så utrolig skuffa, for dette var jeg virkelig dedikert til. Det var jo min motivator..

Må på et vis bite tennene sammen og bare stå på, men kjenner at jeg virkelige er lei meg! Er jo ikke en som melder meg på bare for å ikke oppdatere.. ;(
 
Back
Topp