Min første dagbok - drømmen om vår første lille hjerteknuser

Vært lenge borte jeg nå... Har fått TR i dag, en syklus på totalt 53 dager etter SA. Hvordan går det med deg?:Heartpink Så utrolig koselig at du spurte forresten, du er så god
Huff, så utrolig leit med SA.. :sad010 Og så utrolig kjedelig at syklusene dine blir så lange! Håper så inderlig at dere snart får terminspiren deres ❤️ Det fortjener dere! Nå vet dere jo på en måte at det går, så nå måå jo terminspiren være nærme ❤️

Meg går det bare bra med, takk for at du spurte ❤️
 
Hei, lenge siden sist nå!

Jeg har vært inne i en svært tung periode med sterk depresjon, og har den siste tiden fokusert ekstra på meg selv og det som må til for å få det bedre. Har derfor ikke vært noe aktiv her.

2.januar hadde jeg en positiv EL-test (glemte å ta bilde), og la inn aksjer samme dag :p Blir spennende å se om det gikk! Tenker fremdeles mye på forrige gang jeg ble gravid og mistet, men føler jeg er klar nå for å fortsette prøvingen likevel :Heartpink

Hvordan går det med dere her inne?

Stor klem!!
 
Hei hvordan går det med deg? :Heartred Jeg er tilbake etter liten pause :)
Hei søteste deg! Beklager sent svar.. Det går greit, men jeg har vært inne i en veldig tung periode i livet nå med depresjon. Men nå går det bedre og jeg blir fulgt opp godt :Heartpink Hvordan går det med deg????
 
Hei søteste deg! Beklager sent svar.. Det går greit, men jeg har vært inne i en veldig tung periode i livet nå med depresjon. Men nå går det bedre og jeg blir fulgt opp godt :Heartpink Hvordan går det med deg????

Nei, det er ikke noe å beklage! Helsa kommer først :Heartred Håper du har det bedre nå :Heartred Godt å høre fra deg igjen :Heartred Veldig trist at du måtte oppleve å miste :( Skjønner godt det tar tid å komme seg gjennom det :Heartred Kjempebra at du får oppfølging! :Heartred Det er godt å høre.

Jeg fikk positiv test i helga, så nå sitter jeg mye og bare tenker og håper at alt skal gå bra med lille klompen i magen :smiley-angelic001

Spennende uker fremover for deg nå :) Håper skikkelig at du får positiv test og at alt går bra. Det unner jeg deg så utrolig masse :Heartred:Heartred:Heartred
 
Last edited:
Heihei! Det har vært en lang og vond tid i det siste. Jeg er heldigvis bedre, og jeg og samboeren har bestemt oss for at vi nå virkelig vil ta opp prøvingen igjen. Det ble et halvhjertet forsøk i januar.

Som jeg har nevnt tidligere, bruker jeg Flo-appen for å ha litt oversikt over syklusen min. Den er dessverre helt sykt uregelmessig etter jeg tok ut p-staven for OVER et år siden. Men jeg kan merke nå at jeg begynner å nærme meg EL. Dette fordi jeg har økt utflod. Er også på de "blå dagene" (de mest fruktbare dagene i appen). Dvs at jeg kan ha en god sjanse for befruktning hvis vi legger aksjer de nærmeste dagene.

Jeg har et dilemma bare, og det er at vi har skaffet oss en valp. Den er 6 måneder, og sover på rommet vårt. Noen andre her inne som har hund? Og hva gjør dere når dere skal ha sex? Haha, jeg får vel finne ut av dette:p

GOD HELG :Heartpink :Heartpink
 
Jeg har et spørsmål. Har noen av dere her inne erfaring med å være gravid tross for overvekt? Jeg veier 94kg, men er i en prosess nå hvor jeg går ned i vekt. Har gått ned 8kg allerede på 5 uker. Burde jeg i utgangspunktet vente til jeg har gått ned mange kilo, før vi prøver å få barn? Leser så mye forskjellig på nett, og får nesten inntrykk av at overvektige ikke burde bli gravide :(:(
 
Jeg har et spørsmål. Har noen av dere her inne erfaring med å være gravid tross for overvekt? Jeg veier 94kg, men er i en prosess nå hvor jeg går ned i vekt. Har gått ned 8kg allerede på 5 uker. Burde jeg i utgangspunktet vente til jeg har gått ned mange kilo, før vi prøver å få barn? Leser så mye forskjellig på nett, og får nesten inntrykk av at overvektige ikke burde bli gravide :(:(

Hei:Heartpink

Først vil jeg si at jeg heier skikkelig på deg:love7

Jeg kan ikke snakke av egen erfaring, men jobber delvis innenfor kosthold/helse og kan svare litt..

Det viktigste er at du går ned i vekt på en sunn måte. Å kutte drastisk i kalorier og rase ned i vekt er verken bra for helsen - og heller ikke syklusen! Mange kan oppleve å få uregelmessige sykluser/tukle med eggløsning. Og siden du alt har ganske uregelmessige sykluser er nok ikke det gunstig:sorry: :Heartpink

Det beste er å ligge på et underskudd på ca 500kcal dagen, dette vil for de fleste medføre et vekttap på ca 0,5kg i uken - noe som er sunt. Snittet på energiforbruk hos damer er på ca 2200-2400kcal - men dette er bare et gjennomsnitt!! Så kaloriinntak på 1650-1900 vil for de fleste være gunstig for vekttap. Men igjen - dette er bare snitt-tall.

Jeg hadde ikke anbefalt en drastisk diett der du kutter ut enkelte matgrupper/matvarer, men heller ha et fokus på sunt fett, magre proteiner og fiberrike sunne karbohydrater. Mange opplever god effekt av litt lav-karbo, men jeg ville ikke anbefalt å kjøre ”hard-core” lavkarbo:joyful:

Prøv å øke aktivitetsnivået ditt. F.eks ha et mål om å gå 10 000 skritt pr dag, samt trene 2-3 dager i uken.. mange treningssentre tilbyr 1 gratis PT time, denne kan man få en del tips gjennom. Om man ikke ønsker å trene i styrke-rom så liker mange saltimer, sykling, svømming osv:D

Prøv å ha kalori-underskuddet 6 dager i uken, og ha 1 dag i uken der du unner deg litt ekstra godt:Heartpink Det viktige er at du ikke fråtser denne dagen.. det er lett å spise igjen underskuddet fra uken og ende opp med å gå i 0 på vekta..:bag:

Ellers er det jo utrolig viktig å ta vare på psyken:Heartbigred Oppsøk hjelp dersom du trenger det, psykolog eller annet. Alle har godt av å få veiledning og hjelp med følelser og tanker. Jeg kan selv anbefale kognitiv terapi ovenfor vanlig psykolog.. men det er min personlige preferanse:happy:

Litt tips til mat:

Sunt fett:
Avokado
Nøtter
Egg
Fet fisk
Frø
Div. erter og bønner

Protein:
Mager kjøtt
Mager kjøttpålegg
Fisk
Egg
Cottage cheese
Kesam
Skyr

Karbohydrater:
Frukt
Grønt
Fullkornspasta
Grov brød
Fullkornsris
Grovt knekkebrød


Bare noen tips:) Masse lykke til:hello2
 
Heihei! Det har vært en lang og vond tid i det siste. Jeg er heldigvis bedre, og jeg og samboeren har bestemt oss for at vi nå virkelig vil ta opp prøvingen igjen. Det ble et halvhjertet forsøk i januar.

Som jeg har nevnt tidligere, bruker jeg Flo-appen for å ha litt oversikt over syklusen min. Den er dessverre helt sykt uregelmessig etter jeg tok ut p-staven for OVER et år siden. Men jeg kan merke nå at jeg begynner å nærme meg EL. Dette fordi jeg har økt utflod. Er også på de "blå dagene" (de mest fruktbare dagene i appen). Dvs at jeg kan ha en god sjanse for befruktning hvis vi legger aksjer de nærmeste dagene.

Jeg har et dilemma bare, og det er at vi har skaffet oss en valp. Den er 6 måneder, og sover på rommet vårt. Noen andre her inne som har hund? Og hva gjør dere når dere skal ha sex? Haha, jeg får vel finne ut av dette:p

GOD HELG :Heartpink :Heartpink

Hei. Leste akkurat igjennom dagboken din. Og skjønner veldig godt alle opp og nedturene denne prøvetiden er.
Jeg har selv ganske lange sykluser(32-45 dager). Så jeg begynte å kartlegge syklusen skikkelig med å ta temp. hver morgen, følge med på utflod, skrive ned symptomer osv.
Ved å tempe får man også vite helt sikkert om egget slipper. (Du kan jo ha positiv el-test uten at egget slipper)
Har du vurdert å begynne å tempe for å lære deg kroppen bedre å kjenne?
Jeg oppdaget etter en stund med temping at vi nok hadde bommet på el i flere sykluser.

Håper dere snart får oppleve positiv test igjen, og at den klorer seg fast hele veien denne gangen:happy:
 
Er såååå glad for å ha fått de gode svarene til dere over her! Lover å svare på dem i morgen :angel7

Jeg måtte bare sjekke innom nå for å si at i dag la vi aksjer i heimen. Eggløsningstesten begynner å få svakere strek for hver dag, så tenkte det var lurt. Har jo lurt veldig på hva vi skal gjøre i og med at vi har en liten hund, men den klarte seg fint alene med et godt tyggebein i stuen :p

Slik så forresten testen ut i dag:
B921534F-B435-44CA-A25C-CF1C2574AE9C.jpeg
 
Er såååå glad for å ha fått de gode svarene til dere over her! Lover å svare på dem i morgen :angel7

Jeg måtte bare sjekke innom nå for å si at i dag la vi aksjer i heimen. Eggløsningstesten begynner å få svakere strek for hver dag, så tenkte det var lurt. Har jo lurt veldig på hva vi skal gjøre i og med at vi har en liten hund, men den klarte seg fint alene med et godt tyggebein i stuen :p

Slik så forresten testen ut i dag:
Vis vedlegget 320630

Hihi, så bra hunden klarte seg litt selv :happy::happy: Lykke til denne pp :):Heartred Heier sånn på dere :Heartred
 
Hei:Heartpink

Først vil jeg si at jeg heier skikkelig på deg:love7

Jeg kan ikke snakke av egen erfaring, men jobber delvis innenfor kosthold/helse og kan svare litt..

Det viktigste er at du går ned i vekt på en sunn måte. Å kutte drastisk i kalorier og rase ned i vekt er verken bra for helsen - og heller ikke syklusen! Mange kan oppleve å få uregelmessige sykluser/tukle med eggløsning. Og siden du alt har ganske uregelmessige sykluser er nok ikke det gunstig:sorry: :Heartpink

Det beste er å ligge på et underskudd på ca 500kcal dagen, dette vil for de fleste medføre et vekttap på ca 0,5kg i uken - noe som er sunt. Snittet på energiforbruk hos damer er på ca 2200-2400kcal - men dette er bare et gjennomsnitt!! Så kaloriinntak på 1650-1900 vil for de fleste være gunstig for vekttap. Men igjen - dette er bare snitt-tall.

Jeg hadde ikke anbefalt en drastisk diett der du kutter ut enkelte matgrupper/matvarer, men heller ha et fokus på sunt fett, magre proteiner og fiberrike sunne karbohydrater. Mange opplever god effekt av litt lav-karbo, men jeg ville ikke anbefalt å kjøre ”hard-core” lavkarbo:joyful:

Prøv å øke aktivitetsnivået ditt. F.eks ha et mål om å gå 10 000 skritt pr dag, samt trene 2-3 dager i uken.. mange treningssentre tilbyr 1 gratis PT time, denne kan man få en del tips gjennom. Om man ikke ønsker å trene i styrke-rom så liker mange saltimer, sykling, svømming osv:D

Prøv å ha kalori-underskuddet 6 dager i uken, og ha 1 dag i uken der du unner deg litt ekstra godt:Heartpink Det viktige er at du ikke fråtser denne dagen.. det er lett å spise igjen underskuddet fra uken og ende opp med å gå i 0 på vekta..:bag:

Ellers er det jo utrolig viktig å ta vare på psyken:Heartbigred Oppsøk hjelp dersom du trenger det, psykolog eller annet. Alle har godt av å få veiledning og hjelp med følelser og tanker. Jeg kan selv anbefale kognitiv terapi ovenfor vanlig psykolog.. men det er min personlige preferanse:happy:

Litt tips til mat:

Sunt fett:
Avokado
Nøtter
Egg
Fet fisk
Frø
Div. erter og bønner

Protein:
Mager kjøtt
Mager kjøttpålegg
Fisk
Egg
Cottage cheese
Kesam
Skyr

Karbohydrater:
Frukt
Grønt
Fullkornspasta
Grov brød
Fullkornsris
Grovt knekkebrød


Bare noen tips:) Masse lykke til:hello2


Hei, og tuuuusen hjertelig takk for en såå utfyllende og god melding :rolleyes: Jeg skal ta til meg alle de gode rådene, og se om jeg klarer å følge de. Kurset jeg går på er ganske dyrt i måneden, og jeg skal snart spise "normal" kost igjen - så da skal jeg lese dette på nytt igjen. Tusen takk, og god helg :Heartpink :Heartpink
 
Hihi, så bra hunden klarte seg litt selv :happy::happy: Lykke til denne pp :):Heartred Heier sånn på dere :Heartred
Tusen tusen takk!! Vi får se hvordan det går. Har bare lagt "aksjer" 1 gang. Skulle i dag også, men samboeren var for sliten etter mye jobb (ekstra hektisk i disse krisetider hehe).. Så får krysse fingrene for at det holdt med den ene gangen, eventuelt får vi kanskje prøve i morgen også :happy:
 
Hei. Leste akkurat igjennom dagboken din. Og skjønner veldig godt alle opp og nedturene denne prøvetiden er.
Jeg har selv ganske lange sykluser(32-45 dager). Så jeg begynte å kartlegge syklusen skikkelig med å ta temp. hver morgen, følge med på utflod, skrive ned symptomer osv.
Ved å tempe får man også vite helt sikkert om egget slipper. (Du kan jo ha positiv el-test uten at egget slipper)
Har du vurdert å begynne å tempe for å lære deg kroppen bedre å kjenne?
Jeg oppdaget etter en stund med temping at vi nok hadde bommet på el i flere sykluser.

Håper dere snart får oppleve positiv test igjen, og at den klorer seg fast hele veien denne gangen:happy:

Så koselig at du har lest gjennom dagboken min! Høres ut som vi har ganske så lik syklus.. Veldig kjedelig med så uregelmessig og lang.. Men jeg har aldri prøvd å tempe før, det hørtes lurt ut! Temper du da på morgenen eller på kvelden?
Tusen takk for det, det håper virkelig jeg også. Og lykke til til deg også :rolleyes:
 
Så koselig at du har lest gjennom dagboken min! Høres ut som vi har ganske så lik syklus.. Veldig kjedelig med så uregelmessig og lang.. Men jeg har aldri prøvd å tempe før, det hørtes lurt ut! Temper du da på morgenen eller på kvelden?
Tusen takk for det, det håper virkelig jeg også. Og lykke til til deg også :rolleyes:

Det er viktig å ta tempen i senga om morgenen, før du gjør noe annet. Til ca samme tid hver dag, og at du måler på samme sted hele syklusen.
Jeg målte i munnen, putta termometeret helt inn under tunga og holdt munnen lukket til den var ferdig. Så plotter du inn tempen i et eget skjema.(appen Fertility fried brukte jeg)
Når el har vært vil man se at tempen øker ganske markert. Så vil tempen holde seg høy frem mot mensen. Om du er gravid vil den forbli høy, men om mensen kommer vil tempen synke rundt IKM..
Du finner mange gode tips i en tråd her inne som heter ",vi som temper":happy:
Etterhvert ble jeg så kjent med syklusen at jeg kjente når el nærmet seg.og slapp å styre så mye med el tester.
 
416EB07D-6AEF-41C5-9CDF-42268A0DF3E1.jpeg


En liten oppdatering her :) For litt siden kjøpte jeg en eggløsningstest fra Clearblue. Har testet den uka som var.

Begynte å få sterk strek på Babyplan EL-test 10.mars. Hadde samleie 9.mars.

Prøvde EL-test fra CB 13. mars, og resultatet ble sterk smiley. Sterk smiley som ikke blinker betyr at man er på det høyeste fertile og at man burde ha samleie samme dag eller dagen etter. Hadde samleie dagen etter, 14. mars.

Jeg troooor at vi har lagt aksjer på 2 veldig gode tidspunkt denne prøveperioden, så nå gjelder det bare å krysse fingrene for positiv graviditetstest om ikke så altfor lenge :p Veldig nervøs..


Stor klem fra en i DPO-land :Heartpink:Heartpink
 
Back
Topp