Hei! Jeg er ny her. Må bare lufte huet litt.
Kort om oss: jeg er 35,5 år og gift med mann 41,5 år. Ingen barn. Vi har prøvd i snart 10 år å bli gravid. Først fikk vi ikke videre hjelp pga vi var for overvektige. Fikk slankeoperasjon og gikk ned mange kg, så fort at jeg mistet mensen i 2 år. Så i 2023 begynte vi å prøve på nytt. Ble gravid naturlig i mai 2024 men mistet i SA i uke 10. Siden har vi ikke klart å bli gravid igjen.
Var på fertilitetssjekk på Medicus Oslo nå nylig og fikk vite at jeg har nesten ingen eggreserver igjen. Som gynekologen sa så har jeg livmora til en 30-åring men eggstokker som en 47-åring. Sjansene mine for å bli gravid med egne egg (uansett naturlig eller IVF) er 5-10%. Mannens sæd er bra, men svømmer ikke framover (kan fikses med medikamenter) så det er jo ikke så rart at vi ikke blir gravide. Men det var utrolig sårt å få høre at jeg ikke har egg igjen. Laveste mulig eggreserve er 1,1 og jeg har 1,3.
Eneste mulighet for oss å få barn er gjennom eggdonasjon. Skal ha time med donor koordinator om 1,5 uke for å snakke om hvordan man går frem, priser osv.
For det er vel ikke mulig å gjøre dette offentlig? Eller tar det veldig lang tid?
Sjansene mine for å bli gravid med donoregg er veldig høy, så vi kommer til å prøve på det.
Men dere som har gjort dette, kan dere fortelle litt om forløpet og hvor mye dere har betalt? Hva sitter dere igjen med av følelser rundt dette? Jeg syns det er tungt å få vite som 35-åring at jeg har nesten ingen eggreserve. Jeg får eggløsning hver mnd, men er som ei høne som legger tomme egg. Og de eggene som funker, er dårlige så sjansene for SA er veldig høy. Jeg anser det som at jeg basically ikke kan få barn med egne egg.
Har snakket mye med mannen om det og han ser ikke på det som noe annet enn vårt barn uansett om det er med donoregg, donorsæd eller begge deler. Så lenge det er vi som oppdrar barnet så er barnet vårt. Og jeg vil jo gjerne oppleve å gå gravid da. Og jeg er forsåvidt enig. Vi vil finne en donor som ligner på meg. Håper ikke det vil bli så vanskelig da jeg har et "typisk norsk" utseende (blå øyne, blondt hår, ish 170cm høy). Men hvor vanskelig er det egentlig? Hva får man vite om donor? Er det kun utseende eller evt sykdomshistorikk/arvelige sykdommer etc?
Kjenner at det kverner så innmari i hodet nå og jeg har en million spørsmål og minst like mange bekymringer.
Vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget men håper jeg ikke er alene om å føle på dette her.