MarsMasetråd

Det surrer svært mange tanker i hodet mitt for tiden

Tanker om mellomste. Er hun laktoseintolerant, eller er det "bare" forstoppelse og refluks? Det er mye som tyder på refluks i alle fall, medisinen virker. Men legen på sykehuset skulle skrive ut en resept på dobbelt styrke, den er ikke kommet i helsenorge. Ja, hun tar bare to av dem hun har nå da, det sa legen var ok, og jenta selv mener etter en dag forsøk at et gjorde at det ble mindre symptomer utover dagen, så da fortsetter vi sånn. Men da går den boksen snart tom, så da må vi enten få fornyet resept fra fastlegen på de hun må ta to av, eller få den resepten fra sykehuset. Før påske.

Tanker om eldste. Får jeg ham til å delta på korpskonsert 2.4, kulturskolekonsert 6.4 og grand prix på skolen (den kan han ikke velge bort) 7.4? Uten protester av høylytt grad? Hvor lenge er det greit å pushe ham til å fortsette med noe jeg jo ser han egentlig har glede av, dypt inne? Når skal vi gi oss? Men, han like jo å spille, egentlig.

Minstemor. Heller ikke hun fikk påvist laktoseintoleranse på blodprøven, men legen anbefaler laktoseredusert kost dersom vi mistenker sensitivitet. Men hvordan søren vet jeg det? Det var legen som mente at det kasnkje var noe vi burde sjekke opp, fordi hun hørte mye luft i magen. Vel, vi får nå bare se.

Sommeren. Skal de to eldste på speiderleir? Får jeg dem til å dra p landsleir? Det er sikkert knallkult, men en som helst vil sitte på rommet med lukket dør og nedtrukket gardin, tenåringen min. Og søstra med hjemlengsel. Vel, de drar ikke dersom ikke min bror sine unger drar, så de får snakkes sammen, vi voksne snakke sammen, og lande noe. Snart For vi oppdaget i dag at den lokale påmeldingsfristen er faktisk i morgen.

Jeg har ferie den uka, så det er en av mine ferieuker som går bort da, dersom de er på leir, men det ofrer jeg for dem, null stress, vi er stort sett hjemme den uka likevel, mannen jobber somregel en del.

Vi burde byttet 6 vinduer i huset, minimum, og det er best å gjøre i sommerhalvdelen av året, ettersom det å bytte vidu innebærer et midlertid hull i veggen. Jeg aner ikke i hvilken ende man begynner for å få byttet vinduer. Utover å rydde huset, for det aner meg at vi må ha noen inn. Noen til å gjøre jobben. Og, vel, huset må ryddes,

Egentlig gasnke sanrt, for mamma sier at hun har noen gardiner jeg har sagt ja til å voerta, og hun kan hjelpe meg åstryke dem og henge dem opp hun, hun kan komme, og ve, nei, huset må ryddes først mamma, Det ER ikke noe spisebord å legge dem utover, det er et kaos-bord. Det er ikke sånn at jeg har lyst å slippe deg inn heller, jeg må rydde ført.

Vi har alltid vært av typen som rydder til vi får besøk. Hvilket fungerte sånn tålelig greit frem til pandemien kom og nesten ingen besøk på et par år....

Så jada, jeg trenger å rydde huset. Veldig.

Så har vi denne sørens dytt konkurransen også, jeg bør gå 16 000 skritt i dag for å være ajour. De er litt mye, jeg har gått litt under 4k så langt i dag. Da har jeg til og med ens ærend GÅTT ut på en butikk i lunsjen,

Så ideelt sett skal jeg bruke ettermiddagen i dag på å: Gå 15 skritt. Eller så mye av det som jeg klarer. Aller helst en tur ut i skogen da etter middag, også resten inne forran tv når ungene er lagt. Mannen skal på fau møte.
Jeg bør bare egentlig også bruke de samme timene på å rydde spisebordet. HELT. Og det inkuderer under. Både kosting, men også en kassa som er skuddunder påenden der, og de posene som bare havnet der med div og.. ja. Og alt som ligger på stolene som ikke er i bruk.
Og jeg bør brette klær til en store gullmedaljen, egentlig i sånn sikkert tre timer. Og vaske klær Som må brettes.
Og vaske opp og rydde kjøkkenet, skikkelig sånn SKIKKELIG rydde kjøkkenet, det trengs.
Og stua. det er kasser med ting og tang der som ikke skal bo i stua egentlig.
Inngangen, der er det også en jobbe eller tre å ta tak i gitt, om vi skal slippe noen inn.

Alt det kan jeg umulig ta i dag, men jeg burde begynne. OG jeg burde gå. Og jeg burde mye, men aller helst vil jeg synke ned i en sofa med sims og ikke tenke på verden.

For ja, tankene mine surrer selvsagt med ukraina og hele den greia der. Og med prisene i verden, tanken på alle som ikke får mat, men også med lokalt i egen lommebok, alt blir dyrt, heise dyrt, og vi burde bytte dieseldrogene med elbiler (vi bor i alle fall enn så lenge i en region hvor det er rimeligere strøm enn lenger sør i landet, inntil de får på plass noen overføringskabler) Bom kommer det også, muligens allerede før sommeren. Det blir dyrt å dra på jobb med et dieseldrog da.

Men jeg "må" ha en bil med enormt baggasjerom for min camping- ferie. Eller få mannen til å skjønne at en liten henger er tingen... UTEN at slekta vipper over i "da kan du like godt ha campingvogn!" og samtidig har vi utfordringa i at bilen vår er såpåass tung at vi kan ikke ha en henger som har tillatt totalvekt på 1000 kg, over tillatt totalvekt for sertifikatet vårt. Derved blir det en LITEN henger ja, og da får vi ikke en vi kan ha med syklene på "taket" på eller på annet vis, og samtidig få med oss baggasje :) Men så lenge vi har denne bilen så holder nesten baggasjerommet. Byutter vi bil vet vi ikke hvor ting den er, men elbiler er generelt tunge. Ser dog at id 4 f.eks er akkurat såpass mye lettere (om man ikke går for høyeste utstyrsklasse) at den kommer under 2500, og derved kan ha en 1000 henger og være under 3000. ID buzz trenger vi ikke henger til antar jeg, men hvor ting den er i seg sevl er el enda ikke oppgitt. Så er jeg så sær, eller bortskjemt da, at vi har jo s max med tre fullverdige seter bak, og jeg synes det er vanskelig å gå over til en bil hvor en må sitte på et midtsetet som ikke e like godt. (og vanskelig å ha beltestolen i midten, den er jo mer "breiskuldra" enn ungene, så den tar så mye plass at det er fint den er ut mot ene kanten. Dessuten er den isofix-festet da så trenger vi ikke tenke på å feste en når ingen sitter på. Ikke at hverken id 4 eller id buzz er en bil vi kan ha på plass til juni (bompenger) da.

Samma kan nå det være, bil har vi, og bil skal vi ikke bytte med det første. Huset sakl ryddes, må ryddes altså RYDDES, ikke den daglig-jobben, men mer strukturelt.

Men tankene surrer, og jeg begynner å tenke på sommerferie, og jeg har lyst på ferie. Men det er magen til mellomste, og refluksen, og hvem flere får krona snart og kommer vi oss i konfirmasjon? Og bunaden ja, og søren, festdraktene til ungene må vi prøve, og evt tilpasse.

Og dagene går. Så fort, så fort.

Og tankene surrer. Mye

Det var mange tanker i grunn Sara..

Her er det en bedritten dag, restskatt oppå alt annet av utgifter, jeg må gjøre noe med økonomien , men jeg vet ikke helt hva. Snart har jeg bare 50% stilling også, mest lyst å bare grave meg ned i dag..

Her er det en bedritten dag, restskatt oppå alt annet av utgifter, jeg må gjøre noe med økonomien , men jeg vet ikke helt hva. Snart har jeg bare 50% stilling også, mest lyst å bare grave meg ned i dag..
Mye ekstra utgifter for tida? :(
Hvorfor må du gå ned i stilling? :(
Sender deg en klem på en bedriten dag:Heartred

DE er mange tanker, og det er egentlig enda flere. Og de surrer. De surrer så mye at det er grunnen i seg selv til at et er godt å sette seg ned sofaen på kvelden og bare spille sims. Sims installerte jeg på pc'n mars 2020 rett og slett for å kunne flykte inn i en annen virkelighet for en stund. Og det behovet, det har jeg. Inn i en verden hvor det ikke er krig og korona og helsa til unger og (ikke så mye) tenåringstrass og biler HAR de rett og slett ikke :) Skal de på ferie så blir alt magisk bare med ;)

Skatten har vi ikke fått enda, men jeg funderer selvsagt på den også. I det minste har jeg fortsatt stillingen min da, den er fast. 90% forsåvidt. Dvs, jeg har en 100% stilling men jeg ba om 90% når jeg kom tilbake etter perm med nr 3 og det skulle vare i alle fall et år, og nå har hun begynt på skolen, og jeg sliter med å fylle timene som det er, så det er nok. Men økonomisk skulle jeg gjerne hatt 100

Men det er opp til MEG det da, så ikke så mye grave meg ned som deg i alle fall.

Dog. grave meg ned er et alternrtiv, men sofa og sims funker... DEt blir bare hverken faktisk gjort noe med huse eller særlgi mange SKRITT av det da

Mye ekstra utgifter for tida? :(
Hvorfor må du gå ned i stilling? :(
Sender deg en klem på en bedriten dag:Heartred
De trakk tilbake kontrakten jeg hadde på 100% , til egentlig null men så fikk jeg 50% likevel..må bare finne 50% til ett sted

Ja det er ekstremt med utgifter, så den oppussingen vi tenkte til sommeren tror jeg utgår.. mannen fikk saftig baksmell , fatter ikke hvorfor

De trakk tilbake kontrakten jeg hadde på 100% , til egentlig null men så fikk jeg 50% likevel..må bare finne 50% til ett sted

Ja det er ekstremt med utgifter, så den oppussingen vi tenkte til sommeren tror jeg utgår.. mannen fikk saftig baksmell , fatter ikke hvorfor
Uff :(

Så kjipt.

Hva er greien med at man ikke kan lagre opplysninger når man søker jobb og dermed må fylle ut opplysningen hver eneste gang selv om det er jobb innenfor samme kommune... Huttetu så tungvindt, det må være den dårligste siden jeg har vært på..

Jaja har søkt noen jobber da, tror ikke jeg har sjans på noen av de men må jo søke og håpe på det beste.

Hva er greien med at man ikke kan lagre opplysninger når man søker jobb og dermed må fylle ut opplysningen hver eneste gang selv om det er jobb innenfor samme kommune... Huttetu så tungvindt, det må være den dårligste siden jeg har vært på..

Jaja har søkt noen jobber da, tror ikke jeg har sjans på noen av de men må jo søke og håpe på det beste.

Lykke til. Håper du får napp

Får hvertfall ikke noe hvis man ikke prøver :Heartred

I noen uker nå har jeg snakket med ungene om speiderleir første uka i juli. Litt lunken respons. Sendte melding til bror min, om hans skulle. I dag har han åpenbart snakka med dem, og ungene hadde snakka med hverandre, h*n skal om jeg skal, var begge sin innstilling, så derved fire speidere som vil på tur da. to femteklassejenter og gutter i 6. og 8.

Fint, påmeldingsfrist i morgen, så hadde en telefonprat med bror min i dag, joda, de kan få det kjempekjekt, vi skal ha en skikkelig prat i morgen også ser vi.

Leggetid. Jente oppløst i tårer. Får ikke sove. Ei hel uke. Så langt vekke fra mamma. Det er snakk om 12 timer ifølge google, så det er ikke aktuelt å hente henne underveis, akkurat.
Det er vel og merke første ferieuka mi, men....

I dag sier jeg meg enig med eldstemann. På vei ut døra i morges, i regnvær, sa han "nå synes jeg sommerværet kan komme". Jeg antydet at det hadde jo vært rimelig bra frem til for noen dager siden, men "det synes ikke fingrene mine" repliserte han, og rett nok, det har vært noen kalde morgener, og SOMMER har det jo ikke vært, men vår har det vært, deilig vår.

Det er ikke det at det er så kaldt heller, det er ca 8 grader. Tåka ligger ned i fjellsidene, det regner, lett vind fra vest, det er rett og slett kaldt pga VÆRET mer enn gradestokken.

Hodet mitt surrer med sommerferietanker, og sommerferie = telt og da vil jeg ah annet vær... Altså, for all del, det er trolig bare en liten prosentdel av sommerferien vår som blir telt.

Jeg har ferie fra 2. juli til 31- juli.
1-9 juli skal to av ungene kanskje være på speiderleir, det må vi bestemme i dag og sende påmelding
10-14 dager av sommerferien er rimelig låst på svigersferie.

Da er et ikke sånn rasende mange dager igjen for camping, sørlig ikke siden jeg har fantasert både om Kristiansand/dyreparken og om Sverige. Det går nok ikke helt opp.

Men det meste av PLANLEGGINGEN og TANKENE om sommerferie går omkring campingferien. Svigersferien er planleggingen som så: Sende en melding om et par mnd og høre når svigermor har ferie, når svigerfar har ferie og når han er hjemme, når svigerinnene kan finne på å ta en svingom innom sin mor og/eller far så vi treffes, særlig den som bor i Oslo, hun som bor på Lillehammer treffer vi lettere uansett. Og så når det nærmer seg, lande en dag for årets besøk i Hunderfossen sammen med svigerfar og hans ungdommer, og bestille de billettene. Trekke pusten dypt, legge noen strategier for å ikke klikke sånn altfor tidlig og så går det av seg selv.

Campingferie, der er det mye tanker om når, hvordam, hva vi skal ha med, hvordan vi skal få det med, om hva vi skal kjøpe av nye saker, bytte ut ting, hva vi skal legge igjen, og selvsagt diverse test-camping, aka "sove i telt i hagen", som igjen vekker tankene om "skulle vi hatt et hjemmetelt som ikke er så digert som ferieteltet? For ferieteltet er det ikke egentlig plass til i hagen.." og her kan jeg bruke mange timer på å google, lese, drodle, drømme...

Og mest av alt er hodet bare veldig klar for helg. Og det regner.

Da er pynt til dåpskake levert og en kjempefornøyd mottager:) Fantastisk når man ser hvor rørt og glad vedkommande blev når hun såg pynten:p

Last edited:
Og så bestemte de 4 ungene på 10-13 år seg for, i overensstemmelse med foreldrene, at 12 timer hjemmefra, 9 dager, var rett og slett litt langt og lenge for første leir.

Det er kanskje like greit. På flere vis, denne sommeren.

Hah! Fikk igjen 58kr på skatten. Dvs all gjeld står på ham (han er gjeldfri, det er min gjeld som står igjen) og jeg fikk alt fradrag for ungene. Så får kikke nærmere på det :p

Ikke fått skattemeldinga enda jeg

Back
Topp